bronquote:AMSTERDAM - Albert Heijn stopt in december met zijn prijzenoorlog. De grootste supermarktketen van Nederland wil de prijsverschillen met zijn concurrenten niet verder verkleinen. Dat zegt directeur Dick Boer zaterdag in NRC Handelsblad. „We hebben in 2003 een driejarenplan opgesteld. De doelen die we hebben gesteld, hebben we gehaald.”
Maar als concurrenten de prijzen verlagen gaat Albert Heijn mee, aldus de supermarktdirecteur. Albert Heijn begon in het najaar van 2003 op grote schaal met prijsverlagingen. Op die wijze hoopte het bedrijf marktaandeel terug te winnen van goedkopere concurrenten. De prijzenslag bracht het concurrerende supermarktconcern Laurus, bekend van Super de Boer, naar de rand van de afgrond.
Dat is ook het plan van AH. Er zaten teveel spelers in de levensmiddelenbranche en door een prijzenoorlog te voeren zijn sommige supermarkten kopje onder gegaan. Nu een paar supermarkten uit de markt zijn gedrukt kunnen ze langzaamaan de prijzen omhoog gooien. Het gaat geheel volgens plan bij de AH-jongens.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 21:20 schreef schatje het volgende:
[..]
bron
Zul je zien dat ze de prijzen weer voorzichtig omhoog werken. Maar goed, het echte doel, Laurus naar de afgrond brengen is bereikt.
Onzin. Vroeger had AH zijn vaste concurrenten, nu komen er agressievere concurrenten mogelijk voor terug. In een winkelcentrum met een AH en Edah wist je het wel; de AH draait dan 2 á 3 keer zoveel omzet als Edah. Edah behoort momenteel tot de duurste winkels van Nederland.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 21:28 schreef Zij-en-Hij het volgende:
[..]
Dat is ook het plan van AH. Er zaten teveel spelers in de levensmiddelenbranche en door een prijzenoorlog te voeren zijn sommige supermarkten kopje onder gegaan. Nu een paar supermarkten uit de markt zijn gedrukt kunnen ze langzaamaan de prijzen omhoog gooien. Het gaat geheel volgens plan bij de AH-jongens.
Sorry dat ik het zeg maar ik heb nooit zoveel onzin gezien in één post.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 21:30 schreef highway101 het volgende:
[..]
Onzin. Vroeger had AH zijn vaste concurrenten, nu komen er agressievere concurrenten mogelijk voor terug. In een winkelcentrum met een AH en Edah wist je het wel; de AH draait dan 2 á 3 keer zoveel omzet als Edah. Edah behoort momenteel tot de duurste winkels van Nederland.
Het prijsverschil van 2% tussen AH en C1000 is dus te verwaarlozen. Dat scheelt bijvoorbeeld 0,96 cent op een pakje boter ofzo.
Jumbo, Plus, Colruyt, eventueel Bas of Dirk.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 21:50 schreef Zij-en-Hij het volgende:
[..]
2) Zeg mij dan wie de potentiële agressieve concurrenten kunnen zijn? Hoe willen die groepen nieuwkomers zich onderscheiden van andere prijsvechters? Een geheel nieuw keten opzetten in Nederland waarbij een Nederlandse speler niet wordt overgenomen daar gaat jaren van opstartproces aan vooraf. Ook een feit!
Ik denk dat je wel weet, dat de huidige marges meestal niet echt gezond zijn. Prijsverhogingen zijn er sowieso, vanwege inflatie. Zonder de prijzenoorlog zouden de gemiddelde prijzen 8,7% hoger zijn, las ik in NRC. Vroeger zat AH in het luxe&dure segment. Men probeert zich nu te verplaatsen naar het luxe&middensegment in prijs. Dat was in een tijd dat het economisch minder ging. Men heeft nu meer te besteden, en dat merk je aan de omzetten. Zeker de warme voorzomerperiode hadden enorme omzetten&volumes. Jumbo heeft bijvoorbeeld misschien de media mee, maar de praktijk tegen. Ik lees vaak, en heb ook gezien, dat men kampt met gigantische hoeveelheden lege vakken. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat men teveel producten op een beperkt aantal vierkante meters probeert aan te bieden. Ik weet uit ervaring dat 24.000 producten op 1600m2 al problemen kan opleveren, Jumbo probeert dat met 32.000 producten op 1600m2. Zeker in de omgebouwde winkels, waar het personeel nog niet vertrouwd is met de Jumbo bestelsystemen, zie je enorme problemen. Natuurlijk speelt ook logistiek een rol, ze moeten wel ineens 15% meer winkels bevoorraden.quote:3) Voordat de prijzenoorlog werd ingezet was AH qua prijsstrategie de duurste van alle winkels. De toekomst wijst er op uit dat AH de prijzen gaat ophogen omdat ze hun grootste concurrent zowat hebben weggewerkt zodat ze minder snel afgestraft zullen worden voor hun subtiele prijsverhogingen. Waarom hebben ze voor zo'n prijsstrategie gekozen? Ze verloren marktaandeel de jaren daarvoor (net als Laurus trouwens) en nu heeft AH z'n klanten terug. Er is zelfs een reclame van AH met die vrouw en haar dochter waarvan die vrouw zegt dat ze vroeger weleens in de AH kwam. Een treffendere voorbeeld met wat ik nu beweer kan je eigenlijk niet hebben.
Ik heb altijd begrepen dat 3 - 7% acceptabel is. Dan praat je in de meeste gevallen over centenwerk.quote:4) 2% is in een levensmiddelenbranche niet te verwaarlozen. Dat is enorm veel. Denk maar aan het aantal producten dat een supermarkt te bieden heeft keer de afzet. Jij noemt het verwaarlozen, ik vind het wel erg nonchalant van je om zoiets te zeggen.
En van wie is C1000 (lees grootaandeel houder). ?quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 21:30 schreef highway101 het volgende:
[..]
Onzin. Vroeger had AH zijn vaste concurrenten, nu komen er agressievere concurrenten mogelijk voor terug. In een winkelcentrum met een AH en Edah wist je het wel; de AH draait dan 2 á 3 keer zoveel omzet als Edah. Edah behoort momenteel tot de duurste winkels van Nederland.
Het prijsverschil van 2% tussen AH en C1000 is dus te verwaarlozen. Dat scheelt bijvoorbeeld 0,96 cent op een pakje boter ofzo.
Lidl is goedkoperquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 21:23 schreef Stoomhamer het volgende:
Aldi is nog steeds de goedkoopste en scanning kassa's hebben ze tegenwoordig ook. Enkel jammer dat er daar wat meer paupers rondlopen....
C1000 is een onderdeel van Schuitemaquote:Op zondag 22 oktober 2006 03:07 schreef Drugshond het volgende:
[..]
En van wie is C1000 (lees grootaandeel houder). ?
Mjah.... voor hoelang nog.quote:Op zondag 22 oktober 2006 08:32 schreef HondaScoopyRijdster21 het volgende:
C1000 is een onderdeel van Schuitema
quote:fembusiness
Na drie nieuwe binnenkomers is Schuitema -topman Jan Brouwer de eerste die vorig jaar ook al op de lijst van vallende topmannen stond. De reden dat hij op de lijst prijkt, is precies dezelfde als vorig jaar. De verwachting is dat Ahold, dat 73 procent van de aandelen Schuitema in handen heeft, definitief de macht bij zijn dochterbedrijf zal grijpen. Ahold-topman Anders Moberg heeft geregeld laten doorschemeren dat hij niet gecharmeerd is van de huidige constructie waarbij Schuitema geheel zelfstandig opereert. Brouwer daarentegen is dat wel, en de winkeliers waaraan Schuitema levert, zijn dat ook. Mocht de Zweedse topman van Ahold het roer willen overnemen bij Schuitema, dan zal Brouwer zeker vertrekken en datzelfde geldt hoogstwaarschijnlijk voor zijn president-commissaris Ide Vos. Het was Vos die in 1993 de constructie bedacht waarmee Moberg nu zo veel moeite heeft. Vos verkocht zijn aandelen Schuitema destijds aan Ahold om een vijandige overname door een andere partij te voorkomen en bedong dat Schuitema, de C1000-supermarkten incluis, zelfstandig mocht opereren.
Ahold heeft een belang van 73%. Maar daarom kunnen ze elkaar nog beconcurreren.quote:Op zondag 22 oktober 2006 03:07 schreef Drugshond het volgende:
[..]
En van wie is C1000 (lees grootaandeel houder). ?
Dat denk ik ook tot dat er weer een concurrent te sterk gaat worden en dan doen ze het kunstje weer een keerquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 21:20 schreef schatje het volgende:
[..]
bron
Zul je zien dat ze de prijzen weer voorzichtig omhoog werken. Maar goed, het echte doel, Laurus naar de afgrond brengen is bereikt.
Die prijzen stijgen al weer een tijdje. De meeste groot aangekondige verlagingen waren ook voornamelijk cosmetisch.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 21:20 schreef schatje het volgende:
[..]
bron
Zul je zien dat ze de prijzen weer voorzichtig omhoog werken. Maar goed, het echte doel, Laurus naar de afgrond brengen is bereikt.
Bij Jumbo niet. Daar stoppen ze zoveel mogelijk in de schappenquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 19:27 schreef Divel het volgende:
Tja, schapruimte is duur tegenwoordig. Als het niet verkoopt wordt het er zo uitgepleurd. Daar gaat je exotische rijstmelange uit de binnenlanden van Congo.![]()
oeh, dacht dat het een van de goedkoperen was.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 20:25 schreef highway101 het volgende:
De Edah gaat al tijden niet meer mee met de prijsverlagingen. Edah is nu een van de duurste winkels van t land.
Caissière Albert Heijnquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 11:29 schreef A_L_N_F het volgende:
[..]
dan maar naar de appie, veel mooiere winkel en de kassameisjes zijn mooier![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |