Grand Prix of Brasil – Interlagos
Trackinfo: Length: 4,309 km
Laps: 71
Total distance: 305,94 km
Grand Prix of Brasil - InterlagosHet is lang geleden dat een seizoen tot aan de laatste race zo spannend is geweest. Ondanks de pech van Schumacher in Suzuka is het seizoen namelijk nog niet gelopen! De strijd om beide titels is namelijk nog niet beslist. Wordt het Schumacher of Alonso, wordt het Ferrari of Renault?
Natuurlijk lijkt Renault de beste papieren te hebben op zowel de constructeurs- als de rijderstitel. Het gevaar schuilt echter in een te conservatieve benadering. Schumacher en Ferrari kunnen maar 1 ding doen! Vol op de aanval.
Waar Renault een nieuwe motorspecificatie waarschijnlijk thuislaat heeft Ferrari een motor speciaal voor Brazilië in petto. Slechts 1 race hoeft deze mee te gaan, en 20.000 toeren lijkt haalbaar te zijn. Ook Cosworth mikt op een toertal van boven 20.000 gedurende de gehele race.
Het circuit van Interlagos was in 1973 voor het eerst gastheer van de Grand Prix van Brazilië. Vanwege achterstallig onderhoud verdween het circuit van de kalender in 1978 en tussen 1981 en 1990. Pas nadat Brazilië flink had geïnvesteerd in eht circuit, de pitstraat en het medisch centrum vond Ecclestone in 1990 weer dat Interlagos op de kalender thuishoorde.
Brazilië en Formule 1 lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Natuurlijk is Ayrton Senna de meest bekende F1 coureur uit Brazilie, maar ook Nelson Piquet en Emerson Fittipaldi zijn Braziliaanse wereldkampioenen.
Enkele plaatjes![]()
Nu lachen ze allebei nog, maar na dit weekend?
![]()
Schumacher special!StatsGeboren: 3 januari 1969 (Hurth, Duitsland)
Actief in de F1 sinds: 25 augustus 1991 (GP Belgie, Jordan-Ford, uitgevallen)
Aantal races gereden: 247*
Aantal pole positions: 68*
Aantal overwinningen: 91*
Aantal wereldkampioenschappen: 7x (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 en 2004)
Teams: Jordan-Ford (1991), Benetton (1991-1995) en Ferrari (1996 – 2006).
* ondervoorbehoud komende raceSchumacher, een tijdperk in de F1Pas 4 jaar oud is Michael Schumacher als hij begint met karten. Al op zijn 15de en 16de wordt Schumacher Duits juniorenkampioen. Op zijn 16de wordt hij tevens 2e op het wereldkampioenschap karten.
Al op zijn 17de maakt Schumacher de overstap naar de seniorencompetitie. In zijn debuutjaar wordt hij 3e in zowel het Duits als het Europees kampioenschap. Het jaar daarop, Schumacher is pas 18!, wint hij beide titels. Hetzelfde jaar komt Schumacher ook nog eens uit in het Europees kampioenschap Formule Ford 1600, hier wordt Schumacher 2de in de eindstand.
In 1989 krijgt Schumacher een kans in het Formule 3 team van Willi Weber. Het eerste jaar eindigt Schumacher als 3de in het kampioenschap, om het jaar daarop de Duitse titel te veroveren. Hij wint dat jaar ook de belangrijke race in Macau. Buiten de F3 rijdt Schumacher in 1990 ook mee om het WK sportwagens waarin hij als 5de eindigt. In 1991 rijdt Schumacher in de DTM en wederom het WK sportwagens tot hij zijn debuut maakt in de Formule 1.
Tijdens de GP van Belgie vervangt Schumacher Bertrand Gachot die in de gevangenis zit. Hier is wel wat bluf van Willi Weber aan vooraf gegaan. Jordan had niet voldoende financiele middelen om een topper aan te trekken. Het werd dus een rookie met een flinke zak geld. Voor het bedrag van 150.000 euro kon Schumacher uiteindelijk instappen. Dit geld werd gesponsord door Mercedes, om een Duitse coureur in de F1 te laten debuteren.
Tijdens de kwalificatie doet Schumacher de wereld al versteld staan door het tempo wat hij laat zien. De eerste keer in de pit heeft hij ook meteen commentaar over de afstelling van de auto. De remschijven waren roodgloeiend en iedereen was bang dat Schumacher over de limiet zou gaan. De rustige reactie van Schumacher hierop getuigt echter van zijn talent.
Dit was meteen de laatste race van Schumacher in de Jordan. Na deze race test hij nog 1x op Silverstone om vanaf Monza in een Benetton-Ford te zitten. Tijdens de race in Mexico, 1992 beklimt Schumacher voor het eerst het podium. Tijdens de race in Belgie, 1992 wint Schumacher zijn eerste race.
1993 is ook nog niet het jaar van Schumacher. In Portugal weet hij zijn enige overwinning van dat jaar te halen. Het jaar erna is het echter anders….
In een Benetton weet Schumacher in 1994 maar liefst 8 overwinningen te behalen. Ondanks diskwalificaties en uitsluitingen weet Schumacher toch kampioen te worden. Dat daarvoor Damon Hill van de baan moest worden gereden staat iedereen nog vers in het geheugen.
In 1995 doet Schumacher het nog beter. Met maar liefst 9 overwinningen eist hij zijn 2de wereldtitel op. Na dit jaar besluit Schumacher om voor Ferrari te gaan rijden.
Ferrari, Schumacher en 1996. Een niet zo gelukkige combinatie die desondanks toch 3 overwinningen wist te behalen.
In 1997 doet Schumacher in zijn Ferrari echter tot de laatste race mee om de titel. De Ferrari is dat jaar een stuk betrouwbaarder. Na een crash met Villeneuve moet Schumacher de strijd staken waardoor Villeneuve de titel opeist. Schumacher zijn 2de plaats in het kampioenschap wordt afgenomen, zijn 5 overwinningen blijven echter staan.
Ook in 1998 doet Schumacher tot aan de laatste race mee om de titel. Niet omdat de Ferrari dat jaar uitblinkt in prestaties, maar meer door het talent van de Duitser zelf. Mika Hakkinen is dat jaar oppermachtig in zijn McLaren-Mercedes.
Wederom een moeilijk jaar voor Schumacher en Ferrari. Schumacher doet het aanvankelijk goed in de strijd met Hakkinen. Op Silverstone begeven de achterremmen van Schumacher het echter. Gevolg, een dubbele beenbreuk. Weer geen titel voor Schumacher. De voorlaatste race van het seizoen is Schumacher terug. Niet voor eigen succes maar om teamgenoot Irvine aan de titel te helpen, wat helaas niet lukt.
In 2000 vallen dan eindelijk alle puzzelstukjes op hun plaats. 3 overwinningen uit de eerste 3 races en het winnen van de laatste 4 races op rij bezorgen Ferrari en Schumacher de wereldtitel. In totaal wint Schumacher dat jaar 9 races, met evenzoveel pole-positions.
In 2001 bouwt Ferrari verder op het succes van 2000. Schumacher is nauwelijks te kloppen. Hij wisselt overwinningen af met 2de plaatsen. Al in Hongarije is Schumacher kampioen. Met maar liefst 123 punten in 1 seizoen.
Ferrari en Schumacher blijken ook in 2002 een niet te kloppen combinatie. Met maar liefst 144 punten wint Schumacher wederom de titel. Hij wint 11 van de 17 races en is al in Magny-Cours kampioen. Enige smet op dit seizoen zijn de teamorders van Ferrari in Oostenrijk en Amerika.
Ook in 2003 weet de Ferrari coureur de titel te pakken. Zo makkelijk als in voorgaande jaren gaat het echter niet. Tegenslagen in de eerste paar races zorgen ervoor dat Schumacher een inhaalrace moet maken. Uiteindelijk stelt Schumacher zijn 6de titel zeker met een 8ste plaats op Suzuka.
Een bliksemstart in 2004 maakt aan eenieder duidelijk dat Schumacher en Ferrari nog lang niet verzadigd zijn! Schumacher wint 12 van de eerste 13 races. Alleen de race in Monaco eindigt Schumacher zonder punten na een botsing, achter de safetycar, met Montoya. Op Spa pakt Schumacher zijn 7de, en tot op heden laatste, wereldtitel. Ondanks een mindere seizoenseinde, waarom zou je risico´s nemen als je reeds kampioen bent, haalt Schumacher het hoogste aantal punten ooit in 1 seizoen. 148 punten en 13 zeges in 1 seizoen is tot op heden een record.
De magie lijkt te zijn uitgewerkt als we naar het seizoen 2005 kijken. De nieuwe Ferrari wordt eerder dan gepland ingezet, maar ook dat levert geen successen op. Slechts 2 races weet Schumacher in de burut van Renault en McLaren te komen. Weliswaar weet Schumacher in Amerika te winnen, maar die race werd geboycot door Michelin.
De standenCoureurs1. F. Alonso – Renault – 126
2. M. Schumacher – Ferrari – 116
3. F. Massa – Ferrari – 70
4. G. Fisichella – Renault – 69
5. K. Raikkonen – McLaren – 61
6. J. Button – Honda – 50
7. R. Barrichello – Honda 28
8. JP. Montoya – McLaren – 26
9. N. Heidfeld – BMW – 23
10. R. Schumacher – Toyota – 20
11. P. de la Rosa – McLaren – 18
12. J. Trulli – Toyota – 15
13. D. Coulthard – Red Bull – 14
14. M. Webber – Williams – 7
15. J. Villeneuve – BMW – 7
16. R. Kubica – BMW – 6
17. N. Rosberg – Williams – 4
18. C. Klien – Red Bull – 2
19. V. Liuzzi – Torro Rosso – 1
Constructeurs1. Renault – 195
2. Ferrari – 186
3. McLaren – 105
4. Honda – 78
5. BMW – 36
6. Toyota – 35
7. Red Bull – 16
8. Williams – 11
9. Scuderia Torro Rosso – 1
TV Tijden20 oktober 200616.00 – 17.00 1e vrije training
19.00 – 20.00 2e vrije training
21 oktober 200616.00 – 17.00 3e vrije training
19.00 – 20.00 Kwalificatie
Let op! Kwalificatie wordt uitgezonden op Veronica ipv SBS!22 oktober 200619.00 – 21.00 Race
Live timing, klik hier!Alonso na de race? ![]()
Bronnen: Formule1.nl, F1racing.nl en Google[ Bericht 0% gewijzigd door sanger op 18-10-2006 14:01:48 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.