FOK!forum / Gaming / OpenTTD (Transport Tycoon) Server Topic deel 2
Rianne84zondag 29 oktober 2006 @ 13:53
Wat is OpenTTD?
OpenTTD is een Open Source kloon van Transport Tycoon. Het gebruikt exact dezelfde graphics, speelwijze, en kan op alle Windows machines worden gespeeld. Voor meer informatie over OpenTTD zelf, Transport Tycoon, en alles wat niet met een OpenTTD server te maken heeft verwijs ik je naar:

Transport Tycoon Deel 11 (en de vervolgtopics daarop)

Wat is een OpenTTD Server?

OpenTTD heeft de mogelijkheid om Multiplayer Transport Tycoon te doen via Internet. Je kunt vanuit de OpenTTD client zelf een Multiplayer starten, of je kunt met de -D switch een dedicated server starten.

Waarvoor dit topic?

Kondig hier aan of je een server hebt draaien, wat eventueel de regels zijn, of de server up of down is, en of er wellicht problemen zijn met de server. OpenTTD is nog volop in ontwikkeling, en alhoewel versie 0.4.5 al behoorlijk stabiel is, komen bugjes hier en daar nog wel voor waardoor je de verbinding met de server verliest. In dit topic kun je alles bespreken over de OpenTTD server, en of je een server hebt draaien.

Kan ik ook een server draaien?

OpenTTD is vrij zuinig met bandbreedte en neemt ongeveer 1,2 kbyte/s per client in. Op een 128 kbit/s upload verbinding kun je dus nog een spel hosten met 8 spelers, wat tevens het maximum is.


maartena heeft momenteel een server draaien:

Naam: [EN/NL] Maarten's Server
Waar: Terug te vinden in de "Find Servers" in het OpenTTD Multiplayer window.
Kaart: 1024 x 256
Klimaat: Temperate

Special Notes:
vliegtuigen staat op 0. Je kun dus geen vliegtuigen bouwen.
Rianne84zondag 29 oktober 2006 @ 13:54
En hier verder

ik wil ook wel eens zien hoe dat multiplayer werkt, maar ik zie de server van maarten niet... wie helpt mij? (als er uberhaupt mensen online zijn )
Nevermindzondag 29 oktober 2006 @ 14:01
Klik eens op 'Voeg server toe' en vul dan 'nl.mine.nu' (zonder aanhalingstekens) in.
Rianne84zondag 29 oktober 2006 @ 14:03
Dank je, heb 'm gevonden... kan alleen niet meespelen...
Rianne84zondag 29 oktober 2006 @ 17:00
Nu kan ik wel meespelen, wordt ie nog gereset?
MaxMarkzondag 29 oktober 2006 @ 19:28
Ik bookmark deze even.
Bartzondag 29 oktober 2006 @ 19:45
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 17:00 schreef Rianne84 het volgende:
Nu kan ik wel meespelen, wordt ie nog gereset?
hij reset zichzelf bij 2010 als het goed is.
Rianne84zondag 29 oktober 2006 @ 19:49
hmm.. het is nu 2026 geloof ik... nou ja, wachten dan maar
Bartzondag 29 oktober 2006 @ 20:08
oh dan is dat ook aangepast blijkbaar... is ook lang geleden dat ik een heel potje heb uitgespeeld
Pileszondag 29 oktober 2006 @ 22:19
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 19:28 schreef MaxMark het volgende:
Ik bookmark deze even.
Allochtoonzondag 29 oktober 2006 @ 22:48
ik was even geband
MaxMarkzondag 29 oktober 2006 @ 23:01
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 22:19 schreef Piles het volgende:

[..]

Handige functie he?
Pileszondag 29 oktober 2006 @ 23:05
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 23:01 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Handige functie he?
Vooral handig dat je dan geen nutteloze post meer hoeft te plaatsen
MaxMarkzondag 29 oktober 2006 @ 23:40
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 23:05 schreef Piles het volgende:

[..]

Vooral handig dat je dan geen nutteloze post meer hoeft te plaatsen
Ja, dat mag nooit.
maartenamaandag 30 oktober 2006 @ 01:58
Ik wilde de OP aanpassen en een nieuwe bouwen

Standaard is de kaart op mijn server 512x512, start in 1960 en eindigt in 2010. Vliegtuigen staan idd uit, en de lening bedraagt 300k in totaal in euro/dollars.
Maikalomaandag 30 oktober 2006 @ 09:30
Vanavond maar eens een hernieuwde poging doen om OpenTTD te spelen. Vrijdagavond schoot het er namelijk bij in i.v.m. succesvolle Tactical Ops avond
MaxMarkmaandag 30 oktober 2006 @ 10:16
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 01:58 schreef maartena het volgende:
Ik wilde de OP aanpassen en een nieuwe bouwen
Deze gaat nog geen 2 topics mee
maartenamaandag 30 oktober 2006 @ 18:01
Ik doe een geplande herstart. Over een uur ongeveer, 19:00 NL tijd, beginnen we weer met een nieuw spel. Hij loopt nu al in 2001, renesite is nog vrolijk bezig momenteel, en zo tegen 19:00 zitten we denk ik in 2007 ofzo, en dan knal ik em eruit voor een herstart.
Nevermindmaandag 30 oktober 2006 @ 18:46
Ik doe mee
crisisje tussendoor, ik doe niet mee

[ Bericht 45% gewijzigd door Nevermind op 30-10-2006 18:55:59 ]
Renemaandag 30 oktober 2006 @ 21:22
Helemaaaaaaaaaal vol
Renemaandag 30 oktober 2006 @ 21:23
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 18:01 schreef maartena het volgende:
Ik doe een geplande herstart. Over een uur ongeveer, 19:00 NL tijd, beginnen we weer met een nieuw spel. Hij loopt nu al in 2001, renesite is nog vrolijk bezig momenteel, en zo tegen 19:00 zitten we denk ik in 2007 ofzo, en dan knal ik em eruit voor een herstart.
Ik was er idd net zat van Ben nu pas thuis
maartenadinsdag 31 oktober 2006 @ 17:56
Om 19:00 Nederlandse tijd herstart ik em weer.

Er was gisteren vraag naar het woestijnklimaat.... Ik vind dat zelf ook wel eens leuk om te doen (maar dan begin ik wel in 1980 tot 2050 ofzo), maar voordat ik dat aanpas nog meningen van anderen?

Renedinsdag 31 oktober 2006 @ 18:03
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 17:56 schreef maartena het volgende:
Om 19:00 Nederlandse tijd herstart ik em weer.

Er was gisteren vraag naar het woestijnklimaat.... Ik vind dat zelf ook wel eens leuk om te doen (maar dan begin ik wel in 1980 tot 2050 ofzo), maar voordat ik dat aanpas nog meningen van anderen?

Ja, 's goed
maartenadinsdag 31 oktober 2006 @ 18:11
Okay Vanwege de tragere treinen begin ik in 1980 met het woestijnklimaat. Dan beginnen we meteen met een model wat 160 km/u aankan, en natuurlijk in 1999 ofzo de monorails.
Neverminddinsdag 31 oktober 2006 @ 18:14
Beginnen we dan ook met iets meer startkapitaal?
maartenadinsdag 31 oktober 2006 @ 18:15
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 18:14 schreef Nevermind het volgende:
Beginnen we dan ook met iets meer startkapitaal?
Ik heb em al naar 300k opgeschroeft laatst (was 200k). Is 500k meer wenselijk dan?
Troeldinsdag 31 oktober 2006 @ 18:24
ja!
maartenadinsdag 31 oktober 2006 @ 18:26


Okay... om 19:00 een woestijnklimaat kaart met 500k aan geld, beginnend in 1980!
Neverminddinsdag 31 oktober 2006 @ 18:34
Ik ben erg benieuwd, heb vrijwel geen ervaring met woestijnklimaat.. maar dat maakt het ook weer uitdagend
Renedinsdag 31 oktober 2006 @ 18:48
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 18:11 schreef maartena het volgende:
Okay Vanwege de tragere treinen begin ik in 1980 met het woestijnklimaat. Dan beginnen we meteen met een model wat 160 km/u aankan, en natuurlijk in 1999 ofzo de monorails.
Maar

De treinen daarvan zijn duurder. Dan kan je 1 trein en een aantal wagons á 160k, kan je geen dubbel spoort meteen doen
Renedinsdag 31 oktober 2006 @ 18:57
ff een muis gevangen, en ik kan zo
maartenadinsdag 31 oktober 2006 @ 18:57
Geen probleem renesite, want je krijgt meer geld

Server is nu even aan het rebooten (mocht ook wel, alweer 7 weken uptime ofzo) en over enkele minuten gaat ie weer aan
maartenadinsdag 31 oktober 2006 @ 19:04
ben nog even snel mijn router aan het configgen, wil even QoS instellen voor de server.... paar minuutjes nog
Neverminddinsdag 31 oktober 2006 @ 19:05
Ik nu al rsi van op het 'ververs server'-knopje drukken. Dat wordt nog wat
Maikalodinsdag 31 oktober 2006 @ 19:06
Hij staat er niet tussen bij mij. Wat heb ik verkeerd staan?
Renedinsdag 31 oktober 2006 @ 19:06
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 19:05 schreef Nevermind het volgende:
Ik nu al rsi van op het 'ververs server'-knopje drukken. Dat wordt nog wat
Dito verhaal
maartenadinsdag 31 oktober 2006 @ 19:09
router is nu voor laatste keer aan het rebooten, any minute now!
Pilesdinsdag 31 oktober 2006 @ 19:10
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 19:06 schreef Maikalo het volgende:
Hij staat er niet tussen bij mij. Wat heb ik verkeerd staan?
Zware dag gehad
Hij staat er bij niemand
Pilesdinsdag 31 oktober 2006 @ 19:11
Nu wel
Maikalodinsdag 31 oktober 2006 @ 19:11
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 19:10 schreef Piles het volgende:

[..]

Zware dag gehad
Hij staat er bij niemand
Ow
Maikalodinsdag 31 oktober 2006 @ 19:14
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 19:11 schreef Piles het volgende:
Nu wel
Kom ik er opeens achter dat ik nog geen 0.4.8 heb
Pilesdinsdag 31 oktober 2006 @ 19:18
Mag deze trouwens nog ff in de OP: OpenTTD (Transport Tycoon) Server Topic
Troeldinsdag 31 oktober 2006 @ 19:43
Ding zit al een tijdje vol
Maikalowoensdag 1 november 2006 @ 09:23
Loopt de server van gisteravond ook vanavond nog?
MaxMarkwoensdag 1 november 2006 @ 10:02
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 19:18 schreef Piles het volgende:
Mag deze trouwens nog ff in de OP: OpenTTD (Transport Tycoon) Server Topic
Staat er toch al? Zij het enigzins aangepast?
Maikalowoensdag 1 november 2006 @ 10:06
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:02 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Staat er toch al? Zij het enigzins aangepast?
Dat is een ander topic. Dat gaat over Transport Tycoon. Dit gaat over OpenTTD server.

Het andere topic is voor tips & trics, om het zo maar te zeggen.
Pileswoensdag 1 november 2006 @ 10:10
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:02 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Staat er toch al? Zij het enigzins aangepast?
Is het vorige deel in deze reeks
Maikalowoensdag 1 november 2006 @ 13:03
Wie is er vanavond weer bij?
Renewoensdag 1 november 2006 @ 15:04
quote:
Op woensdag 1 november 2006 13:03 schreef Maikalo het volgende:
Wie is er vanavond weer bij?
Misschien
maartenawoensdag 1 november 2006 @ 16:32
Ik doe wel weer een herstart om 19:00 - deze keer weer normale kaart, 300k lening, 1960-2010 zoals gewoonlijk En geen gekloot met routers deze keer.....

Wat hebben julie liever, 512x512 of 1024x256? - groter dan dat wil ik em niet hebben, anders wordt het downloaden van de kaart een kolossaal bestand. Ligt nu al zo rond de 400-500 Kb, en dat is net mooi
Renewoensdag 1 november 2006 @ 16:33
quote:
Op woensdag 1 november 2006 16:32 schreef maartena het volgende:
Ik doe wel weer een herstart om 19:00 - deze keer weer normale kaart, 300k lening, 1960-2010 zoals gewoonlijk En geen gekloot met routers deze keer.....

Wat hebben julie liever, 512x512 of 1024x256? - groter dan dat wil ik em niet hebben, anders wordt het downloaden van de kaart een kolossaal bestand. Ligt nu al zo rond de 400-500 Kb, en dat is net mooi
1024 * 256 is ook wel tof, ik bedoel, lange spoorlijnen krijg je daar vna
Maikalowoensdag 1 november 2006 @ 16:34
quote:
Op woensdag 1 november 2006 16:32 schreef maartena het volgende:
Ik doe wel weer een herstart om 19:00 - deze keer weer normale kaart, 300k lening, 1960-2010 zoals gewoonlijk En geen gekloot met routers deze keer.....

Wat hebben julie liever, 512x512 of 1024x256? - groter dan dat wil ik em niet hebben, anders wordt het downloaden van de kaart een kolossaal bestand. Ligt nu al zo rond de 400-500 Kb, en dat is net mooi
Zelfde grootte als gisteravond. Pastte iedereen in toch?
Renewoensdag 1 november 2006 @ 16:34
quote:
Op woensdag 1 november 2006 16:34 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Zelfde grootte als gisteravond. Pastte iedereen in toch?
Is alleen wel vrij snel vol merk ik
Maikalowoensdag 1 november 2006 @ 16:35
quote:
Op woensdag 1 november 2006 16:34 schreef Renesite het volgende:

[..]

Is alleen wel vrij snel vol merk ik
Welke grootte was het gisteravond dan?
Renewoensdag 1 november 2006 @ 16:40
quote:
Op woensdag 1 november 2006 16:35 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Welke grootte was het gisteravond dan?
512 * 512 dacht ik
Pileswoensdag 1 november 2006 @ 17:15
Doe maar wat, ik doe toch wel mee
maartenawoensdag 1 november 2006 @ 18:54
Ik maak em 1024 x 512 - gewoon eens kijken hoe dat gaat. Als het teveel word voor mijn verbinding, dan weten we dat.

Pause_on_join zet ik ook even uit trouwens.
maartenawoensdag 1 november 2006 @ 18:59
Server draait
Troelwoensdag 1 november 2006 @ 19:02
'k word er weer uitgeflikkerd
Maikalowoensdag 1 november 2006 @ 20:50
Hij is vol
Maikalowoensdag 1 november 2006 @ 21:21
Jammer, hij doet me steeds kicken. Wel tof dat ik in J.McClouds company mocht
maartenawoensdag 1 november 2006 @ 21:58
Het ging niet zo lekker

Ik heb even wat instellingen gewijzigd, en ga em over 10 minuten weer met een verse 512x512 kaar lanceren
Pileswoensdag 1 november 2006 @ 22:14
Ik doe nog ff mee

Toch niet

[ Bericht 40% gewijzigd door Piles op 01-11-2006 22:30:41 ]
Renedonderdag 2 november 2006 @ 07:20
quote:
Op woensdag 1 november 2006 21:58 schreef maartena het volgende:
Het ging niet zo lekker

Ik heb even wat instellingen gewijzigd, en ga em over 10 minuten weer met een verse 512x512 kaar lanceren
Ik viel ook weg
maartenadonderdag 2 november 2006 @ 10:05
Vanaf heden draait de server op Xubuntu Linux!

Laat eens weten hoe het gaat....
maartenadonderdag 2 november 2006 @ 17:49
Ik heb gisteravond de server geformatteerd en Windows 2003 eraf gehaald, en vervangen door Xubuntu Linux. Uiteraard meteen even OpenTTD gecompiled etc, en afgelopen nacht (dag voor julie) heeft de server perfect gedraaid. Linux is een goed server platform, dus mischien dat de server sowieso beter draait nu.
maartenadonderdag 2 november 2006 @ 18:03
Zal ik trouwens om 19:00 weer een server beginnen?
Renedonderdag 2 november 2006 @ 19:46
quote:
Op donderdag 2 november 2006 18:03 schreef maartena het volgende:
Zal ik trouwens om 19:00 weer een server beginnen?
Ik was werken
Tijnzaterdag 4 november 2006 @ 16:05
Ik heb net 3x geprobeerd de server te joinen, maar ik krijg elke keer een out of sync error zodra ik net ben ingelogd
maartenazaterdag 4 november 2006 @ 18:45
Server draait weer
Allochtoonzondag 12 november 2006 @ 10:54
quote:
Op donderdag 2 november 2006 17:49 schreef maartena het volgende:
Ik heb gisteravond de server geformatteerd en Windows 2003 eraf gehaald, en vervangen door Xubuntu Linux. Uiteraard meteen even OpenTTD gecompiled etc, en afgelopen nacht (dag voor julie) heeft de server perfect gedraaid. Linux is een goed server platform, dus mischien dat de server sowieso beter draait nu.
hulde.
Bartzondag 12 november 2006 @ 15:33
nou hij knalt er nog steeds uit
Renedinsdag 14 november 2006 @ 19:01
Dr is steeds niemand
Renedinsdag 14 november 2006 @ 19:09
Ok... netwerksynchronisatie
maartenazondag 10 december 2006 @ 19:11
Ik heb een tijdje niet meer gespeeld, maar ben net weer begonnen
Bartmaandag 11 december 2006 @ 19:42
ja ik ben gestopt met online spelen op de server, werd er toch telkens afgeflikkerd
maartenamaandag 11 december 2006 @ 22:03
quote:
Op maandag 11 december 2006 19:42 schreef Merovingian het volgende:
ja ik ben gestopt met online spelen op de server, werd er toch telkens afgeflikkerd
Ik denk dat dat voor een deel ook komt door de afstand. Mijn server staat in de USA, dus 10.000 km verderop. Aan de andere kant heb ik Polen en Australiërs die regelmatig langskomen, en die spelen meestal echt zonder problemen.

Tevens weet ik dat als je torrents en/of andere p2p tegelijkertijd hebt draaien dat OpenTTD daar niet vrolijk van wordt.... P2P apps openen nogal wat connecties op je TCP/IP, en veel routers kunnen er niet meer aan dan 512 maximaal. En aangezien veel P2P apps het aantal connecties al vaak op iets van 200 per torrent o.i.d. hebben staan, loop je met 2 torrents al tegen problemen aan met een applicatie als OpenTTD. Webbrowsen, IRC, MSN, etc..... dat werkt allemaal perfect met een zooi lopende torrents, omdat deze niet veel connecties openen. OpenTTD is echter vrij gevoelig voor het op tijd ontvangen van het volgende pakketje met spelinformatie, en als dat niet gebeurd, dan heb je dus desyncs.

Een andere veroorzaker van Desyncs zijn custom graphics. Je kunt voor OpenTTD eigen gebouwtjes, wegen, etc, etc downloaden, maar als je online speelt moeten alle spelers dezelfde graphics hebben. Kortom: De server draait de originele 0.4.8 met de officiële graphics en niets meer of minder. Als je als client dus eigen graphics hebt geïmporteerd, dan kun je vaak problemen krijgen. Mijn server zal altijd de officiële releases draaien, dus als 0.5.0 uitkomt zal ik em upgraden. Het vervelende van custom graphics is dat er ook wel eens foute info wordt verstuurd, waardoor anderen ook een desync ondervinden.

Het heeft ook niet altijd met verbindingssnelheid te maken.... Ik heb ook wel eens last van desync, terwijl ik letterlijk op hooguit 6 meter UTP (2x3m kabel) en 100 Mbit/s LAN vanaf de server zit. Mijn router is trouwens uitgerust met een 3d party firmware en kan 4096 connecties per seconde aan, dus daar ligt het probleem ook niet. Tevens heb ik OpenTTD verkeer voorzien van QoS.


Eigenlijk moet je de volgende checklist aanhouden als je gaat spelen.

1) Geen P2P of Torrents aanhebben. (Ook niet op andere PC's!!!)
2) Speel met de officiële 0.4.8. release, zonder custom graphics.
3) Geen andere apps die een hoop upload wegvreten, zoals iemand die van je FTP zit te leechen.

Het is voor de meesten perfect mogelijk om op mijn server te spelen, en er ook op te blijven, ongeacht waar in de wereld.... maar soms heb zelfs ik last van desyncs, meestal omdat er iemand met custom graphics bij zit, of het spel zelf ergens een bug heeft. 0.4.8. is immers geen echte 1.0 versie.

Mijn server draait nog steeds 24/7 op een linuxbakkie trouwens, en blijft ook gewoon draaien.
sk888erwoensdag 13 december 2006 @ 03:19
Binnenkort maar eens een sessie meemaken.
maartenazaterdag 23 december 2006 @ 09:16
Mijn server is geupgrade naar 0.5.0 RC1

Aangezien er veel nieuwe functionaliteit in zit wilde ik met deze versie niet wachten en draait de server ook meteen op 0.5.0 RC1. Ik kan als het fout gaat nog altijd terug naar 0.4.8.

0.5.0 heeft o.a. YAPF, een nieuwe pathfinder, dus ik heb de map een stukje groter gemaak.

Eens zien hoe het loopt..... server is net gestart, dus ik begin gewoon een spel
Nevermindzaterdag 23 december 2006 @ 11:20
Hey, de server is opeens offline?
MaxMarkzaterdag 23 december 2006 @ 11:51
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 09:16 schreef maartena het volgende:
Mijn server is geupgrade naar 0.5.0 RC1

Aangezien er veel nieuwe functionaliteit in zit wilde ik met deze versie niet wachten en draait de server ook meteen op 0.5.0 RC1. Ik kan als het fout gaat nog altijd terug naar 0.4.8.

0.5.0 heeft o.a. YAPF, een nieuwe pathfinder, dus ik heb de map een stukje groter gemaak.

Eens zien hoe het loopt..... server is net gestart, dus ik begin gewoon een spel
Vorige keer wilde je per sé wachten omdat het nog een RC1 was, toen 0.4.8 uitkwam
maartenazaterdag 23 december 2006 @ 17:20
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 11:20 schreef Nevermind het volgende:
Hey, de server is opeens offline?
Ergens om 4 uur 'snachts mijn tijd:

openttd: command.c:525: DoCommandP: Assertion `res == res2' failed.
Aborted (core dumped)

Hmmm.... maar eens melden, hij draait weer
maartenazaterdag 23 december 2006 @ 17:21
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 11:51 schreef MaxMark het volgende:
Vorige keer wilde je per sé wachten omdat het nog een RC1 was, toen 0.4.8 uitkwam
Ja, maar dat waren alleen een paar lousy bugfixes..... in 0.5.0 zit een hele reutel nieuwe features, zoals YAPF en de nieuwe terrain generator!
xKingPinxzaterdag 23 december 2006 @ 18:55
zitten wel een paar handige nieuwe functies bij, en natuurlijk de vertaalfoutjes
maartenazaterdag 30 december 2006 @ 06:52
Bartzaterdag 30 december 2006 @ 10:26
maartena, ik heb nu zelf ook een server draaien, en wil dus ook een openttdserver opzetten. maar kun jij mij vertellen waar ik een dedicated openttd kan vinden voor windows, versie 0.5.0RC1? ik kan alleen maar de gewone versie vinden, maar dan heb je altijd weer een speler erbij toch?
Bartzaterdag 30 december 2006 @ 20:54
Laat maar, gevonden...
Ik ben alleen op zoek naar een command om een company te verwijderen. Iemand?

Edit: ook al gevonden
maartenazondag 31 december 2006 @ 08:07
0.5.0-RC2 is uit, dus ik heb de source gepakt en em even opnieuw gecompiled op mijn linuxbakkie.... en server draait dus nu op RC2
Bartzondag 31 december 2006 @ 09:26
Hmm windows zip file ervan is corrupt
Bartzondag 31 december 2006 @ 16:22
Oke, mijn server is nu ook online!

Naam: Barts Server
IP: 85.144.78.174:3979
Eigenschappen: 1024*1024, temperate klimaat, 600.000 euro startgeld, 10 vliegtuigen max. Loopt van 1965 tot 2020.
maartenazondag 31 december 2006 @ 18:09
quote:
Op zondag 31 december 2006 09:26 schreef Merovingian het volgende:
Hmm windows zip file ervan is corrupt
Windows Installer werkt prima
MaxMarkmaandag 1 januari 2007 @ 06:43
quote:
Op zondag 31 december 2006 18:09 schreef maartena het volgende:

[..]

Windows Installer werkt prima
Bij mij is juist de installer corrupt en doet de zip het wél.... Vaag
Butterfly79maandag 1 januari 2007 @ 10:43
Bij mij deed gisteravond de zip het prima, en mijn server draait nu dus 0.5.0RC2
Bartmaandag 1 januari 2007 @ 14:34
Bovenstaande bericht is van mij trouwens... Vriendin was nog ingelogd.
maartenamaandag 1 januari 2007 @ 22:23
Ik dacht al..... NOG een server?

Ik heb mijn server eerst op windows gehad, toen op linux, toen weer op windows, en de laatste 5 maanden draait ie weer op linux en daar blijft ie op draaien. Ik heb het gevoel dat ik op linux een veel stabielere server heb dan ik op windows had. (En je hebt geen last van die command prompt op je desktop, alhoewel je die wel naar je tray kan minimizen met wat truukjes).
Bartwoensdag 3 januari 2007 @ 08:52
Ik heb sowieso geen last van een command prompt op mijn desktop, aangezien ik niet eens een monitor op mijn server heb aangesloten . En je kan inderdaad gewoon geminimaliseerd starten aangeven bij de eigenschappen van de snelkoppeling
En die (in)stabiliteit, lag dat aan windows of aan openttd? Er staat me iets bij dat je ook niet een hele snelle pc had, en misschien vond windows dat niet zo leuk...Bij mij draait ie nu al een dag of 3 nonstop zonder problemen op WinXPSP2, op een Atlhlon 2600+ met 1.5GB ram.
maartenawoensdag 3 januari 2007 @ 15:42
Ik heb wel het gevoel dat 0.5.0 weer een stuk beter is m.b.t. desyncs, die komen een stuk minder voor. Verder moet je sowieso geen P2P of torrents draaien als je ook een server draait, dat wil ook nog wel eens voor vervelende dingen zorgen.... (zoals bijv. disconnects als iemand anders de kaart aan het downloaden is). Maar goed, dat doe ik toch al nauwelijks dus mijn server heeft daar geen last van

Ik heb em hier ook tijden op mijn 2.5 Ghz P4 gedraait, maar ook daar had ik (onder windows) nog wel eens last.... het lijkt onder linux een stuk beter te gaan. E.e.a is natuurlijk ook erg afhankelijk van de afstand, ik krijg veel Nederlanders op mijn server, maar de server staat in de USA
maartenawoensdag 3 januari 2007 @ 15:45
Mero, ik zie jouw server trouwens niet in de serverlijst staan.... althans, ik vind zo geen "Bart's Server" in de lijst.
Bartwoensdag 3 januari 2007 @ 15:54
nu wel, was ff offline omdat ik ook mijn eigen dns server aan het opzetten ben

Mijn server staat gewoon thuis in alkmaar, dus de afstand voor nederlanders valt wel mee denk ik
Bartmaandag 8 januari 2007 @ 18:43
Barts Server is nu geupdate naar 0.5.0 RC3
maartenamaandag 8 januari 2007 @ 19:53
quote:
Op maandag 8 januari 2007 18:43 schreef Merovingian het volgende:
Barts Server is nu geupdate naar 0.5.0 RC3
Mijn ook. Ik was de allereerste open server die op RC3 draaide
Bartmaandag 8 januari 2007 @ 19:56
En ik de eerste server met RC3 die op Fok! gemeld was
Allochtoonmaandag 8 januari 2007 @ 20:52
Mag ik je aanraken?
MaxMarkmaandag 8 januari 2007 @ 20:58
quote:
Op maandag 8 januari 2007 20:52 schreef Allochtoon het volgende:
Mag ik je aanraken?
Als jij ze hebt aangeraakt, mag ik jou dan aanraken?
Bartmaandag 8 januari 2007 @ 21:12
quote:
Op maandag 8 januari 2007 20:52 schreef Allochtoon het volgende:
Mag ik je aanraken?
Voor 1 miljoen in-game euro's
Allochtoondinsdag 9 januari 2007 @ 10:12
quote:
Op maandag 8 januari 2007 21:12 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Voor 1 miljoen in-game euro's
Daar kom ik zelf mijn bed niet voor uit.

Sloeber
Bartdinsdag 9 januari 2007 @ 19:40
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 10:12 schreef Allochtoon het volgende:

[..]

Daar kom ik zelf mijn bed niet voor uit.

Sloeber
Ach je moet toch wat over hebben voor je fans, ook al zijn ze plebs
maartenavrijdag 2 februari 2007 @ 18:50
Mijn server is even tijdelijk uit de lucht, een dag of twee. Hardware problemen, harde schijf in de server heeft de geest gegeven. Verder geen probleem, er stond niets belangrijks op..... en ik heb nog een 120 Gb liggen die ik er toch in wilde zetten....

Alleen eventjes geen OpenTTD server voor mij meer. Met een beetje geluk weer in het weekend
maartenazaterdag 3 februari 2007 @ 19:26
En server is weer up!

Minus een 160 Gb schijf
engessadonderdag 8 februari 2007 @ 18:33
Tof. Kwam er zojuist achter dat open ttd ook op mijn mac draait.
Bartdonderdag 8 februari 2007 @ 18:48
Ja, op ongeveer alle platformen. Maar waarom meld je dit in het server topic?
vanOekelenwoensdag 14 februari 2007 @ 15:49
Is er een manier om een server automatisch op pauze te laten gaan als er niemand actief is?
Bartwoensdag 14 februari 2007 @ 16:45
volgende in openttd.cfg toevoegen of wijzigen onder kopje [network]:
min_players = 1

1 is minimum aantal spelers waarbij de server draait, daaronder staat ie op pauze. Dit kun je dus ook in een ander getal veranderen, naar gelang de situatie
vanOekelenwoensdag 14 februari 2007 @ 20:22
Ah mooi, dank je voor het snelle antwoord!

Kan degene die op de server speelt ook op een manier aangeven dat hij niet meer meespeelt, dus dat de server op pauze moet gaan tot er iemand anders online komt(of degene waarvan de server is weer wil beginnen)?

[ Bericht 72% gewijzigd door vanOekelen op 15-02-2007 16:27:34 ]
Gamer_Vzaterdag 17 februari 2007 @ 20:53
Hmz, ik speel nu op Maartens server, al zo'n 20 jaar, blijft een leuk spel. Ik merk ook zojuist op dat in RC5 electrische bannn zijn toegevegd. Jammer dat iemand een van mijn bootverbindingen heeft afgesloten, door land te verhogen. Is wel grappig, behalve het verlies, want met de brug ernaast heeft ie er wel rekening mee gehouden.
JapyDoogedonderdag 22 februari 2007 @ 00:23
Iemand een snelle update op welke server ik nog kan starten om een beetje mee te doen? dit jaaaaren niet gedaan!
maartenadonderdag 22 februari 2007 @ 00:23
Mijn server draait nog steeds 24/7

snel genoeg voor je?
JapyDoogedonderdag 22 februari 2007 @ 00:50
Nice dan ga ik even dit topic doorworstelen op zoek naar het adres van je server

welke build?
JapyDoogedonderdag 22 februari 2007 @ 01:20
Ah http://www.openttd.org/server_detail.php?id=1389 zeker, eens schien of ik daar op kan kriebelen
JapyDoogedonderdag 22 februari 2007 @ 10:50
Ja dus, in slaap gevallen bovenop mn toetsen bord en mn bedrijf was smorgens weg maar het was wel leuk
MaxMarkdonderdag 22 februari 2007 @ 10:56
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 10:50 schreef JapyDooge het volgende:
Ja dus, in slaap gevallen bovenop mn toetsen bord en mn bedrijf was smorgens weg
Meen je dat nou?
vanOekelendinsdag 27 februari 2007 @ 11:38
Even twee vraagjes:

Hoe kan je als je op je eigen pc een server draait je bedrijf zeg maar verlaten (zodat de server op pauze gaat als de laatste andere speler die nog aan het spelen is er mee stopt)? En is het ook mogelijk om als je een save-game hebt van een andere server om zelf een server op te starten en verder te gaan met je eigen bedrijf in plaats van het bedrijf wat bovenaan stond?


edit: Het kan niet op de manier hoe ik wil...
Wat wel kan waar ik achter ben gekomen, je kunt op een pc een dedicated server draaien (dmv het opstarten van openTTD met -D er achter), deze heeft dan geen gebruikers in zich. Als je vervolgens het daar insteld dat je tenminste 1 speler wilt hebben voordat hij op pauze gaat gaat alles zoals ik wil. Alleen wel jammer dat je als je op een pc een server en een client draait je twee keer zoveel processor kracht kwijt bent.

[ Bericht 21% gewijzigd door vanOekelen op 27-02-2007 20:49:11 ]
JapyDoogedonderdag 15 maart 2007 @ 23:44
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 11:38 schreef vanOekelen het volgende:
Even twee vraagjes:

Hoe kan je als je op je eigen pc een server draait je bedrijf zeg maar verlaten (zodat de server op pauze gaat als de laatste andere speler die nog aan het spelen is er mee stopt)? En is het ook mogelijk om als je een save-game hebt van een andere server om zelf een server op te starten en verder te gaan met je eigen bedrijf in plaats van het bedrijf wat bovenaan stond?


edit: Het kan niet op de manier hoe ik wil...
Wat wel kan waar ik achter ben gekomen, je kunt op een pc een dedicated server draaien (dmv het opstarten van openTTD met -D er achter), deze heeft dan geen gebruikers in zich. Als je vervolgens het daar insteld dat je tenminste 1 speler wilt hebben voordat hij op pauze gaat gaat alles zoals ik wil. Alleen wel jammer dat je als je op een pc een server en een client draait je twee keer zoveel processor kracht kwijt bent.
Natuurlijk niet helemaal 2x Omdat er geen player meedraait
Bartvrijdag 16 maart 2007 @ 18:41
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 23:44 schreef JapyDooge het volgende:

[..]

Natuurlijk niet helemaal 2x Omdat er geen player meedraait
plus dat de dedicated server geen grafische schil hoeft weer te geven. En dan nog, processorkracht bij ttd Een normale map met een stuk of 400 treinen gebruikt bij mij volgens Taakbeheer 0% processorkracht, met een uitschieter naar 1%...

Ik heb net even dezelfde map in 6 vensters geladen (dus 2400 treinen) en ik gebruik wel tussen de 10% en 20%
vanOekelenvrijdag 16 maart 2007 @ 22:40
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 18:41 schreef Merovingian het volgende:

[..]

plus dat de dedicated server geen grafische schil hoeft weer te geven. En dan nog, processorkracht bij ttd Een normale map met een stuk of 400 treinen gebruikt bij mij volgens Taakbeheer 0% processorkracht, met een uitschieter naar 1%...

Ik heb net even dezelfde map in 6 vensters geladen (dus 2400 treinen) en ik gebruik wel tussen de 10% en 20%
En doe nu eens datzelfde met een map van 2048x2048
Dan heb je toch echt maar een paar honderd treinen nodig om je pctje te laten blazen.
Ook zie je dan goed dat die grafische schil in vergelijking totaal niet uitmaakt. Bij grote mappen gaat vooral de pathfinder exponentioneel meer processorkracht vragen.
Bartzaterdag 17 maart 2007 @ 09:35
Doe mij eens een 2048x2048 map met 400 treinen dan, dan zal ik het eens uittesten.
vanOekelenmaandag 19 maart 2007 @ 10:38
Ik heb een mooi save-gamepje gevonden, ongeveer 400 treinen, een aantal schepen en een stel busjes in een 2048x2048 map.
Op mijn Intel Core Duo T2050 (1,6GHz, 1GB geheugen) neemt een keer draaien van deze game al een nette 30% van de totale processor capaciteit in. Op mijn oude pc, een 1Ghz pentium 3 met 512 mb geheugen draait het al niet meer in een multiplayergame, de pc is er gewoon te langzaam voor, laat staan om dit 2 keer te draaien, bij de laptop zou dit wel mogelijk zijn alleen ook maar tot een treintje of 6 a 700.

zie:
http://rapidshare.com/files/21779617/KLE__16_Jun_2046.sav.html

[ Bericht 81% gewijzigd door vanOekelen op 19-03-2007 14:21:55 ]
vanOekelenmaandag 19 maart 2007 @ 14:23
Oeps, dubbel...
maartenamaandag 19 maart 2007 @ 20:00
Mijn server was een weekje offline.... maar draait weer
JapyDoogemaandag 19 maart 2007 @ 20:29
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 10:56 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Meen je dat nou?
Ja trouwens
Bartdinsdag 20 maart 2007 @ 22:17
quote:
Op maandag 19 maart 2007 10:38 schreef vanOekelen het volgende:
Ik heb een mooi save-gamepje gevonden, ongeveer 400 treinen, een aantal schepen en een stel busjes in een 2048x2048 map.
Op mijn Intel Core Duo T2050 (1,6GHz, 1GB geheugen) neemt een keer draaien van deze game al een nette 30% van de totale processor capaciteit in. Op mijn oude pc, een 1Ghz pentium 3 met 512 mb geheugen draait het al niet meer in een multiplayergame, de pc is er gewoon te langzaam voor, laat staan om dit 2 keer te draaien, bij de laptop zou dit wel mogelijk zijn alleen ook maar tot een treintje of 6 a 700.

zie:
http://rapidshare.com/files/21779617/KLE__16_Jun_2046.sav.html
Nou, als je hier even kijkt, zie je dat dat bij mij niet echt het geval is. Met 3x die savegame tegelijk nog steeds niets bijzonders aan de hand. Heb jij soms NPF ofzo aan staan? Dan gebruikt ie uiteraard een stuk meer. Daarvoor is YAPF ook uitgevonden. Zie patches->voertuigen. Maar aangezien dit algemeen bekend is, neem ik aan dat je NPF niet gebruikt
Gamer_Vdinsdag 20 maart 2007 @ 23:09
Ik vraag me nog steeds af waarom we 2 aparte topics hiervoor hebben .. ik bedoel, een apart server topic?

" " Zoals ze in ONZ zouden zeggen.
vanOekelendinsdag 20 maart 2007 @ 23:40
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 22:17 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Nou, als je hier even kijkt, zie je dat dat bij mij niet echt het geval is. Met 3x die savegame tegelijk nog steeds niets bijzonders aan de hand. Heb jij soms NPF ofzo aan staan? Dan gebruikt ie uiteraard een stuk meer. Daarvoor is YAPF ook uitgevonden. Zie patches->voertuigen. Maar aangezien dit algemeen bekend is, neem ik aan dat je NPF niet gebruikt
Ow, dat is een beetje dom van me..... Ik had blijkbaar YAPF voor schepen uitstaan. Dat scheelt al heel erg veel jah ook al zijn het maar 24 voertuigen op de +- 500 (alles bij elkaar). Dank je!
Overigens scheelt NTP of NPF als globale routeplanner niet zo heel erg veel qua processortijd maar de routes waar NTP soms mee aankomt zijn over het algemeen nou niet echt ideaal te noemen.

Staat YAPF eigenlijk standaard uit voor schepen? Ik vind het namelijk een beetje raar dat ik hem daar op ingesteld had staan...
Pilesdinsdag 20 maart 2007 @ 23:44
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 23:40 schreef vanOekelen het volgende:
Staat YAPF eigenlijk standaard uit voor schepen? Ik vind het namelijk een beetje raar dat ik hem daar op ingesteld had staan...
Was bij mij ook
MaxMarkwoensdag 21 maart 2007 @ 00:11
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 23:09 schreef Gamer_V het volgende:
Ik vraag me nog steeds af waarom we 2 aparte topics hiervoor hebben .. ik bedoel, een apart server topic?

" " Zoals ze in ONZ zouden zeggen.
Dat is een tijdje geleden besloten omdat in het originele topic op een gegeven moment alleen maar over servers gesproken werd en dat door de "normale" posts heen ging. Om de boel overzichtelijk te houden hebben we er voor gekozen om het topic te splitsen
Bartwoensdag 21 maart 2007 @ 16:44
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 23:40 schreef vanOekelen het volgende:

[..]

Ow, dat is een beetje dom van me..... Ik had blijkbaar YAPF voor schepen uitstaan. Dat scheelt al heel erg veel jah ook al zijn het maar 24 voertuigen op de +- 500 (alles bij elkaar). Dank je!
Overigens scheelt NTP of NPF als globale routeplanner niet zo heel erg veel qua processortijd maar de routes waar NTP soms mee aankomt zijn over het algemeen nou niet echt ideaal te noemen.

Staat YAPF eigenlijk standaard uit voor schepen? Ik vind het namelijk een beetje raar dat ik hem daar op ingesteld had staan...
YAPF staat standaard uit voor schepen omdat YAPF nogal moeite heeft met schepen. Dan gaat de processortijd aanzienlijk omhoog voor lange routes. De oplossing als je toch YAPF voor schepen wil hebben is heel veel boeien plaatsen.
Gamer_Vwoensdag 21 maart 2007 @ 16:49
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 00:11 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Dat is een tijdje geleden besloten omdat in het originele topic op een gegeven moment alleen maar over servers gesproken werd en dat door de "normale" posts heen ging. Om de boel overzichtelijk te houden hebben we er voor gekozen om het topic te splitsen
Ik wist waarom, maar ik blijf het onzinnig vinden. Maar ik vond het wat overdreven om daarover ook een apart topic te openen. (In klaagbaak, dat dan weer wel)
Bartwoensdag 21 maart 2007 @ 16:57
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 16:49 schreef Gamer_V het volgende:

[..]

Ik wist waarom, maar ik blijf het onzinnig vinden. Maar ik vond het wat overdreven om daarover ook een apart topic te openen. (In klaagbaak, dat dan weer wel)
Ik kan verder ook geen spellen bedenken waarbij een soortgelijke topicsplitsing is geweest...
maartenamaandag 16 april 2007 @ 06:47
Ik heb mijn server enigzins aangepast, dwz, ik draai er nu twee

Mijn systeem en internet upload kunnen makkelijk twee servers aan, dus ik draai nu de volgende twee servers:

1) Maarten 1 - 1960 - 2010
  • Adres: nl.mine.nu:3979
  • Geen vliegtuigen
  • 150.000 Engelse Pond / 300.000 Euro/Dollar lening.
  • Kaartgrootte: 1024 x 512
  • Breakdowns uit.
  • Stationsgrootte uitgebreid van 12 naar 16.


    2) Maarten 2 - 1980 - 2050
  • Adres: nl.mine.nu:3978
  • Geen vliegtuigen
  • 300.000 Engelse Pond / 600.000 Euro/Dollar lening.
  • Kaartgrootte: 1024 x 512
  • Breakdowns uit.
  • Stationsgrootte uitgebreid van 12 naar 16.

    Beide servers draaien op Linux, en op een 1 Mbit/s upload pijp. De PC is gestationeerd in de Verenigde Staten.

    Van mij hoefde het ook geen apart topic te worden verder hoor....
  • maartenawoensdag 18 april 2007 @ 02:30
    0.5.1-RC3 is uit

    Servers zijn geupdate
    JaapAapSmulPaapwoensdag 18 april 2007 @ 02:56
    ik vind net dit topic! wat leuk dat dit spel nog steeds "leeft" ik speelde dit vroeger vaak! ben meteen aan het instaleren geslagen en begonnen, maar nu heb ik iets vreemds, ik dat scenario van nl gedownload, maar nou zijn er helemaal geen voertuigen verkrijgbaar.... kan iemand mij vertellen wat voor domme fout ik maak?
    Bartwoensdag 18 april 2007 @ 09:47
    quote:
    Op woensdag 18 april 2007 02:56 schreef JaapAapSmulPaap het volgende:
    ik vind net dit topic! wat leuk dat dit spel nog steeds "leeft" ik speelde dit vroeger vaak! ben meteen aan het instaleren geslagen en begonnen, maar nu heb ik iets vreemds, ik dat scenario van nl gedownload, maar nou zijn er helemaal geen voertuigen verkrijgbaar.... kan iemand mij vertellen wat voor domme fout ik maak?
    1. Dit is het multiplayer topic. Kijk hier voor het normale topic.
    2. Ja dat kan ik.
    3. Ik zal het gelijk maar zeggen.
    4. Je moet je startjaar wel instellen op een jaar waarin voertuigen te koop zijn. NL scenario start geloof ik standaard in 1930. Eerste voertuigen kun je vanaf 1950 kopen, tenzij je newgrfs gebruikt met andere voertuigen die wel eerder te koop zijn.
    JaapAapSmulPaapwoensdag 18 april 2007 @ 11:39
    quote:
    Op woensdag 18 april 2007 09:47 schreef Merovingian het volgende:

    [..]

    1. Dit is het multiplayer topic. Kijk hier voor het normale topic.
    2. Ja dat kan ik.
    3. Ik zal het gelijk maar zeggen.
    4. Je moet je startjaar wel instellen op een jaar waarin voertuigen te koop zijn. NL scenario start geloof ik standaard in 1930. Eerste voertuigen kun je vanaf 1950 kopen, tenzij je newgrfs gebruikt met andere voertuigen die wel eerder te koop zijn.
    bedankt voor de hulp! zal ff t andere topic doorspitten en ff kijken of ik het nog kan.