abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43108269
Eerst een korte inleiding:
Ik heb een collega, die zich wat bezighoudt met het paranormale, waaronder ook tarotkaarten. Via hem ben ik daar sinds korte tijd ook wat mee bezig, maar ben er nog lang niet helemaal in thuis.

Nu is het zo, dat ik een week of 2 geleden ineens moest denken aan een oud-collega van me (toen ik nog bij een andere werkgever zat). Om de een of andere reden laat hij me sindsdien niet meer los. Ik had destijds een speciale klik met hem, en ben ook weken van slag geweest toen hij een andere baan vond. We waren echt zo'n beetje soulmates zeg maar, we praatten over alles. Ik denk ook nog steeds, dat als we allebei niet in een relatie gezeten hadden toen, waarvan we vastbesloten waren om die te laten werken, er wellicht iets tussen ons gebeurd was.
Hij is nog verschillende keren langsgweest bij die werkgever, maar toen ik na mijn zwangerschap stopte met werken zijn we elkaar uit het oog verloren. Ik verhuisd, hij volgens mij ook.

Maar goed, hij blijft sinds kort maar door mijn hoofd spoken. Nu zei mijn collega dus: waarom vraag je niet aan de kaarten of er een speciale reden voor is? Dus ik kaarten getrokken, en dit kwam eruit:

Verleden: De Gehangene; overgave, ommekeer, initiatie, vrede, ontvankelijkheid, opoffering.
Heden: Staven Koning; rechtschapenheid, onverwachte kans, goed nieuws, goede raad.
Toekomst: De Ster; genezing, hoop, geloof, liefde, inzicht, vertrouwen.

Eerlijk gezegd vind ik dit heel herkenbaar en aan de ene kant hoopvol, maar ook doodeng. Ik was van plan geweest om hem te proberen te traceren, al was het maar om te kijken hoe het nu met hem gaat, maar de kaarten brengen me wel stevig aan het twijfelen.... Moet ik hier nu veel waarde aan hechten of is het maar net hoe je het zelf interpreteert?
Wie heeft gezegd dat de liefde blind is? Zij is de enige die scherp ziet: zij ontdekt schoonheden waar anderen niets merken.
pi_43108686
Tarot interpreteren is precies hetzelfde als Rorschach's experiment. Het gaat om interpreteren en je haalt er altijd wel iets betekenisvols uit. Maar of die betekenis overeenkomt met de feiten, en dus bewijsbaar is middels een blind-judge methode, is wat anders.
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:00:00 #3
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43108860
Niks, want het is rommel. Als je die kaartjes legt en je gelooft er ook serieus in wordt het misschien tijd om eens te gaan praten met iemand.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:03:00 #4
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43108941
Sowieso:
quote:
Nu zei mijn collega dus: waarom vraag je niet aan de kaarten of er een speciale reden voor is?
Ja waarom vraag je het niet aan de kaarten? Of aan het behang of de muurkast met ordners? Ze worden gewoon bijn a neergezet alsof ze leven.
Het is van hetzelfde niveau als het koffiedik kijken wat ik van de week op TV heb moeten aanschouwen: bollocks.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_43113730
Ik kan me, na het lezen van je OP, goed voorstellen dat je het herkenbaar vind.

Doodeng of niet; gewoon die oud-collega taceren
Met twee voeten op de grond kom je geen stap verder.
pi_43146201
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 20:06 schreef Lilith-Wicca het volgende:
Ik kan me, na het lezen van je OP, goed voorstellen dat je het herkenbaar vind.

Heb ik ook gedaan gisterenavond.
Ik heb gegoogled op zijn naam, bij de voetbalclub waar hij toen zat is hij niet meer actief volgens mij. Wel vond ik zijn naam bij een tennisclub in zijn toenmalige woonplaats (misschien woont hij er nog wel, maar niet meer op het oude adres).

Ik heb de tennisvereniging aangeschreven, de ledenadministratie gevraagd of ze hem mijn e-mail adres willen doorgeven. Als hij wil, en als hij het inderdaad is, kan hij dan contact met me opnemen. Ben benieuwd. En anders weet ik wanneer hij (of zijn naamgenoot) begin volgend jaar bardienst heeft . Zou dan altijd nog kunnen bellen.....

Eerst dit maar eens afwachten.
Wie heeft gezegd dat de liefde blind is? Zij is de enige die scherp ziet: zij ontdekt schoonheden waar anderen niets merken.
pi_43150549
Succes
Met twee voeten op de grond kom je geen stap verder.
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:44:01 #8
8372 Bastard
Persona non grata
pi_43198563
Het is jammer dat in deze kwestie waar veel meer omheen zit in de vraag met zo'n legging moet worden beantwoord.

Vraag aan je collega of hij/zij een Keltisch kruis legging wil doen voor je.
The truth was in here.
pi_43198665
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 20:06 schreef Lilith-Wicca het volgende:

Dat vind ik ook, alleen jammer dat TS er een stel kaarten voor nodig heeft om zover te komen...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  Moderator vrijdag 3 november 2006 @ 10:58:26 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_43198959
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 18:03 schreef TrenTs het volgende:
Sowieso:
[..]

Ja waarom vraag je het niet aan de kaarten? Of aan het behang of de muurkast met ordners? Ze worden gewoon bijn a neergezet alsof ze leven.
Het is van hetzelfde niveau als het koffiedik kijken wat ik van de week op TV heb moeten aanschouwen: bollocks.
Inderdaad, dat hele kaartlezen is imo bullshit. Je trekt een willekeurige kaart, en daar kun je dan altijd wel wat omheen verzinnen. Je kunt net zo goed aan de plavuizen vragen of je het moet doen of niet.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 3 november 2006 @ 11:00:24 #11
158096 Ashavan
Ordo Discipli ars Vitae
pi_43199011
En wat als je 8x achter elkaar steeds dezelfde kaart trekt?
Nietzsche: 'Because I am wise there are many things that I do not wish to know'
Mijn muziek lijstje - Wishlist
  vrijdag 3 november 2006 @ 11:12:30 #12
8372 Bastard
Persona non grata
pi_43199308
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 11:00 schreef Ashavan het volgende:
En wat als je 8x achter elkaar steeds dezelfde kaart trekt?
Dan zou je kunnen zeggen dat je die kaart en zijn betekenis eens goed zou moeten bestuderen
The truth was in here.
  vrijdag 3 november 2006 @ 11:13:28 #13
8372 Bastard
Persona non grata
pi_43199340
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Inderdaad, dat hele kaartlezen is imo bullshit. Je trekt een willekeurige kaart, en daar kun je dan altijd wel wat omheen verzinnen. Je kunt net zo goed aan de plavuizen vragen of je het moet doen of niet.
Maar de plavuizen zeggen niets noch zijn er patronen
The truth was in here.
  Moderator vrijdag 3 november 2006 @ 11:19:44 #14
16180 crew  CoolGuy
pi_43199525
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 11:13 schreef Bastard het volgende:

[..]

Maar de plavuizen zeggen niets noch zijn er patronen
Nee maar dat bedenk je er gewoon bij, net als bij Tarot
  vrijdag 3 november 2006 @ 11:22:05 #15
8372 Bastard
Persona non grata
pi_43199583
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 11:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee maar dat bedenk je er gewoon bij, net als bij Tarot
Tuurlijk
The truth was in here.
  vrijdag 3 november 2006 @ 11:28:45 #16
158096 Ashavan
Ordo Discipli ars Vitae
pi_43199759
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 11:12 schreef Bastard het volgende:

[..]

Dan zou je kunnen zeggen dat je die kaart en zijn betekenis eens goed zou moeten bestuderen
Inderdaad, maar bedoel...

Als je meerdere malen dezelfde kaart trekt. Niet alleen bij die vraag, maar bij andere vragen ook. Zelf gebruik ik Tarot niet vaak aangezien divinatie methoden niet in mijn straatje passen. Toch hanteer ik ze 1x om de zoveel weken een keer en dan trek ik meestal meerdere malen dezelfde kaart zonder er een andere tussen door te krijgen.

Statistisch gezien onmogelijk. De kans dat het gebeurd is zeer klein. 100/72 = 1, 388% kans per kaart. Hoe klein is de kans om hem 8x achter elkaar te trekken? En hoe groot is de kans dat als je een paar weken later met een andere vraag aankomt en wederom meedere malen dezelfde kaart trekt (wel een andere kaart elke paar weken aangezien je met een andere vraagstelling zit).
  vrijdag 3 november 2006 @ 11:33:53 #17
8372 Bastard
Persona non grata
pi_43199928
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 11:28 schreef Ashavan het volgende:

[..]

Als je meerdere malen dezelfde kaart trekt. Niet alleen bij die vraag, maar bij andere vragen ook. Zelf gebruik ik Tarot niet vaak aangezien divinatie methoden niet in mijn straatje passen. Toch hanteer ik ze 1x om de zoveel weken een keer en dan trek ik meestal meerdere malen dezelfde kaart zonder er een andere tussen door te krijgen.

Statistisch gezien onmogelijk. De kans dat het gebeurd is zeer klein. 100/72 = 1, 388% kans per kaart. Hoe klein is de kans om hem 8x achter elkaar te trekken? En hoe groot is de kans dat als je een paar weken later met een andere vraag aankomt en wederom meedere malen dezelfde kaart trekt (wel een andere kaart elke paar weken aangezien je met een andere vraagstelling zit).
Met cijfertjes en statistieken hou ik mijzelf niet zo mee bezig, maar ik herken heel goed wat je bedoelt met meerdere malen dezelfde kaart uit het deck trekken.

Het ligt even aan de kaart, is het van de grootte arcana? Dan duidt dat meestal op een situatie of iets op je levenspad wat je tegenkomt of al in zit.
Is het een kaart van de hofkaarten, dan duidt het vaak op een persoon die in je leven een beteknis heeft, OF.. jij kan zelf op die kaart slaan die jou weergeeft op de plek in je levenspad.. Zo zal een jong persoon vaak een page voorstellen.. en een koning(in) een ouder (volwassen) persoon.

Misschien kan je hier wat mee?
The truth was in here.
  vrijdag 3 november 2006 @ 11:38:38 #18
158096 Ashavan
Ordo Discipli ars Vitae
pi_43200073
Ik probeer duidelijk te maken dat als Tarot op de juiste wijze gehanteerd wordt dat het geen onzin is. En dat mensen het afdoen als onzin en bullshit klopt ook aan geen kant. Het zou wel erg toevallig zijn steeds dezelfde kaarten te trekken als je weet wat het toevals percentage werkelijk is.
  vrijdag 3 november 2006 @ 11:42:05 #19
8372 Bastard
Persona non grata
pi_43200187
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 11:38 schreef Ashavan het volgende:
Ik probeer duidelijk te maken dat als Tarot op de juiste wijze gehanteerd wordt dat het geen onzin is. En dat mensen het afdoen als onzin en bullshit klopt ook aan geen kant. Het zou wel erg toevallig zijn steeds dezelfde kaarten te trekken als je weet wat het toevals percentage werkelijk is.
Het zijn meestal de mensen die er helemaal niet bekend mee zijn die maar roepen dat het onzin is.
The truth was in here.
pi_43202890
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 11:28 schreef Ashavan het volgende:

[..]

Ik daag je uit om als zoiets gebeurt eens 10.000 keer een kaart te trekken, als je dan 8000 keer dezelfde kaart hebt getrokken mag je nog eens terugkomen...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 3 november 2006 @ 13:20:53 #21
158096 Ashavan
Ordo Discipli ars Vitae
pi_43203050
Ben je gestoord ofzo? Ik heb ook nog een leven en ga er niet uren aan spenderen. Het statistisch percentage is al klein genoeg na een aantal keren. Doorgaan is nutteloos. Zo kun je doorblijven gaan en zeggen...ja doe nu maar eens 20.000 keer want anders is het nog steeds toeval.
  Moderator vrijdag 3 november 2006 @ 13:21:17 #22
16180 crew  CoolGuy
pi_43203061
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 11:42 schreef Bastard het volgende:

[..]

Het zijn meestal de mensen die er helemaal niet bekend mee zijn die maar roepen dat het onzin is.
Ja of de mensen die het gewoon bullshit vinden, omdat ze hebben bedacht dat er ooit iemand op de wereld is geweest die dit voor het eerst heeft gedaan. Die heeft voor het eerst bedacht dat je zoiets met kaarten zou kunnen doen. Die had geen andere informatie, aangezien hij de eerste was, en die moest dus en de kaarten gaan bedenken EN gaan bedenken wat dat dan zou kunnen betekenen. Dat is daarna overgeleverd aan andere mensen en zo zijn steeds meer mensen dit gaan doen.

Maar ik geloof er inderdaad niet in. Ik wil die weddenschap best met je aangaan. Je trekt random kaarten. Als je het de volgende keer doet trek je hoogstwaarschijnlijk andere kaarten. En de keer daarna weer. Dat er af en toe een kaart bij zit die hetzelfde was als de vorige is prima, maar daar kun je dus niets aan verbinden. Ik vind het belachelijk om te denken dat kaarten weten hoe mijn leven verloopt, wat er staat te gebeuren, of wie er op mijn pad gaat komen, want als je bij de volgende legging die kaart niet trekt, zouden de kaarten vertellen dat persoon X ineens NIET op mijn pad zou komen?

Inderdaad ik vind het belachelijk
  vrijdag 3 november 2006 @ 13:22:49 #23
158096 Ashavan
Ordo Discipli ars Vitae
pi_43203116
Foutief vooroordeel. Tarot kaarten zijn niet om toekomsten te voorspellen. Ze geven alleen maar adviezen en inzichten in mogelijke toekomsten. Of jij kiest om het advies op te volgen of niet is aan jouw.
  vrijdag 3 november 2006 @ 13:30:47 #24
8372 Bastard
Persona non grata
pi_43203417
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 13:21 schreef CoolGuy het volgende:

Inderdaad ik vind het belachelijk
Nee dat is duidelijk en prima, andere mensen hebben er wel baat bij en hebben geleerd door ervaring dat de kaarten heel typisch werken.
Tov jou zou ik dit topic niet in een welles/nietes topic willen laten stranden, ok?
The truth was in here.
pi_43214934
Gisteren een mailtje gekregen van de tennisclub:

" Beste L....

De persoon waar u naar op zoek bent is niet "onze" P.R. Hij is een 50+ er.

We wensen u veel succes met uw zoektocht,

met vriendelijke groet, "

(Ik had wat gegevens over leeftijd e.d. in de mail gezet).

Nou ja, het was een mogelijkheid, ik heb dit i.i.g. geprobeerd. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Over het trekken van dezelfde kaart, ook bij mij zijn er steeds dezelfde (gelijksoortige) kaarten die boven water blijven komen. Dat kan niet anders dan iets te betekenen hebben lijkt me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')