Dat neem ik aan... je hoort gelukkig niet elke dag dat er iets gebeurt...quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:17 schreef flipsen het volgende:
[..]
Met de landingsbanen van het internationale vliegveld is niets mis hoor![]()
Heel veel duizend+quote:Ik ben wel benieuwd in welke prijscategorie jullie reizen vallen trouwens...
We zijn rond 7 uur 's avonds in madrid en vliegen dan om 00:10 naar Santiago ... we zouden eigenlijk een vliegtuig later naar madrid hebben maar dat zat volquote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:13 schreef OA het volgende:
Als jij gaat, kom ik terug...![]()
Hoe laat ga je eigenlijk vliegen?
Wij gaan heen rond 19:30 naar Madrid en daar vandaan rond 23:30 voor aankomst de andere ochtend om 8 uur.
Wij komen op de 28e 's ochtends op Schiphol, dus het kan best zijn dat jij hetzelfde vliegtuig weer richting Madrid neemt...![]()
¤ 3450,00 ppquote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:17 schreef flipsen het volgende:
[..]
Met de landingsbanen van het internationale vliegveld is niets mis hoor![]()
Ik ben wel benieuwd in welke prijscategorie jullie reizen vallen trouwens...
¤ 3006,00 ppquote:
Dat is wel een beetje jammer...quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:40 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
We zijn rond 7 uur 's avonds in madrid en vliegen dan om 00:10 naar Santiago ... we zouden eigenlijk een vliegtuig later naar madrid hebben maar dat zat volgelukkig kennen wij bij toeval iemand die op het vliegveld van madrid werkt dus kunnen we daar waarschijnlijk naartoe!
ja zou zomaar hetzelfde vliegtuig kunnen zijn
![]()
Jullie gaan ook een week korterquote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:43 schreef OA het volgende:
[..]
¤ 3006,00 pp![]()
![]()
Wat een partij geld eigenlijk voor een vakantie zeg....![]()
voor welke studie ben je gegaan?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 21:05 schreef FLR het volgende:
Ik ben zelf net een weekje terug van een maandje studiereis door Chili, dus zal hier binnenkort ook maar eens wat ervaringen en zo neergooien![]()
Lijkt me leuk! Post maar raak!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 21:05 schreef FLR het volgende:
Ik ben zelf net een weekje terug van een maandje studiereis door Chili, dus zal hier binnenkort ook maar eens wat ervaringen en zo neergooien![]()
Hoe zijn je vader en moeder in Nederland terecht gekomen?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:28 schreef francis997 het volgende:
leuk topicIk ga het zo ff doorlezen.
Ik ben zelf half Chileens, en half spaans. Mn moeder komt uit Chili, antofagasta.
En sinds ik in 1998 daar voor het eerst was met mn moeder vindt ik het prachtig, zo veel verschil. Inmiddels ben ik er al 4 keer geweest(alle keren ging ik op familie bezoek). En nu in November wordt mn 5e keer..en heel mischien blijf ik daar. Ik ga zelf naar Antofagasta in het noorden, de 2e regio.
Ik vertrek 30 November en heb een ticket tot 15 Maart, maar die ga ik verlengen indien ik terugkeer tot eind Juli, aangezien eind augustus school meestal begint hier in Nl.
De reis heeft mij zo'n 1200 eurotjes gekost.
Ik ben van plan om in februari naar Puerto Montt te gaan, waar een oom woont met neven van mn eigen leeftijd waarmee ik vaak chat.
Mijn moeder had een goede vriendin in chili en zij is rond haar 30e terug gekomen met ouders vanwege economische redenen, ze had 2 kinderen en kon die in chili niet onderhouden..en de zaak van de vader was falliet. En toen ze terugkwamen boden ze mn moeder aan om mee te komen.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 00:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hoe zijn je vader en moeder in Nederland terecht gekomen?
Bij mijn vriendin deed het ook pijn...quote:Op donderdag 23 augustus 2007 21:01 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Zo, vandaag mijn eerste serie vacinaties gehaald... ik ben echt een mietje: heb last van mijn armen
... 27 sept moeten we weer om de 2e van de hep. A+B te halen (DTP hoefde maar 1 keer)... de laatste volgt dan een half jaar later ... we willen de aankomende jare nflink gaan reizen dus nu zijn we maar meteen redelijk goed voorbereid
Ik heb er nu nog steeds last vanquote:Op donderdag 23 augustus 2007 22:07 schreef OA het volgende:
[..]
Bij mijn vriendin deed het ook pijn...![]()
Waarom krijg jij trouwens ook B??Ik hoefde alleen A...
En heb je je rijbewijs al?![]()
Wij willen de komende jaren ook veel (en ver) gaan reizen, maar of het budget dat toelaat...quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 08:11 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
Ik heb er nu nog steeds last vanmaar wij hebben ervoor gekozen om een gecombineerde pik te halen. Wij hoefde ook alleen maar A (en DTP dan), alleen wij willen de aankomende jaren veel gaan reizen en heb geen zin om voor iedere reis daar te zitten en consults te gaan betalen als het zo kan
we krijgen er 28 sept nog 1 en dan in april ... Dan zijn we 25 jaar beschermd tegen hep A en B
verder heeft mijn vriend nu nog een jongeren verzekering van CZ waarbij hij 75% vergoed krijgt, maar dat eindigd in januari ... Dus daarom vond ie dit wel slim
Rijbewijs nog niet ... ik moet ook nog foto's laten maken ... dus dat wordt september ... druk druk
Scheelt de vriendelijkheid dat nog zoveel dan? Ik ben zelf nu 2 keer in Agentinie geweest en ga van de winter voor het eerst naar Chili. Ik vind argentijnen inderdaad erg vriendelijk zonder dat ze gemaakt zijjn. Ik had alleen altijjd gedacht dat Chilenen daar niet zo veel van verschillen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 17:35 schreef Knakker het volgende:
Ook bijzonder mooi is natuurlijk niet hetzelfde he...
Voor mij heeft Argentinië de voorkeur omdat (m.u.v. de Atacama) hetzelfde te bieden heeft, een stuk goedkoper is en de mensen vriendelijker zijn. Maar dat wil niet zeggen dat Chili ook niet een verschrikkelijk mooi land is waar je een topreis gaat beleven
Ik ben zelf een Chileen, en spreek goed/het spaanse Spaans.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:06 schreef DRA het volgende:
[..]
Scheelt de vriendelijkheid dat nog zoveel dan? Ik ben zelf nu 2 keer in Agentinie geweest en ga van de winter voor het eerst naar Chili. Ik vind argentijnen inderdaad erg vriendelijk zonder dat ze gemaakt zijjn. Ik had alleen altijjd gedacht dat Chilenen daar niet zo veel van verschillen.
Ik ben trouwens ook nog wel van plan om nog een tijd in Bariloche te spenderen.
Kan iemand me wat vertellen over het Spaans van de Chilenen. Schijnt niet echt eenvoudig te verstaan te zijn.
Scheikunde, uut Grunnquote:Op woensdag 22 augustus 2007 21:40 schreef francis997 het volgende:
[..]
voor welke studie ben je gegaan?
zo..jij hebt je tijd goed benut om steden te bezoekenquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 16:39 schreef FLR het volgende:
[..]
Scheikunde, uut Grunn![]()
Het uitgebreide verhaal zal nog enkele daagjes op zich laten wachten (druk, druk als je weer terug bent in NL), maar ik zal in ieder geval even de bezochte steden in chronologische reisvolgorde geven: Santiago - La Serena - Antofagasta - San Pedro de Atacama - Iquique - Santiago - Pucon - Concepcion - Santiago.
http://www.planet.nl/plan(...)tid=860872/sc=59457cquote:Chileense anti-toeristische bestemming volgeboekt
“Een niet-toeristische bestemming”. Deze slogan van het bedrijfje in het plaatsje Huelmo in het zuiden van Chili klinkt paradoxaal. Toch doet het recht aan de waarheid: de bestemming is eigenaardig. In dat dorpje van schapenhouders, vissers en landbouwers is er slechts één telefooncel, geen internetcafé, ook geen souvenirwinkel, restaurant of ander vertier. De bezoeker moet vooral zichzelf bezig houden. En toch is het project van Marcelo en Rocío succesvol: de bezettingsgraad is 95 procent.
Rocío Basalo (32) en Marcelo Gonzalez (45) woonden tot twee jaar geleden in Amsterdam. De Spaanse Rocío woonde er drie jaar en de Chileen-Nederlander Marcelo al vijfentwintig jaar. Beiden werkten en hadden een prettig leven maar ze wilden meer van de wereld zien. Ze spaarden, namen een sabbatical jaar en kwamen al reizend terecht in het geboorteland van Marcelo.
Niet eens op de kaart
In het zuiden van Chili, op een afgelegen plekje dat niet eens op de kaart staat, vonden ze hun plekje. Huelmo, een gemeente van enkele honderden inwoners. ‘Wij waren onderweg terug naar de hoofdstad Santiago maar kwamen toevallig in gesprek met een inwoner van Huelmo. Hij bood ons aan om in een van zijn drie bungalows te overnachten. De bungalows lagen er verlaten bij; hij deed er al jaren niets mee. Toch waren wij meteen verkocht door de omgeving. Zo’n rust, zulke prachtige natuur!
Ecologisch
Het project is erop gericht om het milieu zoveel mogelijk te sparen. Daarom wordt het aantal bezoekers beperkt, het papier- en glasafval wordt gerecycled, het eten is in Huelmo organisch. Rocío: ‘Wij hebben bewust gekozen voor het pad van ecologisch verantwoord toerisme. Wij hadden kunnen groeien, maar meer bezoekers zou het eco-systeem uit zijn balans brengen.’
Geen show
Marcelo: ‘Wij willen het bedrijfje klein houden, ook voor de gelijkwaardigheid met de inwoners. Er wordt geen show voor toeristen opgevoerd: niemand in Huelmo is afhankelijk van toeristen. In Huelmo hoeft de plaatselijke bevolking zich niet in bochten te wringen om in de smaak van de toerist te vallen. Deze gelijkwaardigheid wordt overigens erg door onze gasten gewaardeerd.’
12 euro per nacht
Een overnachting in deze bungalows kost achtduizend Chileense pesos, twaalf euro. Vorig jaar hebben ze vijftig bezoekers gehad, een bezettingsgraad van 95 procent, waarmee ze zeer tevreden zijn. Momenteel verblijven Marcelo en Rocío in Spanje om zich te scholen in bio-bouw.
bio-technologieën in het verwerken van alle mogelijke afval, “droge ecologische wc’s” bijvoorbeeld.
Afgelegen plek
Wat kan de bezoeker eigenlijk doen op zo’n afgelegen plek?
Rocío: ‘Uitrusten en genieten van de prachtige omgeving en flora en fauna. De vogels, de meren, de bergen: de natuur is zo ongerept. Ze kunnen ook meevaren met vissersboten of met een huurauto rijden naar het schiereiland Chiloe en het nationale park Alerce Andino bezoeken.’
Daarnaast kunnen toeristen allerlei klusjes doen voor de lokale inwoners. Ze kunnen aan de oevers van aangrenzende meertjes achtergelaten plastic en afval verzamelen in ruil voor het gebruik van een bootje van een visser om in de baai van Huelmo te varen bijvoorbeeld.
Wie is de gemiddelde bezoeker van Huelmo?
Rocío: ‘De bezoekers verblijven gemiddeld vier tot acht dagen. Onze gasten zijn jong en oud, reizigers die drie weken Patagonië bezoeken of gedurende zes maanden een wereldreis maken. De groep bezoekers is divers maar ze hebben allen één ding gemeen: ze zijn individuele reizigers en ze vinden het een uitdaging om zich te laten verrassen door het onbekende. Ze hebben van ons aanbod gehoord via andere bezoekers of ons op internet gezien. De meeste van onze bezoekers houden niet van grote groepsreizen en van massatoerisme gruwen ze al helemaal.’
En toch: in Huelmo is er nauwelijks een winkel, geen restaurant, internetcafé of restaurant. Mensen zijn vooral op zichzelf aangewezen: ze moeten zelf uit elders boodschappen meenemen, zelf hun bed opmaken en zich zelf vermaken. Wordt er op zo’n manier niet erg veel gevraagd van toeristen? Mensen gaan toch op vakantie voor het plezier?
Rocío: ‘De mensen die naar Huelmo komen zijn toch een apart slag reizigers. Het betreft personen die van plekken zoals de Spaanse Costa’s, de Bali’s of Varadero’s gruwen. Ze zoeken rust en natuur. Ze vinden het niet erg om hun eigen bed op te maken, een paar dagen zonder internet te doen en een “eenvoudige” landbouw-way of life te leiden.
Bovendien: er is een soort huiswinkel, zij het met een beperkt assortiment. Mensen kunnen dagelijks brood bestellen bij een dorpsinwoonster. Nogmaals: kern van ons aanbod is dat mensen niet bezig worden gehouden maar dat ze zelf het initiatief nemen om de buurt te verkennen. Bezoekers genieten van de simpele maar goudeerlijke mensen in Huelmo en de mooie omgeving. Dat is onbetaalbaar.’
Niet bepaald een leuke reden om eerder te gaan...quote:Op woensdag 5 september 2007 09:27 schreef francis997 het volgende:
hallo...zo mijn reis is vervroegd...omdat mn oma ernstig ziek is en ieder moment een hart/herseninfart kan krijgen. En op dit moment is er niemand die overdag bij haar kan blijven, en ik doe hier toch niks..dus ga ik maar daarnaar toe. Wat een geregel en gedoe allemaal nu op het laatste moment![]()
Ik heb al eerder voor schotland wandelschoenen gekocht en vind het ideaal! ook bij regen / modder en zo ... en ze zitten fijn ... maar het kost wel zo'n 250 euro (met sokken erbij), tenminste die wij hebben ... ik heb Lowa en mijn vriend Meindl ...quote:Op vrijdag 21 september 2007 09:02 schreef OA het volgende:
Zin? Neuh...![]()
![]()
Uiteraard!![]()
Wij zitten nu 17 dagen voor vertrek, maar hebben nog geen papieren gezien... Morgen maar eens langs het reisbureau lopen!![]()
Je hebt iig 'dezelfde' vlucht als wij.
Ik zit nog te twijfelen of ik bergschoenen zal kopen...
Moet je erg wennen aan zulke schoenen en heb ik ze wel nodig? Ja, we gaan heus wel lopen, maar toch niet hele dagen, want dat past niet in het reisschema...Lijkt mij dat ik ook prima op gewone sportschoenen kan lopen!
Ik ga zo even naar GWK bellen om Chileens geld te bestellen. Zal mij benieuwen of het lukt, aangezien er niets over vermeld staat op hun site...
Normaal ben ik degene die dat wilquote:Op vrijdag 21 september 2007 12:14 schreef OA het volgende:
Over die wanderschoenen denk ik nog even na. Die prijzen ben ik wel bekend mee... Ik vind het iig een flinke uitgave!
Ik vind het ook niet echt nodig om geld mee te nemen, maar mijn vriendin wil dat wel liever.![]()
Kan je dollars pinnen op Schiphol?quote:Op vrijdag 21 september 2007 12:23 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
Normaal ben ik degene die dat wilmaar nou ik weet dat je daar ook met amerikaanse dollars kan betalen en dat je die op schiphol kan pinnen dat ga ik dus zeker wel doen
ik ga daar niet zonder "vreemd" geld aankomen) en dat scheelt weer kosten volgens mij ... bij GWK meot je altijd van die extra kosten betalen ...
En dat laatste is nog helemaal niet zo gekquote:Op vrijdag 21 september 2007 12:27 schreef OA het volgende:
[..]
Kan je dollars pinnen op Schiphol?Dat is nieuw voor mij.
Bij GWK moet je idd betalen, zelfde als bij de bank eigenlijk. Maar goed, het geld is besteld en volgende week kan ik het ophalen!
Tenzij het onbestelbaar was....![]()
hehequote:Op vrijdag 21 september 2007 12:36 schreef OA het volgende:
Dat weet ik dus nu net een paar uurtjes te laat....![]()
Maar een goede les voor de volgende keer!![]()
Aantrekken onderweg?quote:Op vrijdag 21 september 2007 12:45 schreef OA het volgende:
We zijn totaal iets van 4 of 5 dagen in het merengebied.![]()
Het lijkt mij wel handig zulke schoenen, alleen niet om mee te nemen.. Het neemt veel plaats in bij je bagage en om ze heel de tijd aan te hebben....![]()
Als je daar eenmaal bent, maakt het niet uit, want dan zwerven ze wel ergens in de auto!![]()
Ik heb ze bijna altijd aangehad juist. Als het goed is zitten ze erg lekker en dan maakt het niet uit om ze de hele tijd aan te hebben. Iig tijdens het reizen had ik ze altijd aan en als je ergens stopt kun je ze natuurlijk gewoon in je hostel/hotel laten en andere aantrekken. Ik kan het ook alleen maar aanraden hoor, zulke schoenen. En niet eens alleen in het merengebied...quote:Op vrijdag 21 september 2007 12:45 schreef OA het volgende:
We zijn totaal iets van 4 of 5 dagen in het merengebied.![]()
Het lijkt mij wel handig zulke schoenen, alleen niet om mee te nemen.. Het neemt veel plaats in bij je bagage en om ze heel de tijd aan te hebben....![]()
Mja.. ik denk er nog even over!quote:Op vrijdag 21 september 2007 12:48 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
Aantrekken onderweg?![]()
ze zijn daarvoor juist heel relaxed .. heb ze toen ik een paar weekenden geleden naar noorwegen ging ook een hele dag aangehad en vond het geen probleem ... of neem ze mee als handbagage? ik heb zo'n "speciale" schoenentas, die zou je aan je handbagage kunnen hangen?
ik vind het er ook aan liggen waar je loopt: ik heb in noorwegen de prekestolen omhoog gelopen en wel een aantal mensen met sportschoenen flink zien vallen onderweg ... geen grip de stenen (het was echt tussen de stenen en watervalletjes door omhoog) dus was blij dat ik mijn wandelschoenen aan had ... maar als je gewone wandelpaden loopt zijn sportschoenen ook goed .. howel met regen vind ik mijn wandelschoenen ook fijnquote:Op vrijdag 21 september 2007 12:50 schreef OA het volgende:
[..]
Mja.. ik denk er nog even over!![]()
Vorig jaar heb ik trouwens flink wat gewandeld in Oostenrijk, gewoon op sportschoenen, en nergens last van gehad.![]()
Tijdens mijn rondreis door yucatan (MEX) die ik 2 jaar geleden met vrienden heb gemaakt was dat ook ons idee. Bij elk tankstation tanken maar ondanks dat hebben we het twee keer toch nerveus gekregen omdat het oranje brandstof indicator lampje al begon te branden. Dus als je echt het platteland op gaat is een jerrycan niet verkeerd !quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:20 schreef Knakker het volgende:
[..]
Ik heb alleen van Santiago naar La Serena gereden (dodelijk saaie rit), en veel benzinepomps waren er idd niet.
Maar maak je niet druk: als je gewoon iedere keer gaat tanken wanneer je langs een benzinepomp komt, is er niks aan de hand.
Ik heb tot nu toe alleen maar wandelingen gemaakt tijdens droog stoffig weer. Toch een keer flink gevallen op Kreta, maar dat was te wijten aan onvoorzichtigheid van mij...quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:04 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
ik vind het er ook aan liggen waar je loopt: ik heb in noorwegen de prekestolen omhoog gelopen en wel een aantal mensen met sportschoenen flink zien vallen onderweg ... geen grip de stenen (het was echt tussen de stenen en watervalletjes door omhoog) dus was blij dat ik mijn wandelschoenen aan had ... maar als je gewone wandelpaden loopt zijn sportschoenen ook goed .. howel met regen vind ik mijn wandelschoenen ook fijn
Maar tis goed dat het erover gaat want moet mijn loopschoenen nog ophalen .. heb ze sinds maart en de "stootrand" begon al los te laten dus maar meteen terug naar de winkel en laten maken
Naja, enkele daagjes...quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 16:39 schreef FLR het volgende:
[..]
Het uitgebreide verhaal zal nog enkele daagjes op zich laten wachten (druk, druk als je weer terug bent in NL), maar ik zal in ieder geval even de bezochte steden in chronologische reisvolgorde geven: Santiago - La Serena - Antofagasta - San Pedro de Atacama - Iquique - Santiago - Pucon - Concepcion - Santiago.
Erg gaaf dus, hoogtepunt van de reis denk ik welquote:Maar goed, nu de Pucón-verhalen. Dit stadje is een beetje het San Pedro van het zuiden met ontzettend veel reisbureautjes voor ´outdoor activities´, maar is iets groter en iets vertrouwder. Als ik het in één statement zou moeten omschrijven, zou het iets zijn van: een Amerikaans (loodrechte straten, zoals overal) Alpen- (zo´n gevoel geven de omliggende bergen) cq. bergstadje (alles is van hout en zo).
Die vertrouwdheid bracht de bergliefhebber in me natuurlijk weer boven, waardoor ik het georganiseerde groepsgebeuren (raften, ´boomslingeren´, grotten en dergelijke zaken) maar liet voor wat het was. Een redelijke hoogtekaart van de omgeving kocht en maar eens zou gaan kijken of je tot een redelijke hoogte zou kunnen klimmen met mooie uitzichten. Pucón ligt alleen jammer genoeg nogal laag en kent weinig uitgebreide wandelpaden (ik vermoed de hand van de reisbureau´s hierin). Bovendien was de kaart niet duidelijk genoeg en leverde mijn inlooptochtje redelijke uitzichten op, maar daarvoor moest er wel ongeveer 10x een prikkeldraden hek overwonnen worden. Wel lekker uitgeput, prima gebarbecued die zaterdagavond, maar de disco maar gelaten voor wat hij was. Want hoewel er slecht weer voorspeld was, was de zondag wel de enige volle dag hier en daar moest gebruik van gemaakt worden.
Zo gezegd, zo gedaan. Ietwat later dan de bedoeling was (tegen 11-en) vertrokken om eerst een aardig eindje langs de weg te lopen en daarna diep de bergen in te duiken. Het lot besloot echter anders...
Na een goed half uurtje lopen, stopt er namelijk in een keer een auto met daarin, zo bleek na een tijdje, een fervente Oostenrijkse avonturier die ook wel de bergen in wilden trekken. Eerst maar eventjes nadenken (¨Stap nooit bij een vreemde in de auto¨ klonk door mijn hoofd), maar met het besef dat een zakmes binnen handbereik was, de man wel te vertrouwen leek en bovendien een keur aan talen tentoonspreidde (Spaans, Duits, Engels, Frans), waagde ik het er maar op. Zo belandde ik uiteindelijk dicht bij de Argentijnse grens in een nagenoeg verlaten gebied dat waanzinnig mooi was (denk aan Rocky Mountains, zoals de die kent uit de films, inclusief de hoeveelheid sneeuw). Hij kende de ranger cq. parkwachter aldaar (al een aantal sterke avonturen beleefd, waaronder eentje die eindigde met een afgeslacht wild zwijn) en die had ook wel zin in te hiken en wist nog wel een plek. Dus met z´n vieren (de indrukwekkende Duitse Herder van de parkwachter was ook mee) verder met de 4WD over wegen met aan beide kanten een meter hoge muur sneeuw tot aan een groot meer (vanwege het weer uiteraard een indrukwekkende, vlakke massa aan sneeuw op het ijs). Daar begon de wandeltocht die leidde door een bos dat bestond uit oeroude bomen (2000 jaar e.d.) over bamboegebieden (die lagen immers begraven onder een goede 2 a 3 meter sneeuw) met interessante (sneeuw-)bruggetjes over bergbeekjes. Uiteindelijk beland bij een ontzettend mooi verlaten meer (inclusief poemasporen aan de zijkant) aan de voet van de daarnaast gelegen vulkaan van 3700+ meter hoogte. Echt heel erg indrukwekkend! Al die sneeuw en ijs en leegte.. Pff, simpelweg wow!
De terugreis was toch wel wat uitputtend, hoewel we nog vrolijk in de sneeuw naar beneden zijn geschoven. Maar uiteindelijk bij de auto aankomen, was toch best wel fijn. Op de een of andere manier waren er in dat stukje middle-of-nowhere wel twee ´carrabineros´ (politiemensen) onze auto aan het controleren. Voorzover ik het Spaans begreep waren ze op zoek naar een ontsnapte witte auto. Geen probleem allemaal, hoewel ik het nu toch maar niet waagde om nog wat omgevingsfoto´s te schieten. Leek me niet heel verstandig.
Na nog een klein avontuurtje (een autowissel, de brandstofslang ging lekken na een aanvaring met een net te grote steen), was ik uiteindelijk half 8 weer terug. De SBE had gelukkig in al zijn wijsheid besloten dat een FLR in zijn eentje, het altijd wel red en had zich dus niet buitensporig zorgen gemaakt of de politie ingeschakeld of zo. Scheelde weer.
Daarna was het tijd om te ontspannen in geothermische baden, te genieten van de zuidelijke sterrenhemel (de dag met zogenaamd slecht weer, was strakblauw geworden) en heerlijk te slapen.
Op een zonnige dag is cerro san cristobal zeker leuk om te zien, en dan vanaf helemaal bovenop over santiago kijken, en je kan ook de cordillera zien...echt de moeite waardquote:Op donderdag 27 september 2007 22:22 schreef Rebbedebje het volgende:
Oh, en misschien toeristisch, maar wel heel leuk is de Téléferic (accenten zullen wel niet goed staan) op de cerro San Cristobal. En het uitzicht is prachtig. (als je de smog wegdenkt)
Wat betreft Santiago verwijs ik ook naar de Cerro San Cristobal en daarnaast het de Cerro Santa Lucia, wat meer in het centrum ligt. Ben er zelf eventjes snel doorgewandeld, maar volgens mij is het wel de moeite waard daar iets langer te blijven hangen. Voor de rest vond ik Santiago vooral een stad om gewoon wat rond te neuzen, maar zonder echt heel specifieke hoogtepunten. Nou ja, of het moet het extreem goede restaurant zijn met een erg mooi uitzicht over de stad.quote:Op donderdag 27 september 2007 15:18 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik heb wel een vraagzijn er dingen in en/of om santiago die we perse gezien moeten hebben? We zitten er namelijk in totaal 1,5 dag (wel an het begin en einde van de vakantie).
En vroeg me af of er veel internet cafe's zijn ... dus of het zin heeft om een weblog te maken die we daar kunnen opdaten .. en zo niet, wat kost bellen of smsen vanuit daar?
(wel allemaal practisch)
Ik weet niet of het in de planning zit, maar Vaparaíso is zeker de moeite waard (vooral op een zonnige dag...). Ik ben in totaal minder dan 24 uur in Santiago geweest omdat ik het niet zo bijzonder vond (en helaas was het daar bewolkt, dus ook die cerro was niet zo'n hoogtepunt), maar Valparaíso ben je zo vanuit Santiago en is erg bijzonder!quote:Op donderdag 27 september 2007 15:18 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik heb wel een vraagzijn er dingen in en/of om santiago die we perse gezien moeten hebben? We zitten er namelijk in totaal 1,5 dag (wel an het begin en einde van de vakantie).
Ik vond Parque de la paz erg indrukwekkend (hoewel ze het nog aan het opzetten waren toen ik daar was). Het is de plek van Villa Grimaldi (heb ik de naam goed?!), de plek van de geheime dienst van Pinochet heel veel mensen heeft gemarteld en omgebracht. Het is nu een herdenkingspark voor de slachtoffers. Als je geinteresseerd bent in de recente geschiedenis van Chili erg mooi.quote:Op donderdag 27 september 2007 15:18 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik zal eens kijken voor je en als ik zin heb om even te internetten dan weet je het!quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 10:48 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Wat ik me ook nog even afvroeg: ik heb gehoord dat ze ontzettend relaxte lamahaar/wol truien daar hebben ... nu lijkt me dat een leuk cadeautje voor mijn zusjes voor kerst ... maar waar kan ik die (het goedkoopste) halen? Ik neem aan niet in SantiagoMaar bijvoorbeeld ergens in Patagonie (puerto arenas of die andere plaats daar) of in san pedro de atacama? En of iemand enig idee heeft wat ze kosten
Ik ben nu zelf in chili en ik weer dat die truien van alpaca zijn. En dat ze behoorlijk duur, ongeveer 2 jaartjes terug toen we ook in chili waren zouden ze rond de 100 ¤ kosten, maar wel 100% alpaca wol.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 10:48 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Wat ik me ook nog even afvroeg: ik heb gehoord dat ze ontzettend relaxte lamahaar/wol truien daar hebben ... nu lijkt me dat een leuk cadeautje voor mijn zusjes voor kerst ... maar waar kan ik die (het goedkoopste) halen? Ik neem aan niet in SantiagoMaar bijvoorbeeld ergens in Patagonie (puerto arenas of die andere plaats daar) of in san pedro de atacama? En of iemand enig idee heeft wat ze kosten
Die cadeautjes zijn toch min of meer geintjes dus dan is het wel leuk en hoeft het niet duur te zijn. En heb je toch weer eens iets aparts (ik ben de eerste uit de familie die zo ver gaat dat je dit soort spullen kunt kopen) .. waar kun je aan zien of de kwaliteit "redelijk" is ipv "slecht"?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:19 schreef Hik het volgende:
Het hangt er heel erg vanaf wat voor trui je koopt, waar en van welke kwaliteit. Op iedere toeristenmarkt in Peru, Bolivia, Ecuador en Chili kun je alpaca-truien kopen voor 10-20 euro. Met een beetje geluk is de kwaliteit redelijk en met een beetje zoeken zitten er soms aardige dingen bij. Maar net als hier: als je echt wat moois wilt moet je meer geld besteden. De meeste grote steden/toeristische plekken hebben wel winkels die voor de wat meer uitgevende toerist gaan (in alle eerlijkheid: je ziet niet echt massa's Latinos in Alpaca-truien). Hier hebben ze vaak prachtige dingen. Naast Alpaca wordt er vaak ook baby-alpaca (fijner dan gewone alpaca) en, nog mooier en zeldzamer, vicuña verkocht. Die laatste is een wild, zeldzaam neefje van de alpaca, met bijzonder fijne wol. Prachtig, warm en zeer confortabel, maar heel prijzig.
Overigens zal het heel weinig uitmaken of je dit in Santiago of echt in het zuiden koopt, qua prijs en kwaliteit.
Misschien een rare vraag maar hebben ze daar eigenlijk wel gewoon schapenwol of is het alleen maar van lama?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:15 schreef Hik het volgende:
Ik weet ook niet heel veel van wol hoor...![]()
Een tip is in elk geval om even rond te kijken op meerdere plaatsen en te vergelijken. Dus niet op één markt (want daar heeft iedereen dezelfde spullen), maar zowel op een markt als in een paar winkels. Zo zie je in elk geval wat je mooi vindt en hoe duur dat ongeveer is. Op een markt kun je meestal afdingen, in een winkel meestal alleen als je meerdere dingen meeneemt (en niet in hele chique winkels natuurlijk).
Qua wol kun je kijken naar kleuren: hele felle kleuren zijn waarschijnlijk syntetisch, iets bedektere kleuren zijn vaak natuurlijk. Soms zit er een label in ("lana" is wol; "algodon" is katoen). Mooie truien zijn vaak ook beter geweven (geldt in mindere mate voor breien): als je bij wijze van speken (!) je vinger er doorheen steekt/kunt zien, dan is de weving waardeloos en is de trui waarschijnlijk ook niet veel. Goed geweven truien zijn dicht geweven (tenzij het patroon een andere bedoeling heeft natuurlijk).
Houd er rekening mee dat je wollen truien alleen met de hand kunt wassen!!
ik wil ookquote:
Dat is in Peru, op ongeveer 2 dagen reizen... Maar zeker de moeite waard, dat ben ik met je eens. En neem dan halverwege een kijkje in Arequipaquote:Op zondag 18 november 2007 20:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Naar de oase gaan, Ica volgens mij is ook wel leuk, maar dan moet je wel een auto hebben
Arica??quote:Op vrijdag 14 december 2007 15:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dan is het geen Ica, geen idee hoe het heet, maar ze hebben er heet water baden en ligt op ongeveer 3 uur van IQQ
Deze foto is gewoon te mooi. Lijkt wel nep.quote:
Mag ik je een tip geven? Neem niet al te lang de tijd voor Chili (hoogstens het zuiden, maar daar ben ik niet geweest), maar neem de meeste tijd voor Peru, Bolivia en Argentinië!quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:11 schreef jojomen4 het volgende:
Een tvp mag niet, dus probeer ik het op een andere manier.
Ik ben aan het dromen om over zo'n half jaar MIJN giga reisje te maken van zo'n 6 maanden. Uiteraard zit zuidamerika er dan ook bij.
Welke landen ik wil zien weet ik nog niet.... maar ik denk dat ik maar zo'n 3 maanden voor dit prachtige continent kan nemen. Hoelang denken jullie dat ik nodig zal hebben om leuke dingen in Chile te zien? Heb ik aan zo'n 3/4 weken genoeg om beetje door het land te rond gaan?
Ik heb paar keer reisje van maand en 6 weken gedaan, en heb daar wel gemerkt dat ik van vliegen (snel reizen en alles zo snel mogelijk zien) niet zo hou. Dus als ik relaxed wil doen en maar 3 maanden heb ben ik bang dat ik maar zo'n 3 landjes kan bezichtegen, en geen 8 in ZA alleen al.
Tuurlijk mag je me een tip geven, stel ik zelfs zeer op prijsquote:Op donderdag 20 december 2007 13:05 schreef Foeske het volgende:
[..]
Mag ik je een tip geven? Neem niet al te lang de tijd voor Chili (hoogstens het zuiden, maar daar ben ik niet geweest), maar neem de meeste tijd voor Peru, Bolivia en Argentinië!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |