De samenleving samengevat.
Nederland is inmiddels olympisch kampioen zeiken en klagen. We zijn een azijnzuurvolkje geworden die in al zijn welvaart de ruimte vind om over alle futiliteiten te zeuren. De rijdende rechter is één van de symptomen. Een rechtzaak aanspanen omdat de boom van de buurman 20 centimeter te dicht bij de schutting staat, geen wonder dat de rechtelijke macht in zijn voegen kraakt en piept als een oude vrouw met een metalen heup en dementie. Dat we ons “recht halen“ allemaal zo belangrijk vinden is weer een teken dat we onszelf zo belangrijk vinden.
We rijden, als we het kunnen betalen maar ook als we dat niet kunnen, in een grote ego-kar, omdat ons geweldige zelf niet meer in een normale auto past. Ik doe hierbij de voorspelling dat de nieuwe trend een eigen vrachtwagen wordt. Ego’s kunnen nu eenmaal blijven groeien. Kijk maar in de politiek. Niet eens met je partij ? dan begin je er toch één voor jezelf. Wat nou debat. Dat gaat een stuk makkelijker in je eentje. Dan kan je hele vergaderingen houden met jezelf en het vooral vaak eens zijn.
IK: Vind je dat ook? IK: Ja !!
IK: Vragen? IK: Geen Vragen
IK: Mooi gaan we door met het volgende punt op de agenda. Het is kennelijk tijd voor een derde wereldoorlog om weer een beetje te leren hoe dat zelfrelativeren ook al weer gaat. Dat we weer weten wat we allemaal hebben. Geen geld voor een plasma scherm op je toilet? Bel Leen, van lenen punt NL. Gratis geld. We weten het niet meer. De kerk loopt leeg en de moskee vol. Waarom zijn we eigenlijk hier? Het heeft geen enkele zin toch? Dat heeft Jackass wel bewezen dat de jeugd eigenlijk de meest intelligente van ons zijn, omdat ze beseffen dat er geen zin is. Je gaat toch dood. Waarom zou ik mijn best doen? Ik ga toch dood. Goede cijfers op school? Waarom? De Polen en de Chinezen komen. Die nemen de boel toch wel over en dan kan ik beter nu een hoop lol hebben voordat ik aan de bedelstaf eindig.
Lol? Dat is met wat middelen uit het aanrechtkastje een bom maken en die bij een bus naar binnen gooien. Dat is toch leuk? Of een terrorist het nou doet of ik. We zijn de weg kwijt. Moeder natuur ook en die laat ons de laatste jaren goed merken het zat te zijn met dat gezwel op haar huid.
Dan maar weer die lompe beesten zonder hersens zoals een paar miljoen jaar geleden dan dit mierenvolk dat zich belangrijker vind dan al het andere dat leeft en mijn mooie huid loopt te verzieken als een zware Acné. Ik schud wel een keer, bouw een leuk virusje en klaar !!
We beginnen gewoon opnieuw met die evolutie, ik heb de eeuwigheid. Het einde ter tijden, in ieder geval van deze klomp klei in de ruimte staat pas over 4 miljard jaar in mijn agenda. Dus ik kan er nog een keer tegenaan. We weten het niet meer dus tijd voor een nieuwe globale oorlog. Misschien als Noord Korea nu leuk mee doet dat we eindelijk eens toe komen aan dat echte vuurwerk en we het genadeschot zelf geven in plaats dat moeder natuur dat moet doen.
Maar gelukkig dat onze grote vriend Sjors Loper Bush hard zijn best doet om dat voor elkaar te krijgen. Ook al is hij maar een pion in het grote Geld & Olie & macht schaakbord van de vele multinationals die hem bezitten. Als hij binnenkort met een ENRON tatoeage op zijn voorhoofd loopt zou me dat niks verbazen. Net zo’n religieuze fanaat als zijn tegenstanders maar hij hoort dan bij de goede God. En knap dat zo’n land exact dezelfde fouten kan maken als 50 jaar geleden in Vietnam.
Misschien dat de arme negers en white trash het een keer zat worden. Ze moeten toch een keer zeggen dat ze er genoeg van hebben om met 3 Mc Donalds baantjes nog niet genoeg te verdienen voor de huur. Het is toch grappig dat de Amerikaanse samenleving steeds meer op dat van de oude communisten begint te lijken. Niks mag, censuur alom, de belangrijke mensen hebben stiekem veel, en de arme mensen zijn de sukkels die het allemaal maar gewoon doen. Dat les geven, eten serveren enz. De regering bepaald wel wat goed voor je is. En als je daar dan commentaar op hebt haat je je land en hoor je er niet meer bij. Het denken in Zwarte (slecht) en Witte (goed) cowboyhoeden zoals bij John Wayne zit er nog steeds goed in. Dat zegt ook veel over hoe er met de kleur van mensen omgegaan wordt.
In ons land gaat het ook lekker. We sluiten kinderen, onze toekomst op in cellen, hebben van elke school een leerfabriek gemaakt waar aan de lopende band jongeren er geen zin meer in hebben om door de overheid opgelegde theoretisch gewauwel aan te horen terwijl ze graag de handen uit de mouwen steken. Dan maar geen diploma. Docenten die op deze manier Les móeten geven van het Ministerie van Onderwijs. Ze willen het niet, maar anders krijgt de school boetes. Leerlingen worden steeds dommer, maar de school is wel lekker goedkoop en efficiënt bezig. Dat kunnen al die managers aan al die cijfertjes zien. Ook die cijfertjes op hun loonstrookje zijn leuk om naar te kijken. De sukkels zijn dat zijn de docenten. Die geven les. Wie geeft er nou nog gewoon les, op een school nog wel. Cijfers kijken, en zien wie je er nog meer uit kan gooien om nog efficiënter (= goedkoper) te werken.
Ziekenhuizen werken net zo. Ook zon voorbeeld van efficiëntie. Want wie wil nou geen goedkope zorg? Turkije is zon prachtig voorbeeld. Daar wordt je voor een appel en een ei geholpen. Dat is toch waar we heen willen? Niks geen wachtrijen. Weg met die ziekenhuizen. Iedereen naar de slager. Die was toch al brodeloos door de concurrerende supermarktoorlog. Kan hij toch een beetje met zijn vak bezig zijn, en bovendien is hij goedkoper dan een chirurg. Die klussen namelijk veel te veel bij in een particulier ziekenhuis waar de Conny’s en de Patty’s bijgeplamuurd, opgespoten en gezandstraald moeten worden. En aangezien het gewone ziekenhuis zo kut betaald (=Efficiënt) , maar anderhalve ton per jaar en laten we eerlijk zijn, wie kan daar nu van leven?, dan moet je wel bijbeunen in ziekenhuis “Trek en Spuit”. En als je dan je slechte lever (van het zuipen) bij de slager weg laten halen krijg je er mooi een plakje worst bij in plaats van dat vieze ziekenhuiseten.
Ik zeg, alles efficiënt. Het kan me niet marktconform, geredirect, gestroomlijnd, Content controled, human resource gestuurd, Shared Service design en al die andere woorden waar managers een strakke plasser van krijgen. Ik zou zeggen de kinderopvang uitbesteden. Beter nog kinderen krijgen, laat dat over aan lage lonen landen. Je stuurt je zaad en eitjes digitaal naar een lage lonen land, daar doen ze dat hele baren en opvoeden en als hij 18 is kan je hem van schiphol halen en heb je een geweldig kind. “Je hebt echt geen kind aan hem”, een uitspraak die dan nog meer betekenis krijgt.
En ja de Allochtonen. Allemaal terroristen toch? De media heeft zo vaak het woord “Moslim” en “Terrorist” met elkaar in verband gebracht dat we allemaal denken dat dat bij elkaar hoort.
Dat de meeste Moslims ruwweg 90% huisje-boompje-beestje moslims zijn en gewoon een baan hebben, redelijk tot goed nederlands spreken en lekker meedoen dat vergeten we dan maar even. Dat is ook niet handig regeren in dit land. Als we niet bang zijn, dan zijn we mondig. Als we mondig zijn dan kan de macht niet doen waar het zin in heeft. Dus heel goed dat er een aantal van die extremisten zijn die af en toe de boel opschudden. Hebben we een doel om op te schieten.
We hebben het eerst geprobeerd met Europa. Dat we aan die grondwet moesten en omdat anders het licht uit zou gaan. En toen weigerden ze gewoon. Die burgers.
Wat een sukkels. Een beetje voor jezelf na gaan denken. Laat dat aan mensen over die daar voor gestudeerd hebben. Die weten wel wat goed voor je is. Je mag er elke vier jaar op stemmen en doen wij of het uitmaakt waar je op stemt. Zoek de verschillen !! (Je kan nu SMS’en de lijnen zijn open !!) Nu ook in de politiek. Als er gekozen is dan gaan we gewoon weer over op de waan van de dag.
Over die burgerschappen en meningen gesproken. Die burgerschappen, als die al kunnen lezen dan zijn ze nog slecht geïnformeerd. Lezen “De Telegraaf” en denken dat dat een krant is. Kijken “Hart van Nederland” en denken dat dat een nieuws programma is en dan een mening hebben.
Gewoon een mening. Geen kennis, wel een mening. En niet een mening alleen over de dingen waar ze dan per ongeluk wel verstand van hebben, maar echt alles.
Wat vind u van “apesofisch kant klossen?”
“Ik vind het volkomen kut en het moest verboden worden. Dat Den Haag er maar even wat aan gaat doen !! Het is een schande.”
En we geven die mensen zomaar stemrecht minimaal één keer in de 4 jaar.
En met een foutje van een minister en een flinke mediahype over die fout erachteraan wel vaker dan dat.
We zijn toch allemaal zo uniek met elkaar. Als je een BMW ziet rijden en er stapt níet iemand met een gouden ketting uit dan raak je toch in de war? Als je een VW Golf ziet rijden zonder iemand met een petje op, en het stuur in het midden dan weet je het toch ook niet meer. We komen toch allemaal uit een mal van de lopende-televisie-band, dat ding die ons precies voorschrijft wat we aan moeten doen, wat cool is en wat NOT. Als er binnenkort een programma verschijnt waarbij een baby al een extreem makeover krijgt omdat de ouders dat wipneusje niet vinden passen bij de uitgestippelde carrière van dochter Roos, dan verbaasd me dat niks meer. Steeds meer meisjes die graag op een skelet lijken omdat dat mooi is. Raar toch dat dat er steeds meer worden. Hoe komt dat toch?
Vroegah hadden we dat niet, voor de televisie bestond. “Hoeveel ribben kan jij tellen?”.
Laten we er een onderzoek naar doen en 4 commissies op inzetten en een taskforce en na 9 enquêtes en een studie door de SER kunnen we concluderen dat het aan de televisie zou KUNNEN liggen, maar we weten het niet zeker.
Zoals niks zeker is in het leven. We zijn toch allemaal hetzelfde. Als iemand over zijn financiële status loopt te zingen gaan we 24 keer naar de Ahoy. “Ik ben binnen !!!!”. En wel allemaal rood aandoen, anders lijken we op ons zelf en wie zit daar op te wachten. Vergeet je gouden ketting niet met je naam erop, dat is handig als je hem vergeet, anders sta je ook voor lul. Maar misschien kan je dat dan goedmaken met een Breezertje.
Nou burgerschappen ik sluit af en trouwens gefeliciteerd dat je kan lezen. Dat is al heel wat in dit land met ANDERHALF MILJOEN = 1,5 000.000 analfabeten. Dat is nog eens een KennisEconomie Meneer Balkenende.
ZEN boeddhisten geloven in zo weinig mogelijk weten, dus we liggen op schema. Ik zou zeggen schaf de scholen helemaal af, dat is nog efficiënter. De zorg kunnen we net zo geweldig regelen als in ons grote voorbeeld land, De USA. Ook een grote in efficiëntie. Gewoon de meest hardwerkende mensen geen zorg geven. Dat scheelt ook weer in de pensioenen, aangezien ze dan toch eerder doodgaan. Houden we meer geld over voor de oorlogsindustrie. Dat is nu eenmaal een hongerig beest en die moet je voeren anders gebeuren er ongelukken aan onze kant van de oceaan. En dat moeten we niet hebben. Die vliegtuigen in die torens was al zoiets. Laten we dat vooral in Irak houden. En The Netherlands ligt er toch praktisch naast dus die kunnen ook wel wat spullen en mensen sturen.
Maar er is hoop. Ik weet niet hoe dat er uit ziet, waar het zich verborgen houdt maar ik zal het vinden. Ik wordt immers papa en dan ga je dingen in een heel ander licht zien. Dan zou je wat willen veranderen. Misschien schud de mensheid uit zijn coma en gaan we echt aan het werk. Gaan we zien wat wel belangrijk is, en dat al die spullen, merknamen, auto’s, kleding, sierraden allemaal onzin zijn.
Dat een mobiele telefoon iets is om mee te bellen. Niet om mee te pronken. De meest opzichtige vogels in het bos worden ook het eerst afgeschoten.
Misschien dat we pas wakker worden als de huizen weggespoeld zijn, de moslims en andere allochtonen zo “Pist Off” zijn om gewoon elke dag naar het werk te gaan en dan toch nog als negers in de jaren 50 in Amerika behandeld te worden en ze de stad maar in de fik steken. Ik zou ook gefrustreerd raken als ik bij de zoveelste sollicitatie afgewezen zou worden alleen al om mijn naam.
Maar misschien worden we wel eerder wakker. En beginnen we allemaal een klein beetje op te letten. Na te denken. Kijken waar jezelf het een beetje aangenamer voor een ander kan maken. Iets minder duwen op de snelweg op die linkerbaan. Dat je het ook grappig gaat vinden als je aan de rechterkant dat gefrustreerde gedoe op de linkerbaan gaat bestuderen. Dat je ook eens opstaat in de bus voor iemand die dat nodig heeft. Iemand voorrang geeft omdat dat nu eenmaal makkelijker uitkomt.
In plaats het gevoel te hebben dat je iets afgepakt wordt omdat JIJ voorrang hebt. Dat je eens wat geld geeft aan die arme sloeber die daar bij de HEMA een krantje staat te verkopen en zijn best staat te doen om uit een rot situatie te komen.
Of op kantoor een kartonnen doos naast de printer te zetten voor het oud papier. Het licht uit doen als je het niet nodig hebt. Niet altijd willen wat de buurman ook heeft. (geeft trouwens een hoop rust in je hoofd.) Ook die allochtoon willen zien die bij de kaasboer gewoon zijn brood staat te verdienen. En hem herinnerd op het moment dat je een kutallochtoon rotzooi ziet trappen.
En ook besluit te willen zien dat ook die blanke pubers met testosteron-bewijsdrang geen schatjes zijn.
Kortom anders willen kijken, willen zien, anders willen doen dan je doet. Kijkt naar wat er in je omgeving met betrekkelijk weinig moeite beter, aangenamer kan. Niet omdat dat zo leuk is voor de ander. Maar voor jezelf. Het geeft een goed gevoel om aardig te zijn. In plaats van af te zeiken, je gram en je recht te halen. Alleen te kijken naar wat goed is voor JOU. Immers als we allemaal als streven zouden hebben het de ander zo goed mogelijk naar de zin te maken dan was het nu een prachtwereld. Dus doe het uit eigenbelang.
We moeten allemaal zo veel. Dat is goed. Alleen nu nog de dingen willen moeten die er wel toe doen.
Maar misschien is dat uit de mode. Zóóóó jaren zestig !!! Gestoorde hippie dat ik ben. En moet ik gewoon de hoop opgeven. Wachten op de eerste reacties die dit weer afbranden zodat we weer door kunnen gaan met ons comateuze bestaan.
BÈÈÈÈÈÈÈÈH