Ik weet niet hoe het met de winst van de WIC zat, maar ik heb een dagboekverslag van een slavenhandelaar gelezen (die opereerde in hetzelfde gebied als de WIC) die er schatrijk mee is geworden.quote:Op maandag 30 oktober 2006 10:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Slavenhandel was inderdaad niet winstgevend. Wat het verwijt dat "wij" rijk zijn geworden van de slavenhandel nóg belachelijker maakt. Eigenlijk zouden we herstelbetalingen moeten vorderen van de Surinamers![]()
Dat waren de Spanjaarden, om precies te zijn.quote:Op zondag 29 oktober 2006 20:42 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Je grapje gaat niet op; de Amerikanen hebben eerst geprobeerd om indianen op de plantages te werk te stellen; maar hun uithoudingsvermogen bleek minder groot dan dat van de Afrikanen.
Particulier, ja. De WIC balanceerde continu op de rand van de afgrond.quote:Op woensdag 1 november 2006 13:04 schreef W8ezel het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het met de winst van de WIC zat, maar ik heb een dagboekverslag van een slavenhandelaar gelezen (die opereerde in hetzelfde gebied als de WIC) die er schatrijk mee is geworden.
Waarop maakte de WIC dan zoveel kosten?quote:Op woensdag 1 november 2006 19:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Particulier, ja. De WIC balanceerde continu op de rand van de afgrond.
Schepen, expedities (Brazilië, bijvoorbeeld), oorlogen (New York)quote:Op woensdag 1 november 2006 19:44 schreef W8ezel het volgende:
[..]
Waarop maakte de WIC dan zoveel kosten?
Voor zover ik weet, niets. Zowel de VOC als de WIC waren in 1815 (Willem I) al verdwenen.quote:Op donderdag 2 november 2006 01:31 schreef Knip het volgende:
Wat ik me nu al lang afvraag en waar ik met simpel googlen niet achter kan komen is dit:
Hoeveel hebben de Oranjes (Willem I, II en III) eigenlijk verdiend aan de slavenhandel? Waren zij erbij betrokken? Zo ja, in welke mate? Ligt er nog oud geld, afkomstig uit de slavenhandel bij Bea? Is er iemand die hier iets van weet?
Toch heeft Nederland de slavernij pas afgeschaft in 1863. Werden er in al die jaren sinds 1815 geen slaven meer verhandeld door de Nederlanders?quote:Op donderdag 2 november 2006 09:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Voor zover ik weet, niets. Zowel de VOC als de WIC waren in 1815 (Willem I) al verdwenen.
Vast wel. Maar er is geen enkele reden aan te nemen, dat één van de genoemde Willems er iets mee te maken had of erbij betrokken was. Overigens moet je wel onderscheid maken tussen slavernij en slavenhandel. Het houden van slaven werd verboden in 1863. Slavenhandel kan best al eerder verboden zijn geweest.quote:Op vrijdag 3 november 2006 22:16 schreef Knip het volgende:
[..]
Toch heeft Nederland de slavernij pas afgeschaft in 1863. Werden er in al die jaren sinds 1815 geen slaven meer verhandeld door de Nederlanders?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |