Waarom? En deze hebben niet dat i-DDL waarmee Nikon zo graag pocht..quote:
Ik heb veel geschoten met die tweede en die doet het echt perfect met de D70s!quote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:06 schreef ForrestX het volgende:
[..]
Waarom? En deze hebben niet dat i-DDL waarmee Nikon zo graag pocht..
quote:DISCUSSION: SB-600 versus SB-800
The SB-600 costs about $140 less than the SB-800 and is a little smaller.
The SB-600 does all the things the SB-800 does that anyone really cares about. You get a smaller, lighter flash with almost as much power and all the features you care about, like automatic wireless TTL remote control. Of course Nikon would prefer you buy the SB-800, so that's what you'll see promoted everywhere. Nikon doesn't go out of their way ensuring this is in stock, either.
By comparison, the SB-600 has 2/3 stop less maximum power (rated GN 98' at ISO 100 compared to the SB-800's GN 125) and thus recycles faster and provides more flashes at it's lower maximum power: 2.5 seconds and 220 flashes (Ni-MH). The SB-800 by comparison takes 4 seconds to recycle at full power and only give about 150 flashes at that power. The SB-600 has a much clearer LCD compared to the fuzzy dot matrix of the more expensive SB-800.
An advantage of the SB-800 are a built-in white card. With my SB-600 I often tape or Velcro a small white card to it.
The SB-800 can be used as a master on-camera flash to control other SB-800s and SB-600 flashes wirelessly. You need this when using wireless flash with any camera other than the D70 and D70s whose built-in flash can do this. The SB-600 cannot be used as a commander flash, only a remote slave. Of course the SB-600 works brilliantly as your main on-camera flash.
Dit is in me opgekomen maar leek me gewoon TE simpelquote:Op woensdag 25 oktober 2006 22:39 schreef Mauro het volgende:
iTTL = Through the lens
iDDL = Door de lens
600 is net zo duur als Super...quote:Op woensdag 25 oktober 2006 22:52 schreef Casparovvv het volgende:
Ik zou sowieso met een 600 (of niet-super) beginnen. Mocht je behoefte hebben aan een 2e flitser koop je de 800 (of de super), heb je er geen behoefte aan dan heb je toch mooi 150 euro bespaard op die eerste flitser.
Daar heb ik nog nooit last van gehad moet ik zeggenquote:Op woensdag 25 oktober 2006 23:02 schreef ForrestX het volgende:
600 is net zo duur als Super...
Over de Sigma's heb ik ook weer ergens gelezen (op GoT ) dat ze minder goed de belichting inschatten dan de Nikons en er dus redelijk vaak naast zitten...
Hun antwoord:quote:Geachte heer, mevrouw,
Enige tijd geleden mailde ik u de vraag of u ook verhuur van flitsers
(Nikon SB 800) deed. Helaas was dit niet het geval.
Na lang wikken en wegen is de makkelijkste manier toch het zelf
aanschaffen van een flitser, een bovendien eigenlijk de leukste ook!
Nu zijn er een 3-tal flitsers waar ik over twijfel. Helaas ben ik de
komende periode verhinderd om de winkel 'rustig' te bezoeken, vandaar mijn
vraag per email.
Laat ik voorop stellen dat in totaal geen ervaring heb met flitsers van
deze aard. Gelet op richtgetallen is mij duidelijk geworden dat geldt: hoe hoger hoe beter, maar hoe dit zich in de praktijk uit is mij onbekend.
De apparatuur die ik gebruik zijn de Nikon D70s met de 18-70 kitlens en
een Sigma 70-300 APO.
De eerste gelegenheid waar ik de flitser voor wil gebruiken is een
receptie, wat in het vervolg vaker zal voor komen. Ook gebruik op
evenementen en concerten (binnen en buiten) zal veelvuldig voorkomen. Ik
heb nog geen studiowerk in mijn toekomstplannen staan.
De flitsers waar ik tussen twijfel zijn de Nikon SB 600, SB 800 en de
Sigma EF-500 DG Super. Op internet kom ik nogal wat tegenstrijdige
meningen tegen met betrekking tot de Nikons onderling. De meest heldere is
wellicht de vergelijking van Ken Rockwell, u allicht bekend, die stelt dat
de SB 600 in 99.9% van de gevallen afdoende is. Over de Sigma wordt gezegd
dat de belichtingsmeting niet altijd correct is en communicatie met de
D70s niet altijd even vlekkeloos verloopt.
Al met al kan ik op basis van de informatie dit ik vond geen gedegen keuze
maken.
Ik hoop dat u mij een objectief advies kunt geven.
Alvast hartelijk dank!
Met vriendelijke groet,
quote:Goedemorgen,
het richtgetal is hier bepalend voor de keuze,
met een SB 600 kunt u ongeveer zes meter naar behoren flitsen, met een SB
800 9 meter.
recepties e.d. worden vaak gegeven in donkere rokerige ruimte waar het
vermogen van de flitser flink afneemt. zeker als er ook nog een omnibounce
wordt gebruikt (flitsverzachter)
met een SB 800 weet u zeker dat u voldoende licht heeft, ook als u via het
plafond wilt flitsen (verdubbeling van de afstand)
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Richtgetalquote:Het richtgetal van een flitser bepaalt de lichtopbrengst en is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en het benodigde diafragma. Bij een richtgetal van 45 is een diafragma f45 nodig om op een meter afstand van het object een correct belichte opname te kunnen maken. Het richtgetal werkt met de volgende formule: richtgetal = afstand x diafragma. Richtgetallen zijn altijd gedefinieerd bij een filmgevoelligheid van 100 ISO(ASA). Naarmate er een lichtgevoeligere film wordt gebruikt mag er van een hogere richtgetal worden uitgegaan dan dat er op de flitser wordt vermeld.
Voorbeeld: Een flitser heeft volgens de fabrikant een richtgetal van 24. Het richtgetal bij gebruik van een 200 ASA-film is dan: 24 x √(200/100). Het gebruik van een lichtgevoeligere film is dus een effectieve methode voor het opvoeren van het richtgetal van de flitser.
ook de kwaliteit (lichtsterkte) van de lens helpt mee.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 11:50 schreef Shadow47 het volgende:
oh en dan vergeet ik nog iets, dit is berekend bij ISO100. Aangezien je een D70s hebt, gaat deze niet lager dan ISO200. Je kan dat richtgetal dus ook nog eens x 1.4 doen....
Dan heb je ineens wat meer bereik....
1 2 3 4 | ---------------------------------------- X ¤ = Nikon SB 600 ISO 200 |
uiteraard...maar ik kan nog steeds niet vol overtuiging een keuze maken op dit moment...hoewel ik toch meer nijg naar de originele Nikon...maar 600 of 800...¤ 225,- vs ¤ 349,-..hell..I just dunno. Ik kan nog niet de ¤ 125,- verschil goedpraten en goed onderbouwen...en tot nu toe heeft niemand dat echt kunnen doen naar mijn mening...quote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:17 schreef Shadow47 het volgende:
Laat wel even weten welke keuze je maakt en hoe die bevalt!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |