abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:37:42 #1
19194 Oversight
◢◤
pi_43112372
Er zijn uitzonderingen in de wet voor mensen die dingen op een afwijkende manier willen doen, als dit gebeurt vanwege hun "levensovertuiging".

Zo is het voor een vrouw geen probleem om haar hoofd en ooraanzet te bedekken op een foto op een identificatiebewijs, zolang ze dat doet vanuit een levensovertuiging....

Dat is natuurlijk een hele goede zaak, want het stelt mensen in dit land in staat hun levensovertuiging uit te dragen op de door hen gewenst manier.

vraag is hier natuurlijk waar de welbekende grens nou ligt?

Hoofdstuk 1 Grondwet (volledige tekst)

Art. 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Mannen mogen dus ook gewoon met een hoofddoek op de foto in hun id-kaart of rijbewijs.....

Als ze het maar vanwege hun levensovertuiging doen.....

Wat maakt nou "een levensovertuiging" een zodanig iets dat iemand zich er op kan beroepen als ambtenaren bezwaar zouden willen maken tegen de man die vanwege die levensovertuiging graag met zijn hoofddoek (en eventueel ook make-up) op de foto in zijn rijbewijs wil staan?

◢◤
pi_43112663
Als jij je prettiger voelt met make-up en een hoofddoek kun je beter hulp gaan zoeken.
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:00:21 #3
19194 Oversight
◢◤
pi_43113450
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 19:43 schreef MatiCe het volgende:
Als jij je prettiger voelt met make-up en een hoofddoek kun je beter hulp gaan zoeken.
En als jij loze opmerkingen wil maken kun je altijd hier, of in een van mijn andere topics terecht.

[ Bericht 4% gewijzigd door Oversight op 31-10-2006 20:08:26 ]
◢◤
pi_43114521
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 19:37 schreef Oversight het volgende:
Art. 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
En daat gaat de overheid zelf al de mist in. Toen de dienstplicht nog bestond, waren getuigen van Jehova automatisch vrijgesteld van dienstplicht. Ik heb daar vaak aan gedacht toen ik weer eens door de modder aan het tijgeren was.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:43:56 #5
19194 Oversight
◢◤
pi_43115453
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 20:24 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

En daat gaat de overheid zelf al de mist in. Toen de dienstplicht nog bestond, waren getuigen van Jehova automatisch vrijgesteld van dienstplicht. Ik heb daar vaak aan gedacht toen ik weer eens door de modder aan het tijgeren was.
Die beriepen zich gewoon op hun levensovertuiging, je ziet je kunt er een heel eind mee komen,....

ik mag dat wel,... gewool stug volhouden....
◢◤
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:03:34 #6
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_43116282
ik word gediscrimineerd omdat ik geen levensovertuiging heb
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 1 november 2006 @ 08:44:28 #7
3542 Gia
User under construction
pi_43128301
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 20:24 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Wapens weigeren, ja klopt, kwam veel voor. Maar kregen die dan geen vervangende dienstplicht?
pi_43128370
Daar kun je in de jurisprudentie regelijk wat over terugvinden, zoals in de zaak van de 'satanskerk', een bordeel dat probeerde onder de belastingplicht uit te komen.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_43130012
quote:
Op woensdag 1 november 2006 08:49 schreef _-rally-_ het volgende:
Daar kun je in de jurisprudentie regelijk wat over terugvinden, zoals in de zaak van de 'satanskerk', een bordeel dat probeerde onder de belastingplicht uit te komen.
ga ik naar zoeken, dank!

Ga ik wegkomen met hoofdbedekking om levensbeschouwelijke redenen als ik "slechts' mondeling hoef te verklaren bij de gemeenteambtenaar dat de reden van het dragen van de hoofdbedekking er een van levensbeschouwelijke aard is?

