Misschien vind ze het erg vies smaken en bijt ze op haar eigen wangen/tong om het er uit te willen krijgen. Een andere verklaring zou ik niet weten.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 10:20 schreef Katinkat het volgende:
Ik werk met verstandelijk gehandicapten; bij de mensen die moeilijk kauwen en slikken geven we vaak kiwi of banaan als fruit. Nu hebben we een vrouw die als ze pure kiwi eet, at ze dan bloed in haar mond krijgt. Een man die ook moeilijk kan kauwen en slikken, maar zich beter kan verwoorden zegt dat de kiwi prikt in zijn mond, hij eet nu geen kiwi meer. Als ik de kiwi prak samen met een banaan dan heeft de vrouw geen blod in haar mond, tijdens en na het eten.
Heeft iemand een verklaring?
Ja mee eens, gooi het in het team. Bewonersbespreking, MDO, wat dan ookquote:Op donderdag 12 oktober 2006 10:28 schreef Jumparound het volgende:
vraag het aan je leidinggevende ipv een stel noobs op fok
Dit slaat nergens op, want bij ander eten heeft ze nergens last van. Ik wil graag antwoord op de vraag hoe iemand (gehandicapt of niet) bloed in de mond kan krijgen van kiwi eten.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 10:27 schreef beelz het volgende:
De retards kauwen hun eigen wangen naar de kloten en geven kiwi's de schuld.
Natuurlijk heb ik dit ook aan collega's voorgelegd, maar ben nu wat dagen vrij en dacht misschien heeft iemand hier een simpele verklaring.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 10:34 schreef MacNificent het volgende:
Verklaring?
Nou duidelijk is dat je niet kan bloeden van een kiwi in de mond.
Is het eenmalig? Heeft ze eerder kiwi gegeten zonder problemen?
Nee, dit is niet eenmalig. Ik heb dit nu een paar keer meegemaakt, alleen bij het eten van kiwi's.
Ja mee eens, gooi het in het team. Bewonersbespreking, MDO, wat dan ook
Bedankt voor je verklaring. Ik heb gisteravond de kiwi gemengd met banaan, en dat gaf geen probleem. Ik had dus zelf al een oplossing bedacht (harder fruit krijgt ze niet weg), maar was wel nieuwsgierig naar de oorzaak.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 10:38 schreef Deepfreeze het volgende:
De kiwi is een fruitsoort die veel histaminevrijmakers bevat. Het kan dus zijn dat dit een allergische reactie is. Zeker dat prikken in de mond is typisch een allergie-symptoom. Van bloeden weet ik het niet. Maar er zouden misschien blaasje kunnen ontstaan als reactie, en die kunnen gaan bloeden.
En de oplossing: gewoon niet meer geven, of in ieder geval niet puur..
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 10:27 schreef beelz het volgende:
De retards kauwen hun eigen wangen naar de kloten en geven kiwi's de schuld.
gehemeltje? is je vriend 8 ?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:08 schreef heaven7 het volgende:
Mijn vriend is ook allergisch voor kiwi, of allergisch, als hij het eet prikt het en gaat zijn gehemeltje ook een beetje kapot volgens mij, dat zou toch het bloed kunnen verklaren?
Ananas eet ze eigenlijk niet; is te hard; de Zesprivariant hebben we niet geprobeerd. Fruit uit de blender geven we ook regelmatig hoor.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 10:59 schreef scrub_nurse het volgende:
inderdaad verwacht ik ook n allergie, misschien ook problemen met ananas? dit wil ook vaak problemen geven. heeft ze het ook bij de gele variant, de zespri? want die is veel zachter van smaak en minder prikkelend. ik zou inderdaad kiwi ook niet gemengd met banaan geven. als ze geen fruit kunnen bijten, denk dan s aan fruit in de blender te doen, of de verse fruitsappen? krijgen ze toch genoeg vitaminen binnen en lekkere variaties, maar ze hoeven neit te kauwen
Lijkt me wel dat er meer dingen zijn waar ze niet tegen kan (citrisvruchten?)quote:Op donderdag 12 oktober 2006 10:49 schreef Natalie het volgende:
Ik vrees dat de mevrouw in kwestie ook allergisch is voor kiwi. Helaas kun je hier weinig aan doen. Enige oplossing lijkt me om haar geen kiwi meer te geven.
Wie zegt dat ze harde kiwi geven? Sowieso is harde kiwi onmogelijk om uit de schil te krijgen dus ik neem aan dat ze wel rijp zijn als ze gegeven worden.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:46 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Zal het niet komen omdat kiwi's soms KNETTERZUUR zullen zijn, en dat dit een bijtreactie geeft (dus: geef eens een wat zachtere kiwi)
Het was een zachte rijpe kiwi; een beetje geprakt met een vork. We hebben dit bij andere etenswaren nooit gezien, alleen bij kiwi.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:46 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Zal het niet komen omdat kiwi's soms KNETTERZUUR zullen zijn, en dat dit een bijtreactie geeft (dus: geef eens een wat zachtere kiwi)
ja die nare kiwisquote:Op donderdag 12 oktober 2006 19:59 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
Maf, ik had er tot dit topic nog nooit van gehoord dat mensen serieus zo'n last van kiwi's hadden
nou zegquote:
eindelijk iemand die het voor me opneemtquote:
Een bijtreactie lijkt me voorlopig de meest logische uitleg. Vind nergens een aanwijzing dat kiwi's op zich bloedingen kunnen veroorzaken. Een allergische reactie kan wel zwelling van de tong veroorzaken, wat de kans dat ze erop bijt verhoogt. Maar zo'n allergische reactie zou ook optreden als de kiwi met banaan gemengd was. Als de allergische reactie een prikkend gevoel in de mond veroorzaakt, dan kan ik me wel voorstellen dat de zuurheid van een pure kiwi de pijn vergroot. Waardoor ze misschien op haar tong gaat bijten...quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:46 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Deze mevrouw krijgt geen medicatie; ik denk toch dat het een allergische reaktie is, als het bijten in de wang is, zou het ook bij andere eetmomenten moeten zijn.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:45 schreef klipper het volgende:
Krijgt die mevrouw ook medicatie?
Dit kan de allergische reactie ook nogeens versterken.
Misschien is een allergietest een goed alternatief hiervoor.
Ach de mensen die alleen kunnen kwetsen zijn gewoon bang omdat ze onwetend zijn.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:12 schreef Katinkat het volgende:
[..]
Deze mevrouw krijgt geen medicatie; ik denk toch dat het een allergische reaktie is, als het bijten in de wang is, zou het ook bij andere eetmomenten moeten zijn.
Iedereen bedankl voor het meedenken; behalve natuurlijk degene met kwetsende reakties; je zult zelf maar een gehandicapte broer of zus of zelfs kind hebben.
Ik wist niet dat die gele kiwi gewoon "gele kiwi" heet, dus noemde ik hem maar zespri goldquote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:18 schreef Waterweg het volgende:
toch mooi dat de gele kiwi hier Zespri genoemd wordt...terwijl dat gewoon een merknaam is van groene en gele kiwi's is!
De gele is, zoals hierboven gezegd, de Zespri Gold..
de groene koop je 9 van de 10 keer ook als Zespri..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |