abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 oktober 2006 @ 10:57:07 #1
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42914948
Jarenlang is Balkenende verweten dat hij met z'n bezuinigsbeleid de economie kapot heeft bezuinigd en mensen onnodig pessimistisch heeft gemaakt. Maar wat blijkt nu: consumenten en producenten zijn nog nooit zo positief geweest als thans. We zijn met z'n allen zelfs nog positiever dan in de laatste jaren van de 20e eeuw, het economische hoogtij onder Paars. Laat Wouter Bos met onderstaande berichten maar eens uitleggen wat Balkenende nou zo verschrikkelijk verkeerd heeft gedaan..
quote:
Het producentenvertrouwen in de industrie is in oktober op het hoogste niveau sinds 1985 beland. Dat jaar begon het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met deze statistiek. Sinds de zomer van 2005 is het vertrouwen van ondernemers sterk gestegen. De index die het vertrouwen van de producenten in de economie weergeeft, kwam in oktober uit op 9. Dat was een maand eerder 7,9.
quote:
Consumenten waren nog nooit zo positief over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden als in oktober. Hun oordeel hierover is verder verbeterd en bereikte de hoogste waarde (seizoengecorrigeerd) sinds het begin van de reeks in 1986. Over de economie in de afgelopen twaalf maanden veranderde het oordeel nauwelijks. Per saldo bleef het oordeel over het economisch klimaat nagenoeg ongewijzigd
Pugna Pro Patria
pi_42915224
Het consumentenvertrouwen is niet hoger dan in 2001, zie http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)82715/0/pb06n099.pdf.

Maar goed, als je jarenlang de economie afknijpt dan is het natuurlijk niet zo vreemd als de mensen positief gaan denken over de toekomst op het moment dat het een klein beetje beter gaat.

Zo positief is het overigens allemaal niet, gelet op de negatieve waarden voor 'koopbereidheid' (-3) en de 'financiële situatie afgelopen jaar' (-16). De 'financiële situatie komend jaar' staat maar minimaal in de plus (+1), en is afgenomen in vergelijking met de vorige maanden.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 11:09:26 #3
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42915347
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:05 schreef Kozzmic het volgende:
Het consumentenvertrouwen is niet hoger dan in 2001, zie http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)82715/0/pb06n099.pdf.

Maar goed, als je jarenlang de economie afknijpt dan is het natuurlijk niet zo vreemd als de mensen positief gaan denken over de toekomst op het moment dat het een klein beetje beter gaat.

Zo positief is het overigens allemaal niet, gelet op de negatieve waarden voor 'koopbereidheid' (-3) en de 'financiële situatie afgelopen jaar' (-16).
Beter lezen; het gaat hier over het vertrouwen in de economie voor de komende twaalf maanden.
Pugna Pro Patria
pi_42915401
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:09 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Beter lezen; het gaat hier over het vertrouwen in de economie voor de komende twaalf maanden.
Yep, precies. De topictitel waarin je het hebt over consumentenvertrouwen klopt dus niet.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 11:13:51 #5
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42915497
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:10 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Yep, precies. De topictitel waarin je het hebt over consumentenvertrouwen klopt dus niet.
Daar is niks mis mee. Het betreft hier het vertrouwen van de cosument in de toekomstige economische ontwikkelingen. Daarover is men sinds het begin van de metingen niet enthousiaster geweest dan thans het geval is.
Pugna Pro Patria
pi_42915591
Zegt dat nou echt of het goed gaat? Ik bedoel - een paar jaar terug was het in Balkenende twee nog van "De economie gaat eraan! we gaan allemaal arm worden!!" - wat ik bedoel is dat het gewoon een stemming is. Nu er een paar weken lang is gezegd dat het allemaal geweldig is denkt iedereen "oh het gaat allemaal geweldig!"
pi_42915687
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:13 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Daar is niks mis mee. Het betreft hier het vertrouwen van de cosument in de toekomstige economische ontwikkelingen. Daarover is men sinds het begin van de metingen niet enthousiaster geweest dan thans het geval is.
Nee, het consumentenvertrouwen is een specifiek begrip in deze rapportages waarin meer wordt meegenomen dan de verwachting over het economisch klimaat.

Zie het linkje dat ik al aanhaalde...
quote:
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie.
Maar zoals ik al zei, het is niet zo moeilijk om een hoge verwachting te krijgen op het moment dat het jarenlang economisch minder is gegaan. Zie de wijze waarop de cijfers tot stand komen...
quote:
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de ‘optimisten’), dat het slechter gaat (de ‘pessimisten’) of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 11:28:35 #8
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42916081
Zie onderstaand artikeltje van RTLZ
quote:
Producentenvertrouwen goede voorspeller conjunctuur
Het producentenvertrouwen in de industrie is in oktober op het hoogste niveau sinds 1985 beland. Dat jaar begon het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met deze statistiek. Sinds de zomer van 2005 is het vertrouwen van ondernemers sterk gestegen. De index die het vertrouwen van de producenten in de economie weergeeft, kwam in oktober uit op 9. Dat was een maand eerder 7,9.

Ondernemers zijn vooral te spreken over de toekomstige productie. De tevredenheid over de orderposities is miniem gedaald, maar nog altijd groot, aldus het CBS vandaag. Vorige week leek de Nederlandse economie over haar hoogtepunt heen, toen voor het eerst in een jaar de werkloosheid opliep. Maar het nieuwe cijfer voor het producentenvertrouwen schept vertrouwen. Deze grafiek (mogelijk dankzij Datastream) laat zien dat dat vertrouwen toch wel heel goed de conjunctuur voorspelt.
Pugna Pro Patria
pi_42916333
Dat zijn inderdaad mooie cijfers. Grappig om te zien hoe sommige mensen zelfs dit weer negatief proberen te praten...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_42916472
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:36 schreef Tikorev het volgende:
Dat zijn inderdaad mooie cijfers. Grappig om te zien hoe sommige mensen zelfs dit weer negatief proberen te praten...
Je kan natuurlijk ook gewoon eens ingaan op argumenten in plaats van altijd maar dom in je eigen straatje te blijven lullen.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 11:45:10 #11
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42916626
Als je in de put zit, kun je alleen maar omhoog kijken, dat zeggen ondernemers wel meer.

Ik zie daarnaast echt nergens consumentenvertrouwen staan, ook niet in de nieuwsbrief van Elsevier die ik zelf lees. Maar misschien dat TS een ander bericht heeft.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_42916913
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:40 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk ook gewoon eens ingaan op argumenten in plaats van altijd maar dom in je eigen straatje te blijven lullen.
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar deze opmerking van jou is het eerste offtopic bericht in dit topic. De eerste negen berichten hadden allemaal een link met het bericht in de OP. Nou gefeliciteerd hoor, het is je weer gelukt...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_42916965
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:55 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Ik wil niet veel zeggen hoor, maar deze opmerking van jou is het eerste offtopic bericht in dit topic. De eerste negen berichten hadden allemaal een link met het bericht in de OP. Nou gefeliciteerd hoor, het is je weer gelukt...
Geen argumenten dus. Duidelijk.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 11:58:57 #14
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42917029
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:55 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Eerste 9? Waar dan? Hij reageert als eerste, en haast als enige.

Daarnaast 'vergeet' TS de bron naar het nieuwsartikel. Iets wat sowieso begint te lijken op een conservatief trekje op FOK, de laatste tijd. Dit is volgens mij al de 20e keer dat ik om een bron in de OP vraag. Dat leek mij een maand geleden standaard.
pi_42917034
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:56 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Geen argumenten dus. Duidelijk.
Nog steeds offtopic...erg jammer dat bijna overal waar jij verschijnt de discussie deze kan op gaat...
  woensdag 25 oktober 2006 @ 11:59:05 #16
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_42917036
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:36 schreef Tikorev het volgende:
Gut, het gaat een keertje beter na vier jaar slecht en we moeten meteen allemaal halleluja roepen en Balkenende vereren? Ga toch weg. Laat het eerst maar eens een paar jaar op rij goed gaan, dan praten we verder.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_42917238
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:59 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Gut, het gaat een keertje beter na vier jaar slecht en we moeten meteen allemaal halleluja roepen en Balkenende vereren?
Van mij hoef je niemand te vereren. Ook al vind je dat Balkenende het zeer slecht heeft gedaan, cijfers over bijvoorbeeld het producentenvertrouwen dat het hoogste niveau heeft bereikt sinds ze zijn begonnen met meten zijn toch gewoon positief?
  woensdag 25 oktober 2006 @ 12:13:48 #18
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42917492
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:58 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Eerste 9? Waar dan? Hij reageert als eerste, en haast als enige.

Daarnaast 'vergeet' TS de bron naar het nieuwsartikel. Iets wat sowieso begint te lijken op een conservatief trekje op FOK, de laatste tijd. Dit is volgens mij al de 20e keer dat ik om een bron in de OP vraag. Dat leek mij een maand geleden standaard.
Het zijn allemaal berichten van het landelijke cijfertjesbureau.
Pugna Pro Patria
pi_42917812
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:59 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Nog steeds offtopic...erg jammer dat bijna overal waar jij verschijnt de discussie deze kan op gaat...
Juist, discussie. Iemand draagt een onderwerp aan en vervolgens kunnen voor- en tegenstanders op basis van inhoudelijke argumenten met elkaar in de slag. Dat is discussieren. Alleen maar hossannah roepen en verder nergens op in gaan is geen discussie. Ik heb de argumenten aan het begin van dit topic aangedragen. Nu jij nog...
pi_42918014
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:23 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Juist, discussie. Iemand draagt een onderwerp aan en vervolgens kunnen voor- en tegenstanders op basis van inhoudelijke argumenten met elkaar in de slag.
Kerel, zeik toch niet zo. Ik vroeg mij gewoon af waarom mensen negatief doen over dit soort cijfers. Dat is een prima aanzet voor een inhoudelijke discussie. Jij bent degene die weer eens offtopic begon te zeuren.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 12:51:59 #21
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42918736
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:05 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Van mij hoef je niemand te vereren. Ook al vind je dat Balkenende het zeer slecht heeft gedaan, cijfers over bijvoorbeeld het producentenvertrouwen dat het hoogste niveau heeft bereikt sinds ze zijn begonnen met meten zijn toch gewoon positief?
Elsevier zei mij dat je dat wel mag nuanceren, overigens.
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:13 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Het zijn allemaal berichten van het landelijke cijfertjesbureau.
Prachtig, nu de directe link, ik ben lui, en ik heb geen zin om te zoeken daar.
pi_42923190
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:23 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Juist, discussie. Iemand draagt een onderwerp aan en vervolgens kunnen voor- en tegenstanders op basis van inhoudelijke argumenten met elkaar in de slag. Dat is discussieren. Alleen maar hossannah roepen en verder nergens op in gaan is geen discussie. Ik heb de argumenten aan het begin van dit topic aangedragen. Nu jij nog...
je vergeet selectief quotten

maar zoals je al zei de cijfers zijn niets zeggend als het eerst 4 jaar slecht gaat.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 25 oktober 2006 @ 21:49:57 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42935776
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:59 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Gut, het gaat een keertje beter na vier jaar slecht en we moeten meteen allemaal halleluja roepen en Balkenende vereren? Ga toch weg. Laat het eerst maar eens een paar jaar op rij goed gaan, dan praten we verder.
Zegt het jou niks dat het Consumenten- en producentenvertrouwen op hoogste punt ooit is?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42940575
Ach ja, ten tijde van Paars waren die cijfers ook heel hoog... En toen zat er geen CDA in de regering.

Dus, vertel.... wat heeft Balkenende ook al weer gedaan?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 09:32:25 #25
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42944940
Aan wie je nou de credits wil geven, maakt mij nks uit. Feit is dat het consumentenvertrouwen en het producentenvertrouwen opmerkelijk hoog is. Dit betekent meestal gunstige vooruitzichten mbt de groei van de economie. En dat is alleen maar gunstig!
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')