Een ambtenaar wordt immers nergens gevraagd de levensbeschouwing te "toetsen", en welke wijze dan ook.. sterker nog, dat wordt hem verboden (gelijke behandeling)..
◢◤
pi_43130107
ik vind dit buitengewoon interessante materie. de ene levensbeschouwing wordt in dit soort zaken namelijk meer waardevol geacht dan de andere, puur omdat er meer mensen zijn die hem aanhangen. dat is pure discriminatie. ik ben benieuwd wat er zou gebeuren, als je dit tot aan het europese hof zou uitvechten.
  woensdag 1 november 2006 @ 10:31:27 #11
19194 Oversight
◢◤
pi_43130192
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:27 schreef 7th_wave het volgende:
ik vind dit buitengewoon interessante materie. de ene levensbeschouwing wordt in dit soort zaken namelijk meer waardevol geacht dan de andere, puur omdat er meer mensen zijn die hem aanhangen. dat is pure discriminatie. ik ben benieuwd wat er zou gebeuren, als je dit tot aan het europese hof zou uitvechten.
De toets is al in werking gezet, mijn ID kaart is aan vernieuwing toe....

zal hier vorderingen udaten...
◢◤
  donderdag 25 januari 2007 @ 14:43:21 #12
19194 Oversight
◢◤
pi_45661978
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:31 schreef Oversight het volgende:

[..]

De toets is al in werking gezet, mijn ID kaart is aan vernieuwing toe....

zal hier vorderingen udaten...
er zijn vorderingen.

welke ook alweer?
◢◤
pi_45664645
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 14:43 schreef Oversight het volgende:

[..]

er zijn vorderingen.

welke ook alweer?
Vorderingen noemt 'ie dat!

Je hebt zelfs kamervragen uitgelokt...
en dat is in dit land toch wel het hoogst haalbare!
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_45664734
Oversight, geniaal! Hoe kom je hier op zeg?
Er worden nu zelfs kamervragen gesteld!!
Super!
pi_45666179
Ik las op de FP dit stukje...
quote:
Hellevoetsluis gaat overigens bekijken of Oversight zijn ID-kaart moet inleveren. In het NOS-Journaal zei hij namelijk dat hij zich voor 'de grap' als 'De Joker' had afgebeeld. Hierdoor zou hij niet de waarheid hebben gesproken toen hij bij zijn aanvraag stelde dat het een levensbeschouwing betrof.
Hier kun je natuurlijk over zeggen dat je zei dat het "voor de grap" was omdat je als levensovertuiging hebt om de joker te zijn

Iig stoere actie. Ben de afgelopen dagen ook al in de weer om een nieuwe identiteitskaart te krijgen. Word strontziek van die pasfoto richtlijnen waardoor je er als crimineel uitziet
pi_45666471
Een levensovertuiging houdt in dat je daar langer dan een dag naar leeft lijkt me. Die ID kaart gaat door de shredder.
pi_45666481
België teletekst pagina 199! sta je ook al op!
pi_45666537
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:11 schreef Tommeke het volgende:
België teletekst pagina 199! sta je ook al op!
En in Belgische kranten!
***Levi was here***
  donderdag 25 januari 2007 @ 17:13:49 #20
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_45666565
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:11 schreef gelly het volgende:
Een levensovertuiging houdt in dat je daar langer dan een dag naar leeft lijkt me.
Dan ben ik benieuwd in welke wetsartikel dat staat.
Het staat eenieder vrij om van levensovertuiging te veranderen, ja toch?
pi_45666683
***Levi was here***
pi_45666715
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:13 schreef Frollo het volgende:

[..]

Uiteraard, maar een rechter zal oordelen dat je pas een levensovertuiging aanhangt als je dat al redelijke tijd doet. En dat zal niet een dag zijn. Kijk, als je al je hele leven als clown door het leven gaat, en dat ook werkelijk je levensovertuiging is is dat een ander verhaal, of als je 1 van de grote gangbare religies aanhangt.
pi_45666758
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:13 schreef Frollo het volgende:

[..]

Alleen de fout die hij heeft gemaakt is om op het NOS-journaal te verklaren dat het een grap was. Dat was natuurlijk niet zo slim.
***Levi was here***
pi_45666770
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:18 schreef gelly het volgende:

[..]

Uiteraard, maar een rechter zal oordelen dat je pas een levensovertuiging aanhangt als je dat al redelijke tijd doet. En dat zal niet een dag zijn. Kijk, als je al je hele leven als clown door het leven gaat, en dat ook werkelijk je levensovertuiging is is dat een ander verhaal, of als je 1 van de grote gangbare religies aanhangt.
Er zitten voor zover ik weet geen rechters achter de gemeente loketten
pi_45666809
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:19 schreef Levitation het volgende:

[..]

Alleen de fout die hij heeft gemaakt is om op het NOS-journaal te verklaren dat het een grap was. Dat was natuurlijk niet zo slim.
Waarom is dat fout?
Hij is een clown dus hij maakt veel grapjes
Hij zat gewoon volledig in z'n rol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')