Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem (2003)Een aan één schakeling van Daft Punk clips of misschien beter gezegd een hele grote Daft Punk clip. Ik had de Daft Punk clips al vaak op tv voorbij zien komen. En ik moet zeggen dat het altijd één van de weinige clips waren waarbij ik bleef hangen. De muziek is namelijk gewoon heel lekker, al zitten er een paar mindere stukjes in. En het ziet er onwijs cool uit. En het geheel, animatie en muziek, sluit qua sfeer goed op elkaar aan. Waar me ik ook over verbaasde, was dat mijn ergste vrees niet uitkwam. Wonderbaarlijk genoeg weet de clip de volle 65 minuten te boeien.
cijfer: 8
Banshun (Late Spring) (1949)Mijn eerste Ozu viel eigenlijk een beetje tegen, zeker als ik lees dat het beschouwd wordt als één van zijn betere. Niet dat het slecht is, verre van natuurlijk, maar zo geweldig als ik had verwacht of gehoopt is het niet.
De film geeft een hele mooie fascinerende inkijk in de sociale verhoudingen in Japan vlak na WO II. En op sommige momenten is de film erg ontroerend, zoals de laatste scene met de appel. Maar over het algemeen genomen kon ik me toch te weinig inleven in de karakters.
Waar ik wel heer erg van onder de indruk was, is Setsuko Hara.
![]()
Deze vrouw redt de film echt voor mij voor een heel groot gedeelte. Zonder haar fantastische spel, zou ik hem een lager cijfer geven dan ik nu doe.
cijfer: 8
Bijitâ Q (Visitor Q) (2001)Ééntje voor het lijstje meest bizarre films ooit. Voor degene die het nog niet weten de film gaat over een disfunctioneel gezin. Pappa heeft sex met weggelopen dochter, zoon mishandelt moeder, moeder is daarom aan de drugs, drugs moet ook betaald worden, dus prostitueert mamma zichzelf. Als dat niet genoeg is gooit Miike ook nog even een dossis necrofilie en nog een eetlepel sex en geweld erbij. Er is ook nog de mysterieuze gast, die vader eerst met een steen op het hoofd slaat en dan naar huis volgt en daar de gehele film blijft rondhangen.
Dat veel mensen hierbij halverwege weglopen, kan ik best begrijpen. De film is erg shockerend. Dat vind ik ook (anders was ik klaar voor het gekkenhuis.) Eveneens ben je rijp voor een psychiater als je de film cool vindt wegens al het geweld en sex.
Het is imo echter verre van bagger. De mensen die dat doen vinden, schaar ik in het zelfde bootje als mensen die A Clockwork Orange slecht vinden, omdat die zo geweldadig is.
Miike heeft namelijk duidelijk iets te zeggen met deze film. De film is imo namelijk een waarschuwing van Miike wat er kan gebeuren als ouders (en voornamelijk moeders) niet hun rol in het gezin op zich nemen. Als die rolverdeling tussen ouders en kinderen verstoort is, is het hek totaal van de dam. De gast komt echter deze orde weer herstellen. Hij doet dit door de moeder te stimuleren door haar melk uit haar tieten te laten spuiten. (Wil je het nog symbolischer hebben?)
Wat veel mensen volgens mij niet weten is dat de film onderdeel is van de Love Cinema series. Een reeks low-budget films, die met Digitale video zijn opgenomen. Bij deze film pakt dit zeer goed uit. Door het low-budget kwaliteit voelt de film als een echte documentaire aan. En wordt het geheel een stukken realistischer en daardoor nog shockerender.
cijfer: 8.5