abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42911231
Waar het mij om gaat in deze discussie, is niet zozeer het feit dát AH halal vlees verkoopt, maar het feit dat een deel van het vlees in NL halal geslacht is zonder dat dat op de verpakking wordt vermeld. Ik wil wéten of iets halal geslacht is, zodat ik het vervolgens kan laten liggen.

Overigens zie ik doorgaans maar weinig moslims bij de AH. Die gaan hier allemaal naar de Aldi en de Lidl.
pi_42911300
Overigens, al verliest het dier na het snijden snel het bewustzijn, denk je soms dat het doorsnijden van je strot op zich niet al verschrikkelijk pijnlijk is? Pijn moet imo zoveel mogelijk worden vermeden. En de halal slachtmethode zou in NL idd niet worden toegestaan als het niet op religieuze gronden was.

En wat nog het meest absurde is, is dat de oorspronkelijke bedoeling van het halal slachten o.a. was dat het dier zo min mogelijk zou lijden. Maar helaas vinden de meeste gelovigen het regeltjesneuken belangrijker dan het kijken naar de oorspronkelijke bedoeling. Anders hadden ze allang de moderne, humanere methoden aanvaard.
pi_42911499
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 03:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
Even een vraag van praktischer aard weet iemand waarom de uitzendingen van de KvW site af zijn gehaald? Ik wil de Spar-dialoog graag terug zien.
Van KwK forum:
quote:
De reden dat de uitzendingen niet meer te zien zijn heeft oa te maken met uitzendrechten.
Er wordt naar een oplossing gezocht. Momenteel zijn de uitzendingen te zien via uitzending gemist tot tien dagen na TV uitzending.
We hopen alle uitzendingen in de nabije toekomst weer te kunnen aanbieden in hoge kwaliteit en via onze eigen website.
Er komen ook een aantal DVD's waarop alle afleveringen tegen een 'normale' prijs worden aangeboden. Ook dit is momenteel nog niet beschikbaar.
Gelukkig zijn er wel Tony's Chocolonely chocoladerepen.
pi_42911789
Ik heb een behoorlijk deel van de berichten in dit deel verwijderd met als voornaamste reden dat die discussie niet in CUL thuishoort. Er is vast een ander topic te vinden waar je over moslims kan discussiëren. Hier graag alleen over het halalvlees (klaargemaakt, rauw en nog net niet dood) discussiëren.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_42912322
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 10:24 schreef Isegrim het volgende:
Waar het mij om gaat in deze discussie, is niet zozeer het feit dát AH halal vlees verkoopt, maar het feit dat een deel van het vlees in NL halal geslacht is zonder dat dat op de verpakking wordt vermeld. Ik wil wéten of iets halal geslacht is, zodat ik het vervolgens kan laten liggen.

Overigens zie ik doorgaans maar weinig moslims bij de AH. Die gaan hier allemaal naar de Aldi en de Lidl.
Het enige wat halal geslacht kan zijn zonder dat het op de verpakking vermeld kan staan is kalfsvlees. Dus als je dat mijdt weet je nu al vrij zeker dat je niet-halal geslacht vlees hebt gekocht.
pi_42913905
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 14:15 schreef sampoo het volgende:

[..]

Het enige wat halal geslacht kan zijn zonder dat het op de verpakking vermeld kan staan is kalfsvlees. Dus als je dat mijdt weet je nu al vrij zeker dat je niet-halal geslacht vlees hebt gekocht.
Nee. Als er egens iets niet volgens de zogenaamd door god uitgevaardigde regels is verlopen, dan wordt het vlees als niet-halal verkocht. Maar dat is het dus wel "ritueel" geslacht.
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 00:10 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Ben je ook tegen vegetarische producten in de supermarkt?
Nee, ik ben niet tegen vergetarische producten in de supermarkt. Ik snap alleen niet waarom je vegetarisch nep-vlees zou eten. Je kunt prima vergetarisch eten zonder dat soort spul, en lekker ook.

en ik stem niet op Wilders of een andere xenofoob. Ik hou er alleen helemaal niet van als religie boven verstand wordt geplaatst.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_42914816
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 14:15 schreef sampoo het volgende:

[..]

Uit het programma van Radar bleek wel anders. Nederlandse slachterijen gebruiken op grote schaal de Halal methode om onverdoofd te kunnen te slachten. Slachterijen die aan de Appie leveren gaven dat toe. Je weet dus in feite niet waar je aan toe bent als je een stukje vlees koopt in de zin of het beest wel of niet is verdoofd voor het slachten.
pi_42918249
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 16:20:43 #34
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_42925346
Naar aanleiding daarvan vanavond bij Pauw & Witteman te gast:
Bert Mulder, eigenaar Halal-slachterij over het halal slachten van dieren.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 26 oktober 2006 @ 02:29:28 #35
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_42943233
Gezien?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 26 oktober 2006 @ 04:04:39 #36
105263 Litso
Interlectueel.
pi_42943556
Oh bah, gemist. Even kijken of dat nog terug te zien is
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_42943703
Mail van AH:
quote:
Geachte mevrouw, meneer,
Graag brengt Albert Heijn het volgende onder uw aandacht:
Op maandag 23 oktober heeft TROS Radar in haar programma gesproken over
vlees bij Albert Heijn. TROS Radar heeft in deze uitzending onjuiste
informatie verstrekt over de slachtmethoden van dieren die bij Albert Heijn
in het vleesassortiment terechtkomen.

Albert Heijn staat garant voor de volgende informatie:
· Het vlees (inclusief kalfsvlees) en gevogelte in het reguliere
assortiment van Albert Heijn is verdoofd geslacht.
· Kip en kalkoen in het halal-assortiment van Albert Heijn zijn
verdoofd geslacht.
· Runderen en schapen voor het halal-assortiment van Albert Heijn
worden onverdoofd geslacht.
· Alle halal producten voldoen aan de daarvoor geldende eisen.
· Er is geen sprake van vermenging van onverdoofd geslacht vlees met
het reguliere vleesassortiment van Albert Heijn.

Albert Heijn is er voorstander van om voor het hele halal-assortiment te
zoeken naar een methode van verdoving en slacht, die recht doet aan de
eisen van ritueel slachten en tegelijkertijd dierenleed voorkomt. Albert
Heijn is hierover in gesprek met zijn leveranciers.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice.
pi_43075705
Update:
quote:
AH stopt verkoop vlees onverdoofd geslachte dieren
ZAANDAM - Albert Heijn stopt aanstaande vrijdag de verkoop van vlees van onverdoofd ritueel geslachte dieren. Het op die manier verkregen halal-vlees wordt vooral door moslims gekocht. Albert Heijn zal vlees van verdoofd geslachte dieren als halal blijven verkopen. Het voldoet volgens Albert Heijn aan de halal-norm. Dat hebben certificerende instellingen en leveranciers van de supermarktketen het bedrijf verzekerd.

De marktleider maakte de koerswijziging maandag bekend. Albert Heijn introduceerde het halal-vlees twee weken geleden in zijn schappen. Vorige week ontstond ophef over het onverdoofd slachten nadat het televisieprogramma Radar daar aandacht aan had besteed. Hierna ontving Albert Heijn duizenden protesten.
Ritueel geslachte runderen en schapen worden onverdoofd geslacht. Bij Albert Heijn werden kippen en kalkoenen op halal-wijze wel verdoofd geslacht. De Dierenbescherming zei maandag tevreden te zijn met de beslissing, omdat dit onnodig dierenleed voorkomt.

Het is de vraag of de islamitische klanten van Albert Heijn het vlees van vedoofd geslachte dieren als halal zullen accepteren. „We kunnen ons voorstellen dat er mensen zijn die daar anders over denken. Er zijn rekkelijken versus preciezen”, aldus een woordvoerder van de Dierenbescherming.

De Stichting Halal Voeding en Voedsel (HVV), die in Nederland toeziet op het keurmerk Halal Tayyib, kon maandag nog geen reactie geven op de actie van Albert Heijn. De Stichting Halal Service Benelux, die het keurmerk Halal Correct uitgeeft, was niet bereikbaar voor commentaar.

VERKLARING ALBERT HEIJN OVER HALAL-VLEES

Zaandam 30 oktober – Vandaag heeft Albert Heijn besloten dat zij vanaf vrijdag 3 november a.s. alleen nog bedwelmd geslacht halal-vlees verkoopt. Al sinds afgelopen vrijdag 27 oktober staakte de supermarkt de instroom van onbedwelmd geslacht halal-vlees naar de winkels. De Dierenbescherming heeft Albert Heijn laten weten tevreden te zijn met deze beslissing. “De Dierenbescherming is tegen onbedwelmd ritueel slachten omdat dit tot onnodig dierenleed leidt. We zijn blij dat Albert Heijn nu alle halal-vlees producten bedwelmd laat slachten”, aldus een woordvoerder.

Albert Heijn is altijd al voorstander geweest om voor het hele halal-assortiment op zoek te gaan naar een methode van bedwelming en slacht die recht doet aan de eisen van ritueel slachten en tegelijkertijd dierenleed voorkomt. De publieke commotie die is ontstaan rond dit onderwerp heeft de besluitvorming in een stroomversnelling gebracht. Leveranciers en certificerende instellingen waarmee Albert Heijn werkt hebben Albert Heijn verzekerd dat het bedwelmd geslachte halal-vlees voldoet aan de eisen die aan halal-vlees worden gesteld.
bron
  maandag 30 oktober 2006 @ 20:56:28 #39
105263 Litso
Interlectueel.
pi_43080655
Oeh, interessant. Wat ik me afvraag is welke techniek er precies gebruikt wordt voor het verdoven.
Bij elektrocutie bijvoorbeeld gebeurt het veel dat er stukjes bot versplinteren en/of bloedvaatjes scheuren waardoor er dus bloed en bot in het vlees achter kan blijven. Bij CBP weet ik dat eigenlijk niet.
Maar op zich wel verstandig van de AH dat ze zo snel reageren op de roep van zoveel mensen, ik ben alleen inderdaad benieuwd hoeveel moslims dit vlees nog als Halal zullen zien
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:10:36 #40
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_43081101
Onder de publieke druk dus bakzeil gehaald door AH.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:16:34 #41
105263 Litso
Interlectueel.
pi_43081461
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:10 schreef golfer het volgende:
Onder de publieke druk dus bakzeil gehaald door AH.
'Publieke druk' heeft net zoveel met marketing te maken als de oorpsronkelijke reden dat ze Halal-vlees zijn gaan verkopen, lijkt me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')