Nou ik klaag niet eens zo zeer maar het is wel tijd voor actiequote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:01 schreef Bob-B het volgende:
--> KLB
En het is wel waar, wat is nou lekkerder dan zo'n plak pita met gyros, sla, uitjes, saus en patatjes ertussen
En die kant gaan we in de rest van Nederland ook op als er niet snel een red de shoarma actie komtquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:05 schreef Coelho het volgende:
Bij ons in Apeldoorn is het al zo erg dat je shoarma belt en dat je een broodje Doner kebab bezorgd krijgt! Ik dacht de eerste keer nog dat het een vergissing was, dus laatst nogmaals geprobeerd. Weer van die vleesvellen ipv heerlijk schapieschapie.
In Zwolle is er genoeg shoarma te krijgen bij Hawai, Sahara etc.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 11:59 schreef Canisfire het volgende:
Ook zijn in onderanderen Deventer Zwolle en Almere al diverse shoarma zaken overgegaan op kebab zaken
quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:16 schreef boyv het volgende:
dat krijg je van die multiculturele samenleving he, dan verdwijnen er Nederlandse producten.
Bij de meeste shoarmazaken krijg je niet eens schapenvleesquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:05 schreef Coelho het volgende:
Bij ons in Apeldoorn is het al zo erg dat je shoarma belt en dat je een broodje Doner kebab bezorgd krijgt! Ik dacht de eerste keer nog dat het een vergissing was, dus laatst nogmaals geprobeerd. Weer van die vleesvellen ipv heerlijk schapieschapie.
Gadverdamme dat zit zo met van die vlees draadjes aan elkaarquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:20 schreef Joppy het volgende:
[..]
Bij de meeste shoarmazaken krijg je niet eens schapenvleesDat vinden de Nederlanders niet lekker, aldus een shoarmaturk. Kalkoenvlees gebruikte de beste man voor zijn broodjes.
dat krijg je van die multiculturele samenleving he, dan verdwijnen er Nederlandse producten.
Bij een beetje goede shoarma-tent heb je keuze uit schaap/lamsvlees, kip en varkenquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:20 schreef Joppy het volgende:
[..]
Bij de meeste shoarmazaken krijg je niet eens schapenvleesDat vinden de Nederlanders niet lekker, aldus een shoarmaturk. Kalkoenvlees gebruikte de beste man voor zijn broodjes.
dat laatste echt niet.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:27 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Bij een beetje goede shoarma-tent heb je keuze uit schaap/lamsvlees, kip en varken![]()
5 keer een kebab is maar 10 euro. max.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:27 schreef Funksoldier het volgende:
en de prijs dan...na het stappen is het wel te doen, 1 broodje of een schotel voor 1 persoon, maar als je een gezin met 3 kinderen hebt, dan is 5 shoarma-schotels niet meer te betalen...dus halen we chinees of een pizza.
De echte shoarmabroodjes, pitabroodjes, zijn natuurlijk het lekkerst. Maar als ik kebab of dunnerquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:32 schreef BoukeF het volgende:
1. Wat zijn de uiterlijke verschillen van die broodjes?
2. kan ik dat in beschonkentoestand ook nog herkennen?
hebt gelijk ik slaap nog halfquote:
je opgegeven selectie amsterdamse shoarmazaken is dan ook tekenend voor kwaliteit. vaak nog beheerd door joden die het shoarmabroodje zijn naam hebben gegeven.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 13:14 schreef HeatWave het volgende:
Shoarma is gekruid en gegrilled (lams)vlees in een Pita of Turks brood, veelal gegeten met knoflook saus.
niet te vergelijken met broodjes met kip die ik altijd flauw vind...
Echt lamsvlees is zelfs totaal zonder saus heerlijk, maar dat vind je maar bij weinig zaken.
Precies en daarom kan er dus prima varkensvlees op een broodje shoarma. Of is er volgens jou iets intrinsiek mis met dat beest??quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 13:18 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
je opgegeven selectie amsterdamse shoarmazaken is dan ook tekenend voor kwaliteit. vaak nog beheerd door joden die het shoarmabroodje zijn naam hebben gegeven.
heerlijke zaken vooral ben.
Gyros is ook lekker ja maar moelijlijk te krijgen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:30 schreef jpg97 het volgende:
Gyros is ook lekkerder!
met flink wat Tzatziki![]()
![]()
Shoarma hoort net zo min van varkensvlees te zijn als een biefstuk. Barbaar.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 16:40 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Precies en daarom kan er dus prima varkensvlees op een broodje shoarma. Of is er volgens jou iets intrinsiek mis met dat beest??
Das een echte Onderwereldstruktuur, het maakt niet uit, hoe en met wie, als de $ of ¤ maar binnen komen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 19:30 schreef MinderMutsig het volgende:
We hebben hier een zaak die gerunt wordt door een jood, een kroaat, een moslim-turk en een griek, geen idee wie van de vier de eigenaar is maar het is echt een gouden kwartet.![]()
Daar kan je de heerlijkste kebab, shoarma én gyros krijgen met fatsoenlijke sausjes.![]()
Niet duur, traditioneel gekruid, goede porties, en een hele leuke tent om te eten.![]()
![]()
![]()
maar daarom hoeft de shoarma toch niet verdreven worden ?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 19:15 schreef Martijn_77 het volgende:
Vind Kebab en Donner ook veel lekkerder dan shoarma
Het kan wel, het shoarmavlees van de supermarkt is ook vaak varken. Maar in een shoarmazaak gerund door een moslim (danwel jood) verwacht ik dat niet zo snel. Varkensvlees is volgens mij niet zo Halal (of Koosjer)quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 16:40 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Precies en daarom kan er dus prima varkensvlees op een broodje shoarma. Of is er volgens jou iets intrinsiek mis met dat beest??
ik kan het verkeerd hebben maar koosjer heeft toch niets te maken met welk beest?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 20:10 schreef Joppy het volgende:
[..]
Het kan wel, het shoarmavlees van de supermarkt is ook vaak varken. Maar in een shoarmazaak gerund door een moslim (danwel jood) verwacht ik dat niet zo snel. Varkensvlees is volgens mij niet zo Halal (of Koosjer)
Kosjer en varkensvlees gaat niet samen, vriend. Waar denk je dat de moslims die regeltjes allemaal vandaan hebben?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 20:44 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
ik kan het verkeerd hebben maar koosjer heeft toch niets te maken met welk beest?
@Jernau: shoarma is imo de hamburger van die streken... zoveel respect heb ik daar niet voor, spijt me zeer.
Je hebt het verkeerd.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 20:44 schreef W1ZZ het volgende:
ik kan het verkeerd hebben maar koosjer heeft toch niets te maken met welk beest?
Prima, in dat geval zijn de uitbaters van die tenten dus dikke hypocrieten... Sowieso vind ik het maar raar om onderscheid te maken tussen welke dieren wel en welke niet... Ik lees net op Wikipedia dat ze geen paling mogen eten, maar bijvoorbeeld zalm is geen probleemquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:23 schreef sampoo het volgende:
[..]
Kosjer en varkensvlees gaat niet samen, vriend.
Dat ligt er maar net aan of het moslims / joden zijn of niet. De meeste shoarmatenten hier in de buurt worden gerunt door turken en dat zijn toch echt niet allemaal moslims.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 01:31 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Prima, in dat geval zijn de uitbaters van die tenten dus dikke hypocrieten... Sowieso vind ik het maar raar om onderscheid te maken tussen welke dieren wel en welke niet... Ik lees net op Wikipedia dat ze geen paling mogen eten, maar bijvoorbeeld zalm is geen probleem![]()
Daar zal vast veel over te vinden zijn, maar dan nog heeft iemand ooit bedacht dat zo'n beest onrein is als je voelt wat ik bedoel...quote:Op woensdag 18 oktober 2006 01:54 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan of het moslims / joden zijn of niet. De meeste shoarmatenten hier in de buurt worden gerunt door turken en dat zijn toch echt niet allemaal moslims.![]()
Voor het hoe en waarom ze bepaalde dieren wel en andere niet mogen eten zou je eens moeten opzoeken, is best veel over te vinden. Van oorsprong is het omdat die dieren volgens de koran / bijbel / thorah onrein zijn. Als je daar logisch naar kijkt met de kennis van nu lijkt het ook iets met bederfelijkheid, bepaalde ziekten e.d. te maken.
Dat klopt maar:quote:Op woensdag 18 oktober 2006 02:11 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Daar zal vast veel over te vinden zijn, maar dan nog heeft iemand ooit bedacht dat zo'n beest onrein is als je voelt wat ik bedoel...
quote:Op woensdag 18 oktober 2006 01:54 schreef MinderMutsig het volgende:
Als je daar logisch naar kijkt met de kennis van nu lijkt het ook iets met bederfelijkheid, bepaalde ziekten e.d. te maken te hebben.
Dat je er niets van snapt en je nog eens verder moet verdiepen in kosher/halal-wetgeving.quote:
Het is eerder dat Gyros Grieks is, Kebab Turks en Shoarma Midden-Oosters.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 02:31 schreef cerreur het volgende:
Ohja, shoarma is joods trouwens.
Gyros grieks, Kebab Islamitisch.
bij marmaris toch welquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 11:59 schreef Canisfire het volgende:
Volgens mij is de uitsterving van het broodje shoarma na het stappen voorbij,.
De Nederlander kiest namelijk steeds vaker voor het broodje Kebab na het uitgaan dan het broodje shoarma.
Ook zijn in onderanderen Deventer Zwole en Almere al diverse shoarma zaken overgegaan op kebab zaken .
En is er in de binnenstad van Deventer op de brink al helemaal geen shoarma meer te krijgen. Ik vermoed dus dat het broodje kebab langzaam het broodje shoarma gaat verdrijven.
Ik zal hier omwille van het oorspronkelijke topic niet meer op ingaan behalve dan te zeggen dat iemand de precieze invulling van de koosjer/halal "wetten" niet hoeft te hebben doorgrond om het principe onzin te vinden.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 02:31 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat je er niets van snapt en je nog eens verder moet verdiepen in kosher/halal-wetgeving.
Waar is hierquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 19:30 schreef MinderMutsig het volgende:
We hebben hier een zaak die gerunt wordt door een jood, een kroaat, een moslim-turk en een griek, geen idee wie van de vier de eigenaar is maar het is echt een gouden kwartet.![]()
Daar kan je de heerlijkste kebab, shoarma én gyros krijgen met fatsoenlijke sausjes.![]()
Niet duur, traditioneel gekruid, goede porties, en een hele leuke tent om te eten.![]()
![]()
![]()
ik ga voor kobi's grill in de peperstraat, vooral voor de uiensausquote:Op woensdag 18 oktober 2006 10:43 schreef realbase het volgende:
Gewoon naar Delft rijden, Jeruzalem opzoeken en lekker shoarma eten
Imo 1 van de betere !!!
Ik ben ook benieuwd. Ik wil ook wel een broodje kebab, broodje gyros en een broodje shoarma bestellen.quote:
Hehe je hebt zeker honger.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:32 schreef sampoo het volgende:
[..]
Ik ben ook benieuwd. Ik wil ook wel een broodje kebab, broodje gyros en een broodje shoarma bestellen.![]()
Ja heb ik ook al last vanquote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:44 schreef sampoo het volgende:
[..]
Ik krijg altijd honger als ik in CUL rond pluis.![]()
Hier in het westen valt die invasie wel mee hoorquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 11:59 schreef Canisfire het volgende:
Volgens mij is de uitsterving van het broodje shoarma na het stappen voorbij,.
De Nederlander kiest namelijk steeds vaker voor het broodje Kebab na het uitgaan dan het broodje shoarma.
Ook zijn in onderanderen Deventer Zwole en Almere al diverse shoarma zaken overgegaan op kebab zaken .
En is er in de binnenstad van Deventer op de brink al helemaal geen shoarma meer te krijgen. Ik vermoed dus dat het broodje kebab langzaam het broodje shoarma gaat verdrijven.
Gyros is iets anders Kebab hoorquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:01 schreef Bob-B het volgende:
--> KLB
En het is wel waar, wat is nou lekkerder dan zo'n plak pita met gyros, sla, uitjes, saus en patatjes ertussen
Rare jongens daar in Capelle.quote:Op zondag 22 oktober 2006 22:27 schreef littledrummergirl het volgende:
laatst kreeg in in Capelle een soort hamburger op een broodje toen ik kebab bestelde.. een vriend had shoarma besteld en hij kreeg iets wat op kebab leek maar heel anders smaakte![]()
Je hebt doner kebap en je hebt turkse kebap, turkse kebap is een soort gekruide gehaktbal... Beetje zaakje van eigen schuld...quote:Op zondag 22 oktober 2006 22:27 schreef littledrummergirl het volgende:
laatst kreeg in in Capelle een soort hamburger op een broodje toen ik kebab bestelde.. een vriend had shoarma besteld en hij kreeg iets wat op kebab leek maar heel anders smaakte![]()
ah daar is de verklaringquote:Op maandag 23 oktober 2006 00:02 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Je hebt doner kebap en je hebt turkse kebap, turkse kebap is een soort gekruide gehaktbal... Beetje zaakje van eigen schuld...
quote:Om het verhaal geloofwaardiger te maken, figureren de Keuringsdienst van Waren, de Inspectiedienst (van de gemeente?), de politie, de dokter in het ziekenhuis en vooral de krant als autoriteit. Navraag bij zowel de Keuringsdienst van Waren als in de ziekenhuiswereld leerde echter dat een dergelijk geval nog nooit is voorgekomen. Ook navraag bij diverse krantenarchieven leverde geen bericht op dat het verhaal zou kunnen bevestigen.
quote:De verhaalversie waarin een hele emmer wordt meegenomen wordt om die reden des te ongeloofwaardiger. Als de Keuringsdienst van Waren een monster neemt uit de saus, wordt deze onder de microscoop gelegd. Wanneer het zaad nog zou leven (wat niet waarschijnlijk is), zou men dus enige beweging moeten detecteren in het monster. Als alternatief kan nog worden gekeken naar de samenstelling van de saus, maar aangezien knoflooksaus bestaat uit eiwit, vocht en vet, en sperma uit eiwit en vocht, is het niet aannemelijk dat het sperma door middel van deze test gevonden wordt.
quote:Het laboratorium van de Keuringsdienst van Waren zoekt sowieso niet als routineklus naar mannelijk zaad in de monsters, en is zeker niet uitgerust om ingewikkeld en duur DNA-onderzoek uit te voeren om het aantal verschillende mannen te achterhalen (in sommige versies van het verhaal kan de saus wel zaad van 72 verschillende mannen bevatten!).
De citaten die jij gekozen hebt, onderschrijven je conclusie niet. Er staat vooral dat er niet gekéken wordt door de KvW of er sperma in de saus zit.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 08:48 schreef piepster het volgende:
De conclusie is dat het een urban legend betreft, gevoed door xenofobie en angst voor onbekend eten. [..]
Enkele hoogtpunten:
[..]
Is een Urban Legend idd, heb nog eens meegewerkt aan een onderzoek naar Urban Legends, en dit was er een vanquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 08:48 schreef piepster het volgende:
Het Meertensinstituut verzamelt volksverhalen, en heeft het zaadknoflooksausverhaal ook in z'n archieven staan. Het Meertensinstituut heeft onderzoek gedaan naar de oorsprong en waarheden in het verhaal.
De conclusie is dat het een urban legend betreft, gevoed door xenofobie en angst voor onbekend eten.
Lees dit linkje voor de grap eens: http://www.meertens.knaw.nl/volksverhalenbank/lijst_lexicon.php?act=detail&volksverhaal_type=BRUN%2005515
Enkele hoogtpunten:
Datr ze het niet kunnen achterhalen, heeft verder niets te maken met geloven of het al dan niet weleens gebeurt, of is gebeurd.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 15:03 schreef piepster het volgende:
I
Ik geloof helemaal niet dat dit ergens wel zo zou zijn gebeurd. Ze zouden dat nooit kunnen achterhalen, zoals beschreven in de citaten.
Ach, eigenlijk hoor ik dat soort verhalen nooit meer. Het is dat jij er weer over begint.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:46 schreef piepster het volgende:
Och, ik ben ook niet naief hoor. Maar ik vind het ook bijzonder walgelijk en grof om maar direct te zeggen dat er wel shoarmazaken zijn die het doen.
dus alle 5 zitten ze elke zaterdagnacht in de shoarmatent?quote:Op woensdag 1 november 2006 13:14 schreef Tommeke het volgende:
In Sneek eet de helft van het stapperspubliek een patatje shoarma met saus en rauwkost na het stappen heb ik het idee
Op een drukke avond wel!quote:Op woensdag 1 november 2006 13:18 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
dus alle 5 zitten ze elke zaterdagnacht in de shoarmatent?
een stad?quote:Op woensdag 1 november 2006 13:30 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Op een drukke avond wel!
Maar zonder gekheid, Sneek heeft best een leuk uitgaansleven voor een stad met 30.000 inwoners.
Wel eens van Sneekweek gehoord?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |