Welke film is nu echt een historische film en welke een decorfilm?
Elizabeth vind ik zelf een goede historische film.
Spartacus daarentegen een echte decorfilm.
Titanic, pearl harbour decorfilms..
'JFK' valt volgens mij ook onder de historische films.
Evenals 'Nixon'...
quote:Die heb ik ook 2x gezien. Op zich best een interessanten film, maar ik weet niet 100% zeker of daarin ook alles op waarheid berust.
Op maandag 07 januari 2002 02:58 schreef Lamon het volgende:
'Immortal Beloved' is een goede historische film over het leven van Beethoven.
Amadeus past dan weer in het hokje van de decorfilms.
quote:Het is nog vroeg.
Op maandag 07 januari 2002 10:19 schreef Gellius het volgende:
Dat zei je al, ja
Braveheart decorfilm.
quote:
Op maandag 07 januari 2002 11:15 schreef Witchfynder het volgende:
Net zoiets als de term "kostuumfilms". Wat is precies de definitie daar van? In elke film worden kostuums gebruikt. Zijn kostuumfilms enkel de "Sense & Sensibility-films waar Gwyneth Paltrow redelijk veel in opduikt?
Zeg dan gewoon dat Sense & Sensibilty een decorfilm is gebasseerd op een roman die uit die tijd stamt.
quote:Historisch: Tora! Tora! Tora!
Op maandag 07 januari 2002 01:54 schreef Seborik het volgende:
Wat zijn nu echt historische films? Films waarbij de historische gebeurtenis waarheidsgetrouw wordt nagespeeld, dit in tegenstelling tot decorfilms, waarin men een eigen verzonnen verhaal in de historie laat plaatsvinden. Dus een periode als achtergrond. Voor het gemak reken ik de films waarin een oorspronkelijk historische gebeurtenis geromantiseerd of aangepast is ook tot de decorfilms.Welke film is nu echt een historische film en welke een decorfilm?
Elizabeth vind ik zelf een goede historische film.
Spartacus daarentegen een echte decorfilm.
quote:Hierbij zij nog als volstrekt trivium opgemerkt dat de gevechtscenes uit Tora!Tora!Tora! overgenomen zijn in 'The Battle of Midway', viel mij ooit op. Ik heb het niet gechecked met IMDB, nog.
Op maandag 07 januari 2002 13:03 schreef Ulx het volgende:[..]
Historisch: Tora! Tora! Tora!
Vette_nep: Pearl Harbour
quote:Ik weet dat in Midway origineel WO2 materiaal is gebruikt. Het zou kunnen dat dat in Tora! Tora! Tora! ook is gedaan, maar dat weet ik niet. Midway is trouwens maar een matige film.
Op maandag 07 januari 2002 14:18 schreef Gellius het volgende:[..]
Hierbij zij nog als volstrekt trivium opgemerkt dat de gevechtscenes uit Tora!Tora!Tora! overgenomen zijn in 'The Battle of Midway', viel mij ooit op. Ik heb het niet gechecked met IMDB, nog.
quote:Tora!Tora!Tora! is goed
Op maandag 07 januari 2002 14:32 schreef Ulx het volgende:[..]
Ik weet dat in Midway origineel WO2 materiaal is gebruikt. Het zou kunnen dat dat in Tora! Tora! Tora! ook is gedaan, maar dat weet ik niet. Midway is trouwens maar een matige film.
Japanners die engels lullen. Yuck.
quote:American History X decorfilm met historische waarde
Op maandag 07 januari 2002 02:37 schreef l-m0 het volgende:
Schindler's List een hele mooi historische film!
quote:en Ghandi
Op maandag 07 januari 2002 02:58 schreef Lamon het volgende:
'Immortal Beloved' is een goede historische film over het leven van Beethoven.'JFK' valt volgens mij ook onder de historische films.
Evenals 'Nixon'...
quote:Midway is bagger, inderdaad. Tora Tora Tora, I concur, is een heel behoorlijke film. De dubbelgebruikte scenes waar ik op doel zijn echter wel voor de film geschoten hoor, geen historische beelden. Wat de matigheid van de film alleen maar onderstreept
Op maandag 07 januari 2002 14:32 schreef Ulx het volgende:[..]
Ik weet dat in Midway origineel WO2 materiaal is gebruikt. Het zou kunnen dat dat in Tora! Tora! Tora! ook is gedaan, maar dat weet ik niet. Midway is trouwens maar een matige film.
Japanners die engels lullen. Yuck.
Een aardige kostuumfilm die ik nog niet voorbij heb zien komen is Ludwig - Requiem für einen jungfräulichen König van Hans-Jürgen Syberberg uit 1972.
Een interessante cross-over tussen historische film en kostuumfilm is misschien wel Goya - oder Der arge Weg der Erkenntnis, 1972, van Konrad Wolf, wellicht heel erg onbekend, maar wel erg goed gemaakt!
En natuurlijk is daar nog het werk van Sergei Eisenstein, zoals Bronenosets Potyomkin uit '25, of Oktyabr uit '27: gekleurd-historisch werk, dunkt mij
Te veel om op te noemen eigenlijk...... Smaken blijven verschillen!
quote:De vraag is natuurlijk in hoeverre je documentaires moet betrekken bij de vergelijking historische films-decorfilms. Documentaires zullen het wel altijd winnen van de 'historische film' als het gaat om hun historische getrouwheid.
Op dinsdag 08 januari 2002 04:42 schreef Marieke.J het volgende:
De ultieme historische film is natuurlijk Triumph des Willens van Leni Riefenstahl, tevens de ultieme documentaire, en waarschijnlijk ook de 'beste' (oops..) propagandafilm ooit gemaakt. Historisch omdat alles 'echt' is, natuurlijk!
Aan de andere kant kanje betogen dat Triumpg des Willes meer weg heeft van een zorgvuldig geregisseerde en op de film toegesneden werkelijkheid: eerder een fictie dan een documentaire.
Mja ik geloof dat de gewoonte eigenlijk is Spartacus een 'spektakelfilm' te noemen. Al dat soort films zijn nu al weken op V8 te zien.
Zoals
Spartacus,
Ben Hur,
en Lawrence of Arabia (kewl )
quote:Documentaires kunnen natuurlijk ook beïnvloedt zijn en dingen niet nauwkeurig weergeven zoals ze gebeurd zijn.
Op dinsdag 08 januari 2002 09:08 schreef Gellius het volgende:[..]
De vraag is natuurlijk in hoeverre je documentaires moet betrekken bij de vergelijking historische films-decorfilms. Documentaires zullen het wel altijd winnen van de 'historische film' als het gaat om hun historische getrouwheid.
Een echte historische film laat de feiten zien, zoals ze in de geschiedenisboekjes staan.
quote:Triumph des Willens is een ideaalbeeld. De historische waarde ligt denk ik meer in de gedachte die ermee wordt uitgedragen.
Aan de andere kant kanje betogen dat Triumpg des Willes meer weg heeft van een zorgvuldig geregisseerde en op de film toegesneden werkelijkheid: eerder een fictie dan een documentaire.
quote:Triumph des Willens is geen ideaalbeeld natuurlijk, het is een zorgvuldig gemaakte documentaire die het 'ideaalbeeld' zo goed mogelijk tracht over te brengen.
Op dinsdag 08 januari 2002 14:34 schreef Seborik het volgende:
Triumph des Willens is een ideaalbeeld. De historische waarde ligt denk ik meer in de gedachte die ermee wordt uitgedragen.
Daarnaast is Triumph des Willens natuurlijk in elk opzicht historisch: alle hoodrolspelers spelen zichzelf, en de in deze film uitgedragen boodschap heeft ook navolging gekregen in de zin dat de 'hoofdrolspelers' een flink deel van hun beloftes nagekomen zijn (helaas).
Daarnaast is het wellicht interessant te weten dat de 'choreografie' van de partijbijeenkomst waarover deze film gaat gedaan is door Thea von Harbou, ex-echtgenote van Fritz Lang, zij was bv ook verantwoordelijk voor de enscenering van de massa-scenes in Metropolis, om maar eens iets te noemen....
quote:
Op maandag 07 januari 2002 12:50 schreef Seborik het volgende:[..]
![]()
Zeg dan gewoon dat Sense & Sensibilty een decorfilm is gebasseerd op een roman die uit die tijd stamt.
quote:En hetzelfde geldt voor Jane Eyre en Pride & Prejudice.
Op woensdag 09 januari 2002 09:22 schreef Witchfynder het volgende:[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |