Bij het woord aanhang pretendeer je dat mensen hem zouden aanhangen. Daar is natuurlijk geen sprake van.quote:Op woensdag 8 november 2006 14:22 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik in elk geval niet. Maar dat neemt niet weg dat een imam van een Moskee een aanhang heeft. En als je dan bepaalde uitspraken doet. Waarvan duidelijk is dat het om een soort van doodverwensing gaat. Je dan fout bezig bent. Ook omdat je dan een maatschappelijke verantwoording hebt.
Hazelhoeff is jou onbekend? Ik uit me juist vanuit het perspectief dat men vaak beweerd in discussie over de Islam dat het een religie van vrede is en ik vind de uitspraken van deze voorganger in essentie niet rijmen met datgene.quote:Op woensdag 8 november 2006 14:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Er is geen 'de islam' die bepaalt wie zich 'imam' mag noemen.
Iedereen mag zich imam noemen. Jij ook.
Zijn we nou zo enorm geindoctrineerd door de RoomsKatholieke kerk dat men echt een 'organisatie' noodzakelijk veronderstelt voor een religie?
Wat heeft de religie an sich met de persoon Imam te maken? Dat probeert Sigme je duidelijk te maken. De koppeling die je maakt slaat dus nergens op.quote:Op woensdag 8 november 2006 14:33 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hazelhoeff is jou onbekend? Ik uit me juist vanuit het perspectief dat men vaak beweerd in discussie over de Islam dat het een religie van vrede is en ik vind de uitspraken van deze voorganger in essentie niet rijmen met datgene.
Dus helemaal niet vanuit een soort religieus-dogmatische mal.
Dus nu moet ik de rol van de imam loskoppelen van de religie? Ik geloof dat dat juist nergens op slaat.quote:Op woensdag 8 november 2006 14:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat heeft de religie an sich met de persoon Imam te maken? Dat probeert Sigme je duidelijk te maken. De koppeling die je maakt slaat dus nergens op.
Je moet de rol van de imam inderdaad loskoppelen van de religie. Zoals Sigme zijn, iedereen kan zichzelf imam noemen.quote:Op woensdag 8 november 2006 14:39 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dus nu moet ik de rol van de imam loskoppelen van de religie? Ik geloof dat dat juist nergens op slaat.
De boodschap van die meneer staat mij ook niet aan, maar hij heeft niet speciaal een grotere maatschappelijke verantwoordelijkheid dan andere sprekers waar mensen naar luisteren. Zoals een van Gogh.quote:Op woensdag 8 november 2006 14:22 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik in elk geval niet. Maar dat neemt niet weg dat een imam van een Moskee een aanhang heeft. En als je dan bepaalde uitspraken doet. Waarvan duidelijk is dat het om een soort van doodverwensing gaat. Je dan fout bezig bent. Ook omdat je dan een maatschappelijke verantwoording hebt.
Iedereen behalve Abdullah Hazelhoeff dan en ik zal mijn 'romantisch beeld van moskeeën, imams, het uitdragen van de islamreligie door voorgangers en bezinning bij de woorden van de Profeet moeten bijstellen wanneer ik jou moet geloven.quote:Op woensdag 8 november 2006 14:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je moet de rol van de imam inderdaad loskoppelen van de religie. Zoals Sigme zijn, iedereen kan zichzelf imam noemen.
Hazelhoeff is een uitstekend voorbeeld van het feit dat iedereen zich imam mag noemen. Anderen kunnen die titel betwisten, maar dat doet er niks aan af.quote:
Dat is een oordeel over het islam-gehalte van de volgelingen.quote:Ik uit me juist vanuit het perspectief dat men vaak beweerd in discussie over de Islam dat het een religie van vrede is en ik vind de uitspraken van deze voorganger in essentie niet rijmen met datgene.
Dus helemaal niet vanuit een soort religieus-dogmatische mal.
Mij ging het juist over het feit, nadat hij zich imam noemde bepaalde kringen binnen de moslimgemeenschap kritiek hadden over het feit dat Hazelhoeff deze functie zich aanmat.quote:Op woensdag 8 november 2006 14:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Hazelhoeff is een uitstekend voorbeeld van het feit dat iedereen zich imam mag noemen. Anderen kunnen die titel betwisten, maar dat doet er niks aan af.
Zoals ik mij -ik noem een buitenplaats- mijzelf ook feminist kan noemen. Kan Dresselhuys wel persoonlijk mij de mantel komen uitvegen - als ik mij zo noem, noem ik mij zo.
Dit in tegenstelling tot 'beschermde' titels en benamingen. Priester van de RK ben je alleen als en zolang de RK je tot priester heeft gewijd en niet uit het ambt gezet.
[..]
Dat is een oordeel over het islam-gehalte van de volgelingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |