abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 21:36:21 #1
80732 Xternal
Say Hé! Say Ho!
pi_42557811
Bron 1
Bron 2

Ik las dit laatst en vind het vreemd dat er hier nooit meer aandacht aan is geschonken.

Henry Tandey was een Engelse soldaat, die tijdens de Eerste Wereldoorlog de kans heeft gehad om Hitler dood te schieten. Na een Duitse aanval probeerde Hitler weer terug te komen naar zijn linies totdat hij oog in oog met Henry Tandey kwam te staan. Henry nam Hitler op de korrel, maar besloot - in een moment van medelijden - hem te laten lopen.

Hoe zou hij zich gevoeld hebben toen Hitler zo'n 30 jaar later de Tweede Wereldoorlog begon? Ik zou niet met mezelf kunnen leven als mij dit was overkomen ...
pi_42558239
Ik wel. Ik zou het natuurlijk jammer vinden dat Hitler zijn krankzinnige ideeen tot uitvoer heeft kunnen brengen, maar ik persoonlijk zou me niet willen verlagen tot het vermoorden van iemand anders. Zeker niet zonder de kennis achteraf.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 21:48:21 #3
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_42558317
Hitler was slechts de vonk die het kruidvat liet ontploffen. Er was wel een andere opgestaan om Hitlers taak te volbrengen als Hitler was gedood destijds.

In het licht van de Sociaal Darwinistische dwaling en de recessie en confessies die Duitsland moest doen was het practisch onvermijdelijk dat er nog een wereldoorlog zou komen in Europa.
I mean no harm
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 21:50:07 #4
80732 Xternal
Say Hé! Say Ho!
pi_42558399
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 21:48 schreef pomtiedom het volgende:
Hitler was slechts de vonk die het kruidvat liet ontploffen. Er was wel een andere opgestaan om Hitlers taak te volbrengen als Hitler was gedood destijds.

In het licht van de Sociaal Darwinistische dwaling en de recessie en confessies die Duitsland moest doen was het practisch onvermijdelijk dat er nog een wereldoorlog zou komen in Europa.
Maar dan wel een wereldoorlog zonder holocaust!
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 21:55:24 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42558623
Zijn wapen zou geweigerd hebben.
The End Times are wild
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 21:55:52 #6
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_42558643
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 21:50 schreef Xternal het volgende:

[..]

Maar dan wel een wereldoorlog zonder holocaust!
Wie zegt dat?

De Joden haten was best logisch (maar niet goed!), ze waren al eeuwen de paria van Europa, opgejaagd en uitgemoord. Daarnaast waren ze rijk in een tijd van heersende armoede. Perfect doelwit voor iedereen die een zondebok moest hebben. Vergeet niet dat Hitler slechts 1 persoon was die de Joden (Zigeuners, en ander ook nog andere mensen) als zondebok aanwees en liet vermoorden.
Vergeet ook niet dat het o zo grote Rusland hetzelfde heeft gedaan tijdens en na de 2e Wereldoorlog. Spijtig maar waar, het zou waarschijnlijk weer gebeuren zelfs zonder Hitler.

Daarnaast, het kan beter gaan zonder dat Hitler er was, maar ook erger. Stel je voor dat er eentje aan de macht kwam die Rusland met rust liet en eerst even rustig Groot Britannie en Afrika veroverd waardoor de VS geen goede grond had voor troepen neer te zetten en zich wellicht niet deed inmengen! Dat zou pas een ramp zijn.

Het is gebeurd, Hitler is geweest en erover verder speculeren is leuk maar zinloos. Als hij vroegtijdige was vermoord was er wel een nieuwe gestuurd.
I mean no harm
pi_42558705
Op discovery was ooit een docu. over de soldaat in het algemeen. Schijnt dat ontzettend veel soldaten expres hun vijand missen met het schieten..
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 22:01:40 #8
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_42558873
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 21:57 schreef MacNificent het volgende:
Op discovery was ooit een docu. over de soldaat in het algemeen. Schijnt dat ontzettend veel soldaten expres hun vijand missen met het schieten..
Ik niet! Ieder mensenleven minder is een goede daad voor de wereld. En ik zou mezelf niet vermoorden want ik ben veel beter in het vermoorden van anderen.
I mean no harm
pi_42559183
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 21:57 schreef MacNificent het volgende:
Tja.. het lijkt mij ook niet makkelijk om iemand koud te maken, ook al is het een vijand. Maarja, als je soldaat bent moet je wel.. Waarom miste ze expres volgens de documentaire?
Moet je, kut?
Adriana (L)
pi_42559219
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 21:48 schreef pomtiedom het volgende:
Confessies? Wat hebben de Duitsers dan moeten bekennen wat nog niet bekend was?
** Als iedereen eens net zo perfect was als ik zou moeten zijn **
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 22:13:24 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42559339
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 22:11 schreef Disorder het volgende:
Hier zou men een vette film over kunnen maken.

Man met snor loopt over loopgraaf.
"Pang"
Man met snor stort ter aarde.

FIN
The End Times are wild
  woensdag 11 oktober 2006 @ 07:43:59 #13
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_42567528
Hindsight is always 20-20

Ik denk dat dit soort verhalen in WO1 meerdere malen hebben gespeeld. En bovendien: Wie weet hoeveel ellende er is voorkomen door de soldaten die wel zijn gesneuveld dood te schieten. Misschien zat daar wel de briljante geest tussen die Hitler in 1943 aan een atoombom zou hebben geholpen.

Dit soort 'what if..' gedoe slaat zelden ergens op. Er is altijd ook wel een tegenovergesteld geval te bedenken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 11 oktober 2006 @ 08:59:26 #14
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42568278
Je kunt je idd nooit weten hoe het gelopen zou zijn als er in het verleden andere beslissingen waren genomen.

Maar zou me kunnen voorstellendat Henry iets zou hebben gehad van: 'had ik maar'...'
(Un)masking for the greater good.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 09:00:52 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_42568297
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 22:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

[i]
Man met snor loopt over loopgraaf.
Nou, dat gegeven alleen al lijkt me goed voor een film als 'The Return of Jesus Christ'
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 11 oktober 2006 @ 09:51:01 #16
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_42569113
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 22:10 schreef Lucky8 het volgende:

[..]

Confessies? Wat hebben de Duitsers dan moeten bekennen wat nog niet bekend was?
Dat moet natuurlijk consessies zijn.

Overigens als pikant Detail in de tijd van Napoleon (die zelf voor godsdienstvrijheid was) waren er plaatsen waarin de Joden met gele armbanden moesten rondlopen en soms zelfs geen synachoge mochten hebben.
Napoleon wilde met zijn campagne in Egypte mede de staat Palastina ter beschikking stellen voor de Joden, maar door een vroegtijdig verlies werd dit teniet gedaan (het document bestaat nog en is gebruikt voor de rechtvaardiging van de staat Israel na de 2e Wereldoorlog).

Het is dus zeer waarschijnlijk dat de gele Jodenster van Hitler simpelweg een kopie is van de gele armbanden die Joden moesten dragen omstreeks de 18e19e eeuw. Men moet ook niet vergeten dat zaken zoals de Spaanse inquisitie het doel hadden Moslims, Joden en protestanten uit te roeien en er veel protest en verontwaardiging was tegen napoleon's vrijheid van godsdienst met name over de vrijheid voor het Jodendom om gelijk te zijn aan katholisme en protestantisme. Het is dus helemaal niet zo vreemd dat de Joden door Hitler en vele anderen als zondebok werden gebruik.
Ze werden al eeuwen lang aangewezen als de brengers van bijvoorbeeld de pest en economische problemen enzo.
I mean no harm
  Admin woensdag 11 oktober 2006 @ 10:00:28 #17
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_42569262
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 21:36 schreef Xternal het volgende:
Bron 1
Bron 2

Ik las dit laatst en vind het vreemd dat er hier nooit meer aandacht aan is geschonken.

Henry Tandey was een Engelse soldaat, die tijdens de Eerste Wereldoorlog de kans heeft gehad om Hitler dood te schieten. Na een Duitse aanval probeerde Hitler weer terug te komen naar zijn linies totdat hij oog in oog met Henry Tandey kwam te staan. Henry nam Hitler op de korrel, maar besloot - in een moment van medelijden - hem te laten lopen.

Hoe zou hij zich gevoeld hebben toen Hitler zo'n 30 jaar later de Tweede Wereldoorlog begon? Ik zou niet met mezelf kunnen leven als mij dit was overkomen ...
Sorry je te moeten teleurstellen, dit is een broodje aap verhaal.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 10:04:16 #18
3767 Herald
Come get some
pi_42569324
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 10:00 schreef yvonne het volgende:
ik had gelezen dat Hitler jaarlijks ook 17 spinnen in zijn slaap at, is dat wel waar Yvonne?
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
  Admin woensdag 11 oktober 2006 @ 10:05:31 #19
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_42569350
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 10:04 schreef Herald het volgende:

[..]

ik had gelezen dat Hitler jaarlijks ook 17 spinnen in zijn slaap eet, is dat wel waar Yvonne?
Dat doen we allemaal herald, allemaal, zelfs meer dan 17.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_42569497
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 10:05 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat doen we allemaal herald, allemaal, zelfs meer dan 17.
Broodje aap
pi_42570169
quote:

[..]

Ik vind het ook redelijk onwaarschijnlijk maar waarom is het dan een Broodje Aap verhaal?
  woensdag 11 oktober 2006 @ 11:14:40 #22
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42570853
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 10:12 schreef Knoekie het volgende:

[..]

Broodje aap
Ik wou 't niet zeggen, maarre, idd
(Un)masking for the greater good.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 11:31:38 #23
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_42571273
MAW broodje Hitler verhaal? Ik dacht altijd dat het verhaal echt was. verbeeld me zelfs dat ik een interview met die soldaat ooit op Discovery heb gezien, maar dat kan ik me ook verbeelden...zie teveel Discovery om alles te onthouden kennelijk

In elk geval, jodenhaat was/is niet door Hitler uitgevonden, in feite had heel Europa een pesthekel aan Joden in die tijd. Hij was heel goed in het bespelen van de heersende gevoelens, maar er was anders wel iemand anders geweeest die er gebruik van had gemaakt, denk ik. Duitsland voelde zich zo verraden, en was zo arm dat ze anders mischien een communistische jodenhater hadden gekozen pv een facist. Dan had de hitlervervanger nooit Rusland aangevallen, en spraken we nu allemaal verplicht Duits, geleerd op School "kameraad Lenin" nummer 535 of zo...

(Trouwens, fascisme en jodenhaat zijn volgens mij geen synoniemen, fasisme + jodenhaat = nazisme, dacht ik)
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  woensdag 11 oktober 2006 @ 11:50:33 #24
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_42571753
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 11:31 schreef Captain_Fabulous het volgende:
knip

(Trouwens, fascisme en jodenhaat zijn volgens mij geen synoniemen, fasisme + jodenhaat = nazisme, dacht ik)
Komt aardig in de buurt ja.
Ik had wel eens gehoord van die soldaat en van het verhaal; maar hoe weet je zo zeker dat het een broodje aap verhaal is Yvonne?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  woensdag 11 oktober 2006 @ 13:43:43 #25
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_42574820
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_42577435
Het is natuurlijk een perfect propaganda-verhaaltje...

Tandey is de held die propaganda-docters zich graag zien, een Man van eenvoudige afkomst, opgegroeid als wees omdat zijn vader die zelf ok soldaat was omgekomen ...

Als soldaat twee keer gewond in de eerste werreldoorlog , maar met vijf heldendaden op zijn naam.
Dat is natuurlijk een perfect 'tegen-beeld' tegen Hitler, die ook 2x gewond was en ook enige heldendaden begaan had en daarvoor onderscheiden was (maar niets in vergelijk tot Tandey)...

Een stoere britse soldaat die heldendaden verricht en de duitsers, waaronder Hitler verslaat in de oorlog ...
Niet voor niks werd dit verhaal voor het eerst in 1940 gepubliceerd, na het uitbreken van de tweede wereldoorlog en op een moment dat de Britten graag een heroisch verhaal wilden horen over hoe Hitler door britse heldensoldaten te doden was...
Je bent pas geslaagd, als je niemand hebt laten zakken...
  woensdag 11 oktober 2006 @ 18:33:24 #27
80732 Xternal
Say Hé! Say Ho!
pi_42584685
quote:

[..]

Hoe kom je hierbij? Ik heb van hem gehoord middels een documentaire op BBC radio, daarnaast staat het op Wikipedia (ok, wellicht niet het meest betrouwbare, alhoewel ze vaak redelijk snel zijn in het verwijderen van verhalen die geen goede bronnen hebben) en op www.firstworldwar.com
  Admin woensdag 11 oktober 2006 @ 18:42:18 #28
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_42584937
Ik zal vandaag nog even wat bronnen voor je zoeken

pi_42594454
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 18:42 schreef yvonne het volgende:

Ik zal vandaag nog even wat bronnen voor je zoeken
Dan heb je nog iets meer dan een uur.
pi_42596878
Ach ja, als als als. Stel dat het waar is, misschien was er wel iets veel ergers gebeurd als hij hem wel had neergeschoten. Hier kun je heeeeeeel lang over lullen. Sterker nog, als hij hem wel had neergeschoten, had ik misschien niet eens bestaan en had ik deze reactie niet kunnen geven. Ehh.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  donderdag 12 oktober 2006 @ 02:48:42 #31
111528 Viajero
Who dares wins
pi_42600029
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 09:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nou, dat gegeven alleen al lijkt me goed voor een film als 'The Return of Jesus Christ'

En mensen maar zeggen dat je een zuurpruim bent zonder humor.. goeie, L_V
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  Admin donderdag 12 oktober 2006 @ 08:42:52 #32
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_42601603
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 22:51 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Dan heb je nog iets meer dan een uur.

Historians dispute legend that soldier spared Hitler's life
By Sebastien Berger

A FIRST World War legend that Adolf Hitler's life was spared by a soldier who had him in his sights has been questioned by new research.

Pte Henry Tandey, who was serving with the Duke of Wellington's Regiment, reputedly had a chance to kill the future Führer during fighting at Marcoing, near Cambrai, France, on the day he won a Victoria Cross, Sept 28, 1918. But he could not, according to the story, bring himself to kill a wounded man and instead let Hitler go.

In 1938, courtesy of Neville Chamberlain, then Prime Minister, he discovered the apparent identity of his enemy, and two years later he was interviewed by the Sunday Graphic after the German air raids on Coventry, where he was working.

"I couldn't shoot a wounded man," he said. "So I let him go. If only I'd known what he'd turn out to be. When I see all the people, women and children, he has killed and wounded here in Coventry, I'm sorry to God I let him go."

Hitler was indeed wounded in northern France, but extensive work by historians at the Green Howards Regimental Museum in Richmond, North Yorks, together with colleagues in Germany, has cast new doubt on the story.

Documents in the Bavarian State Archive show that Corporal Hitler was on leave on the day in question and nowhere near the battle.

The regimental museum's curator, Lt Col Neil Mackintosh, said: "I am very sorry indeed that the story has proved unfounded. Everyone connected with the regiment would have loved it to have been true.

"However, it in no way detracts from the fact that Tandey was a remarkable, brave man and the highest decorated private soldier of the Great War."

Nonetheless, it appears that both Hitler and Tandey believed that they had met.

Equally, the new findings do not entirely explain why Hitler asked the Green Howards, in which Pte Tandey later served, for a print of a painting of him that hung in the officers' mess. It showed Tandey carrying a wounded comrade to safety at Menin in October 1914, where Hitler also fought. The Führer's adjutant, a Capt Weidmann, thanked the regiment, writing: "The Führer is naturally very interested in things connected with his own war experiences. He was obviously moved when I showed him the picture."

When Neville Chamberlain visited Munich, Hitler showed him the picture, saying: "That man came so near to killing me. I thought I would never see Germany again."
http://www.telegraph.co.u(...)97/10/27/nhit27.html

Admin donderdag 12 oktober 2006 @ 08:48:13 #33
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_42601667
In Gerald Gliddons VC series, "The Final Days 1918" Henry 'Napper' Tandey VC DCM MM Mentioned in despatches 5 times; is covered in detail and HE states:

"I don't want spoil a good story but Hitler and Tandey could not have been in opposition on 28th September 1918 because Hitler's unit 16th Bavarian Reserve Regt was not close to Marcoing at the time, furthermore, Hitler himself was on the point of returning from leave."

He also survived the Coventry Blitz of 1940. He passed away 1977.

The chapter itself covers Henry's life in depth and shows him a brave and dedicated soldier of the Green Howards(Which he saw himself as, even though he enlisted a DWR); where his medals are now held in their museum.

According to the article it was at Marcoing in 1918 where Tandey also won his VC. However, the article claims that the future Fuhrer was also near the scene of the Menin Road action in 1914, which is why he bought the print of that incident.Well, I suppose the Ypres Salient is pretty small! According to the article (unreferenced as I said) Adolf had researched the identity of the soldier who saved him and came to the conclusion it was Tandey although the Leamington man had no recollection of the incident. I presumed that the Bohemian Corporal was nowhere near Marcoing at the time, but where did all this stuff about Hitler bringing it up with Chamberlain in 1938 come from?
(The article is in a popular local history book called 'More Ripples From Warwickshire's Past' by Paul Bollitho., published in 1997. It also has some First World War references to the Labour peer Lord Leatherland who was apparently a CSM in the Royal Warwicks at the age of 18 and livedto be the oldest Great War veteran in the House of Lords, dying in 1992.)

I think it is al rubbish. Hitler was wounded two times: once on 5 October 1916 near Le Barqué (by a piece of shrapnell at the left leg) and he was wounded by gas near Wervicq-Sud on 15 October 1918.
While Hitler was just north of the Menin Road from 29 October 1914 on, Tandey's battalion was south of the Menin Road, so they couldn't have met then. The regiment Hitler served in, stormed the crossroads visible on the painting on 29 October 1914 (when the grenadier Guards were overwhelmed IIRC).

Henry Tandy spent all of his post war working life in my home town of Coventry. Tandy never claimed to have saved Hitler's life and the story seems to have come from a very imaginative journalist.

Henry Tandy was in fact a very modest man. Attending the funeral of another local VC, Arthur Hutt, in 1954, he preferred to keep a low profile
during the funeral procession refusing to appear in the front ranks of the mourners and most notably not wearing his medals out of respect for his fellow VC.

Another thing I din't mention: Hitler was a runner, so he had to carry orders etc. from one HQ (regiment, battalion, company) to another (regiment, battalion, company). He was not "in" the frontline in strictu sensu, he was always running in the trenches and in the open in the artillery fire and was therefore usually not in the line of fire of the infantry normally (although he saved his comapny commander's live near Wytschaete once, while "in" the frontline).

I do NOT support the views of the man, but he was a real "hero" in the First World War, having received several orders and mentions only being Gefreiter (something like Lance Corporal) at the end of the war. Even political enemies were witnesses in favor of him during some lawsuits (about him being a hero during WW1) in the 1920-1930s.
I helped a bit with a documentary of the BBC about Hitler in WW1, and I have some books about him in WW1, that's why I know this.

Greatwarforum te Engeland,
oh en geloof me, deze mannen zijn experts

Admin dinsdag 14 januari 2014 @ 15:17:00 #34
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_135480600
Schopje van een oeroud topic.

In het kader 2014-2018 schijnt iedereen historicus te zijn en iedereen een boek te moeten uitgeven.
http://www.demorgen.be/dm(...)5826301397649367043#!

Maar helaas pindakaas, het blijft een broodje aap.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=92692#92692
en
http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=3197
en niet geheel onbelangrijk: Hitler zat helemaal niet bij Marcoing eind september 1918...(c)AOK4

dinsdag 14 januari 2014 @ 15:38:39 #35
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_135481361
^O^
  dinsdag 14 januari 2014 @ 17:35:06 #36
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_135485416
Ik ben bang dat we Yvonne nog keihard nodig hebben met alle aandacht op de 1e wo deze jaren :@

Dit verhaal stond gisteren ook alweer her en der geplaatst in de media. Was al een betje bang dat het een broodje aap verhaal zou zijn. Ben benieuwd welk stuk "propaganda" volgende week weer word opgewarmd. Ik gok de Lusitania ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_135521098
Ach, wie weet heeft een ander wél een duitse soldaat neergeschoten die als dat niet was gebeurt de grote duitse leider was geweest ipv Hitler, maar dan op een wat constructievere manier die er toe geleid had dat Duitsland de oorlog gewonnen had. En dan waren we nu een duitse deelstaat geweest onder een duits keizerrijk. Wie zal het zeggen?

Oh. L_V was me al voor :P

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2014 15:12:07 ]
  dinsdag 28 januari 2014 @ 08:34:21 #38
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_136039713
het is naief om te denk dat 1 man de 2e wereldoorlog veroorzaakt heeft maar natuurlijk wel heel makklijk omdat het dan lekker overzichtelijk en simpel is. In werkelijkheid was de economische situatie in duitsland belabberd en waren de mensen diep ontevreden(en gingen dood van de honger). Of dit nu komt door het verdrag van versaille, of een ander oorzaak dat is niet echt belangrijk in deze. Hitler was de eerste die de situatie naar zijn hand wist te zetten. Was het Hitler niet geweest dan had er wel een andere gek zijn plaats ingenomen en dan hadden we nu "andere dictator" van alles de schuld gegeven..
opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')