Jammer dat de PvdA niet heeft gekozen om keihard campagne te voeren samen met de twee andere linkse partijen.quote:'Balkenende hoort in het Torentje'
Nederland wil geen coalitie CDA-PvdA
door Job Slok
DEN HAAG - Nederlanders willen na de verkiezingen van 22 november liever geen CDA-PvdA-kabinet. Een uitgesproken linkse coalitie van PvdA, SP en GroenLinks is het populairst, op de voet gevolgd door een CDA-VVD-regering.
Dat zijn de opzienbarende uitkomsten van een onderzoek dat De Telegraaf heeft laten doen naar de voorkeuren van de Nederlandse kiesgerechtigden.
Maar liefst 30 procent van de kiezers heeft het liefst een links kabinet, terwijl voortzetting van de huidige coalitie de voorkeur heeft van 29 procent. De enige combinatie die op grond van de huidige peilingen op een meerderheid kan rekenen, CDA met PvdA, is slechts bij 12 procent favoriet.
De verwachtingen van de kiezers komen echter totaal niet overeen met hun wensen. Want maar liefst 36 procent verwacht toch dat ons land de komende jaren wordt geregeerd door het zo impopulaire CDA-PvdA-kabinet. Net iets meer, 39 procent, denkt dat de huidige CDA-VVD-coalitie wordt voortgezet.
Premierschap Premier Balkenende (CDA) moet maar gewoon blijven zitten waar hij zit, vindt de helft van de kiezers. Iets meer dan een derde ziet het liefst PvdA-lijsttrekker Wouter Bos in het Torentje. VVD-leider Mark Rutte speelt geen rol in de strijd om het premierschap. Slechts 3 procent gelooft dat hij de meeste kans heeft om eerste minister te worden. Dat is maar 1 procent meer dan SP-leider Jan Marijnissen. Rutte lijkt te kampen met een imagoprobleem. Hij bungelt onder aan de meeste lijstjes. Slechts 8 procent zou het liefst bij hem een tweedehands auto kopen, 10 procent ziet in Rutte de ideale disgenoot bij het kerstdiner en voor 12 procent is hij de favoriete vakantiemaat.
VVD'ers zien Rutte wel zitten, maar zij dichten ook premier Balkenende gunstige karaktereigenschappen toe. Andersom hebben CDA'ers minder warme gevoelens bij Rutte.
Kan jij wel lezen eigenljik?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:50 schreef tvlxd het volgende:
De titel moet veranderd worden naar Nederland wil liefst geen links kabinet.
quote:Maar liefst 30 procent van de kiezers heeft het liefst een links kabinet, terwijl voortzetting van de huidige coalitie de voorkeur heeft van 29 procent
Ja, dat betekent dat 70% niet de voorkeur geeft aan een links kabinet.quote:
En 71% wil geen vervolg van dit kabinet. maar als je alleen maar wil lezen wat je wil lezenquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:54 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Ja, dat betekent dat 70% niet de voorkeur geeft aan een links kabinet.
Ahhh op die fiets, maar nóg minder mensen willen een rechts kabinet. Dus het heeft de grootste minderheidsvoorkeur dus willen ze het liefst een links kabinet, ookal is het een minderheid.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:54 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Ja, dat betekent dat 70% niet de voorkeur geeft aan een links kabinet.
Jawel hoor, het grootste percentage wilt een links kabinet, dat het een minderheid is doet daar niets aan af.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En maar 30% wil een links kabinet. Dus de TT klopt niet.
Misschien zijn er ook mensen die een CDA-VVD-CU-(SGP) kabinet willen. Dat noem ik ook nog steeds vrij rechts.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:57 schreef jogy het volgende:
[..]
Ahhh op die fiets, maar nóg minder mensen willen een rechts kabinet. Dus het heeft de grootste minderheidsvoorkeur dus willen ze het liefst een links kabinet, ookal is het een minderheid.
DIe indruk kreeg ik ook. Ik snap dit artikel niet.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:45 schreef tvlxd het volgende:
De meeste mensen willen geen links kabinet als ik het goed begrijp.
Daarbij wil 50 % Balkenende als premier. Dat is wél de helft, en Balkenende kan je toch moeilijk links noemen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En maar 30% wil een links kabinet. Dus de TT klopt niet.
Iddquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:51 schreef alwaysleft het volgende:
Zou geweldig zijn voor Nederland![]()
Een puur links kabinet met GL-SP-PVDAMa ja komt er toch niet van. GL zakt verder, hopelijk stijgt SP tot ongekende hoogte en zou het heel misschien toch nog kunnen.
Er zijn meer mogelijkheden tot een rechts kabinet die niet vermeld staan. Dus die conclussie die jij trekt kan uit de cijfers die in het bericht staat niet getrokken wordenquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:58 schreef jogy het volgende:
[..]
Jawel hoor, het grootste percentage wilt een links kabinet, dat het een minderheid is doet daar niets aan af.
29% wil een CDA-PVDA-kabinet, 12% dit kabinet. Dus ook al zouden we meegaan met de rare gedachtegang dat de grootste minderheid de wil van de kleinere minderheden teniet doet en meerderheid wordt, dan nog is het gewoon zo dat meer mensen een ander dan links kabinet willen. Kortom, de titel is verkeerd.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:57 schreef jogy het volgende:
[..]
Ahhh op die fiets, maar nóg minder mensen willen een rechts kabinet. Dus het heeft de grootste minderheidsvoorkeur dus willen ze het liefst een links kabinet, ookal is het een minderheid.
Zeer juist. Want hoe verklaar je anders de grote populariteit van Balkenende. 50% van de Nederlanders wil dat hij minister-president blijft. Dat is toch een ietwat merkwaardige combinatie: een links kabinet met een rechtse minster-president.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:59 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Misschien zijn er ook mensen die een CDA-VVD-CU-(SGP) kabinet willen. Dat noem ik ook nog steeds vrij rechts.
TT kan het best zijn: Nederland sterk verdeeld over partijen volgend kabinet (al is dat iets te lang)
Ok ok, ik begrijp wat je bedoelt maar volgens mij kan je het dus op meerdere manieren bekijken. 70% wilt geen links kabinet, 71% wilt geen rechts kabinet en 88% wilt geen cda-pvda kabinet. Dus is uit deze gegevens links het minst onpopulair.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 13:01 schreef tvlxd het volgende:
[..]
29% wil een CDA-PVDA-kabinet, 12% dit kabinet. Dus ook al zouden we meegaan met de rare gedachtegang dat de grootste minderheid de wil van de kleinere minderheden teniet doet en meerderheid wordt, dan nog is het gewoon zo dat meer mensen een ander dan links kabinet willen. Kortom, de titel is verkeerd.
Als er nog mensen zijn die een CDA-VVD-CU-(SGP) kabinet willen, of een combinatie met een van de nieuwe rechtse partijen, dan betekend dat dat er meer dan 29% een rechts kabinet wil. Om te zeggen dat 71% geen rechts kabinet wil is dus te voorbarig.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 13:11 schreef jogy het volgende:
[..]
Ok ok, ik begrijp wat je bedoelt maar volgens mij kan je het dus op meerdere manieren bekijken. 70% wilt geen links kabinet, 71% wilt geen rechts kabinet en 88% wilt geen cda-pvda kabinet. Dus is uit deze gegevens links het minst onpopulair.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |