abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42993394
Hallo,

Mijn vriendin heeft het voor elkaar gekregen om de lampen van haar auto te laten branden. Met als gevolg een lege accu. Op zich zou dit niet z'n groot probleem moeten zijn.

Het probleem zit hem er in dat ik een nieuwe peugeot 307 heb waarin ik bovenop de accu een grote plastic kap aantref waar ik alleen bij de plus pool kan.

Ik zoek me rot in het boekje en op internet op welke manier ik de min pool kan benaderen. Maar kan dit nergens vinden.

Kan ik hem bij de donor auto ook direct op het motorblok plaatsen. Ik heb de dealer dit met een oudere auto wel eens zien doen.

Wie weet er raad?
pi_42993491
kan de plastic kap er niet af

en volgens mij is de hele auto de massa ook bij nieuwere
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_42993565
Dat dacht ik dus ook, dus die zou je in principe gewoon door kunnen verbinden naar de min pool van de te starten auto?
pi_42993606
Staat het niet in je instructieboekje? Bij de mijne staat het stap voor stap beschreven
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_42993633
maar waar denk jij dan de minpool aan te sluiten want het motorblok kan ik niet aanraden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_42993640
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 19:59 schreef raser het volgende:

Ik zoek me rot in het boekje en op internet op welke manier ik de min pool kan benaderen. Maar kan dit nergens vinden.
Nopes, staat niet in het boekje

Maar waarom dan niet het motorblok? Dit levert soms storingen op in het electronische systeem?
pi_42993663
De plus kan je gewoon bij de accu vandaan halen.
De min zit op de carroserie.

[ Bericht 18% gewijzigd door zomerbloem15 op 27-10-2006 20:24:07 ]
pi_42993712
Is het een handgeschakelde auto?
Je zou anders ook iemand kunnen laten duwen en zo de motor te starten.

Auto op contact zetten (koppeling inhouden en in de eerste versnelling zetten), iemand laten duwen, als die op snelheid is de koppeling langzaam laten opkomen, en met geluk start de auto!
pi_42993747
de min is gewoon een stuk ijzer van je auto. zit meestal wel ergens een stuk metaal om speciaal voor dit soort dingen.

Het is juist beter om de min niet aan je accu te hangen ivm eventuele overspringende vonken...

ow het gaat om de donor, dan moet je em volgens mij wel aan de accu hangen ja, bij de lege auto moet je em aan een stuk metaal zetten...
pi_42993815
Hij is gevonden met de zaklamp en jullie aanwzijzingen.
Onder de remvloestof kan je er bij komen, je ziet hem niet zitten maar hij zit er echt :-)

Dank jullie wel.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:19:05 #11
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_42993833
gewoon de schokbrekertop de bouten gebruiken als min das meestal kaal metaal en heeft een lekkere massa zo start ik de meeste auto`s.

het is overgens altijd beter een frame deel te gebruiken ipv de - pool van de accu.
pi_42994891
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 20:10 schreef densmee het volgende:
maar waar denk jij dan de minpool aan te sluiten want het motorblok kan ik niet aanraden
Waarom niet? Er loopt al een massa kabel tusse de min van de accu en het blok hoor.
pi_42995100
Toch fijn dat mensen hier in het PTA topic altijd van professioneel advies worden voorzien....
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:10:08 #14
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_43004927
In de handleiding van startkabels staat doorgaans dat het aangeraden wordt de min niet op de minpool van de accu aan te sluiten maar op een carosseriedeel van de auto....
I am just a dreamer, but you are just a dream
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:32:22 #15
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_43006724
ik plaats ook altijd de kabel voor de min op het frame.
altijd zo ellendig als de klem van de pool dondert..

iig. het geeft geen lekker gevoel als je weet dat er een "boem" kan komen

ennuh een auto alleen aan duwen kan ook wel.. gewoon de auto in ze vrij zetten.. wat duwen bij de portier.. snelheid maken. snel er in springen.. in ze 1 zetten.. koppeling laten schieten. en zodra je de motor hoort eigenlijk direct de koppeling weer in drukken voor ie weer afslaat
pi_43006911
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 12:32 schreef Devilnl het volgende:
ik plaats ook altijd de kabel voor de min op het frame.
altijd zo ellendig als de klem van de pool dondert..

iig. het geeft geen lekker gevoel als je weet dat er een "boem" kan komen

ennuh een auto alleen aan duwen kan ook wel.. gewoon de auto in ze vrij zetten.. wat duwen bij de portier.. snelheid maken. snel er in springen.. in ze 1 zetten.. koppeling laten schieten. en zodra je de motor hoort eigenlijk direct de koppeling weer in drukken voor ie weer afslaat
Ik wens je veel succes met een diesel.
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:46:08 #17
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_43006990
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 12:41 schreef yup het volgende:

[..]

Ik wens je veel succes met een diesel.
ik had het ook over een diesel..
opel combo.
en idd. ik had het zweet in me naat staan.. en moest 3x duwen/springen/etc voordat ik hem aan de praat kreeg. maar het werkte
---
toegegeven.. opel combo's zijn niet de zwaarsten
pi_43007304
Met aanduwen is het toch beter om hem in z'n twee te hebben? Dat heb ik tenminste een keertje gehoord
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:06:58 #19
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_43007388
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 13:02 schreef Impry het volgende:
Met aanduwen is het toch beter om hem in z'n twee te hebben? Dat heb ik tenminste een keertje gehoord
krijg je hem idd makkelijker over het dode punt heen..
maar dan moet je wel verekte hard(lees: snel) duwen wil je hem daar in starten
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:38:53 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_43008027
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 12:32 schreef Devilnl het volgende:
...

ennuh een auto alleen aan duwen kan ook wel.. gewoon de auto in ze vrij zetten.. wat duwen bij de portier.. snelheid maken. snel er in springen.. in ze 1 zetten.. koppeling laten schieten. en zodra je de motor hoort eigenlijk direct de koppeling weer in drukken voor ie weer afslaat
Aanduwen bij katalysator otoos moet je mee oppassen. Bij warme motor krijg je snel onverbrande benzine in de katalysator en die kan daar slecht tegen als het ineens ontbrandt/ontploft. Probeber maar met een hulp accu te starten, dat is veel beter.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_43009863
idd, in de boekjes van auto's staat ook altijd dat je em eigenlijk niet moet aanduwen. Ben ik ook wel blij mee, want het is echt een kutwerk, even kabels eraan hangen is veel makkelijker
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 15:03:58 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_43009880
Nieuwere auto's zijn ZOWIESO niet allemaal over te starten via een andere auto, ik las pas ergens dat dat serieuze schade aan de elektronica (lees : injektiecomputer (= DUUR)) kan onstaan ivbm de piekstroom e.d. misschein dat ze het daarom wat lastiger bereikbaar hebben gemaakt.
Zelfs de ANWB kan je dan niet helpen, de accu dient dan gedemonteerd te worden en apart van de auto opgeladen en daarna teruggeplaatst.

Als het geen leaseauto is zou ik het NIET proberen iig

Aanduwen of slepen kan altijd volgens mij, maar ligt er een beetje aan hoeveel stroom er nog wél in de accu zit, leeg -->> geen brandstofpomp -->> niet lopen Na een stukkie slepen in de versnelling heeft de dynamo meestal wel genoeg stroomcapaciteit om de boel aan de praat te krijgen denk ik, maar of de elektronica dáár blij mee is weet ik niet...

Ik zou de garage het laten fiksen, beter 100 ¤ voorrijkosten als voor meer dan 1000¤ ellende

succes ermee iig
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_43012984
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 15:03 schreef Sounddragon het volgende:
Na een stukkie slepen in de versnelling heeft de dynamo meestal wel genoeg stroomcapaciteit om de boel aan de praat te krijgen denk ik
Vooral blijven denken.

Piekstroom is het tijdelijk verhoogde stroomverbruik bijv. tijdens de inschakeling van electrische apparatuur....heeft niets te maken met een nieuwe batterij of accu ergens in plaatsen...die leveren echt geen piekstroom als ze nieuw zijn....piekstroom wordt altijd getrokken nooit gegeven.

Er is geen verschil tussen overstarten en daarvoor een andere accu aansluiten op plus en min of de originele accu eruit halen en een andere erin.

Waar haal je die onzin toch vandaan?

( Het onbereikbaar maken en overkappen van onderdelen in nieuwere voitures heeft enkel te maken met de esthetische waarde en het ontmoedigen van zelf sleutelen. )

[ Bericht 19% gewijzigd door Pieldeprutkarbonkel op 28-10-2006 17:52:26 ]
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
pi_43013550
Die kap over je accu bij de 307 is er in 3 tellen in z'n geheel vanaf. Gewoon de 2 klemmetjes (een aan de voor en een aan de achterkant) indrukken en tegelijk die kap naar boven wrikken/trekken
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:16:49 #25
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_43015507
307 SW hier van m'n pa, kan makkelijk gewoon overstarten...
Ene kabel aan de accu, ander aan het frame ergens, maakt niet zoveel uit waar.
En starten maar
Werkte prima.
Signature.
pi_43021007
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 17:34 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:

[..]

Vooral blijven denken.

Piekstroom is het tijdelijk verhoogde stroomverbruik bijv. tijdens de inschakeling van electrische apparatuur....heeft niets te maken met een nieuwe batterij of accu ergens in plaatsen...die leveren echt geen piekstroom als ze nieuw zijn....piekstroom wordt altijd getrokken nooit gegeven.

Er is geen verschil tussen overstarten en daarvoor een andere accu aansluiten op plus en min of de originele accu eruit halen en een andere erin.

Waar haal je die onzin toch vandaan?

( Het onbereikbaar maken en overkappen van onderdelen in nieuwere voitures heeft enkel te maken met de esthetische waarde en het ontmoedigen van zelf sleutelen. )
Idd, en als je "piekstroom" wilt opvangen kan je beter alle verbruikers aanzetten...
  zondag 29 oktober 2006 @ 10:48:24 #27
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_43029767
Die 'onzin' heb ik van een Citroen monteur die de C8 van mijn baaZ kwam reanimeren, omdattie te lang had stilgestaan en de accu leeggelopen was...
Ik heb het trouwens al vaker gehoord en ook gelezen ergens, maar vraag me FF niet waar.

Geeft niks, ik kan het geloof niet schenken, misschien dat je het nog eens gaat meemaken, meestal leert pijn in de portemonnee het beste....
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_43118152
[quote]Op zondag 29 oktober 2006 10:48 schreef Sounddragon het volgende:
Die 'onzin' heb ik van een Citroen monteur die de C8 van mijn baaZ kwam reanimeren, omdattie te lang had stilgestaan en de accu leeggelopen was...
Ik heb het trouwens al vaker gehoord en ook gelezen ergens, maar vraag me FF niet waar.

Geeft niks, ik kan het geloof niet schenken, misschien dat je het nog eens gaat meemaken, meestal leert pijn in de portemonnee het beste....
[/quote

Je mag de Min trouwens bij beide wagens wel aan de carrosserie, zolang je dat maar zo dicht mogelijk bij de accu doet. Sterker nog, bij de meeste BMW's kan je niet anders omdat de accu ergens helemaal onderweg gebouwt zit, waar je gewoon niet bij kan. Daar moet je het via 2 contactpunten onder de motorkap doen.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')