abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42926685
Hallo,

In mijn nieuwe woning ligt een laminaatvloer die ik er voorlopig in wil laten zitten. Alleen staat deze een beetje bol. Nu wil ik aan de randen wat weg gaan zagen, maar..... een decoupeerzaag breekt vast en zeker af, klapt tegen de vloer lijkt me zo. Wat is de juiste manier om de randen te zagen, zodat het laminaat weer goed ligt??

Thnx alvast!!
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and having fun
Druifje!!
pi_42926958
een bovenfrees misschien?

edit: of zo'n klein circelzaagje (lijkt een beetje op een haakse slijper)
  woensdag 25 oktober 2006 @ 17:28:44 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_42927370
Cirkelzaagje idd, of mss gewoon beitelen...
pi_42927986
Een bovenfrees komt me bekend voor!! Zo'n cirkelzaagje is ook een optie. Eens kijken of ik zoiets ergens kan regelen, want om dat ding alleen daarvoor aan te schaffen......

Beitelen.... zie mezelf al zitten.... alles schots en scheef en over 3 jaar nog niet klaar

Thnx voor de tips!
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and having fun
Druifje!!
  woensdag 25 oktober 2006 @ 18:09:14 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_42928515
Daar gaan toch weer plinten overheen. Dus het hoeft niet supersupernetjes.
Maar frezen/zagen is slimmer
  woensdag 25 oktober 2006 @ 20:43:58 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_42933411
Je hebt ook gewone cirkerlzagen ipv die precisiezaag. Die kun je in diepte verstellen.

Die precisiezaag is in mijn ogen wel de meest ideale oplossing.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_42933803
laminaat is maar een paar mm dik. Volgens mij kan dat niet met een gewone circelzaag. En ik neem aan dat hij niet 10 cm uit de kan moet zagen. En de hoekjes niet te vergeten

[ Bericht 2% gewijzigd door grassiekuik op 25-10-2006 20:56:14 (typo) ]
pi_42939657
Wat betreft die plinten er overheen heb je gelijk Brighteyes.... maar wat een klus!!! Kom je helpen met bijtelen??

Een gewone cirkelzaag lijkt me inderdaad niet te doen, maar die bovenfrees helaas ook niet. Wat grassiekruik al zegt over een cirkelzaag kreeg ik ook van mijn paps te horen toen ik vroeg of ik zijn bovenfrees mag lenen. Dan verdwijnt er dus 10cm van mijn laminaat

Zal eens kijken of zo'n precisiezaag te huren/lenen is. Maar als iemand anders nog wat weet? Alle ideeën zijn welkom!!!
Druifje!!
pi_42940374
sja of brede plinten hè, rofl
pi_42940742
Bijtelen lijkt me wel een heel werk, ja. Succes ermee.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 08:42:08 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_42944342
Het mooiste is het laminaat aan de zijkanten eruit halen. Maar dat kan alleen als het klik laminaat is.

Een cirkelzaag zaagt indd al gauw 10 cm uit de kant indd.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_42944400
Misschien een stomme vraag maar ligt de laminaatvloer los?
Zoja, dan kan je er aan 1 kant in ieder geval de planken loshalen en gewoon afzagen.

Verder bestaan er kleine ronde zaagjes voor hobby boormachines. Alleen zijn die niet echt zo stabiel.

Wat je verder kan doen is een cirkelzaag nemen. Die op de diepste zaagstand zetten en dan onder een hoek kantelen. Als het goed is komt het zaagblad nu naast het ondervlak te staan.

Als je er dan een blok van bv 5cm onder monteert dan kan je precies een klein randje bij de muur afzagen.
(Misschien dat je het zaagblad weer iets moet laten zakken want je hoeft maar 6-9mm weg te zagen en het zou lullig zijn als je de planken van je vloer door zou zagen.)
Je krijgt wel een schuine zaagsnede maar dat doet er niet toe want er komt toch weer een plint over.
Kijk wel uit met de cirkelzaag want die zaagt ook zo je vingers eraf.

Er zijn ook cirkelzagen waarbij het blad al bijna aan de buitenkant zit zodat je hem maar een beetje hoeft te kantelen. Zo'n aanlegbord is misschien ook wel aan te bevelen.
http://www.bouwlasers.com/bouwgereedschap_files/KSS300_klein.jpg

Je kan al dit soort spul ook gewoon huren.
pi_42944401
Ga naar een verhuurbedrijf, daar hebben ze,(de benaming weet ik niet) een soort circelzaag welke je in de breedte kunt stellen. Dit apparaat gebruikt men vnl bij plafonds, maar is hier ook goed voor te gebruiken.
Ben echter bang, indien dat laminaat te lang bol heeft gestaan, dat dit niet de oplossing is
pi_42944510
je kan bij de boels een lamellenfrees huren, zie pdf, pagina 6

Hiermee kan je mooi strak een klein stukje wegzagen
pi_42946367
11cm brede plinten lijken me niks

Voor zover ik weet is het laminaat beneden gelijmd. Het is dus niet los te halen en of het omhoog te halen en te kantelen is?? Verder weet ik dat het simpeler moet kunnen. Destijds is hier in mijn huidige huis ook nog wat langs de rand afgezaagd (in de winter gelegd, 18 maanden later lag het te strak), maar dat ging erg makkelijk. Heb de persoon die dat toen heeft gedaan alleen al jaren niet gezien/gesproken.

Die lamellenfrees is een goede lijkt me, het staat er in de omschrijving bij! Eens kijken of een verhuurbedrijf in de buurt zoiets heeft!!!

Geen idee hoe lang het laminaat bol heeft gestaan trouwens, zou dat niet meer bijtrekken als het al lang zo is?? Hoop er nog een jaartje mee te kunnen doen, daarna gaat er een houten vloer in.
Druifje!!
pi_42950529
Tsja, dan wordt het toch beitelen, misschien een schrale troost ik heb 9 meter moeten beitelen bij een parketvloer die omhoog stond toen ik van vakantie terug kwam en dat was massief eiken daar ben ik 1 dag mee bezig geweest en heb een x aantal keer mijn beitels moeten slijpen
Er loopt een soort voetbalzenuw van het zere been naar het verkeerde keelgat, want telkens als je tegen het eerste aanschopt, schiet er iets in het tweede.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:19:59 #19
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_42979094
Ik ga toch eerst die lamellenfrees proberen denk ik, zie mezelf geen hele dag beitelen, dan blijft er waarschijnlijk weinig van het laminaat over
Druifje!!
pi_42980529
lamellenfrees ja beitelen kan ook, maar kost nogal wat moeite....
of voor de betere hobby-boer effe dremelen..... t kost je wel 20 schijfjes, maar t werkt wel
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:57:33 #21
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_42981714
Dremelen????? Voor zover ik kan zien wat een dremel is (google) ben je dan met een veredelde beitel bezig
Druifje!!
pi_42986248
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:57 schreef Diesz het volgende:
Dremelen????? Voor zover ik kan zien wat een dremel is (google) ben je dan met een veredelde beitel bezig
da's een mooie vergelijking..... maar in t kort kun je het er wel een klein beetje mee vergelijken. Met de dremel kost het wat minder moeite dan met de beitel, maar je moet nog steeds de hele rand langs ja. zeker in de kleine hoekjes is het met de dremel makkelijker te doen
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:50:35 #23
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_42990607
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:26 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

da's een mooie vergelijking..... maar in t kort kun je het er wel een klein beetje mee vergelijken. Met de dremel kost het wat minder moeite dan met de beitel, maar je moet nog steeds de hele rand langs ja. zeker in de kleine hoekjes is het met de dremel makkelijker te doen
Hmmm, denk dat ik toch eerst de lamellenfrees ga proberen Volgende week als het goed is de sleutels van het huis, dus dan kan ik aan de slag!!
Druifje!!
  maandag 30 oktober 2006 @ 15:51:14 #24
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_43069277
quote:
Mooi ding als ik t zo zie...maar die prijs:
Prijs : Supercut / Meubelmakerij .... ¤ 647,99 ( Incl. btw)
auw

Daarbij zit de site er nogal knaken uit, wat nou niet heel betrouwbaar over komt (heb ook nog nooit van Fein of van Capelleman machines gehoord )
pi_43069355
Dan is beitelen toch een stuk goedkoper en erg goed voor work out van spieren
Er loopt een soort voetbalzenuw van het zere been naar het verkeerde keelgat, want telkens als je tegen het eerste aanschopt, schiet er iets in het tweede.
  maandag 30 oktober 2006 @ 18:58:17 #27
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_43075398
quote:
Voor dat bedrag leg ik liever een nieuwe houten vloer
Druifje!!
  maandag 30 oktober 2006 @ 18:59:36 #28
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_43075449
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 16:04 schreef Athalon het volgende:
Dan is beitelen toch een stuk goedkoper en erg goed voor work out van spieren
Dan heb ik straks van die hele stevige armen! Doe maar niet, ik ga die lamellenfrees wel proberen
Druifje!!
  maandag 30 oktober 2006 @ 18:59:56 #29
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_43075462
dubbel
Druifje!!
pi_43084593
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 18:58 schreef Diesz het volgende:

[..]

Voor dat bedrag leg ik liever een nieuwe houten vloer
Dan is je probleem ook gelijk opgelost dus zo slcht is dat idee niet. Vraag me alleen af hoever je komt voor dat bedrag op een vloer...
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  maandag 30 oktober 2006 @ 23:31:50 #31
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_43088018
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:13 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

Dan is je probleem ook gelijk opgelost dus zo slcht is dat idee niet. Vraag me alleen af hoever je komt voor dat bedrag op een vloer...
Als je bovenaan bent begonnen met lezen, dan ben je vast de opmerking tegen gekomen dat ik dit laminaat nog even wil laten liggen en dan over een jaartje ofzo een houten vloer. Daar zal vast een reden voor zijn

Wat dat bedrag betreft.... ligt aan de vloer die je kiest, voor minder is al mogelijk.
Druifje!!
pi_43093974
Ik heb eens een stukje van het laminaat zaagje afgebroken, zodat die net niet op de ondervloer komt. Een probleem is wel dat je met een decoupeerzaag niet dicht genoeg bij de muur kunt komen als de vloer blijft liggen.
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:50:32 #33
140991 sledge5hammer
poesjes zijn beter dan katers.
pi_43094228
ik had een heel klein stukje, tussen de deurposten....waar ik moest beitelen. dat was nog wel te doen. Maar moet er inderdaad niet aan denken dat het over de hele lengte van de kamer zou moeten.
Trust me, I know what I'm doing......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')