Je gaf aan dat je HTML kennis hebt. Ik neem aan dat je dan regelmatig html paginaatjes maakt. Ik vraag me af, maak jij je code pas mozilla-compatibel nadat iemand aangeeft dat je pagina's in mozilla er niet goed uitzien of zorg je bij het opmaken van de code dat je pagina's mozilla-compatibel zijn?quote:
Jij bent toch zo fel tegen discussie voeren om het discussie voeren?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:45 schreef haaahaha het volgende:
Je gaf aan dat je HTML kennis hebt. Ik neem aan dat je dan regelmatig html paginaatjes maakt. Ik vraag me af, maak jij je code pas mozilla-compatibel nadat iemand aangeeft dat je pagina's in mozilla er niet goed uitzien of zorg je bij het opmaken van de code dat je pagina's mozilla-compatibel zijn?
Er is ook geen reden tot standaard die papiertjes te tellen. Dat is een optie tot controle, een hertelling, zo je wil.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:43 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Met de handmatige telling ging het dus mis.
Dan krijg je Amerikaanse toestanden. Lijkt me ook niet de bedoeling.
Als er maar één stem verschil in zit, dan is het al redenen om aan beide uitslagen te gaan twijfelen.
Hij vraagt gewoon simpel of je inspeelt op komende problemen. Dat is verder een normale vraag hoor.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:53 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Jij bent toch zo fel tegen discussie voeren om het discussie voeren?
Waarom stel je dan een vraag als deze?
lol, geef gewoon antwoord op m'n vraag.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:53 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Jij bent toch zo fel tegen discussie voeren om het discussie voeren?
Waarom stel je dan een vraag als deze?
En wat geeft dan de zekerheid dat die papiertjes wel goed geteld worden? Of dat papiertjes niet ineens ongeldig worden verklaard omdat de inkt niet goed was even?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:55 schreef sigme het volgende:
Standaard moet je natuurlijk die computeruitslag vertrouwen. Bij indicatie van misstanden (pers, kiescommissie, burger / stemmer die aangifte doet), dán moet je die papiertjes hertellen.
En wat zie je dan als probleem?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:59 schreef calvobbes het volgende:
[..]
En wat geeft dan de zekerheid dat die papiertjes wel goed geteld worden? Of dat papiertjes niet ineens ongeldig worden verklaard omdat de inkt niet goed was even?
Dan ontstaan dus gewoon Amerikaanse toestanden als het al een paar stemmen verschilt.
Jij vond het geen probleem hoe de Amerikaanse verkiezingen een paar jaar terug zijn verlopen?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:00 schreef Yildiz het volgende:
En wat zie je dan als probleem?
lol, je geeft geen antwoord op m'n vraag?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:02 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Jij vond het geen probleem hoe de Amerikaanse verkiezingen een paar jaar terug zijn verlopen?
Dat maak jij ervan.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:10 schreef haaahaha het volgende:
waarmee je eigenlijk aangeeft dat nedap/politiek haar eigen tools niet controlleert
Achja... Omdat ik geen antwoord geef op een vraag, ben ik juist een onnodige discussie aan het voerenquote:Dat je niet antwoord op die html vraag geeft maar weer even aan dat je aan het discusseren bent om het discusseren.
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:45 schreef haaahaha het volgende:
[..]
Je gaf aan dat je HTML kennis hebt. Ik neem aan dat je dan regelmatig html paginaatjes maakt. Ik vraag me af, maak jij je code pas mozilla-compatibel nadat iemand aangeeft dat je pagina's in mozilla er niet goed uitzien of zorg je bij het opmaken van de code dat je pagina's mozilla-compatibel zijn?
Als dat apparaat klopt, komt de handmatige telling overeen met die van de computer. Daar is geen woord amerikaans bij.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:59 schreef calvobbes het volgende:
[..]
En wat geeft dan de zekerheid dat die papiertjes wel goed geteld worden? Of dat papiertjes niet ineens ongeldig worden verklaard omdat de inkt niet goed was even?
Dan ontstaan dus gewoon Amerikaanse toestanden als het al een paar stemmen verschilt.
Zoals al diverse malen gezegd, de handmatige telling ging dus in de fout en het apparaat klopte wel.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:18 schreef sigme het volgende:
Als dat apparaat klopt, komt de handmatige telling overeen met die van de computer. Daar is geen woord amerikaans bij.
Om te beginnen: die papiertjes dienen niet als belangrijkste het doel van hertelling maar van verificatie van de keuze van de kiezer (individueel dus). Of de kiezer die optie ook (en juist) gebruikt maakt voor de controlerende werking (op optie is er) niet echt uit.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:20 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Zoals al diverse malen gezegd, de handmatige telling ging dus in de fout en het apparaat klopte wel.
Wat moet je dan vertrouwen?
En hoe voorkom je dan dat je Amerikaanse toestanden krijgt?
Als er reden is aan alle, of veel, uitslagen uit de stemcomputers te twijfelen is dat vermoedelijk een betere optie.quote:Dan kun je beter meteen al opnieuw gaan stemmen als je de computeruitslag niet vertrouwt.
Inkt op. Inkt verdwenen doordat het papiertje in de zon heeft gelegen. Papiertje dat niet goed door de machine gaat. Papiertje dat half afscheurt. etc.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:45 schreef sigme het volgende:
Verder zijn amerikaanse toestanden te voorkomen door betere apparaten. Een printje mag niet onleesbaar zijn. Hoe moeilijk is dat?
Ik weet niet wat jij veel vind, maar per stembureau zullen er toch wel een max 5.000 stemmen ofzo binnenkomen?quote:Hertellen - en vooral foutief hertellen- is een probleem als er héél véél herteld moet worden.
Dat zal nu niet anders zijn dan ten tijde van stembiljetten.quote:Ik vertrouw die best - als ze maar ter verantwoording geroepen kunnen worden. Aangifte van mogelijke misstanden is openbaar; de democratische controlemechanismen (waarvan de pers deel uitmaakt) moeten ervoor zorgen dat een en ander naar tevredenheid wordt afgehandeld.
Dat kan met geen enkel systeem.quote:Nogmaals: het gaat er niet om dat je hiermee een absoluut misdadige regering misdadig handelen zou kunnen verhinderen; het gaat er ook niet om een volstrekt betrouwbare overheid te frustreren, het gaat erom dat de democratie geborgd is doordat het niet mogelijk is sjoemelen ongemerkt weg te moffelen.
Nee. Handmatige telling is onbetrouwbaar gebleken in het verleden, dat is nu juist de reden dat men op electronisch stemmen is overgegaan.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:18 schreef sigme het volgende:
Als dat apparaat klopt, komt de handmatige telling overeen met die van de computer. Daar is geen woord amerikaans bij.
Papieren stemming kent een controleoptie die elektronisch stemmen zonder papertrail niet kent. Dat elektronisch stemmen en teller beter en foutlozer is, staat los van die controle-optie. Je moet niet het één afschaffen om het ánder te verbeteren. Daar is geen noodzaak toe en het is geen winst.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 14:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee. Handmatige telling is onbetrouwbaar gebleken in het verleden, dat is nu juist de reden dat men op electronisch stemmen is overgegaan.
Ja, maar daar gaat het dus ook niet om. Die computer moet béter ingepast worden.quote:Er zijn genoeg documentatie terug te vinden daarover overigens.
Nee, het gaat niet om het vertrouwen in de machine maar om de borging van de betrouwbaarheid. Die borg je door functionele ruzie, administratieve organisatie: controle door tegenstanders.quote:De argumentatie van de tegenstanders is behoorlijk krom, de geschiedenis kent meer problemen met handmatige tellingen en al dan niet bewuste fouten dan met electronisch stemmen.
Of vertrouwen de tegenstanders er wel op dat iedere teller eerlijk is en niet in het verkeerde hokje turft...da's dan wel raar, ze stellen tenslotte zelf dat iets wat gemanipuleerd kan worden dat ook zal worden en geven daarom geen vertrouwen aan machines.
Als blijkt dat stemmen via de computer beter en foutlozer is, waarom wil je dan nog een optie die verwarring kan veroorzaken?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 14:43 schreef sigme het volgende:
Papieren stemming kent een controleoptie die elektronisch stemmen zonder papertrail niet kent. Dat elektronisch stemmen en teller beter en foutlozer is, staat los van die controle-optie.
Dat zijn fouten. Dat zijn fouten.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 14:08 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Inkt op. Inkt verdwenen doordat het papiertje in de zon heeft gelegen. Papiertje dat niet goed door de machine gaat. Papiertje dat half afscheurt. etc.
Nogmaals - dat doet niet ter zake.quote:Bij een dergelijk systeem kan vanalles misgaan. En dan nog is het de vraag of het echt nuttig is. Bij eerdere tests bleek dat veel mensen niet eens de moeite namen om op dat papiertje te kijken.
Het is wel een stuk makkelijker tellen als je weet wat de uitslag is.. dat zoekt een stuk sneller naar fouten.quote:Dan lijken me de aanpassingen die nu worden gedaan afdoende en goedkoper dan een dergelijk paper trail.
[..]
Ik weet niet wat jij veel vind, maar per stembureau zullen er toch wel een max 5.000 stemmen ofzo binnenkomen?
Daar kan het ook al verkeerd gaan.
Jawel. Stel dat er 100 stemmers zijn. Die zweren dat ze alle 100 VVD gestemd hebben. Het apparaat zegt 100 CDA. Waaruit bestaat nu de enig mogelijke controle? Nogmaals op de 'genereer uitslag' drukken.quote:[..]
Dat zal nu niet anders zijn dan ten tijde van stembiljetten.
Oh jawel. Bijvoorbeeld met een computer waarbij de enige controle door diezelfde computer wordt uitgevoerd.quote:[..]
Dat kan met geen enkel systeem.
Omdat het gaat om de optie de invoer te controleren. Het hebben van die optie garandeert die 'beter & foutlozer'. Een computer kan namelijk heel véél beter dan een mens met een telraam. Bijvoorbeeld veel beter fouten maken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 14:50 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Als blijkt dat stemmen via de computer beter en foutlozer is, waarom wil je dan nog een optie die verwarring kan veroorzaken?
Ja idd. Maar die dingen gebeuren gewoon.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 15:09 schreef sigme het volgende:
Dat zijn fouten. Dat zijn fouten.
Hoe kun je in een paar duizend briefjes snel zoeken wat fout is, terwijl je niet zeker weet of de papiertjes fout zijn, of dat de computer fout is?quote:Het is wel een stuk makkelijker tellen als je weet wat de uitslag is.. dat zoekt een stuk sneller naar fouten.
Als iemand in staat is om de computer een stem op een andere manier weg te laten schrijven, dan is iemand ook in staat om op het papiertje WEL de goed stem te zetten en in de computer niet.quote:En nogmaals: de waarde van controle zit in de optie -er stemmer!- te controleren of de stem juist is. Niet in de nateloptie. Die is er wel, maar daar zit het probleem nauwelijks.
Een stemming is niet zo simpel dat er maar 100 mensen stemmen en dat er maar 2 partijen zijn.quote:Jawel. Stel dat er 100 stemmers zijn. Die zweren dat ze alle 100 VVD gestemd hebben. Het apparaat zegt 100 CDA. Waaruit bestaat nu de enig mogelijke controle? Nogmaals op de 'genereer uitslag' drukken.
Als je perse wilt, dan kun je ook een stembiljetten systeem zodanig beinvloeden dat een echte controle niet meer mogelijk is.quote:Oh jawel. Bijvoorbeeld met een computer waarbij de enige controle door diezelfde computer wordt uitgevoerd.
Ja en?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 15:26 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ja idd. Maar die dingen gebeuren gewoon.
Als je nu al ziet wat er bij de stemmingen fout gaat zullen dat soort dingen ook gewoon gebeuren.
Als de computer zegt 50 PvdA, 50 VVD en de stapel zegt 60 PvdA, 40 VVD, dan hoef je niet te gaan zoeken in de stapel CDA.quote:[..]
Hoe kun je in een paar duizend briefjes snel zoeken wat fout is, terwijl je niet zeker weet of de papiertjes fout zijn, of dat de computer fout is?
Huhquote:[..]
Als iemand in staat is om de computer een stem op een andere manier weg te laten schrijven, dan is iemand ook in staat om op het papiertje WEL de goed stem te zetten en in de computer niet.
Dus die controle optie is ook niet zaligmakend.
Sowieso is iemand die in staat is om de computer te manipuleren ongetwijfeld ook in staat de biljetten te beinvloeden.
Je méént het. Dat was uiteraard ook een versimpeld voorbeeld.quote:[..]
Een stemming is niet zo simpel dat er maar 100 mensen stemmen en dat er maar 2 partijen zijn.
Klopt: niets is een bescherming tegen echt kwaadwillige machthebbers en geen controle sluit fraudemogelijkheid uit. Je moet daarom een nuttige controle hebben die juist goedwillenden op het rechte spoor houdt.quote:[..]
Als je perse wilt, dan kun je ook een stembiljetten systeem zodanig beinvloeden dat een echte controle niet meer mogelijk is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |