quote:LA NOSTA UNICA FEDE
Vanaf de Curva A bericht Chris Lenders over de verrichtingen van het ooit zo grote Napoli. Even dwalen de gedachten af naar vroeger, naar het Napoli van Diego Maradona.
Het regent in Napels. Er jaagt een gure wind over de Curva A. Een blik op de lege plekken in het stadion belooft weinig goeds. Genni zet zijn kraag omhoog en kruipt diep in zijn legerjack. Hij zit te mokken, het is geen weer voor een Napolitaan.
“Kutweer. Kutpescara. Kutopstelling, kuttrainer, kutwedstrijd.”
Genni kan af en toe fantastisch filosoferen.
“Heb je nog werk gevonden?”, vraag ik hem op de man af.
“Nee niets.”?
Hij slikt zuchtend zijn woorden in. In stilte kijken we naar de vallende druppels op de sintelbaan voor de curva. Het stadionlicht glinstert in de roodgekleurde plassen. Een beeld dat past bij het San Paolo stadion. Een beeld dat hoort bij geuren en geluiden. Genni haalt snotterend zijn neus op.
“Ik heb geen vrienden bij de bazen van de fabrieken. En ik heb geen middelbare school diploma.”
Hij kijkt me vol verwachting aan. Ik vind de woorden niet.
Aan de overkant van het stadion wordt een mega-spandoek met het hoofd van Maradona uitgerold. Genni’s ogen lichten op. Het stadion scandeert Diegoho Diegoho. De naam van God echoot weer door Napels. We staan massaal op voor onze ode aan de zieke Diego Armando Maradona. Als in die wedstrijden van toen, tegen het Milan van Gullit, Rijkaard en Van Basten. Dan is het weer tijd voor het nu. Napoli - Pescara. Serie B.
OERWOUDGELUIDEN
Nog erger dan het weer is het spel van Napoli. In de tweede helft, wanneer Napoli met 1-0 voorstaat, laat het zich bijna afslachten door het nietige Pescara. Het chagerijnige Napoli publiek fluit haar eigen spelers continu uit. Na de zoveelste dreigende tegenaanval begint een kalende man met een slordig dichtgenaaide hazenlip woeste oerwoudgeluiden te maken naar de spitsen van Pescara. Daar kan Genni dan wel om lachen. Ik ook. Er staan 22 blanke voetballers op het veld.
Gelukkig is er naast het veld gezorgd voor ander vermaak. Het nieuwste project van de regering tegen het voetbalgeweld in de stadions; Sstewards. Voor de tienduizend hooligans van de Curva A staan zeven mannetjes opgesteld met een keurig reflecterend geel vest en een helm.
Knullig kijken de stewards om zich heen. Ze hebben geen flauw idee van wat ze moeten doen. Af en toe loopt er een-zeer-belangrijke man in een rood vest tussendoor. Druk pratend in een walkie-talkie controleert hij of alles goed volgens draaiboek loopt. Het regent flessen vanaf de curva. Telkens wanneer een steward van schrik opspringt, wegduikt of in elkaar zakt, gaat er een gejuich op vanaf de tribune. Genni schudt mismoedig zijn hoofd.
“Dit soort volk maakt het voetbal kapot. Mensen die steward zijn begrijpen niets van voetbal. Je kunt beter een bom naar de politie gooien dan in een geel vestje met helm naar de curva gaan staan koekeloeren.”
PUZZEL
In de metro verdwijnt de ergernis en praten de cijfers. Piacenza en Mantova laten punten liggen. Napoli staat ferm op de derde plaats met twee punten achterstand op Genua. Twee punten achterstand op directe promotie naar de Serie A. In de uiterste hoek van de met graffiti bespoten wagon zit een keurige heer op leeftijd. Zijn schoenen zwart gelakt, het colbert met precisie om zijn schouders geweven. Hij heeft zijn leesbril op zijn schoot gelegd. Zijn wereld draait om het puzzelboekje in zijn hand. De jongeren in de trein zingen, schreeuwen, telefoneren, rennen van links naar rechts. Sjaals en vlaggen wapperen rakelings langs het gezicht van de man. Dan valt er een jongen tegen zijn stoel. De jongen schrikt en excuseert zich direct.
De man glimlacht, balt zijn vuisten van vreugde. Dan schudt hij driftig ja en schrijft de oplossing van de puzzel in zijn boekje.
Vandaag weer met plezier de column van SMOOK gelezen (wil je de eindredactie verzoeken de term 'de F-side van Napoli' niet meer te gebruiken in de inhoudsopgave? Is namelijk echt onzin!). Begrijp ik nou goed dat er gewoon 2.100 Napoli-supporters in het uitvak zaten en er daarnaast nog eens 500 zonder kaarten zijn teruggestuurd?quote:Op zaterdag 21 april 2007 21:21 schreef DIGGER het volgende:
Politie in Frosnino had het trouwens druk. Niet eens met rellen, meer met andere zaken.
50 Napoli fans aangehouden ivm bezit valse tickets (en soms ook vals geld), 2 wegens Cocaine bezit en nog eens 500 man teruggestuurd zonder kaarten.
We hebben het daar eigenlijk nooit over gehad. Ik vind het zelf wel fijn, nu is het verplaatsen of verbouwen van het San Paolo niet meer belangrijk en kunnen we nog lekker die lelijke betonnen trappen opklimmen. The Old River Park ligt volgens mij in de provincie Napoli, niet in de stad. Je moet er met de auto naar toe.quote:Op dinsdag 24 april 2007 12:14 schreef DIGGER het volgende:
SMOOK nog niet gezien hier na het weekend, maar in Napoli waren ze blij dat het EK 2012 aan Italie voorbij gaat: nl. geen gedwongen nieuw, ongewenst stadion.
Misschien wel iets van meegekregen de woensdag van de bekendmaking al?
quote:(#77) Frosinone - Napoli 1-2 door Chris Lenders 26-04-07 in TED 077
LA NOSTRA UNICA FEDE
Vanaf de Curva A bericht Chris Lenders over de verrichtingen van het ooit zo grote Napoli. Terwijl de klanken van de Serie A door de straten van Napels gonzen, denkt Chris terug aan het wonder van Trotta.
Het is zondag in de volkswijk ‘I Quartieri Spagnoli’, Napels. De zon schijnt op het dakterras, er is verse koffie. De wind drijft de dikke, zilte zeelucht door de nauwe stegen. De warmte vertraagt het leven. Alles lijkt loom en lui. De katten sjokken in het vuilnis, de antennes wiegen slaperig heen en weer op de daken, de klok slaat ieder kwartier vermoeid haar slag. De mannen in de huizen luisteren naar de radio. Opgewonden stemmen schallen tegen de gevels. Het gaat over Totti, Ibrahimovic en Adriano. De sterren van de Serie A dringen door tot in de kleinste woonkamer. De vrouwen koken. De vis is vers van de markt, de geur van knoflook in olie stijgt op uit de keukenramen. Het is een zondag in het zuiden. Een dag van traditie. Voor de Napolitaan de dag van voetbal, vis en vrouw. In die volgorde.
Het is drie uur, de televisies in de wijk gaan aan. De Serie A is onderweg. Mijn gedachten gaan terug naar gisterenmiddag. Het gelukzalige gevoel in de auto op de terugweg. En de opmerking van Genni die me recht in het hart schoot, toen hij de auto uitstapte en het portier dichtgooide: “Jongens, ik moet nog steeds aan die goal van Trotta denken.”
GEEN KAARTEN
De ruim 2100 zwetende Napolitanen om me heen geven elkaar één sigaret door. Het is onze aansteker van vanmiddag. De toegangscontrole voor het stadion was hyperstreng, het meenemen van aanstekers verboden. De brandende sigaret gaat rap van hand tot hand, van rij tot rij. Na tien minuten ruikt het als vanouds gezellig naar hasj. De straf die de voetbalbond ons heeft opgelegd heeft de onderlinge band alleen maar versterkt. Twee weken geleden werd een Juventus-supporter neergestoken voor de wedstrijd Juventus - Napoli. De voetbalbond kwam met een nieuwe plagerij; geen kaartverkoop voor Frosinone - Napoli in Napels.
Belachelijke, halfslappe maatregelen. Honderden Napoli-supporters reden de afgelopen dagen naar Frosinone om alsnog de kaarten te kopen. De strijd om promotie wordt steeds concreter, de koorts slaat toe.
NERVEUS
Ook de Napoli-spelers zijn nerveus. Er wordt bang gespeeld, veel balletjes breed en af en toe een lange knoeibal op spits Sosa. Na twintig minuten krijgen we bericht uit Turijn. Juventus staat met 1-0 voor tegen Genua. In het uitvak kijken we elkaar aan. Dit is de zaterdag om de tweede plaats te veroveren. Met een overwinning springen we over Genua heen. Na de rust zet Napoli aan maar Frosinone is sterker, komt zelfs op voorsprong. Na de gelijkmaker van Sosa schiet Frosinone nog twee keer op de paal. We komen goed weg.
In de negenentachtigste minuut staat het 1-1 als Bogliacino de bal aanneemt. Hij kijkt op en ziet het hoofd van de boomlange Sosa boven een woud van gele Frosinone-verdedigers uitsteken. En dan is er het wonder van Trotta. De lange bal van Bogliacino ploft tegen het voorhoofd van Sosa.
Als in slowmotion zien we het lichaam van de aanstormende Ivano Trotta aanzetten voor een rare kronkeling. Trotta’s lichaam kunstschaatst. Zijn hoofd maakt een diepe, elegante buiging, zijn rechterbeen zwaait als een schaar over zijn rug. Hij volleert. De bal suist in de bovenhoek.
Door het open raam hoor ik het rinkelen van bestek. De inwoners van het Spaanse Kwartier genieten van de zondagse vis. Nog even en het is weer zaterdag. In de opengeslagen krant op tafel lees ik met dikke, zwarte letters:
“HET WONDER VAN TROTTA. SERIE A, WE KOMEN ERAAN.”
Laten we het hopen. Nog zeven wedstrijden.
Maar vlak voor het geouwehoier na Catania - Palermo heb je neem ik aan wel protesten ertegen gezien. Bij Lecce hing de gehel Curva van Napoli vol met protest spadoeken tegen een nieuw stadion, ongetwijfeld met zich meebrengende ticketprijsverhogingen etc.quote:Op donderdag 26 april 2007 20:13 schreef SMOOK het volgende:
[..]
We hebben het daar eigenlijk nooit over gehad.
Met die nieuwe regels mag er geen fuck meer, al helemaal niet op het gebied van vuurwerk.quote:Ik hoop dat er wat actie of vuurwerk is. De laatste tijd is het maar kaal.
Een niet onbelangrijke toevoeging: als de nummer drie een voorsprong heeft van méér dan 9 punten op de nummer vier, promoveert de nummer drie ook direct en zijn er geen play-offs !quote:Op dinsdag 24 april 2007 15:49 schreef DIGGER het volgende:
1 & 2 promoveert direct, 3-6 4-5 spelen nacomeptitie waarebij de hoogste geklasseerde in de eindestand telkens het voordeel heeft. Uitdoelpunten tellen namelijk NIET dubbel en bij gelijke stand na 90 minuten wordt er wel verlengd maar geen pingels: dan wint de beste ploeg in de eindrangschikking.
Feitelijk sta je bij 3-6 dus al met 1-0 voor als je de nr. 3 bent.
Nice!quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:49 schreef SMOOK het volgende:
Ze mag aan de slag.....
Napoli heeft zojuist de uitwedstrijd tegen Brescia met 0-1 gewonnen en staat nu 'virtueel' in de Serie A. Napoli staat dan wel derde, maar vanwege het gat met de vierde plaats (meer dan negen punten) zouden de playoffs worden afgelast en promoveert ook deze ploeg direct.
Weet iemand waar Digger is?
Ik begin me zorgen te maken.
Zoek nog ff verder, gister zag ik een foto van iets wat ik echt niet naakt wil zien!quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:50 schreef Beschouw het volgende:
[afbeelding]
Ik wou dat mijn oma er zo nog uitzag.
Haha, de bond doet er alles aan om Napoli weer terug te krijgen in de Serie A? Waarom was men eerder dit seizoen in Napels dan zo blij met het vertrek van de bondsvoorzitter?quote:De voorzitter was na afloop buiten zinnen. "Het is voor iedereen duidelijk dat de bond er alles aan heeft gedaan om Juventus en Napoli weer terug te krijgen in de Serie A. En dat Bologna in de Serie B moet blijven. Ik heb helaas geen bewijzen, want dan was ik wel naar de rechter gegaan. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we weer het slachtoffer zijn van een combine. Daarom stop ik met deze poppenkast. In de afgelopen weken heb ik genoeg gezien om te begrijpen dat Moggigate helemaal niet tot het verleden hoort."
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |