Van Persie bewaakt zijn plezier in het spelletje
door Dick Sintenie
Zaterdag 4 augustus 2007 - AMSTERDAM - Aan de hand van Dennis Bergkamp en Thierry Henry zette Robin van Persie in 2004 zijn eerste voorzichtige schreden in de Premier League. Nu moet hij bij Arsenal in de voetsporen treden van beide grootheden. "Maar ik kan ze natuurlijk niet doen vergeten."
Volkomen ontspannen zat Van Persie een dag voor het Amsterdam Tournament in een lederen fauteuil van het Hilton Hotel en stond hij op zijn eigen, geestdriftige wijze de pers te woord. Hij dolde wat met Ajacied Wesley Sneijder, zijn ploeggenoot in het Nederlands elftal, glimlachte zo onschuldig mogelijk voor het oog van de camera's en diende en passant wat Engelse media van repliek: "Arsenal is door sommigen van jullie al afgeschreven nog voor het seizoen begonnen is. Maar ik zeg: Arsenal gaat meedoen om de titel." De algemene verwachting is dat Arsenal het zwaar gaat krijgen komend seizoen. Dat is ingegeven door het feit dat de Londense club een bijzonder teleurstellend jaar achter de rug heeft en een paar weken geleden ook nog eens Thierry Henry - hart en ziel van de ploeg - verloor aan Barcelona. Spectaculaire aankopen lijkt manager Arsène Wenger niet te willen doen. In tegenstelling tot Manchester United, Liverpool en Arsenals stadgenoot en aartsrivaal Tottenham Hotspur, drie clubs die zich nadrukkelijk manifesteerden op de transfermarkt.
Het zegt volgens Van Persie allemaal niets. "We zouden een te jong team hebben, maar dat valt met een gemiddelde leeftijd van 25 jaar best mee. En wat is te jong? Vorige week speelden we tegen Inter Milaan, toen debuteerde bij ons een jongen van zeventien. Kieran Gibbs. Had nog nooit iemand van gehoord. Wij ook niet. Ik dacht, hij zal wel zenuwachtig zijn, dus ik geef hem in de rust een aai over z'n bol om te zeggen dat hij het prima deed en dat hij zich nergens zorgen over hoefde te maken. Maar hij was helemaal niet nerveus. Hij was gewoon lekker aan het ballen tegen Inter."
Met dezelfde branie meldde Van Persie zich drie jaar geleden op Highbury. De branie heeft inmiddels plaatsgemaakt voor zelfbewustzijn, zonder dat hij het plezier in het spel heeft verloren. "Plezier is zelfs het belangrijkste. Voetbal draait niet om geld of om 'flashy things' maar om de bal. Ik wil dat andere mensen achter mij aan rennen en niet andersom. Ik zou het attractieve voetbal van een ploeg als Arsenal nooit willen opgeven voor een ploeg die in een defensieve stijl elke week met 1-0 wint."
Tegen Inter maakte Van Persie op fraaie wijze het winnende doelpunt (2-1). Wenger heeft voor zijn aanvaller een belangrijke rol in gedachten, maar Van Persie zelf - hij wordt maandag vierentwintig jaar - weigert zichzelf te zien als de vervanger van Thierry Henry. "Henry heeft zoveel laten zien en zoveel bereikt met Arsenal, zo'n speler kan ik niet doen vergeten. Maar ik moet wel meer verantwoordelijkheid voor het team nemen dit seizoen. Ik ben geen tennisser, ik beoefen een teamsport. We moeten het samen doen. Henry maakte bovendien tussen de twintig en vijfentwintig per jaar. Een topscorer zal ik nooit worden. Dat moet ik ook niet willen, want dan blokkeer ik alleen maar."
Toch was hij vorig seizoen met elf doelpunten in het eerste half jaar een eind op weg. Tot een blessure (gebroken middenvoetsbeentje) in januari al een einde maakte aan zijn seizoen. "Ik heb vorige week mijn eerste volledige wedstrijd gespeeld. Ik ben nog niet honderd procent fit."
Hij maakt zich voorzichtig op voor een belangrijk jaar, waarin hij zich ook met het Nederlands elftal kan kwalificeren voor het EK 2008. "Je speelt maar tien of elf jaar aan de top, dan is elk seizoen belangrijk."
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !