abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 oktober 2006 @ 19:16:20 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43043400
Er kruipen bij ons steeds naaktslakken de schuur in.
Geen idee waar ze vandaan komen, alleen zien we steeds van die gore sporen op de donkere mat en occasionally staan we er wel eens met onze blote voeten op eentje.

Nu had ik heel handig, dacht ik, zout op de drempel gestrooid. Prima oplossing! Geen snaaktslakken meer!

Alleen helaas wel een zeiknatte drempel en aangezien die van ongelakt hout is, is dat toch niet echt een oplossing.
Het plintje van het laminaat dat daar tegenaan ligt begint ook wat vochtplekken te vertonen.

Het zout maar weer eraf gehaald en gelukkig is de drempel nu weer mooi droog.
Maar goed, dikke kans dat er binnekort wel weer zo'n smerig ding zal zitten. Vorige week ook nog een. Er hoeft maar even geen zout te zijn of het is raak.

Inmiddels hebben we er een andere deur in gezet die hopelijk wat beter af sluit, maar stel nou dat dat niet zo is, wat kan ik dan tegen die beesten doen?
Ik heb geen flauw idee waar ze vandaan komen en waarom ze nou per sé bij ons naar binnen willen.
Kan ik gif strooien of is dat gevaarlijk voor mijn katten?
Iemand de gouden tip?
  zondag 29 oktober 2006 @ 19:29:47 #2
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_43043827
bakjes bier doen wonderen.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  Redactie Frontpage zondag 29 oktober 2006 @ 19:29:51 #3
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_43043831
zorg dat het droog blijft in de schuur, ze houden niet van droge plekken
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  zondag 29 oktober 2006 @ 19:32:30 #4
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_43043917
Slakkenkorrels; gewoon in de tuin her en der.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_43044098
hier ook last van, alleen op het moment dat je ze wil verwijderen zie je ze niet, heb er een verwijderd (had zich verscholen tussen de kier van het kozijn en de muur) nog steeds van die sporen.... blehhhh
pi_43044311
luchtbuks en geduld doet het goed tegen dit soort slijmsels.
pi_43044546
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 19:16 schreef Brighteyes het volgende:
occasionally staan we er wel eens met onze blote voeten op eentje.
Bekend probleem...slakkendarmen die tussen je tenen omhoog komen.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_43044893
Ah, je hebt katten. Die slakken zijn gek op kattenbrokjes en komen op de geur af. Zet een bakje brokjes buiten en ze willen niet meer naar binnen toe. ik (heb hetzelfde probleem)
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_43044967
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 19:45 schreef asdqert het volgende:
luchtbuks en geduld doet het goed tegen dit soort slijmsels.
Kutkloon.
pi_43045028
ik vind het een schande. als die slakken nou in een string liepenkropen. maar nee hoor poedelnaakt...
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  zondag 29 oktober 2006 @ 20:08:00 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43045032
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:03 schreef Adfundum het volgende:
Ah, je hebt katten. Die slakken zijn gek op kattenbrokjes en komen op de geur af. Zet een bakje brokjes buiten en ze willen niet meer naar binnen toe. ik (heb hetzelfde probleem)
Ja maar de kattenbrokjes staan in de woonkamer en die gore kutbeesten kruipen de bijkeuken in, daar zit nog een deur tussen. Zou dat echt zo kunnen zijn?
pi_43045071
We hebben van die groene korrels en dat is verder niet giftig voor andere beesten..
werkt prima
Salsa Española
  zondag 29 oktober 2006 @ 20:13:37 #13
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_43045257
Mijn moedre heeft ook die brokjes gebruikt maar dat helpt maar tijdelijk Ze heeft nu bij de deuren 2cm gemalen schelpen liggen. De slakken kunnen hier blijkbaar niet tegen omdat ze er helemaal door uitdrogen
  zondag 29 oktober 2006 @ 20:16:36 #14
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_43045382
Inderdaad bakjes met bier neerzetten , werkt het beste
  zondag 29 oktober 2006 @ 20:19:13 #15
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_43045468
In mijn vorige huis hadden wij ook altijd zo last van naaktslakken. En inderdaad, ze kropen vooral rond het kattenvoer!

Ik heb me echt nooit geraliseerd dat ze daar op af kwamen, maar als ik dat eerder geweten had, had ik vele malen slakkentenen kunnen voorkomen. Gatver, wat is dat toch een smerig gevoel, een naaktslak tussen je tenen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_43045966
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:19 schreef Tinkepink het volgende:
Gatver, wat is dat toch een smerig gevoel, een naaktslak tussen je tenen.
- Ril -

Nog nooit meegemaakt, gelukkig, andere familieleden dan weer wel, maar ik kijk tenminste waar ik mn voeten neerplof.

Wij hebben ook regelmatig slakken in huis en hoe ze naar binnen komen, geen idee.

We hebben geen kattenvoer, dus waar ze dan door aangetrokken worden.

Misschien is bier een oplossing.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  † In Memoriam † maandag 30 oktober 2006 @ 07:12:24 #17
37843 lady-wrb
kortaf
pi_43057469
bij mij in de tuin eten ze ook van het kippenvoer
dan heb ik zeker vegetarische slakken?
  maandag 30 oktober 2006 @ 08:46:01 #18
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43058071
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:13 schreef Magneet het volgende:
Mijn moedre heeft ook die brokjes gebruikt maar dat helpt maar tijdelijk Ze heeft nu bij de deuren 2cm gemalen schelpen liggen. De slakken kunnen hier blijkbaar niet tegen omdat ze er helemaal door uitdrogen
Kijk! Dat zijn de tips die ik moet hebben!
Dat zout sloopt mijn plint en er is gewoon geen plek voor bakjes bier en gif vind ik ook weer zo wat.
Gemalen schelpen... is dat dan gewoon van dat vogelkooi spul?
  maandag 30 oktober 2006 @ 08:46:29 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43058081
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 07:12 schreef lady-wrb het volgende:
bij mij in de tuin eten ze ook van het kippenvoer
dan heb ik zeker vegetarische slakken?

Ik heb dat echt nooit geweten, dat ze op het voer afkomen. En bij ons staat dat dus nog een deur verder. Vaag hoor.
pi_43058134
Wij hebben padden in de tuin, en niet zo weinig ook. Ga je 's avonds de vuilnisbak legen in de kliko komt er een pad tussen je tenen door omhoog zetten. Die dingen kraken als je er op staat.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_43063202
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 19:32 schreef doeka het volgende:
Slakkenkorrels; gewoon in de tuin her en der.
Slakkenkorrels zijn schadelijk voor slakkeneters.
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:09 schreef Salsagirl het volgende:
We hebben van die groene korrels en dat is verder niet giftig voor andere beesten..
werkt prima
Behalve voor dieren die vergiftigde slakken eten. Egels bvb.

Slakken zijn perfect te doden door biervallen: potjes met bier in te graven.
pi_43063369
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 19:16 schreef Brighteyes het volgende:Iemand de gouden tip?
In alle tuinprogramma's raden ze aan een laagje fijnzand rond planten te strooien tegen slakken. Op de drempel zal dit ook wel werken.
  † In Memoriam † maandag 30 oktober 2006 @ 21:13:42 #23
37843 lady-wrb
kortaf
pi_43081264
dit vond ik trouwens in mijn mailbox van rtl woon- en klusmagazine.
quote:
De herfst komt weer voorzichtig om de hoek kijken: regenbuien, vallende bladeren en na de wespen en mieren komt de slak weer te voorschijn. Slakken kun je onderverdelen in twee groepen: water- en landslak. Van beide soorten heb je naakt- en huisjesslakken. Slakken kunnen echte plaaggeesten zijn in de tuin. Voor je het weet zijn je kroppen sla en mooie bladeren van de hortensia aangevreten. Waarom heeft de slak het zo naar zijn zin in onze tuin?

Waarom last van slakken?
Ten eerste heeft Nederland een vochtig klimaat. De slak houdt van vocht en nattigheid. Ten tweede eten zanglijsters en andere vogels slakken, maar de vele huiskatten in ons land vangen graag deze vogels.

In elke tuin leven enkele honderden slakken in de grond, waarvan het overgrote deel zeer klein is en goed werk verricht. Slakken eten algen, bladafval of humus. Slechts enkele soorten zijn planteneters. Huisjesslakken eten voornamelijk algen en plantaardig afval en in veel mindere mate eten ze echt van je mooie tuinplanten.

Naaktslakken richten de meeste schade aan. Ze gaan het liefst uit eten wanneer het vochtig en niet te warm is: 's avonds en 's nachts. Overdag komen ze alleen te voorschijn tijdens of na een regenbui.

Zomerslaap
Huisjesslakken houden tijdens de zomermaanden een zomer- of droogteslaap. Gedurende een week of drie sluiten zij hun huisje af met een slijmlaagje dat droog en hard wordt. Tijdens hevige regenbuien worden ze tussendoor soms wel eens wakker maar zoeken daarna weer een beschut plekje op en slapen verder. Na de zomerslaap worden de huisjesslakken weer actief en gaan ze heel veel eten om reserves op te bouwen voor de komende winterslaap.

Weg met slakken
Wat kun je doen om slakken uit de tuin te houden? Natuurlijk kun je met chemische middeltjes aan de slag zoals slakkenkorrels. Deze zijn giftig en niet goed voor het groen en de dieren in jouw omgeving. De klassieke huis- tuin en keukenmiddeltjes zijn goedkoop, milieuvriendelijk en effectief. We geven je enkele tips:

Plaats biervallen. Graaf lege bakjes van bijvoorbeeld margarine en toetjes in en vul deze voor de helft met bier. De slakken komen af op het bier, vallen in het bakje en gaan dood.
Zet bijvoorbeeld Oost-Indische kers, tijm, tomaat of teentjes knoflook in de tuin. Vanwege hun sterke geur houden ze slakken op afstand.
Je kunt ook fijn gemaakte eierdoppen en schelpengrit in de tuin strooien.
Voorkom hoog gras en onkruid in je tuin.
Zet de composthoop of ton niet te dicht bij het zaaiperk.
Strooi gemalen koffie in de tuin. Cafeïne werkt als zenuwgif bij de slak.
Gebruik biologische cacaodoppen.
pi_43086347
Die cacao doppen hebben hier niet gewerkt, schelpen en bier zijn nog het beste
  maandag 30 oktober 2006 @ 23:04:02 #25
149959 SQ
snelle trees
pi_43086792
TVP
Ik heb ook slakken, alleen komen ze bij mij niet de schuur maar de keuken in, iedere nacht komen ze, trekken een spoor van de deur naar de koelkast en weer terug. Ze gaan onder de koelkast zitten, maar waarom ze dat doen is me een raadsel. Halverwege de nacht kruipen ze weer terug naar buiten Soms is er een verdwaald geraakt en dan heb je 's ochtends zo'n slijmspoor in je woonkamer
disclaimer
  † In Memoriam † dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:30:26 #26
37843 lady-wrb
kortaf
pi_43093807
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:52 schreef Bluezz het volgende:
Die cacao doppen hebben hier niet gewerkt, schelpen en bier zijn nog het beste
dan waren ze vast niet biologisch

mijn buuf had een doos spul tegen slakken in huis en dat heet: escar-go (of zoiets)
geinige naam wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')