quote:De seizoengecorrigeerde werkloosheid bedroeg in de periode juli-september 2006 gemiddeld 417 duizend personen. Dit zijn er 14 duizend meer dan in de periode juni-augustus 2006. Het is voor het eerst sinds een jaar dat er sprake is van een stijgende werkloosheid. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Ondanks de stijging is het aantal werklozen bijna 70 duizend lager dan een jaar eerder. In de periode juli-september 2006 was 5,4 procent van de beroepsbevolking werkloos. Een jaar eerder was dit 6,4 procent.
Sinds de zomer van 2005 is de seizoengecorrigeerde werkloosheid gedaald van 492 tot 403 duizend in de periode juni-augustus 2006. In de eerste helft van 2006 daalde de werkloosheid nog met gemiddeld 9 duizend personen per maand. Daarna nam het dalingstempo af. In de periode juli-september 2006 nam de werkloosheid voor het eerst weer toe met 14 duizend personen. De stijging van de werkloosheid wijst erop dat meer mensen zich aanbieden op de arbeidsmarkt, mede door de gunstige economische ontwikkeling. Deze werkzoekenden zijn niet allemaal direct aan de slag gekomen. Het is overigens nog te vroeg om te stellen dat met deze stijging in de periode juli-september 2006 een omslagpunt is bereikt in de ontwikkeling van de werkloosheid.
Het aantal werklozen kwam in de periode juli-september 2006 uit op 407 duizend. Dit is bijna 70 duizend lager dan een jaar eerder. Het aantal werkloze jongeren nam in een jaar tijd af met 23 duizend tot 100 duizend. De jeugdwerkloosheid kwam daarmee op 10,9 procent. Ook onder 25-44-jarigen daalde de werkloosheid. Het aantal werklozen in deze leeftijdsgroep nam met 50 duizend af tot 172 duizend. Bij de 45-plussers steeg de werkloosheid echter licht met 4 duizend tot 135 duizend. Het werkloosheidspercentage daarentegen daalde iets tot 4,9 procent.
Huisvrouwen die al hun leven lang thuis voor de kinderen zorgen en stofzuigen worden niet tot de beroepsbevolking. Pas als ze zich aanmelden bij het CWI of iets dergelijks telt men mee.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:23 schreef du_ke het volgende:
Blijkt hier niet uit dat de oude werkeloosheidscijfers dus eigenlijk niet klopten?
Nee, er blijkt alleen uit dat het lastig is om te bepalen wie nu als werkloos geregistreerd moet worden en wie niet. Ik dacht dat nu werd gekeken naar inschrijvingen bij het CWI, maar het kan ook iets anders zijn.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:23 schreef du_ke het volgende:
Blijkt hier niet uit dat de oude werkeloosheidscijfers dus eigenlijk niet klopten?
snap je het zelf wel?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:19 schreef Jurgen21 het volgende:
Dat een aantrekkende economie gunstig is voor het land blijkt niet altijd juist te zijn. Want juist door die aantrekkende economie zijn veel nieuwe arbeidskrachten de arbeidsmarkt opgegaan om werk te zoeken. En dat heeft geleid tot een stijgende werkloosheid. Zo wordt de arbeidsmarkt dus het slachtoffer van het eigen economische succes.
Nee, je hebt iets als "verborgen werkloosheid". Bijvoorbeeld een student die niet gaat werken maar besluit om nog maar een vervolgopleiding te gaan doen. Een huisvrouw die maar niet gaat solliciteren. (maar ook mensen die in de WAO gedumpt worden)quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:23 schreef du_ke het volgende:
quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:32 schreef mariatrepp het volgende:
Jurgen, waarom moeten we dan toch op Balkenende gaan stemmen?
Het CBS meldt vandaag dat de werkloosheid in het 2e kwartaal van dit jaar gestegen is tot 417.000 personen; 14.000 mensen meer dan in het 1e kwartaal van dit jaar. Dit harde feit staat in schril contrast tot de 'goed nieuwsshow' die dit kabinet op Prinsjesdag opvoerde.
Ik ben het helemaal met je eens. Maar om oliedomme reacties uit de Linkse Kerk te voorkomen heb ik geprobeerd een en ander wat uit te leggen. Want dit natuurlijk makkelijk te misbruiken door de Linkse Kerk. 'Werkloosheid stijgt door beleid Balkenende,' zullen Bos, Marijnissen en Halsema vandaag in koor gaan roepen. Dat de werkloosheid stijgt door onze succesvolle economie zegt men daar natuurlijk niet bij.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:34 schreef KroJo het volgende:
[..]
snap je het zelf wel?
de stijgende werkloosheid komt door een groter anbod op de arbeidsmarkt, oftewel meer mensen meldden zich bij het arbeidsbureau in de hoop op een baan, het arbeidsaanbod neemt toe...
dat is helemaal niet 'onjuist' voor de economie, het is een teken van de kracht ...
verder is het onzin te denken dat een land met een 0-werkloosheid kan bestaan, dat leidt onmiddelijk tot een grote economische ramp, en inflatie en enorme loonstijging, het zorgt ervor dat vacatures slecht weer opgevult kunnen worden...
een land heeft absoluut voordeel bij een werkloosheid rond de 3%, omdat dat betekent dat er genoeg aanbod op de arbeidsmarkt is, en wrknemers dus gewoond e beste krachten kunnens electeren uit een breder aanbod.
Door de strengere (her)keuringen moet je tegenwoordig bijna dood zijn om in de WIA terecht te komen of er in te blijven.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:36 schreef Napalm het volgende:
(maar ook mensen die in de WAO gedumpt worden)
quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:41 schreef Jurgen21 het volgende:
Maar om oliedomme reacties uit de Linkse Kerk te voorkomen heb ik geprobeerd een en ander wat uit te leggen.
en wat is dan het gevolg voor het werkloosheidscijfer?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:43 schreef freako het volgende:
[..]
Door de strengere (her)keuringen moet je tegenwoordig bijna dood zijn om in de WIA terecht te komen of er in te blijven.
Ja idd. Jammer dat veel mensen zo weinig inlevingsvermogen hebben dat alleen gaan beseffen als ze er zelf mee te maken krijgen. (en voorheen maar ultra rechts blijven stemmen, omdat het een ver van hun bed show is).quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:43 schreef freako het volgende:
[..]
Door de strengere (her)keuringen moet je tegenwoordig bijna dood zijn om in de WIA terecht te komen of er in te blijven.
Dat zal stijgen. Niet iedereen die uit de WAO gezet wordt zal (direct) een baan vinden.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:47 schreef Napalm het volgende:
[..]
en wat is dan het gevolg voor het werkloosheidscijfer?
quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja idd. Jammer dat veel mensen zo weinig inlevingsvermogen hebben dat alleen gaan beseffen als ze er zelf mee te maken krijgen. (en voorheen maar ultra rechts blijven stemmen, omdat het een ver van hun bed show is).
Dat stel ik dus ook niet.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 12:51 schreef freako het volgende:
[..]Waar heb ik gezegd dat ik het erg vind dat er strenge keuringen zijn? Ik ben er voor hoor.
OK.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 13:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat stel ik dus ook niet.![]()
Ik reageerde op jou stelling dat je bijkans dood moet zijn om thans voor een arbeidsongeschiktheiduitkering in aanmerking kan komen. En dat jij dat kennelijk wel onderkent. (is compliment dus) . Dit in tegenstelling tot veel andere mensen, die wegens gebrek aan inlevingsvermogen (of erger: beschikken over een zeer beperkt superego) daar geen enkele notie van hebben.
Geeft niet hoor. Dat overkomt mij ook.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 13:30 schreef freako het volgende:
[..]
OK.. Verkeerde interpretatie van mijn kant. Sorry.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |