Een doorsnee-gaspit is niet geschikt?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 23:54 schreef SterkStaaltje het volgende:
Maar wanneer je een gietijzeren hebt, moet je wel een gaspit hebben die de wok ook echt goed heet kan maken.
Nou het zal wel gaan, maar de essentie van wokken is dat je op een heel hoog vuur (=hele hete pan) de groente en het vlees heel snel dichtschroeit en verhit en omroert. De groente blijft dan bv lekker knapperig. Dat lukt je alleen heel goed in een hete pan en dus op een flinke gaspit, het liefst een echte wokbrander.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 23:58 schreef sampoo het volgende:
[..]
Een doorsnee-gaspit is niet geschikt?![]()
Altijd een holle (ronde) vorm nemen!quote:Op donderdag 26 oktober 2006 00:51 schreef Spacehamster het volgende:
Het valt me op dat ik van jullie niets hoor...eh...lees over bolle of platte bodem.
quote:Op donderdag 26 oktober 2006 01:38 schreef golfer het volgende:
[..]
Altijd een holle (ronde) vorm nemen!
Het eten is dan inmiddels koud......quote:Op donderdag 26 oktober 2006 00:14 schreef SterkStaaltje het volgende:
Nu heb je je eigen anti-aanbakklaag gecreëerd. Om die laag goed te houden is het belangrijk dat je de wok steeds ONMIDDELLIJK na gebruik onder heet water met een zachte borstel of een zachte spons schoonspoelt.Droog de wok meteen af en zet hem op hoog vuur om alle vocht te doen verdampen. Ga er weer met een prop keukenpapier die in olie is gedoopt door, veeg het teveel aan olie af, en laat de wok afkoelen. Nu kan je hem opbergen.
goed voor je pan ook, meteen onder koud water zetten zodra hij van t vuur isquote:Op donderdag 26 oktober 2006 00:14 schreef SterkStaaltje het volgende:
een heel verhaal!
Teeeeeering....ik hou van zure dingen!quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:54 schreef Tha_Butcha het volgende:
Verder nog over plaatstaal, niet mijn ding maar goed, als je met zure dingen gaat koken (tamarinde, citroen etc.) dan geen plaatstalen wok gebruiken, het zuur tast nl. het staal aan en
gaat vervolgens in je eten zitten, niet echt lekker.
Lol, ja daar is nog zo'n probleem...quote:Op donderdag 26 oktober 2006 10:01 schreef computergirl het volgende:
Het eten is dan inmiddels koud......![]()
Misschien leuk om er een CUL topic aan te wijden met een uitleg, de fijne kneepjes, recepten, tips etc.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Een wok zonder wokbrander kan je net zo goed laten, dan is een gietijzeren braadpan een betere koop. Het gros van de mensen die ik ken die een wok hebben, gebruiken hem sowieso als grote pan, en het echte roerbakken kunnen ze helemaal niet (wat een kunst op zich is trouwens)
Daar hebben we weer een onvervaklste Pietverdrietopmerking. Mee eens, maar slechts gedeeltelijk. Op een 'gewone' grote vlam is welliswaar niet je van het, maar het is wel redelijk functioneel; het wordt heet genoeg. Echt waar.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Een wok zonder wokbrander kan je net zo goed laten, dan is een gietijzeren braadpan een betere koop. Het gros van de mensen die ik ken die een wok hebben, gebruiken hem sowieso als grote pan, en het echte roerbakken kunnen ze helemaal niet (wat een kunst op zich is trouwens)
Heb je wel eens met een wokbrander gewerkt?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 12:24 schreef Rio het volgende:
[..]
Daar hebben we weer een onvervaklste Pietverdrietopmerking. Mee eens, maar slechts gedeeltelijk. Op een 'gewone' grote vlam is welliswaar niet je van het, maar het is wel redelijk functioneel; het wordt heet genoeg. Echt waar.
quote:Op woensdag 25 oktober 2006 23:40 schreef rudedeltadude het volgende:
ik zou sowieso voor de aanbaklaag gaan.
Even een zelfquote: ik probeer mijn wederhelft er van te overtuigen dat we toch écht aan een ander gasstel moeten met een beschaafde wokbrander er in. Al is het dan nog steeds geen échte wokbrander maar meer een buitenmaatse gaspit.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 13:47 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[...]
dit omdat mijn gasfornuis te weinig vermogen heeft om de pan warm te houden tijdens gebruik.
[...]
Ik heb op m'n 5 pitsfornuis zo'n 'wokbrander' van 3.5 kW zoals je die wel vaker ziet. Is natuurlijk gewoon een iets zwaarder pitje en is niks als je het vergelijkt met echte wokbranders van >8kW. Maar goed, bij kleine hoeveelheden (1 persoons) is het nog acceptabel met wat aandacht. Ik gebruik een gewone (ingewerkte) plaatstalen wok.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb je wel eens met een wokbrander gewerkt?
Zeggen dat een wok ook werkt op een gewoon fornuis werkt is net alsof je zegt dat zo een brommer met een dak net een echte auto is..
Een wok werkt ook op een gewoon fornuis.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je wel eens met een wokbrander gewerkt?
Zeggen dat een wok ook werkt op een gewoon fornuis werkt is net alsof je zegt dat zo een brommer met een dak net een echte auto is..
Onze wok kan idd ook prima op de grootste pit van de overgebleven 3quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:00 schreef Rio het volgende:
[..]
Een wok werkt ook op een gewoon fornuis.
Ja hoor, ik heb een wokbrandert. Wat ik wil zeggen is dat wanneer je die toevallig niet hebt je je wok niet hoeft weg te smijten. Overigens is een wokbrander weer kut in vergelijking met zo'n vuurunit die ze in wokrestaurants hebben, dus zo kunnen we aan de gang blijven. Je kunt niet altijd in een Rolls Royce rijden zullen we maar zeggen.
In een gewone huis- tuin- en keukenoven kun je immers ook prima een pizza bakken.
Je kunt iets bakken wat op een pizza lijkt, qua uiterlijk, maar het is niets in vergelijking tot een echte pizza uit een pizzaoven.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:00 schreef Rio het volgende:
[..]
Een wok werkt ook op een gewoon fornuis.
Ja hoor, ik heb een wokbrandert. Wat ik wil zeggen is dat wanneer je die toevallig niet hebt je je wok niet hoeft weg te smijten. Overigens is een wokbrander weer kut in vergelijking met zo'n vuurunit die ze in wokrestaurants hebben, dus zo kunnen we aan de gang blijven. Je kunt niet altijd in een Rolls Royce rijden zullen we maar zeggen.
In een gewone huis- tuin- en keukenoven kun je immers ook prima een pizza bakken.
Je maakt me nu wérkelijk nieuwsgierig! Wil je de, ongetwijfeld gore, details met ons delen?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 18:02 schreef ThinkTank het volgende:
Wat is trouwens die zwarte laag op een nieuwe plaatstalen wok (type Ikea )? Is er helemaal af gekomen toen ik m'n wok met zoutzuur te lijf ging. (het was echt nodig, geloof me...)
Daarnaast wordt zout in de metaalverwerking ook gebruikt bij het harden van staal en ijzer. Dus misschien dat daar ook nog een verband zit.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 17:23 schreef SadKingBilly het volgende:
Voor zover ik gehoord heb (van de kookwinkel waar mijn wok wegkomt) maak je de gietijzer minder poreus door het insmeren met zout.
Kijk HIER eens even?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 00:10 schreef Spacehamster het volgende:
Ik vraag me inmiddels af wat de gemiddelde wokkende chinees gebruikt voor wokken.
Hebben die ook allemaal wokbranders en peperdure gietijzeren wokken die na het eten onmiddelijk wordt schoongemaakt en in de watjes gelegd?
Ik heb ook niet beweerd dat het hetzelfde is, maar het kan. En niemand beweerd dat Senseokoffie espresseo is. Lang verhaal kort: ik vind je stellingname overtrokken.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kunt iets bakken wat op een pizza lijkt, qua uiterlijk, maar het is niets in vergelijking tot een echte pizza uit een pizzaoven.
Senseo is ook geen espresso.
Interessant, maar het zegt niet erg veel over authentiek wokgebruik. Een beetje maar niet alles.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |