abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43358468
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:22 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik in elk geval niet. Maar dat neemt niet weg dat een imam van een Moskee een aanhang heeft. En als je dan bepaalde uitspraken doet. Waarvan duidelijk is dat het om een soort van doodverwensing gaat. Je dan fout bezig bent. Ook omdat je dan een maatschappelijke verantwoording hebt.
Bij het woord aanhang pretendeer je dat mensen hem zouden aanhangen. Daar is natuurlijk geen sprake van.
pi_43358631
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Er is geen 'de islam' die bepaalt wie zich 'imam' mag noemen.

Iedereen mag zich imam noemen. Jij ook.

Zijn we nou zo enorm geindoctrineerd door de RoomsKatholieke kerk dat men echt een 'organisatie' noodzakelijk veronderstelt voor een religie?
Hazelhoeff is jou onbekend? Ik uit me juist vanuit het perspectief dat men vaak beweerd in discussie over de Islam dat het een religie van vrede is en ik vind de uitspraken van deze voorganger in essentie niet rijmen met datgene.
Dus helemaal niet vanuit een soort religieus-dogmatische mal.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_43358717
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:33 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Hazelhoeff is jou onbekend? Ik uit me juist vanuit het perspectief dat men vaak beweerd in discussie over de Islam dat het een religie van vrede is en ik vind de uitspraken van deze voorganger in essentie niet rijmen met datgene.
Wat heeft de religie an sich met de persoon Imam te maken? Dat probeert Sigme je duidelijk te maken. De koppeling die je maakt slaat dus nergens op.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43358838
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:36 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wat heeft de religie an sich met de persoon Imam te maken? Dat probeert Sigme je duidelijk te maken. De koppeling die je maakt slaat dus nergens op.
Dus nu moet ik de rol van de imam loskoppelen van de religie? Ik geloof dat dat juist nergens op slaat.
pi_43358905
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:39 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Dus nu moet ik de rol van de imam loskoppelen van de religie? Ik geloof dat dat juist nergens op slaat.
Je moet de rol van de imam inderdaad loskoppelen van de religie. Zoals Sigme zijn, iedereen kan zichzelf imam noemen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43358983
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:22 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik in elk geval niet. Maar dat neemt niet weg dat een imam van een Moskee een aanhang heeft. En als je dan bepaalde uitspraken doet. Waarvan duidelijk is dat het om een soort van doodverwensing gaat. Je dan fout bezig bent. Ook omdat je dan een maatschappelijke verantwoording hebt.
De boodschap van die meneer staat mij ook niet aan, maar hij heeft niet speciaal een grotere maatschappelijke verantwoordelijkheid dan andere sprekers waar mensen naar luisteren. Zoals een van Gogh.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43359120
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:41 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je moet de rol van de imam inderdaad loskoppelen van de religie. Zoals Sigme zijn, iedereen kan zichzelf imam noemen.
Iedereen behalve Abdullah Hazelhoeff dan en ik zal mijn 'romantisch beeld van moskeeën, imams, het uitdragen van de islamreligie door voorgangers en bezinning bij de woorden van de Profeet moeten bijstellen wanneer ik jou moet geloven.
pi_43359135
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:33 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Hazelhoeff is jou onbekend?
Hazelhoeff is een uitstekend voorbeeld van het feit dat iedereen zich imam mag noemen. Anderen kunnen die titel betwisten, maar dat doet er niks aan af.
Zoals ik mij -ik noem een buitenplaats- mijzelf ook feminist kan noemen. Kan Dresselhuys wel persoonlijk mij de mantel komen uitvegen - als ik mij zo noem, noem ik mij zo.
Dit in tegenstelling tot 'beschermde' titels en benamingen. Priester van de RK ben je alleen als en zolang de RK je tot priester heeft gewijd en niet uit het ambt gezet.
quote:
Ik uit me juist vanuit het perspectief dat men vaak beweerd in discussie over de Islam dat het een religie van vrede is en ik vind de uitspraken van deze voorganger in essentie niet rijmen met datgene.
Dat is een oordeel over het islam-gehalte van de volgelingen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43359373
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Hazelhoeff is een uitstekend voorbeeld van het feit dat iedereen zich imam mag noemen. Anderen kunnen die titel betwisten, maar dat doet er niks aan af.
Zoals ik mij -ik noem een buitenplaats- mijzelf ook feminist kan noemen. Kan Dresselhuys wel persoonlijk mij de mantel komen uitvegen - als ik mij zo noem, noem ik mij zo.
Dit in tegenstelling tot 'beschermde' titels en benamingen. Priester van de RK ben je alleen als en zolang de RK je tot priester heeft gewijd en niet uit het ambt gezet.
[..]

Dat is een oordeel over het islam-gehalte van de volgelingen.
Mij ging het juist over het feit, nadat hij zich imam noemde bepaalde kringen binnen de moslimgemeenschap kritiek hadden over het feit dat Hazelhoeff deze functie zich aanmat.
Maar goed, dit doet verder niets af aan het feit dat ik het schandelijk vind dat deze man in zijn hoedanigheid waarop hij zich beroept voor islamvolgelingen voor te gaan zulke uitspraken te doen. Dit heeft niets met geestelijke bezinning te maken.
pi_43359494
daarnaast, puur inhoudelijk gezien, zijn de oproepen van van gogh om zich te verweren tegen "de geitenneukers" veel haatzaaiender dan een gebed aan god waarin je iemand een ziekte toewenst .. het ene is oproepen tot actief verzet, het andere is een verzoek om een symbolische straf door een hoger wezen
pleased to meet you
  † In Memoriam † donderdag 9 november 2006 @ 10:06:55 #261
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_43386552
Zolang die Imam niet iets doet met zijn verwensingen en dat heeft hij niet gedaan zie ik het probleem niet zo.
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')