quote:
Goal beloning voor flair Emanuelson
Door SJOERD MOSSOU
AMSTERDAM - Ajax-FC Groningen verdiende geen verliezer, maar op de persoonlijke triomf van Urby Emanuelson...
... viel zaterdagavond niks af te dingen.
De beste speler van het veld sloot het spektakelstuk in de Arena af met een formidabele goal: 3-2. Die treffer vormde een passende beloning voor Emanuelson, die al wekenlang uitblinkt bij Ajax.
Tegen NEC en FC Utrecht haalde de Amsterdammer ook al het hoogste cijfer van de klas, dankzij zijn onbevangen, technisch volmaakte spel. Emanuelson is de pure voetballer, die liever zijn tegenstander voorbij loopt dan dat hij de bal een ros geeft richting de tweede ring.
Zijn goal tegen Groningen was een blauwdruk van zijn stijl.
In plaats van een afgeslagen bal snel en risicoloos voor het doel te gooien, snelde de linksback in één beweging langs zijn tegenstander. Na zijn tweede passeerbeweging volgde een diagonaal, hard schot in de bovenhoek.
,,Toen ik de tweede speler voorbij was, wist ik dat hij erin zou gaan,’’ aldus Emanuelson. ,,Ik weet niet hoe dat komt, maar zoiets voel je.’’
De flair waarmee de Ajacied de laatste weken speelt, is niet vanzelfsprekend. Emanuelson leerde iets meer dan twee maanden geleden de hardste les uit zijn loopbaan. In de Champions League-voorronde tegen FC Kopenhagen leidden twee fouten van de Amsterdammer tot twee desastreuze tegengoals: 2-0.
,,Die wedstrijd heeft heel veel met me gedaan,’’ aldus Emanuelson. ,,Helemaal kapot ben ik ervan geweest. Ik voelde me echt verantwoordelijk voor de uitschakeling en vond dat het allemaal mijn schuld was. In de dagen erna heb ik geen krant gelezen en de televisie uitgelaten. Bewust.’’
Emanuelson sprak na het debâcle uitvoerig met trainer Henk ten Cate en aanvoerder Jaap Stam.
,,Jaap heeft me veel moed ingepraat. Hij vertelde over de Champions League-finale met AC Milan, waarin ze een 3-0 voorsprong verspeelden tegen Liverpool. Hoe stuk je ook zit, je moet altijd weer verder,, zei hij. Die wedstrijd tegen Kopenhagen is een les geweest die ik voor altijd met me mee zal nemen. Ik heb mijn zelfvertrouwen stapje voor stapje terug moeten winnen.’’
Emanuelson leerde van zijn fouten, maar beseft dat hij niet te veel concessies moest doen aan zichzelf. ,,Acties maken zit in me, de trainer benadrukt dat ook. Het gaat erom dat ik ze goed doseer.’’
Het duurde even, maar de voetballer voelt zich op zijn plek als linksback. ,,Omdat ik in de jeugd altijd op het middenveld speelde, heb ik me ook lang een middenvelder gevoeld. Inmiddels zie ik wel in dat de rol als linksback me goed ligt, ik focus me daar nu volledig op.
,,Het gaat eigenlijk al vanaf de voorbereiding heel lekker. Op die ene helft tegen Kopenhagen na.’’
Tegen FC Groningen bleek de linkerkant van Ajax beduidend sterker dan de rechtervleugel.
Vóór Emanuelson speelde ook Babel sterk in de Arena. De aanvaller maakte zowel de 1-0 als de 2-2, beide met een intikker bij de tweede paal. Op rechts bracht Ajax pas meer toen Kenneth Perez na rust in het veld kwam voor Tom De Mul.
,,Aan de rechterkant van Ajax lieten wij Heitinga bewust vrij,’’ zei Groningen-trainer Ron Jans.
,,Dat pakte vrij goed uit. De eerste helft was misschien minder spectaculair dan de tweede, tactisch was het van een vrij hoog niveau. In de tweede helft gebeurde er meer en ook wij hadden uitzicht op de overwinning. Maar die goal van Emanuelson maakte het verschil.’’
[ Bericht 0% gewijzigd door koningdavid op 16-10-2006 14:57:45 ]