Had dus die vraag mbt de hoogte van de douane rekening gemaild naar DHL en gevraagd of ze er uitleg over konden geven over het hoe en wat en waarom het zo hoog was. Half uurtje later belde ze (een overigens heel beleefde dame
![]()
) terug.
Het kwam er op neer dat er dus niet alleen de 19% inklaringskosten worden gerekend, maar nog andere dingen waaronder oa. adminstratie kosten.
Daarnaast ligt de schuld van die hoge rekeningen bij Amazon. Zij zetten nl. geen verzendkosten op de doos, waardoor de douane de voor hen geldende standaard limiet hanteert voor verzendingen vanuit en naar Japan met dat gewicht en die manier van verzenden die ik dus had gekozen. Die limiet ligt volgens de DHL vrouw rond de¤ 144. Daardoor kan het dus, zoals in dit geval, voorkomen dat er zomaar ¤ 80,- bovenop de rekening wordt geteld, zodat ze niet hoeven te gaan raden. Dus wordt de 19% niet over de waarde van het pakketje gerekend, maar over de ¤ 144. Zo kan het dus ook andersom gebeuren: bestel je iets dat veel duurder is dan de limiet (qua verzendkosten) dan hanteren ze dus ook die limiet en ben je goedkoper uit.
Dat is wat ik eruit begreep
![]()
In protest gaan kan wel, maar dan moet je om te beginnen de factuur van de verzendkosten van Amazon krijgen. En niet die van de verzendkosten die ze aan ons rekenen, maar die van wat het Amazon kost om het pakketje te verzenden (die uiteraard wat lager ligt dan het geen ze ons rekenen, de gasten moeten wel winst maken natuurlijk
![]()
). De kans dat je die specefieke rekening krijgt is extreem klein. Als je `m wel krijgt, dan kost `t blijkbaar zoveel bloed, zweet, tranen, briefpapier en postzegels dat het zich de moeite niet loont in verhouding tot het bedrag dat je uiteindelijk terug krijgt (als je uberhaupt al wat terug krijgt).
Dus dat wordt nooit meer iets bij Amazon bestellen
![]()
Hoop dat jullie er een beetje wijs uit komen