Je hebt op zich wel gelijk, maar ik ben het niet eens met je stelling dat een 40Watt buizen amp ruim voldoende is. Ik heb zo heel af en toen nog wel eens een optreden, waar ik dan altijd over een 50Watt Marshall JCM800 speel, maar die moet ik toch bijna volledig opendraaien om nog lekker mee te kunnen komen met de band. En dit is dan altijd in kleine zaaltjes. Zoals eerder als gezegd is het per amp verschillend, het gaat namelijk vooral om het rendement. Ik weet uit ervaring dat het rendement van Marshall amps redelijk laag is, zeker als je bijv jouw Vox AC30 ernaast zet.quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:26 schreef Brambulances het volgende:
[..]
in de kleine zalen heb je aan 40watt meer dan genoeg. Daarboven in de grotere zalen wordt je toch gemiked door de PA en is het verder niet nodig! Dan kan je je met je lagere wattage wat verder opendraaien. Zeker de buizenbakken klinken op vol volume beter dan op laag volume.
Ik geloof daar zowieso niet zo in om met een 30 watt/ 40 watt versterker überhaupt optredens te durven boeken... Kom je dan in een zaal terecht waar niks wordt uitversterkt behalve de zang. Aangezien niemand hier de 'intwine, Within Temtation, Born From Pain,--noem een willekeurige grote band uit nederland--' -status heeft, moet je er dus vanuit gaan dat je veelal in kleine, vaak brakke, zaaltjes speelt met een slechter geluid.Lekker knallen dan met je 30/40 watt combo......quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 01:55 schreef Hammet het volgende:
[..]
Je hebt op zich wel gelijk, maar ik ben het niet eens met je stelling dat een 40Watt buizen amp ruim voldoende is. Ik heb zo heel af en toen nog wel eens een optreden, maar ik dan altijd over een 50Watt Marshall JCM800 speel, maar die moet ik toch bijna volledig opendraaien om nog lekker mee te kunnen komen met de band. En dit is dan altijd in kleine zaaltjes. Zoals eerder als gezegd is het per amp verschillend, het gaat namelijk vooral om het rendement. Ik weet uit ervaring dat het rendement van Marshall amps redelijk laag is, zeker als je bijv jouw Vox AC30 ernaast zet.
Precies. Ik heb vaak opgetreden (in grote en kleine zalen) met een oude 50 watt Plexi, die dan redelijk over de zeik gejaagd werd, en dat klonk echt geweldig.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 11:15 schreef Hammet het volgende:
Maar zoals eerder gezegd, klinkt een buizenversterker op z'n best wanneer die flink op zn kloten getrapt wordt. Liever een 40W vol open, dan een 80W op de helft. Wanneer je 'm vol open zet komt ie veel meer tot leven, zeker bij lead-partijen krijg je dan een meer zingende toon.
En ik toch vind ik mijn Marshall MG100HDFX half stack beter klinken dan de combo versiequote:Op zondag 15 oktober 2006 23:41 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Dat is onzin! ze zijn identiek aan elkaar behalve het aantal speakers en dus het omage wat aan de speakers hangt. hoe emer speakers, hoe lager het omage. Ook is een combo vaak "open back" waardoor het geluid iets minder "drukt" en het clean dus wat meer ruimtelijk is en de distortion iets meer verdeeld is over het spectrum. Een cabinet met closed-back geeft wat meer geluidsdruk waardoor de distortion wat voelbaarder en op een plek gefocust is.
Maar als je een 2x12 100w closed back combo hebt of een 100w head met een closed back 2x12 van het zelfde merk/model, dan is er geen verschil behalve het uiterlijk.
maar de combo zal ook wel niet 4x12 zijn?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 13:31 schreef Desensitized het volgende:
[..]
En ik toch vind ik mijn Marshall MG100HDFX half stack beter klinken dan de combo versie![]()
Heb ik ook gisteravond gedaanquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 00:25 schreef Dribbel_ het volgende:
Pff bijna uur bezig geweest met snaren vervangen en gitaar schoonmaken
Maar dan heb je ook watspeelt weer super
![]()
Dat is of voor het vastklemmen van de snaren in je tuners of het soepeler/stijver laten draaien van de tuners.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 14:42 schreef Maaark het volgende:
Hmm.. vraagje... als mijn G-snaar nogal snel ontstemt, moet ik dan het schroefje op de tuner aandraaien? of is dat ergens anders voor... en hoeveel kracht moet ik wel niet zetten!![]()
quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 10:21 schreef Ibanez het volgende:
[..]
Aangezien niemand hier de 'intwine, Within Temtation, Born From Pain,--noem een willekeurige grote band uit nederland--' -status heeft, moet je er dus vanuit gaan dat je veelal in kleine, vaak brakke, zaaltjes speelt met een slechter geluid
hoezo tegenstrijdig?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 12:26 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Het scheelt wel of je een goede geluidsman hebt, en of het podiumgeluid goed is afgesteld.
Het heeft iets als het nog lekker beetje rammelig klinktquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 14:19 schreef Even het volgende:
[..]
Heb ik ook gisteravond gedaan![]()
Nieuwe snaren![]()
![]()
![]()
Weet je zeker dat je je kabel niet gemold hebt ?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 16:27 schreef mberg86 het volgende:
Zaterdag tijdens het oefenen is m'n versterker gesneuveld, er komt nu een heel dof geluid uit met gebrom er doorheen. Ook als ik niks speel bromt hij behoorlijk, ik dacht eerst dat het buisje kapot was, maar die heb ik vandaag vervangen en het geluid is er nog niet echt beter op geworden.. :-( Iemand een idee? Ik heb een Marshall VS100 trouwens.
Edit: De brom wordt ook niet harder wanneer ik het volume hoger zet.
Hoe is dat gekomen dan gewoon tijdens het spelen dat het volume hard stond ?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 16:35 schreef mberg86 het volgende:
Ja, met een andere kabel blijft het hetzelfde.. Zelfs als ik er geen kabel in heb bromt hij.
ik zou zeggen dat het aan de draadjes van de speakert ligt.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 16:39 schreef mberg86 het volgende:
Ja, was gewoon tijdens het spelen.. Het volume stond op zich redelijk hard, maar nog niet de helft van wat de versterker kan..
Vanavond mijn eurosnaren eens proberen...quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 14:19 schreef Even het volgende:
[..]
Heb ik ook gisteravond gedaan![]()
Nieuwe snaren![]()
![]()
![]()
Steve Vaiquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 18:58 schreef Dribbel_ het volgende:
Whoei straks gitaarles
Moest 3 nummer meenemen voor m'n leraar om aan te geven wat de muziekstijl een beetje is waar ik heen moet
ff zoeken nog
Groter is naar mijn inziens niet beter. Dat laatste wat je zegt zegt voor mij dan ook al weer genoeg. Daarnaast is er een duidelijk onderscheid tussen bijvoorbeeld transistor (valvestate, die ene buis tel ik niet echt mee) en een echte buizenbak. Er zit inderdaad verschil tussen versterkers, het kan heel goed zijn dat bijvoorbeeld mn ac30 makkelijk meekomt met een 50watt jcm900. Toch heb je echt geen 100watt buizenbak nodig om in kleine brakke zaaltjes(zoals ze hier worden genoemd) te spelen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 10:21 schreef Ibanez het volgende:
[..]
Ik geloof daar zowieso niet zo in om met een 30 watt/ 40 watt versterker überhaupt optredens te durven boeken... Kom je dan in een zaal terecht waar niks wordt uitversterkt behalve de zang. Aangezien niemand hier de 'intwine, Within Temtation, Born From Pain,--noem een willekeurige grote band uit nederland--' -status heeft, moet je er dus vanuit gaan dat je veelal in kleine, vaak brakke, zaaltjes speelt met een slechter geluid.Lekker knallen dan met je 30/40 watt combo......
Daarbij ben ik ervan overtuigd: hoe zwaarder de versterker, (al dan niet buizen, transistor of een buis als voorversterker) hoe genuanceerder je het geluid (LIVE) kunt afstellen/laten klinken. Bij 30/40 watt lijkt het mij dat je eerder een overstuurd geluid hebt dan bij een zware buizenbak.
Mijnsinziens: iemand metr zo'n klein versterkertje op het podium heeft naar mijn idee budget problemen of legt de lat niet zo hoog....![]()
Metallicaquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 18:58 schreef Dribbel_ het volgende:
Whoei straks gitaarles
Moest 3 nummer meenemen voor m'n leraar om aan te geven wat de muziekstijl een beetje is waar ik heen moet
ff zoeken nog
Dat zijn geen nummersquote:
Volgens mij heb je een aardingsprobleem nu. Garantie? Waar woon je ergens?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 16:27 schreef mberg86 het volgende:
Zaterdag tijdens het oefenen is m'n versterker gesneuveld, er komt nu een heel dof geluid uit met gebrom er doorheen. Ook als ik niks speel bromt hij behoorlijk, ik dacht eerst dat het buisje kapot was, maar die heb ik vandaag vervangen en het geluid is er nog niet echt beter op geworden.. :-( Iemand een idee? Ik heb een Marshall VS100 trouwens.
Edit: De brom wordt ook niet harder wanneer ik het volume hoger zet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |