FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / 'Albert Heijn stopt met prijzenoorlog'
Mylenezaterdag 21 oktober 2006 @ 21:20
quote:
AMSTERDAM - Albert Heijn stopt in december met zijn prijzenoorlog. De grootste supermarktketen van Nederland wil de prijsverschillen met zijn concurrenten niet verder verkleinen. Dat zegt directeur Dick Boer zaterdag in NRC Handelsblad. „We hebben in 2003 een driejarenplan opgesteld. De doelen die we hebben gesteld, hebben we gehaald.”

Maar als concurrenten de prijzen verlagen gaat Albert Heijn mee, aldus de supermarktdirecteur. Albert Heijn begon in het najaar van 2003 op grote schaal met prijsverlagingen. Op die wijze hoopte het bedrijf marktaandeel terug te winnen van goedkopere concurrenten. De prijzenslag bracht het concurrerende supermarktconcern Laurus, bekend van Super de Boer, naar de rand van de afgrond.
bron

Zul je zien dat ze de prijzen weer voorzichtig omhoog werken. Maar goed, het echte doel, Laurus naar de afgrond brengen is bereikt.
Stoomhamerzaterdag 21 oktober 2006 @ 21:23
Aldi is nog steeds de goedkoopste en scanning kassa's hebben ze tegenwoordig ook. Enkel jammer dat er daar wat meer paupers rondlopen....
Zij-en-Hijzaterdag 21 oktober 2006 @ 21:28
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 21:20 schreef schatje het volgende:

[..]

bron

Zul je zien dat ze de prijzen weer voorzichtig omhoog werken. Maar goed, het echte doel, Laurus naar de afgrond brengen is bereikt.
Dat is ook het plan van AH. Er zaten teveel spelers in de levensmiddelenbranche en door een prijzenoorlog te voeren zijn sommige supermarkten kopje onder gegaan. Nu een paar supermarkten uit de markt zijn gedrukt kunnen ze langzaamaan de prijzen omhoog gooien. Het gaat geheel volgens plan bij de AH-jongens.
highway101zaterdag 21 oktober 2006 @ 21:30
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 21:28 schreef Zij-en-Hij het volgende:

[..]

Dat is ook het plan van AH. Er zaten teveel spelers in de levensmiddelenbranche en door een prijzenoorlog te voeren zijn sommige supermarkten kopje onder gegaan. Nu een paar supermarkten uit de markt zijn gedrukt kunnen ze langzaamaan de prijzen omhoog gooien. Het gaat geheel volgens plan bij de AH-jongens.
Onzin. Vroeger had AH zijn vaste concurrenten, nu komen er agressievere concurrenten mogelijk voor terug. In een winkelcentrum met een AH en Edah wist je het wel; de AH draait dan 2 á 3 keer zoveel omzet als Edah. Edah behoort momenteel tot de duurste winkels van Nederland.

Het prijsverschil van 2% tussen AH en C1000 is dus te verwaarlozen. Dat scheelt bijvoorbeeld 0,96 cent op een pakje boter ofzo.
highway101zaterdag 21 oktober 2006 @ 21:32
Bovendien neemt het aantal spelers niet af. De eersten die sluiten zijn de buurtsupers, en daar had de gemiddelde Albert Heijn al helemaal geen last van.

De grootste problemen voor Laurus waren het verlieslatende Konmar, en een enorm slecht management, wat zich al jaren voor de prijzenoorlog aandiende. Je kunt zeggen dat de prijzenoorlog de druppel voor Laurus was die de emmer deed overlopen.
Zij-en-Hijzaterdag 21 oktober 2006 @ 21:50
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 21:30 schreef highway101 het volgende:

[..]

Onzin. Vroeger had AH zijn vaste concurrenten, nu komen er agressievere concurrenten mogelijk voor terug. In een winkelcentrum met een AH en Edah wist je het wel; de AH draait dan 2 á 3 keer zoveel omzet als Edah. Edah behoort momenteel tot de duurste winkels van Nederland.

Het prijsverschil van 2% tussen AH en C1000 is dus te verwaarlozen. Dat scheelt bijvoorbeeld 0,96 cent op een pakje boter ofzo.
Sorry dat ik het zeg maar ik heb nooit zoveel onzin gezien in één post.
1) De grootste concurrent Laurus hebben ze weg kunnen werken maar toen verloor AH al marktaandeel. De prijsvechters verworven een groter marktaandeel. Feit!
2) Zeg mij dan wie de potentiële agressieve concurrenten kunnen zijn? Hoe willen die groepen nieuwkomers zich onderscheiden van andere prijsvechters? Een geheel nieuw keten opzetten in Nederland waarbij een Nederlandse speler niet wordt overgenomen daar gaat jaren van opstartproces aan vooraf. Ook een feit!
3) Voordat de prijzenoorlog werd ingezet was AH qua prijsstrategie de duurste van alle winkels. De toekomst wijst er op uit dat AH de prijzen gaat ophogen omdat ze hun grootste concurrent zowat hebben weggewerkt zodat ze minder snel afgestraft zullen worden voor hun subtiele prijsverhogingen. Waarom hebben ze voor zo'n prijsstrategie gekozen? Ze verloren marktaandeel de jaren daarvoor (net als Laurus trouwens) en nu heeft AH z'n klanten terug. Er is zelfs een reclame van AH met die vrouw en haar dochter waarvan die vrouw zegt dat ze vroeger weleens in de AH kwam. Een treffendere voorbeeld met wat ik nu beweer kan je eigenlijk niet hebben.
4) 2% is in een levensmiddelenbranche niet te verwaarlozen. Dat is enorm veel. Denk maar aan het aantal producten dat een supermarkt te bieden heeft keer de afzet. Jij noemt het verwaarlozen, ik vind het wel erg nonchalant van je om zoiets te zeggen.

Maw: je kletst!

[ Bericht 1% gewijzigd door Zij-en-Hij op 21-10-2006 22:03:28 ]
highway101zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:48
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 21:50 schreef Zij-en-Hij het volgende:

[..]

2) Zeg mij dan wie de potentiële agressieve concurrenten kunnen zijn? Hoe willen die groepen nieuwkomers zich onderscheiden van andere prijsvechters? Een geheel nieuw keten opzetten in Nederland waarbij een Nederlandse speler niet wordt overgenomen daar gaat jaren van opstartproces aan vooraf. Ook een feit!
Jumbo, Plus, Colruyt, eventueel Bas of Dirk.
quote:
3) Voordat de prijzenoorlog werd ingezet was AH qua prijsstrategie de duurste van alle winkels. De toekomst wijst er op uit dat AH de prijzen gaat ophogen omdat ze hun grootste concurrent zowat hebben weggewerkt zodat ze minder snel afgestraft zullen worden voor hun subtiele prijsverhogingen. Waarom hebben ze voor zo'n prijsstrategie gekozen? Ze verloren marktaandeel de jaren daarvoor (net als Laurus trouwens) en nu heeft AH z'n klanten terug. Er is zelfs een reclame van AH met die vrouw en haar dochter waarvan die vrouw zegt dat ze vroeger weleens in de AH kwam. Een treffendere voorbeeld met wat ik nu beweer kan je eigenlijk niet hebben.
Ik denk dat je wel weet, dat de huidige marges meestal niet echt gezond zijn. Prijsverhogingen zijn er sowieso, vanwege inflatie. Zonder de prijzenoorlog zouden de gemiddelde prijzen 8,7% hoger zijn, las ik in NRC. Vroeger zat AH in het luxe&dure segment. Men probeert zich nu te verplaatsen naar het luxe&middensegment in prijs. Dat was in een tijd dat het economisch minder ging. Men heeft nu meer te besteden, en dat merk je aan de omzetten. Zeker de warme voorzomerperiode hadden enorme omzetten&volumes. Jumbo heeft bijvoorbeeld misschien de media mee, maar de praktijk tegen. Ik lees vaak, en heb ook gezien, dat men kampt met gigantische hoeveelheden lege vakken. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat men teveel producten op een beperkt aantal vierkante meters probeert aan te bieden. Ik weet uit ervaring dat 24.000 producten op 1600m2 al problemen kan opleveren, Jumbo probeert dat met 32.000 producten op 1600m2. Zeker in de omgebouwde winkels, waar het personeel nog niet vertrouwd is met de Jumbo bestelsystemen, zie je enorme problemen. Natuurlijk speelt ook logistiek een rol, ze moeten wel ineens 15% meer winkels bevoorraden.
quote:
4) 2% is in een levensmiddelenbranche niet te verwaarlozen. Dat is enorm veel. Denk maar aan het aantal producten dat een supermarkt te bieden heeft keer de afzet. Jij noemt het verwaarlozen, ik vind het wel erg nonchalant van je om zoiets te zeggen.
Ik heb altijd begrepen dat 3 - 7% acceptabel is. Dan praat je in de meeste gevallen over centenwerk.
Drugshondzondag 22 oktober 2006 @ 03:07
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 21:30 schreef highway101 het volgende:

[..]

Onzin. Vroeger had AH zijn vaste concurrenten, nu komen er agressievere concurrenten mogelijk voor terug. In een winkelcentrum met een AH en Edah wist je het wel; de AH draait dan 2 á 3 keer zoveel omzet als Edah. Edah behoort momenteel tot de duurste winkels van Nederland.

Het prijsverschil van 2% tussen AH en C1000 is dus te verwaarlozen. Dat scheelt bijvoorbeeld 0,96 cent op een pakje boter ofzo.
En van wie is C1000 (lees grootaandeel houder). ?
HondaScoopyRijdster21zondag 22 oktober 2006 @ 08:32
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 21:23 schreef Stoomhamer het volgende:
Aldi is nog steeds de goedkoopste en scanning kassa's hebben ze tegenwoordig ook. Enkel jammer dat er daar wat meer paupers rondlopen....
Lidl is goedkoper
HondaScoopyRijdster21zondag 22 oktober 2006 @ 08:32
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 03:07 schreef Drugshond het volgende:

[..]

En van wie is C1000 (lees grootaandeel houder). ?
C1000 is een onderdeel van Schuitema
Divelzondag 22 oktober 2006 @ 08:45
En wat kost het de economie wel niet? Omdat in het hele traject vanaf de producent tot consument alles goedkoper moest heeft het al duizenden banen gekost. Zowel in de fabrieken als in de winkels. Een gedeelte van die mensen zijn te oud om nog een andere baan te vinden en komen dus in de bijstand. En die moeten wij, als belastingbetalers weer onderhouden.
Dus doe je goedkoper boodschappen maar je betaald meer belasting
Drugshondzondag 22 oktober 2006 @ 09:02
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 08:32 schreef HondaScoopyRijdster21 het volgende:
C1000 is een onderdeel van Schuitema
Mjah.... voor hoelang nog.
quote:
fembusiness

Na drie nieuwe binnenkomers is Schuitema -topman Jan Brouwer de eerste die vorig jaar ook al op de lijst van vallende topmannen stond. De reden dat hij op de lijst prijkt, is precies dezelfde als vorig jaar. De verwachting is dat Ahold, dat 73 procent van de aandelen Schuitema in handen heeft, definitief de macht bij zijn dochterbedrijf zal grijpen. Ahold-topman Anders Moberg heeft geregeld laten doorschemeren dat hij niet gecharmeerd is van de huidige constructie waarbij Schuitema geheel zelfstandig opereert. Brouwer daarentegen is dat wel, en de winkeliers waaraan Schuitema levert, zijn dat ook. Mocht de Zweedse topman van Ahold het roer willen overnemen bij Schuitema, dan zal Brouwer zeker vertrekken en datzelfde geldt hoogstwaarschijnlijk voor zijn president-commissaris Ide Vos. Het was Vos die in 1993 de constructie bedacht waarmee Moberg nu zo veel moeite heeft. Vos verkocht zijn aandelen Schuitema destijds aan Ahold om een vijandige overname door een andere partij te voorkomen en bedong dat Schuitema, de C1000-supermarkten incluis, zelfstandig mocht opereren.
highway101zondag 22 oktober 2006 @ 10:50
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 03:07 schreef Drugshond het volgende:

[..]

En van wie is C1000 (lees grootaandeel houder). ?
Ahold heeft een belang van 73%. Maar daarom kunnen ze elkaar nog beconcurreren.

Dat was ook een van de problemen van Laurus, zijn 3 bedrijven beconcurreerden elkaar, zeker Konmar en Edah, Konmar begon heel luxe en duur, om AH de grond in te helpen (wat een beetje mislukt is ), maar schoof op naar het niveau van Edah.
Martijn_77zondag 22 oktober 2006 @ 12:52
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 21:20 schreef schatje het volgende:

[..]

bron

Zul je zien dat ze de prijzen weer voorzichtig omhoog werken. Maar goed, het echte doel, Laurus naar de afgrond brengen is bereikt.
Dat denk ik ook tot dat er weer een concurrent te sterk gaat worden en dan doen ze het kunstje weer een keer
Divelvrijdag 27 oktober 2006 @ 12:47
Ik hoop dat ze er nou zachtjesaan eens een keer mee nokken zodat iedereen weer een beetje meer brutowinst kan gaan draaien. Het wordt er in de branche nu in ieder geval niet leuker op en het is beter voor iedereen.
du_kevrijdag 27 oktober 2006 @ 14:01
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 21:20 schreef schatje het volgende:

[..]

bron

Zul je zien dat ze de prijzen weer voorzichtig omhoog werken. Maar goed, het echte doel, Laurus naar de afgrond brengen is bereikt.
Die prijzen stijgen al weer een tijdje. De meeste groot aangekondige verlagingen waren ook voornamelijk cosmetisch.
du_kevrijdag 27 oktober 2006 @ 14:03
En de Ah is nog steeds stukken duurder en erg matig qua vlees en vers. maar ja ze hebben nu eenmaal een erg hoge penetratiegraad.
Jarnovrijdag 27 oktober 2006 @ 14:07
Mag het assortiment dan svp ook weer aangepast worden? Het is gewoon dieptriest: je kunt bij ons kiezen tussen AH merk, een Euroshopper en met geluk één A-merk per product. En vraag nou helemaal niet om "exotische" zaken als wasabipasta oid, want "dat verkoopt nou eenmaal niet". Het zal vast per vestiging verschillen, maar sinds die prijzenoorlog is het hard achteruit gegaan allemaal.
Divelvrijdag 27 oktober 2006 @ 19:27
Tja, schapruimte is duur tegenwoordig. Als het niet verkoopt wordt het er zo uitgepleurd. Daar gaat je exotische rijstmelange uit de binnenlanden van Congo.
highway101vrijdag 27 oktober 2006 @ 19:35
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 19:27 schreef Divel het volgende:
Tja, schapruimte is duur tegenwoordig. Als het niet verkoopt wordt het er zo uitgepleurd. Daar gaat je exotische rijstmelange uit de binnenlanden van Congo.
Bij Jumbo niet. Daar stoppen ze zoveel mogelijk in de schappen

gevolg
->Veel te kleine schappen -> veel NEE-verkoop -> toch niet zo'n uitgebreid assortiment altijd aanwezig.
A_L_N_Fvrijdag 27 oktober 2006 @ 20:16
is de edah trouwens echt duurder dan de AH.

ik vind de edah er vaak een beetje pauper uitzien dus dacht ik dat de prijzen ook wel lager zijn ?
highway101vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:25
De Edah gaat al tijden niet meer mee met de prijsverlagingen. Edah is nu een van de duurste winkels van t land.
A_L_N_Fzaterdag 28 oktober 2006 @ 11:29
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 20:25 schreef highway101 het volgende:
De Edah gaat al tijden niet meer mee met de prijsverlagingen. Edah is nu een van de duurste winkels van t land.
oeh, dacht dat het een van de goedkoperen was.
dan maar naar de appie, veel mooiere winkel en de kassameisjes zijn mooier
Mylenezaterdag 28 oktober 2006 @ 11:38
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 11:29 schreef A_L_N_F het volgende:

[..]

dan maar naar de appie, veel mooiere winkel en de kassameisjes zijn mooier
Caissière Albert Heijn