Kom maar op, dan hebben de andere sjaarzen ook en kans.quote:Op donderdag 2 november 2006 16:40 schreef Nuna het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een casus. Maar goed, dat is voor jullie een eitje.
Een vrouw van rond de 50 jaar is redelijk gezond geweest, tot 12 uur geleden. In verband met haar rugklachten nam ze de afgelopen week aspirine. Ze heeft hevige pijn in de onderbuik en heeft in de afgelopen uren 2 keer overgegeven. Bij het lichamelijk onderzoek ligt ze doodstil op bed en heeft zichtbaar pijn.quote:Op donderdag 2 november 2006 17:05 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Kom maar op, dan hebben de andere sjaarzen ook en kans.
Jupquote:Op donderdag 2 november 2006 16:51 schreef Repeat het volgende:
[..]
hoe regel je al die dingen? gewoon een afdeling oplopen en vragen of je mee kan kijken?
Maar waar loop je dan naar toe, van mijn ziekenhuiservaring is er nooit een arts aanwezig, alleen maar verpleegsters achter die balie ofzoquote:Op donderdag 2 november 2006 17:49 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Jup![]()
En iedereen maar jaloers wezen... Terwijl ik letterlijk nog nooit 'nee' te horen heb gekregen, dus iedereen kan dit zo regelen![]()
hmm.. je zette me op het verkeerde spoor met die aspirine. Hier is er dus duidelijk sprake van peritoneale prkkeling. Op mijn DD staat appendicitis bovenaan.quote:Op donderdag 2 november 2006 17:23 schreef Nuna het volgende:
[..]
Een vrouw van rond de 50 jaar is redelijk gezond geweest, tot 12 uur geleden. In verband met haar rugklachten nam ze de afgelopen week aspirine. Ze heeft hevige pijn in de onderbuik en heeft in de afgelopen uren 2 keer overgegeven. Bij het lichamelijk onderzoek ligt ze doodstil op bed en heeft zichtbaar pijn.
De polsslag is 112/min, de bloeddruk is normaal en haar lichaamstemperatuur is 38,7. Bij percussie van de rechterbovenbuik is er geen leverdemping. Verder is er ook drukpijn op de middenbovenbuik. En de buik vertoont nauwlijks beweging met de ademhaling.
Naar een secretariaat/receptie en dan vraag ik gewoon wie ik er voor moet hebbenquote:Op donderdag 2 november 2006 17:53 schreef Repeat het volgende:
[..]
Maar waar loop je dan naar toe, van mijn ziekenhuiservaring is er nooit een arts aanwezig, alleen maar verpleegsters achter die balie ofzo
Ik zou eerder gaan voor de maagbloeding. Geeft ook peritoneale prikkeling.quote:Op donderdag 2 november 2006 18:06 schreef gohan16 het volgende:
[..]
hmm.. je zette me op het verkeerde spoor met die aspirine. Hier is er dus duidelijk sprake van peritoneale prkkeling. Op mijn DD staat appendicitis bovenaan.
maakt geen reet uit.quote:Op donderdag 2 november 2006 18:44 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Goedemiddag aspirant-artsen.
Ik ga waarschijnlijk geneeskunde studeren. Niet zozeer omdat ik arts wil worden, maar meer omdat ik het interessant vind en leren leuk vind. En ook een beetje om iets achter de hand te hebben voor als ik misluk in de politiek
Dus... naar welke universiteit moet ik gaan? En schreeuw dan niet meteen de naam van je eigen universiteit, gevolgd door "de gekste", maar beargumenteer je antwoord aub. Ik zeg het trouwens maar even: ik zit eigenlijk te denk aan UvA, RUG of UU, maar een goed betoog kan me in principe zelfs naar Maastricht trekken. Barst dus maar los, da's leuk.
Nee, appendicitis is het niet. Volgens mij heeft fee-tje gelijkquote:Op donderdag 2 november 2006 18:06 schreef gohan16 het volgende:
[..]
hmm.. je zette me op het verkeerde spoor met die aspirine. Hier is er dus duidelijk sprake van peritoneale prkkeling. Op mijn DD staat appendicitis bovenaan.
Door maagbloeding kan geen lucht in de peritoneale holte komen. Ze zal maagperforatie bedoelen, maar of het kan komen door aspirine. Ik ga voor appendicitis (evt. geperforeerd) of gynaecologische problemen (EUG, torsie van tubae).quote:Op donderdag 2 november 2006 20:03 schreef Nuna het volgende:
[..]
Nee, appendicitis is het niet. Volgens mij heeft fee-tje gelijk. Er is lucht in de peritoneale holte gekomen waardoor de lever naar beneden is gezakt. Vandaar dat er geen leverdemping is.
Zoiets was het volgens mij.
maagperforatie door een weekje aspirine slikken?quote:Op donderdag 2 november 2006 20:40 schreef DDM het volgende:
Natuurlijk kan dat komen door een aspirine. Dit kan net zoals NSAID's slijmvliesaantasting geven --->ulcus----> diep ulcus--->perforatie. Met als gevolg gas in de buikholte.
Dat je vragen hebt, mag. Maar dat je ook nog eisen gaat stellen gaat me echt te verquote:Op donderdag 2 november 2006 18:44 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Ik ga waarschijnlijk geneeskunde studeren. Niet zozeer omdat ik arts wil worden, maar meer omdat ik het interessant vind en leren leuk vind. En ook een beetje om iets achter de hand te hebben voor als ik misluk in de politiek
Dus... naar welke universiteit moet ik gaan? En schreeuw dan niet meteen de naam van je eigen universiteit, gevolgd door "de gekste", maar beargumenteer je antwoord aub. Ik zeg het trouwens maar even: ik zit eigenlijk te denk aan UvA, RUG of UU, maar een goed betoog kan me in principe zelfs naar Maastricht trekken. Barst dus maar los, da's leuk.
jaquote:Op donderdag 2 november 2006 20:41 schreef Repeat het volgende:
[..]
maagperforatie door een weekje aspirine slikken?
Bij NSAID's en zeker bij aspi moet je uberhaupt eik altijd *meteen* denken aan maagklachten en bij aspi ook aan stollingsstoornissen.quote:Op donderdag 2 november 2006 20:41 schreef Repeat het volgende:
[..]
maagperforatie door een weekje aspirine slikken?
Zeg uhm, als je het toch niet doet om speciaal arts te worden, ga dan een andere studie doen, bijvoorbeeld biomedische wetenschappen in Utrecht, daar leer je pas veelquote:Op donderdag 2 november 2006 18:44 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Op zich is BioMed Wetenschappen een goed idee, ik zat al te denken aan de "SUMMA"-master waar ik over gelezen heb... daar kun je na geneeskunde naartoe, maar ook na BioMed Wetenschappen. Wat houdt dat SUMMA eigenlijk in? Het is volgens de brochure een "onderzoeksmaster", maar met die beschrijving kom ik niet echt veel verder.quote:Op donderdag 2 november 2006 23:06 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Zeg uhm, als je het toch niet doet om speciaal arts te worden, ga dan een andere studie doen, bijvoorbeeld biomedische wetenschappen in Utrecht, daar leer je pas veelIs nog redelijk medisch gericht en je leert er waarom iets gebeurd in het menselijk lichaam en dan niet dat je een maagperforatie krijgt omdat je aspirine neemt
Maar je leert er dus precies wat er mis gaat in een cel/weefsel waardoor dus die maag ineens denkt zoek het lekker zelf uit, ik ga lekker uitscheuren
Last but not least, BioMed Wetenschappen in Utrecht is wederom uitgeroepen tot beste BioMed studie van het land.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |