abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42862873
Hey..aangezien ik momenteel geen tijd heb om naar de sportschool te gaan, wil ik graag een setje dumbbells aanschaffen om toch nog een beetje specifieke krachttraining aan mijn wekelijkse zwemmen toe te voegen.
Waar kan ik die dingen het beste kopen, en aan wat voor prijs moet ik denken (zoek 2 stuks met losse schijven waarbij ik max 15 kg per stuk wil)?

Iemand hier meer info over? oefeningen hoeft dan weer niet, en reacties dat ik beter gewoon naar de sportschool kan gaan zijn een beetje nutteloos, want dat weet ik ook. Heb er alleen gene tijd voor nu.

alvast bedankt..
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 14:50:13 #2
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_42862879
Perry Sport.
pi_42863028
Als je een bankje erbij koopt kan je waarschijnljk 90% van je schema thuis afwerken met dumbells. Althans, ik zou dat kunnen.
pi_42863068
Perry Sport, of een fitness-zaakje in de buurt, via internet bestellen kan ook, maar dan betaal je behoorlijk wat verzendkosten. Waar in de buurt woon je?
pi_42863073
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 14:50 schreef Slarioux het volgende:
Perry Sport.
Ik heb ze idd bij perry sport gezien, maar is dit een beetje een goede prijs die ze daar vragen, of zijn ze via internet stukken goedkoper te krijgen, en hoe zit het dan met verzendkosten? kan me voorstellen dat die behoorlijk hoog liggen.
pi_42863088
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 15:00 schreef men_in_red het volgende:
Perry Sport, of een fitness-zaakje in de buurt, via internet bestellen kan ook, maar dan betaal je behoorlijk wat verzendkosten. Waar in de buurt woon je?
Utrecht, dus iig een perry in de buurt.
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 15:06:38 #8
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_42863195
Scapino heeft ze ook goedkoop.... Intersport heeft ze ook liggen, iig in de megastores. Ook niet duur.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_42863196
kijk eens bij die link hierboven, veel goedkoper dan 1,35 p/kg ben ik ze niet tegengekomen. Ik betaalde laatst bijna 2 euro per kg, maar dat was wel vlakbij mij thuis en kon ze dus zo ophalen. Was goedkoper dan ze op te laten sturen door een goedkopere webshop.
pi_42863976
Bij perrysport betaalde ik 5 euro verzend kosten. Op alles zit gewoon standaard 5 euro bij Perry hoor.
pi_42865621
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 14:58 schreef dialMforMonkey het volgende:
Als je een bankje erbij koopt kan je waarschijnljk 90% van je schema thuis afwerken met dumbells. Althans, ik zou dat kunnen.
Dan weet je verdomde weinig van krachtsport af!

Om ontopic te reageren:
Ga naar een redelijk grote sportzaak, intersport oid, elke sportzaak verkoopt tegenwoordig wel losse stangetjes + gewichten
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 16:59:30 #12
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_42865712
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 16:56 schreef McGilles het volgende:

[..]

Dan weet je verdomde weinig van krachtsport af!
zeiken is makkelijk, licht eens toe?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_42865801
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 16:59 schreef Flurry het volgende:

[..]

zeiken is makkelijk, licht eens toe?
Als je met 2 dumbell en een bankje 90% van de oefeningen kan doen, dan weet je er gewoon weinig vanaf!

Hoe train je je benen, hoe train je serieus je borst, hoe train je je rug...
Met dumbells kan je wel de kleinere spiergroepen trainen zoals bi/triceps/schouders maar de grotere kan je met geen mogelijkheid goed pakken.

Heb je daarentegen een barbell erbij met een berg gewichten dan kan je zeker wel 90% halen!
pi_42866421
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 17:03 schreef McGilles het volgende:
Hoe train je je benen, hoe train je serieus je borst, hoe train je je rug...
Kijk hier maar:
http://exrx.net/Lists/Directory.html
Kies de spier en check dan onder de dumbbell oefeningen.
Zat oefeningen en nog goeie ook want je traint optimaal balans met dumbbells!
Iedereen kan benchen met een barbell, maar doe het eens een keer *hetzelfde gewicht* met dumbbells, dat is pas exercise want je moet met beide armen even hard werken en losse gewichten gaan veel sneller alle kanten op.

Maar idd, zonder barbell kun je geen squat en deadlift doen.
Maar afhankelijk van het doel van de training lijkt me 90% nog best te halen.
Met barbell erbij zou de 100% te halen moeten zijn als je je er maar genoeg in verdiept welke oefeningen te doen.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_42866587
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 17:31 schreef Spacehamster het volgende:

[..]

Kijk hier maar:
http://exrx.net/Lists/Directory.html
Kies de spier en check dan onder de dumbbell oefeningen.
Zat oefeningen en nog goeie ook want je traint optimaal balans met dumbbells!
Iedereen kan benchen met een barbell, maar doe het eens een keer *hetzelfde gewicht* met dumbbells, dat is pas exercise want je moet met beide armen even hard werken en losse gewichten gaan veel sneller alle kanten op.

Maar idd, zonder barbell kun je geen squat en deadlift doen.
Maar afhankelijk van het doel van de training lijkt me 90% nog best te halen.
Met barbell erbij zou de 100% te halen moeten zijn als je je er maar genoeg in verdiept welke oefeningen te doen.
Ik doe al zo'n 8 jaar aan krachttraining dus die site komt me wel bekend voor

Squatten is een 100% noodzakelijke oefening voor goede krachttraining, kan je niet onderuit! Dit kan je ook niet vervangen door lunges oid.

Niemand kan evenveel dumbellpressen als benchpressen, dus dat kan je niet vergelijken. Ik kan bijvoorbeeld 135kg benchen, ik heb nog nooit iemand zien barbellpressen met 67,5kg

Dumbells + bankje is leuk voor de amateur, maar na 1jr oid moet je echt de ruimte hebben voor meer spullen of gewoon naar een gym gaan!
pi_42866978
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 17:38 schreef McGilles het volgende:

[..]

Ik doe al zo'n 8 jaar aan krachttraining dus die site komt me wel bekend voor
Stoere jij.
quote:
Dumbells + bankje is leuk voor de amateur, maar na 1jr oid moet je echt de ruimte hebben voor meer spullen of gewoon naar een gym gaan!
Zie de OP, het spreekt mij redelijk voorzich dat de TS geen bodybuilder wil worden of zo. Hij zoekt juist een alternatief.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_42867156
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 17:56 schreef Bolter het volgende:

[..]

Stoere jij.
[..]

Zie de OP, het spreekt mij redelijk voorzich dat de TS geen bodybuilder wil worden of zo. Hij zoekt juist een alternatief.
Ja stoer zijn is mijn bedoeling...

TS wil geen bodybuilder worden maar wil wel voor zijn zwemsport wat met gewichten doen, ik denk dan aan goede rug/beenoefeningen, die je niet perfect kan doen met alleen dumbells..
pi_42867439
Koop een tweedehands barbell + 100kg aan schijven. Heb je veel meer aan dat zo'n zielig stelletje dumbbells .
pi_42867505
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 18:14 schreef LedZep het volgende:
Koop een tweedehands barbell + 100kg aan schijven. Heb je veel meer aan dat zo'n zielig stelletje dumbbells .
Kijk iemand in dit topic met wat meer kennis van krachtsport, mocht ook wel
pi_42869717
Nou niet gaan beweren dat het ZONDER dumbbells kan he, willen jullie scheef worden ofzo?
pi_42869989
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 19:59 schreef Spacehamster het volgende:
Nou niet gaan beweren dat het ZONDER dumbbells kan he, willen jullie scheef worden ofzo?
Hahaha.

Barbell is het enige wat je nodig hebt om groot/ sterk te worden. Dumbbells zijn een nuttige toevoeging, geen pré.
pi_42870202
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 19:59 schreef Spacehamster het volgende:
Ik train zelden met dumbells en heel vaak met barbell

Barbell press (bankdrukken) > dumbell press
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:42:46 #23
140141 ivosnivo
ada fare stop stalking me
pi_42870890
Kabels zijn de shit.

Heb je al een buikspierriem?
pi_42871476
Ojee, er komt hier een holy war over gewichten en dan vliegen de bells en touwen door de lucht!

En toch hou ik meer van dumbbells.
  zondag 22 oktober 2006 @ 01:02:22 #25
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_42877002
heb dumbells (met extra 5kg gewichten), maar denk na over aanschaf barbell, dus vind 't wel interessante discussie/flamewar
  zondag 22 oktober 2006 @ 09:27:44 #26
140141 ivosnivo
pi_42879830
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 01:02 schreef Flurry het volgende:
heb dumbells (met extra 5kg gewichten), maar denk na over aanschaf barbell, dus vind 't wel interessante discussie/flamewar
2 Dumbelstangen, 1 halterstang heel veel gewicht, verstelbaar bankje en een verstelbaar rek en je kunt bijna elke oefening doen.
pi_42881169
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 09:27 schreef ivosnivo het volgende:

[..]

2 Dumbelstangen, 1 halterstang heel veel gewicht, verstelbaar bankje en een verstelbaar rek en je kunt bijna elke oefening doen.
pi_42883552
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 11:55 schreef LedZep het volgende:

[..]
Waarom zo negatief over dumbbells, ik vind ze veel toevoegen doordat je nog meer moet stabiliseren dan een barbell.
pi_42883609
Probleem is dan wel dat je serieus gewicht nodig hebt voor je dumbbells, met 15 kg bereik je weinig.
pi_42883699
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 13:30 schreef frenkck het volgende:

[..]

Waarom zo negatief over dumbbells, ik vind ze veel toevoegen doordat je nog meer moet stabiliseren dan een barbell.
Met een barbell kan je alles trainen, met dumbbells slechts een deel. Ik ben niet negatief over dumbbells, maar enkel dumbbells kopen zonder barbell is nogal nutteloos; terwijl alleen een barbell kopen zonder dumbbells hele goede resultaten kan geven.

Beide gebruiken is dan wel het beste, maar dumbbells zijn ontzettend duur.
  zondag 22 oktober 2006 @ 18:12:06 #31
140141 ivosnivo
pi_42893201
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 13:34 schreef LedZep het volgende:

[..]

Met een barbell kan je alles trainen, met dumbbells slechts een deel. Ik ben niet negatief over dumbbells, maar enkel dumbbells kopen zonder barbell is nogal nutteloos; terwijl alleen een barbell kopen zonder dumbbells hele goede resultaten kan geven.

Beide gebruiken is dan wel het beste, maar dumbbells zijn ontzettend duur.
Ik bedoel dan ook dumbels waar je zelf gewicht aan kunt hangen.
pi_42893313
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 18:02 schreef McGilles het volgende:

[..]

Ja stoer zijn is mijn bedoeling...

TS wil geen bodybuilder worden maar wil wel voor zijn zwemsport wat met gewichten doen, ik denk dan aan goede rug/beenoefeningen, die je niet perfect kan doen met alleen dumbells..
side squats
dumbell rows

daar heb je al 2 goede oefeningen Deadlift gaat technisch gezien ook met dumbells... Heb je alleen veel kg voor nodig.

Er zijn weinig barbell oefeningen die geen dumbell variant hebben, en omgekeerd. Triceps extentions en triceps kickbacks kun je bv niet met een barbell doen(of ik weet niet hoe )
[url="http://voedingsbehoefte.nl/index.php?adp=9"][IMG]http://www.david-designs-be.nl02.members.pcextreme.nl/plaatjes/vb.jpg[/IMG][/url]
  zondag 22 oktober 2006 @ 18:20:00 #33
140141 ivosnivo
pi_42893381
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:17 schreef Calyptus het volgende:

[..]

side squats
dumbell rows

daar heb je al 2 goede oefeningen Deadlift gaat technisch gezien ook met dumbells... Heb je alleen veel kg voor nodig.

Er zijn weinig barbell oefeningen die geen dumbell variant hebben, en omgekeerd. Triceps extentions en triceps kickbacks kun je bv niet met een barbell doen(of ik weet niet hoe )
Extension kun je liggend op een bank doen, en kickbacks zijn zinloos.
pi_42893427
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:20 schreef ivosnivo het volgende:

[..]

Extension kun je liggend op een bank doen, en kickbacks zijn zinloos.
kickbacks zijn zalig voor de pump
[url="http://voedingsbehoefte.nl/index.php?adp=9"][IMG]http://www.david-designs-be.nl02.members.pcextreme.nl/plaatjes/vb.jpg[/IMG][/url]
pi_42893468
Kickbacks zijn waardeloos, "pomp" ook.

Dumbbells rows hebben hetzeflde motorpatroon als schouderbreedte chins, deadlift met dumbbells? Pfff, daar hoef je ook niet aan te beginnen, zullen er mss 4 gyms in Nederland zijn waar de dumbbells zwaar genoeg zijn.
pi_42893487
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:23 schreef LedZep het volgende:

het gevoel van de pomp is zalig, en of het zo waardeloos is voor spiergroei is nog steeds niet duidelijk
pi_42893516
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:24 schreef Calyptus het volgende:

[..]

het gevoel van de pomp is zalig, en of het zo waardeloos is is nog steeds niet duidelijk
Dat is wel duidelijk. Je hebt er niks aan, of wil je beweren dat je spieren beter herstellen/groeien als je pomp hebt? En voor kracht is het alleen maar averechts.
  zondag 22 oktober 2006 @ 18:29:19 #38
140141 ivosnivo
pi_42893610
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:23 schreef LedZep het volgende:

Dumbbells rows hebben hetzeflde motorpatroon als schouderbreedte chins, deadlift met dumbbells? Pfff, daar hoef je ook niet aan te beginnen, zullen er mss 4 gyms in Nederland zijn waar de dumbbells zwaar genoeg zijn.
Idd ja heb nu in wel 20 sportscholen getraind en ben er maar in 1 dumbels van 50kg tegen gekomen.
Hoe krijg je een pomp eigenlijk? Oefeningen snel achter elkaar doen zonder rust of veel herhalingen doen ofzo?
pi_42893814
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:25 schreef LedZep het volgende:

[..]

Dat is wel duidelijk. Je hebt er niks aan, of wil je beweren dat je spieren beter herstellen/groeien als je pomp hebt? En voor kracht is het alleen maar averechts.
De pomp is enorm motiverend, dat is voor mij alleen is al reden genoeg om ervoor te gaan en indirect zal dat ook mijn groei verhogen.
Ik heb al enkele tegenstrijdige onderzoeken gelezen over de pomp, hoewel ik moet toegeven dat het merendeel zegt dat de pomp waardeloos is voor spiergroei...

Maar dat het averechts werkt, daar wil ik wel eens een studie van zien
pi_42893907
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:37 schreef Calyptus het volgende:

[..]

De pomp is enorm motiverend, dat is voor mij alleen is al reden genoeg om ervoor te gaan en indirect zal dat ook mijn groei verhogen.
Ik heb al enkele tegenstrijdige onderzoeken gelezen over de pomp, hoewel ik moet toegeven dat het merendeel zegt dat de pomp waardeloos is voor spiergroei...

Ik zie ongeveer 90% van de 'jeugd' met pomp trainen, maar ik zie daarvan maar ongeveer 10% echt vooruitgang boeken, zegt genoeg denk ik zo!
pi_42893968
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:29 schreef ivosnivo het volgende:

[..]

Idd ja heb nu in wel 20 sportscholen getraind en ben er maar in 1 dumbels van 50kg tegen gekomen.
Hoe krijg je een pomp eigenlijk? Oefeningen snel achter elkaar doen zonder rust of veel herhalingen doen ofzo?
Hangt deels af van voeding, zijn namelijk suikers voor nodig. Nitric Oxide wil hier ook wel bij helpen.

Verder hangt het ook van de intensiteit en hoeveelheid reps af. Zoveel mogelijk reps doen in zo kort mogelijke tijd vind ik de regel voor pomps, en dat kan of door hoge repgehalte zijn, of door erg korte rustpauzes. Een powerlifter heeft dus meestal geen pomp, vandaar led zijn frustratie hierover
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:40 schreef McGilles het volgende:

[..]

Ik zie ongeveer 90% van de 'jeugd' met pomp trainen, maar ik zie daarvan maar ongeveer 10% echt vooruitgang boeken, zegt genoeg denk ik zo!
Enkel trainen voor de pomp haalt niks uit inderdaad, persoonlijk doe ik het maar voor 2 sets max, meestal de laatste

Gevoel van vermoeidheid + harde pomp = MARRY ME!!!
  zondag 22 oktober 2006 @ 19:21:29 #42
140141 ivosnivo
pi_42895093
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:43 schreef Calyptus het volgende:
Hoelang train je al? En wat voor resultaten heb je al geboekt?

Ik begin wel beetje pompgevoel te krijgen als ik tot 10 herhalingen ga (toevallig vandaag gedaan na het bankdrukken met cableflyes). Maar meestal doe ik max 8 herhalingen ofzo. Des te minder herhalingen des te zwaarder het gewicht, en ik hou van zware gewichten
pi_42896476
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 19:21 schreef ivosnivo het volgende:

[..]

Hoelang train je al? En wat voor resultaten heb je al geboekt?

Ik begin wel beetje pompgevoel te krijgen als ik tot 10 herhalingen ga (toevallig vandaag gedaan na het bankdrukken met cableflyes). Maar meestal doe ik max 8 herhalingen ofzo. Des te minder herhalingen des te zwaarder het gewicht, en ik hou van zware gewichten
ik train al een jaar of 6(waarvan jaar of 3 deftig) en in totaal zoon 25-30 kilo gepakt over de jaren, tot 112kg(wat mijn max was, zit ik al terug een goede 8 kilo onder door de ene blessure na de andere het laatste jaar). Mijn ideaal waar ik nu voor streef is 110kg / 10-12% vet

Ik train niet op de pomp, ik vind de pomp gewoon een lekker randfenomeen van intensieve training, maar het moet niet. Ik doe 6-10 herhalingen normaal, en de laatste set gewicht een pak omlaag en 20-25 reps tot failure voor de pomp.

Bij bankdrukken en andere compound doe ik dat al niet(krijg ik gewoon ook al een matige pomp), enkel isolatieoefeningen train ik op pomp op het einde(bv bij barbell curl gaat dat lekker)

[ Bericht 5% gewijzigd door Calyptus op 22-10-2006 20:09:24 ]
pi_42899493
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 18:37 schreef Calyptus het volgende:

[..]

Eén van de belangrijkste dingen in krachttraining is frequentie; om een lift zo goed mogelijk te beheersen moet je deze vaak en zwaar trainen. "Pomp" is in feite niets meer dan zware uitputting van de spier; het tot failure of vrijwel tot failure trainen. Op dat moment ben je je hersteltijd zodanig aan het oprekken dat je wss pas na een week weer fatsoenlijk kunt trainen (het bodybuildingprincipe). Na een dag rust kan je wederom zwaar trainen wel vergeten.
pi_42902801
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 21:20 schreef LedZep het volgende:

[..]

Eén van de belangrijkste dingen in krachttraining is frequentie; om een lift zo goed mogelijk te beheersen moet je deze vaak en zwaar trainen. "Pomp" is in feite niets meer dan zware uitputting van de spier; het tot failure of vrijwel tot failure trainen. Op dat moment ben je je hersteltijd zodanig aan het oprekken dat je wss pas na een week weer fatsoenlijk kunt trainen (het bodybuildingprincipe). Na een dag rust kan je wederom zwaar trainen wel vergeten.
ik ga akkoord dat pump niks bijdraagd tot kracht en direct niks tot spiergroei(alhoewel dat een van de theorien bij hypervolemia is dat het de toevoer van het aantal voedingsstoffen naar de spier vergroot, wat zou bijdragen tot een snellere herstelling), maar niet met dat het door failure komt. Ik kan tot failure gaan en geen pomp voelen, en ook 20 keer een licht gewicht heffen en wel een pomp krijgen.

Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken naar wat topics hierover, en ik moet zeggen dat er echt bar weinig over te vinden is. Enigste topic met degelijke informatie dat ik gevonden heb tot nu toe is:

http://forum.dutchbodybui(...)pervolumia+capilaire

Er zijn dus 2 verschillende soorten pump, maar het echte verschil tussen de 2 ontgaat me nog steeds

[ Bericht 5% gewijzigd door Calyptus op 22-10-2006 23:04:59 ]
pi_42903618
WTF is 'pomp'?
  maandag 23 oktober 2006 @ 00:53:24 #47
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_42906483
Twee HELE goede oefeningen voor zwemmen zonder gewichten die ik hier nog niet gezien heb: chin-ups en dippen. En wat betreft dumbells: voor DIY sportspecifieke krachttraining van de schoudergordel zijn ze meer dan afdoende, want dan is het pure gewicht van ondergeschikt belang (al blijven cables hiervoor natuurlijk het best).

Maar dat krijg je als de bodybuilders en powerlifters je topic kapen, dan gaat het als snel van "squat, deadlift, benchpress en hoe meer gewicht hoe beter"

Wat betreft benen/rug, dan kom je zoals al gezegd is toch al snel bij barbells uit met deadlifts en rows, en dan met een rek erbij voor squats.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tobz op 23-10-2006 01:04:53 ]
Cogitans sollicitus est
pi_42923048
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 00:53 schreef Tobz het volgende:
Maar dat krijg je als de bodybuilders en powerlifters je topic kapen, dan gaat het als snel van "squat, deadlift, benchpress en hoe meer gewicht hoe beter"
Daar zeg je wat heel zinnigs, Tobz.
In de beginpost heeft de TS het over dumbbells van max 15 kg.
Er wordt een max aangegeven....eentje die ver beneden de geeerde 50 kg zit!
Kortom, de TS is helemaal nog niet toe aan superserieus hardcore BB'en, maar wil wel graag consequent liften.
Dan is het wat vroeg om gelijk met hardcore advies te gaan smijten.
In dit stadium is het belangrijk om motivatie te kweken, die leiden uiteindelijk vanzelf wel tot meer spieren en eventueel nog meer motivatie.
In dit stadium is het alleen belangrijk om lekker bezig te zijn.
Volgens mij zijn daar dumbbells nog steeds fantastisch voor want daar kun je lekker mee op de stoel voor de tv liften en ze zijn makkelijk op te bergen.
Chinnen en dippen kun je met deuren en stoelen.
En als dat echt lekker gaat......dan wordt het hoog tijd voor een serieuze barbell en/of beter nog een sportschool-abbo.

Vraagje voor de barbellfreaks: waar laten jullie je geliefde barbell zonder erover te struikelen?
Hoeveel plek neemt jullie favoriete "speelgoed" in?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')