Als de zon zou gloeien zouden wij hier niet zijnquote:Op zondag 29 oktober 2006 14:51 schreef BrandX het volgende:
lol, heb gelijk gekeken wat het dan is wat die twee deden. Weet nu hoe het komt dat de zon gloeit
(nou ja, niet dat ik het snap, maar dat dus)
Welk toetje zoek ik?quote:is een custardachtig toetje, met daar overheen een gekaramelliseerde laag suiker. De precieze oorsprong van het toetje is onbekend. Het kan afkomstig zijn uit Catalonië of Groot-Brittannië. De traditionele
bestaat uit custard gemaakt van room, suiker en eieren, op smaak gebracht met vanille.
lienelien +1quote:Op zondag 29 oktober 2006 14:56 schreef lienelien het volgende:
crème brulée
quote:Op zondag 29 oktober 2006 14:53 schreef Supersheep het volgende:
[..]
Als de zon zou gloeien zouden wij hier niet zijn
bronquote:1984: Simon van der Meer
Lorentz en Zeeman maten voor het eerst het vederlichte elektron, Simon van der Meer (1925, rechts op de foto), die bijna zijn hele leven werkte bij CERN, deed dit met twee hele zware deeltjes - de W-boodschapper en de Z-boodschapper. Deze deeltjes zijn honderd keer zo zwaar als een waterstofkern en vallen na hun ontstaan meteen weer uit elkaar. Hij ontving de Nobelprijs samen met de Italiaan Carlo Rubbia (links op de foto).
In het heelal zijn nog talrijke andere deeltjes dan het elektron, proton en neutron, de bouwstenen van de atomen. Die deeltjes oefenen als het proton en neutron hele sterke krachten op elkaar uit - de sterke kracht -, of net als het elektron en proton een elektrische kracht.
Maar die krachten verklaren bijvoorbeeld niet waarom de zon gloeit. Dit komt door de zwakke kracht diep in de kern, die ertoe leidt dat kernen radioactief vervallen.
De overbrenger van die kracht zijn het W- en Z-deeltje. Althans dat beweerden de Nederlandse natuurkundigen Gerard 't Hooft en Martinus Veldman op grond van formules. Nooit waren de deeltjes gezien.
In 1976 klopte Rubbia op de deur van CERN met een plan om de deeltjes te meten. Met de versneller zouden protonen en hun tegendeel - antiprotonen - op elkaar geschoten moeten worden. Bij een miljard botsingen zouden gemiddeld tien van de overbrengers van de zwakke kracht ontstaan.
Van der Meer slaagde erin honderden miljarden protonen en antiprotonen samen te pakken in twee bundels. Hij koelde de deeltjes sterk af en leidde de bundels met magneten rond door de versneller, soms door ze in een hoek een extra porretje te geven. Computers zochten tussen de brokstukken van de miljarden botsingen naar de deeltjes. Inderdaad kon het bestaan van het W- en Z-deeltje in 1983 worden bevestigd. De massa klopt precies met de voorspellingen van 't Hooft en Veltman.
Ok, die nobelprijs mag meteen afgenomen wordenquote:
Hazes?quote:Op zondag 29 oktober 2006 14:59 schreef BrandX het volgende:
ok, simpele wellicht:
Welke Nederlander is onlangs Rotterdammer van de eeuw geworden?
ik denk niet dat de rotterdammers het daarmee eens geweest zouden zijnquote:
quote:Op zondag 29 oktober 2006 15:02 schreef Homdeck het volgende:
[..]
ik denk niet dat de rotterdammers het daarmee eens geweest zouden zijn
Heb ook geen flauw idee hoe ik Amsterdam heb kunnen lezenquote:Op zondag 29 oktober 2006 15:07 schreef lienelien het volgende:
Het mooie Mokum verwarren met die vieze stad met z'n hoogbouw![]()
ok!quote:Op zondag 29 oktober 2006 15:12 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
BrandX, niet alleen +1 vet maken, ook de hele naam. Het zelfde geldt voor de vraag
Sport... klimmen dan, beetje obscuur misschien maar wel mooiquote:Op zondag 29 oktober 2006 15:14 schreef Etcetera het volgende:
op zich wel mooi, maar ik snap het plaatje met die man niet
sorry, maar vind 'm niet mooi..quote:Op zondag 29 oktober 2006 15:12 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Even tussendoor, ik heb een alternatief bannertje voor de Algemene KennisQuiz in elkaar geflanst... wat vindt men ervan?
[afbeelding]
ah, ok, nu snap ik het beterquote:Op zondag 29 oktober 2006 15:15 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
[..]
Sport... klimmen dan, beetje obscuur misschien maar wel mooi
Die vent is overigens Alain Robert, een Fransman die zonder touwen gebouwen beklimt. Hij is een veelvoorkomend quizonderwerp.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |