quote:
Zo makkelijk was het om de vazen het in elkaar te zetten, zo lastig is het om water in de vaas te houden. Er heerst grote verslagenheid bij de Bewoners.
Maar dat duurt niet lang. Big Brother geeft inspiratie. Op het scherm verschijnt de tekst 'Wees creatief, jullie hebben nog een uur en tien minuten'. Dat laat Tijn zich niet twee keer zeggen en begint handshoentjes te vullen met water. Zo kan het natuurlijk ook. Rik heeft een ander plan. Hij vult de handschoentjes met lucht en probeert op de manier het ware binnen de vaas te houden. Het team van Semih heeft de handdoek al in de ring gegooid en kijkt toe. Met pijn in hun hart, want misschien hangt hun wel een week Noodrantsoen boven het hoofd.
Aftellen is begonnen...
Als de vazen van team B en team C buiten staan, gaat de tijd lopen. Eigenlijk heeft team B een halve vaas ingeleverd. Maar met Big Brother weet je het nooit. Als de dertig spannende minuten om zijn, dansen Jeroen en Tijn in het rond. Ze gaan ervan uit dat zij de winnaars zijn.
Verlossing
Maar dan brengt Big Brother de uitslag.
Net als Marcia kip aan het snijden is: Ze schrikt op van het kip-snijden en haalt de envelop uit het Washok. Nadat ze de envelop gehaald heeft, bedenkt ze toch haar handen even te wassen. Een boodschap voorlezen met kiphanden, mag niet… Hoewel dat niet in het regelement staat.
Bewoners,
Big Brother complimenteert jullie met jullie doorzettingsvermogen en creativiteit
Maar eerst iets over de lijm. De lijmexpert laat weten dat de lijm al na korte tijd voldoende hechting heeft om de opdracht te volbrengen. Dat wat in de gebruiksaanwijzing staat is niet van toepassing op het lijmen van de vazen voor het gestelde doel.
Big Brother heeft de tijd genomen om vast te stellen of er wel een winnend groepje uit de bus is gekomen. En het antwoord daarop is: JA Big Brother kwam tot die conclusie door het beantwoorden van de volgende vragen:
1. Is de vaas in elkaar gelijmd volgens het voorbeeld op de foto?
2. Zijn er geen andere materialen gebruikt dan die welke beschikbaar waren gesteld
3. Zat er water in de vaas toen de proef op de som werd genomen
4. Hield de vaas een half uur stand?
5. Gelden met water gevulde handschoenen als ‘water’?
6. Waren er verzachtende omstandigheden als bijv. weigerende instrumenten?
7. Hebben de Bewoners zich met hart en ziel ingezet?
8. Hebben de Bewoners elkaar geholpen?
Kritisch heeft Big Brother gekeken naar het verschil tussen opgeblazen handschoenen en met water gevulde handschoenen. De Bewoners zullen het met Big Brother eens zijn dat de met water gevulde handschoenen de gestelde eis van waterdichtheid het dichtst benadert. De ploeg van Micheline, Tijn en Jeroen heeft gewonnen. Hun vaas zat het mooist in elkaar, er zat water in tot aan de rand en de vaas hield een half uur stand.
Gefeliciteerd, Big Brother
De andere Bewoners reageren met applaus en omhelzen Tijn, Micheline en Jeroen. "De lijmexperts", betitelt Micheline haar groepje. De andere Bewoners laten de uitslag gelaten over zich heenkomen. Alleen Rik is er goed sjacherijnig van. Hij is immers diegene die bedacht, dat de vazen ook met de met water gevulde handschoenen gevuld kan worden. Hij bracht zijn tactiek niet in praktijk. Maar later neemt groep C, waar ook zijn broer Tijn in zit, zijn techniek over en wint tenslotte de Weekopdracht. "Ik hoop dat je houtje meevalt", probeert Tijn hem te steunen. "Er zullen wel geen sigaretten bij zitten", reageert Rik pissig. Tijn voelt zich er niet lekker om: "Zal ik in de Dagboekkamer vragen of ik mag ruilen met Rik?", stelt hij voor aan de zussen. "Ben jij gek, zet je er overheen", reageert Monique pinnig.
* Ow ik voel muh zo kut hè??? *
(Monique zegt toch wel dat ik het niet moet doen)*Zal ik maar ruilen met Ons Rik?*, Ik voel me tòchg
stamp stamp zo kut hè"(