abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42603296
Ik werk met verstandelijk gehandicapten; bij de mensen die moeilijk kauwen en slikken geven we vaak kiwi of banaan als fruit. Nu hebben we een vrouw die als ze pure kiwi eet, at ze dan bloed in haar mond krijgt. Een man die ook moeilijk kan kauwen en slikken, maar zich beter kan verwoorden zegt dat de kiwi prikt in zijn mond, hij eet nu geen kiwi meer. Als ik de kiwi prak samen met een banaan dan heeft de vrouw geen blod in haar mond, tijdens en na het eten.
Heeft iemand een verklaring?
pi_42603455
-edit-

Dat soort ding spui je maar elders

[ Bericht 89% gewijzigd door Natalie op 12-10-2006 10:54:06 ]
  donderdag 12 oktober 2006 @ 10:27:52 #3
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_42603464
De retards kauwen hun eigen wangen naar de kloten en geven kiwi's de schuld.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_42603465
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 10:20 schreef Katinkat het volgende:
Ik werk met verstandelijk gehandicapten; bij de mensen die moeilijk kauwen en slikken geven we vaak kiwi of banaan als fruit. Nu hebben we een vrouw die als ze pure kiwi eet, at ze dan bloed in haar mond krijgt. Een man die ook moeilijk kan kauwen en slikken, maar zich beter kan verwoorden zegt dat de kiwi prikt in zijn mond, hij eet nu geen kiwi meer. Als ik de kiwi prak samen met een banaan dan heeft de vrouw geen blod in haar mond, tijdens en na het eten.
Heeft iemand een verklaring?
Misschien vind ze het erg vies smaken en bijt ze op haar eigen wangen/tong om het er uit te willen krijgen. Een andere verklaring zou ik niet weten.
  donderdag 12 oktober 2006 @ 10:28:35 #5
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_42603481
vraag het aan je leidinggevende ipv een stel noobs op fok
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_42603598
Verklaring?
Nou duidelijk is dat je niet kan bloeden van een kiwi in de mond.
Is het eenmalig? Heeft ze eerder kiwi gegeten zonder problemen?

Dus dan blijven andere oorzaken een mogelijkheid:
- Ze bijt op de'r tong of binnenste van de mond (als ze slikproblemen heeft.... . .)
- Kleine bloeding lager?
- tja, fill in yourself...
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 10:28 schreef Jumparound het volgende:
vraag het aan je leidinggevende ipv een stel noobs op fok
Ja mee eens, gooi het in het team. Bewonersbespreking, MDO, wat dan ook
pi_42603689
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 10:27 schreef beelz het volgende:
Dit slaat nergens op, want bij ander eten heeft ze nergens last van. Ik wil graag antwoord op de vraag hoe iemand (gehandicapt of niet) bloed in de mond kan krijgen van kiwi eten.
pi_42603699
De kiwi is een fruitsoort die veel histaminevrijmakers bevat. Het kan dus zijn dat dit een allergische reactie is. Zeker dat prikken in de mond is typisch een allergie-symptoom. Van bloeden weet ik het niet. Maar er zouden misschien blaasje kunnen ontstaan als reactie, en die kunnen gaan bloeden.
En de oplossing: gewoon niet meer geven, of in ieder geval niet puur..
pi_42603758
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 10:34 schreef MacNificent het volgende:
Verklaring?
Nou duidelijk is dat je niet kan bloeden van een kiwi in de mond.
Is het eenmalig? Heeft ze eerder kiwi gegeten zonder problemen?

Nee, dit is niet eenmalig. Ik heb dit nu een paar keer meegemaakt, alleen bij het eten van kiwi's.

Ja mee eens, gooi het in het team. Bewonersbespreking, MDO, wat dan ook
Natuurlijk heb ik dit ook aan collega's voorgelegd, maar ben nu wat dagen vrij en dacht misschien heeft iemand hier een simpele verklaring.
pi_42603857
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 10:38 schreef Deepfreeze het volgende:
De kiwi is een fruitsoort die veel histaminevrijmakers bevat. Het kan dus zijn dat dit een allergische reactie is. Zeker dat prikken in de mond is typisch een allergie-symptoom. Van bloeden weet ik het niet. Maar er zouden misschien blaasje kunnen ontstaan als reactie, en die kunnen gaan bloeden.
En de oplossing: gewoon niet meer geven, of in ieder geval niet puur..
Bedankt voor je verklaring. Ik heb gisteravond de kiwi gemengd met banaan, en dat gaf geen probleem. Ik had dus zelf al een oplossing bedacht (harder fruit krijgt ze niet weg), maar was wel nieuwsgierig naar de oorzaak.
pi_42603954
Als iemand een allergie heeft dan zou ik het ook niet geprakt met iets anders voorschotelen.
En goddamnit dat dit op een jongeren forum gevraagd moet worden
pi_42603980
Sjonge sjonge, wat een reacties weer... Zeg dan niets
Gelukkig zaten er nog een paar serieuze tussen. Ga ik nog eentje aan toevoegen.

Kiwi is een fruitsoort waar aardig wat mensen allergisch voor kunnen zijn, Zoals Deepfreeze ook al zegt. Zelf ben ik er ook allergisch voor. In mindere mate, want 't gaat niet tot bloedens toe, maar vooral mijn tong wordt erg droog, hij 'jeukt' en prikt. Als ik er teveel van eet, krijg ik zweertjes, en die kunnen idd gaan bloeden. Gek genoeg heb ik er met het drinken van kiwisap uit een pak geen last van.

Ik vrees dat de mevrouw in kwestie ook allergisch is voor kiwi. Helaas kun je hier weinig aan doen. Enige oplossing lijkt me om haar geen kiwi meer te geven.
(Un)masking for the greater good.
pi_42604099
It's hard to tell that the world we live in is either a reality or a dream.
  donderdag 12 oktober 2006 @ 10:59:07 #14
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_42604218
inderdaad verwacht ik ook n allergie, misschien ook problemen met ananas? dit wil ook vaak problemen geven. heeft ze het ook bij de gele variant, de zespri? want die is veel zachter van smaak en minder prikkelend. ik zou inderdaad kiwi ook niet gemengd met banaan geven. als ze geen fruit kunnen bijten, denk dan s aan fruit in de blender te doen, of de verse fruitsappen? krijgen ze toch genoeg vitaminen binnen en lekkere variaties, maar ze hoeven neit te kauwen
pi_42604289
Als ik een kiwi eet dan heb ik zeker 2 uur last van een pijnlijke mond en tong. Het prikt en het voelt alsof ze opgezwollen zijn. Dat zie je overigens niet maar zo voelt het wel. Doordat het prikt heb je het gevoel dat je het weg moet krabben ofzo. Ik ga dan ook op mijn lippen bijten om van die priksensatie af te komen. Mijn zoontje heeft precies hetzelfde.
Misschien dat zij dat prikgevoel weg willen krijgen door te bijten op de wangen of lippen.
Go hard or go home
pi_42604331
Misschien moet je de kiwi eerst schillen
pi_42605785
-edit: 3 reacties verwijderd, Ovjl! is een paar deuren verderop
pi_42607375
ik krijg jeuk achterin m'n keel en tong van kiwi, ook als het in een smoothie zit ofzo, maar niet bij die zespri. maar bloed in de mond heb ik niet gehad...
Tap tap tap
pi_42607659
Vroeger kreeg ik van kiwi blaasjes in mijn mond, een soort aften. Die sprongen soms open, en dan ging het bloeden. Ik had het ook met citrusvruchten, ananas en banaan.

Nu heb ik daar geen last meer van.
pi_42607777
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 10:27 schreef beelz het volgende:
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_42607788
Mijn vriend is ook allergisch voor kiwi, of allergisch, als hij het eet prikt het en gaat zijn gehemelte ook een beetje kapot volgens mij, dat zou toch het bloed kunnen verklaren?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2006 13:18:33 (typfout, materiaal voor kutpubers.) ]
pi_42607806
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 13:08 schreef heaven7 het volgende:
Mijn vriend is ook allergisch voor kiwi, of allergisch, als hij het eet prikt het en gaat zijn gehemeltje ook een beetje kapot volgens mij, dat zou toch het bloed kunnen verklaren?
gehemeltje? is je vriend 8 ?
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_42607984
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 13:09 schreef Domo-Kun het volgende:

[..]

gehemeltje? is je vriend 8 ?
Grappig
pi_42608021
Ik heb ook last van mijn tong bij verse groene kiwi&ananas. Geen bloed, wel een opgezette tong en ander eten smaakt dan ook niet meer. Erg irritant, ik denk dat diegene wel gewoon gouden/gele kiwi's kan eten
pi_42609198
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 10:59 schreef scrub_nurse het volgende:
inderdaad verwacht ik ook n allergie, misschien ook problemen met ananas? dit wil ook vaak problemen geven. heeft ze het ook bij de gele variant, de zespri? want die is veel zachter van smaak en minder prikkelend. ik zou inderdaad kiwi ook niet gemengd met banaan geven. als ze geen fruit kunnen bijten, denk dan s aan fruit in de blender te doen, of de verse fruitsappen? krijgen ze toch genoeg vitaminen binnen en lekkere variaties, maar ze hoeven neit te kauwen
Ananas eet ze eigenlijk niet; is te hard; de Zesprivariant hebben we niet geprobeerd. Fruit uit de blender geven we ook regelmatig hoor.
  donderdag 12 oktober 2006 @ 14:37:15 #26
149959 SQ
snelle trees
pi_42610241
Ik heb ook bloedende tong bij kiwi, ananas en ander fruit waar veel zuren in zitten. Ik denk dat het gewoon bijt; de huis in je mond is erg dun.
disclaimer
  donderdag 12 oktober 2006 @ 14:38:34 #27
97348 Matness
Matt about you
pi_42610279
ik zou geen kiwi meer geven, lijkt me inderdaad dat de vrouw allergisch is.
ikzelf kan ook niet goed tegen kiwi, mijn mond gaat er pijn van doen. ook bij verse ananas trouwens.
pi_42610304
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 10:49 schreef Natalie het volgende:
Ik vrees dat de mevrouw in kwestie ook allergisch is voor kiwi. Helaas kun je hier weinig aan doen. Enige oplossing lijkt me om haar geen kiwi meer te geven.
Lijkt me wel dat er meer dingen zijn waar ze niet tegen kan (citrisvruchten?)
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_42610515
Zal het niet komen omdat kiwi's soms KNETTERZUUR zullen zijn, en dat dit een bijtreactie geeft (dus: geef eens een wat zachtere kiwi)
Het mooi kotsende meisje.
pi_42610646
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 14:46 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Zal het niet komen omdat kiwi's soms KNETTERZUUR zullen zijn, en dat dit een bijtreactie geeft (dus: geef eens een wat zachtere kiwi)
Wie zegt dat ze harde kiwi geven? Sowieso is harde kiwi onmogelijk om uit de schil te krijgen dus ik neem aan dat ze wel rijp zijn als ze gegeven worden.
pi_42612801
quote:
Het was een zachte rijpe kiwi; een beetje geprakt met een vork. We hebben dit bij andere etenswaren nooit gezien, alleen bij kiwi.
pi_42619833
als ik twee kiwi's achter elkaar eet bloeden mijn tong en gehemelte ook.
I had a signature once. It was awful.
pi_42619875
Maf, ik had er tot dit topic nog nooit van gehoord dat mensen serieus zo'n last van kiwi's hadden
pi_42620950
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 19:59 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
Maf, ik had er tot dit topic nog nooit van gehoord dat mensen serieus zo'n last van kiwi's hadden
ja die nare kiwis
You've just been F'd in the A
pi_42621789
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 20:30 schreef Flyga het volgende:

[..]

ja die nare kiwis
nou zeg
  donderdag 12 oktober 2006 @ 21:01:29 #36
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_42622052
Bijten ze niet op hun tong
pi_42622599
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 21:01 schreef skippy22 het volgende:
Bijten ze niet op hun tong
eindelijk iemand die het voor me opneemt
  donderdag 12 oktober 2006 @ 22:33:51 #38
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_42625480
quote:
Een bijtreactie lijkt me voorlopig de meest logische uitleg. Vind nergens een aanwijzing dat kiwi's op zich bloedingen kunnen veroorzaken. Een allergische reactie kan wel zwelling van de tong veroorzaken, wat de kans dat ze erop bijt verhoogt. Maar zo'n allergische reactie zou ook optreden als de kiwi met banaan gemengd was. Als de allergische reactie een prikkend gevoel in de mond veroorzaakt, dan kan ik me wel voorstellen dat de zuurheid van een pure kiwi de pijn vergroot. Waardoor ze misschien op haar tong gaat bijten...

Maar: heb je het al eens geprobeerd met een geprakte kiwi alleen (zonder banaan)? Misschien gebeurt het gewoon per ongeluk. De sterke zure prikkel kan andere gewaarwordingen overstemmen, waardoor het verschil tussen kiwi of een stuk tong tussen je tanden pas duidelijk wordt als je bijt...

disclaimer: dit is allemaal pure speculatie van mijn kant, en ik heb geen medische opleiding...
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_42626374
Neem dan die Zespri Gold, is wat minder zuur en ruw in de mond.
pi_42627131
toch mooi dat de gele kiwi hier Zespri genoemd wordt...terwijl dat gewoon een merknaam is van groene en gele kiwi's is!

De gele is, zoals hierboven gezegd, de Zespri Gold..
de groene koop je 9 van de 10 keer ook als Zespri..
pi_42628013
Krijgt die mevrouw ook medicatie?
Dit kan de allergische reactie ook nogeens versterken.
Misschien is een allergietest een goed alternatief hiervoor.
pi_42637753
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 23:45 schreef klipper het volgende:
Krijgt die mevrouw ook medicatie?
Dit kan de allergische reactie ook nogeens versterken.
Misschien is een allergietest een goed alternatief hiervoor.
Deze mevrouw krijgt geen medicatie; ik denk toch dat het een allergische reaktie is, als het bijten in de wang is, zou het ook bij andere eetmomenten moeten zijn.
Iedereen bedankl voor het meedenken; behalve natuurlijk degene met kwetsende reakties; je zult zelf maar een gehandicapte broer of zus of zelfs kind hebben.
pi_42639512
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 12:12 schreef Katinkat het volgende:

[..]

Deze mevrouw krijgt geen medicatie; ik denk toch dat het een allergische reaktie is, als het bijten in de wang is, zou het ook bij andere eetmomenten moeten zijn.
Iedereen bedankl voor het meedenken; behalve natuurlijk degene met kwetsende reakties; je zult zelf maar een gehandicapte broer of zus of zelfs kind hebben.
Ach de mensen die alleen kunnen kwetsen zijn gewoon bang omdat ze onwetend zijn.
pi_42651499
Zo ie zo moet je bij een boel fruit soorten oppassen met allergische reacties, vooral bij verstandelijk gehandicapten, die kunnen vaak niet goed aangeven dat ze er allergisch voor zijn.

Een opmerking dat het prikt, of het bloeden is een serieus teken het niet meer te geven. Ook kan het verstandig zijn te informeren of er gegevens over (voedsel) allergieën bekent zijn.
pi_42669337
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 23:18 schreef Waterweg het volgende:
toch mooi dat de gele kiwi hier Zespri genoemd wordt...terwijl dat gewoon een merknaam is van groene en gele kiwi's is!

De gele is, zoals hierboven gezegd, de Zespri Gold..
de groene koop je 9 van de 10 keer ook als Zespri..
Ik wist niet dat die gele kiwi gewoon "gele kiwi" heet, dus noemde ik hem maar zespri gold
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')