abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42707603
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:58 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Maar krijg je wel tijdens je opleiding iets wat equivalent is aan zo'n ehbo cursus, of gewoon helemaal niets?

Dus dat je uiteindelijk basisarts bent, maar ja omdat men het niet meer zo vond passen in het cru, kan je wanneer het er echt op aankomt, niet iemand z'n leven redden, behalve een beetje interessant mond-op-mond geven en een beetje op iemand z'n borst drukken om toch de schijn te laten wekken dat je weet waar je mee bezig bent
precies, dat is wat ik probeer te zeggen, achterlijk dus.
pi_42707791
Woei, voor wie het nog nooit IRL heeft gedaan of overige geïnteresseerden: 22:50 een obductie op SBS6, met echte juicy shots
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_42708115
ik weet nog niet of ik een autopsy ga bijwonen
pi_42708190
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 22:16 schreef intoxicated het volgende:
Woei, voor wie het nog nooit IRL heeft gedaan of overige geïnteresseerden: 22:50 een obductie op SBS6, met echte juicy shots
'

Vet

Thx voor de info.
pi_42708203
Casus . Gynaecologische farmacologische casus zelfs .

Een 17-jarige vrouwelijke patiente bij u bekend in de huisartspraktijk.
Ze heeft een vriend. Van haar oudere zus heeft ze Meliane gekregen, waarvan zij op 42 aansluitende dagen een pil heeft geslikt. In deze periode heeft zij een aantal maal bloed in haar ondergoed gevonden. Zij komt nu bij u voor een vervolgrecept Meliane, omdat deze haar (na uittesten via zus) goed beviel. Zij heeft sinds kort een vriend, waarmee zij 4 dagen geleden voor het eerst onbeschermde coïtus heeft gehad.
Zij gebruikt naast deze (niet door u voorgeschreven maar van zus geleende) Meliane ook nog carbamazepine 3 dd 400 mg en ibuprofen zo nodig wegens dysmenorroe.

Wat legt u haar uit en wat is uw verdere beleid?
pi_42708252
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 22:28 schreef Repeat het volgende:
ik weet nog niet of ik een autopsy ga bijwonen
Gewoon doen, jullie kunnen tenminste afstand houden als je ziek wordt.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_42708340
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:53 schreef darkie_blue het volgende:

[..]

Poststreptokokken glomerulonefritis...dat heb ik nog niet gelezen. foei. Geen AB nodig in dit stadium omdat het een late complicatie is.
Ja precies. Want die complicaties worden veroorzaakt door immuuncomplexen. Alleen AB tijdens de keelpijnepisode en met deze verwachte verwekker heeft zin.
pi_42708409
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:58 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Maar krijg je wel tijdens je opleiding iets wat equivalent is aan zo'n ehbo cursus, of gewoon helemaal niets?
Wat zei ik nou net Aan de VU wel. Ik heb gewoon dat felbegeerde EHBO diploma Maar ik weet niet of het ook nog in het nieuwe curriculum zit. Kang-he?
pi_42708693
Woei, obductie prog begint... * intoxicated pakt popcorn
pi_42709121
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 22:43 schreef DDM het volgende:

[..]

Wat zei ik nou net Aan de VU wel. Ik heb gewoon dat felbegeerde EHBO diploma Maar ik weet niet of het ook nog in het nieuwe curriculum zit. Kang-he?
Ja jij Maar jij bent al 6de jaars en intox kreeg het niet meer, vandaar dat ik de vraag ook stelde, of er nu nog iets is, waar je leert wat je moet doen wat met reanimatie of iets dergelijks te maken heeft.
pi_42709993
Nijmegen krijgt BOSA, dat is een EHBO-cursus, in het nieuwe curriculum in de eerste. Oudere curriculum krijgt PKO1 in de 3e, waarin je verbandleer en reanimatie leert.
  maandag 16 oktober 2006 @ 00:36:37 #287
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_42711148
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 22:43 schreef DDM het volgende:

[..]

In het eerste jaar wel EHBO gehad, maar dan alleen enkele basisvaardigheden en zeker niet het complete diploma. Ik weet niet zeker of dat in de komende tijd nog aangevuld gaat worden met andere EHBO dingen...
pi_42714213
Bah... 4 uur in fysiologie
pi_42716894
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 19:37 schreef Nuna het volgende:
Hebben jullie trouwens ook allemaal een EHBO diploma? Bij ons is dat namelijk verplicht, maar is dat op andere universiteiten ook zo?
In het eerste jaar kregen we hier in Groningen BLS, nu in het tweede jaar BLS-AED (met defibrillator), en in het derde jaar geloof ik nog PBLS (paediatric).
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_42721508
Hoestdrank met codeïne

pi_42721689
medicijnen zijn voor girlie men
pi_42721767
Jij onthaart je toch met morfinepleisters? Of is dat een fabeltje? Zoiets hoorde ik namelijk in de wandelgangen
  maandag 16 oktober 2006 @ 19:10:51 #293
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_42722511
Zeg, ik heb een vraagje, hoe realistisch is de serie House MD eigenlijk, medisch gezien? Kloppen de ziektebeelden en verschijnselen enzo en ook de behandelingen daarbij enzo? of moet je dat met een flinke korrel zout nemen?
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
  maandag 16 oktober 2006 @ 19:14:08 #294
139820 mol_air
Jus ex injuria non oritur
pi_42722555
carbamazepine beinvloedt de werking van Meliane, dus andere pil :-)
pi_42722883
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 19:10 schreef ArendBarend het volgende:
Zeg, ik heb een vraagje, hoe realistisch is de serie House MD eigenlijk, medisch gezien? Kloppen de ziektebeelden en verschijnselen enzo en ook de behandelingen daarbij enzo? of moet je dat met een flinke korrel zout nemen?
Ja is goed in elkaar gezet. Het beste argument dat je daar bij kan bedenken is om het te vergelijken met je eigen kennis. En dan klopt het wel. Kijk de ziektebeelden die daar als diagnose zijn gesteld zijn niet alledaags, maar ze komen wel degelijk voor en kloppen met de symptomen. Daarnaast klopt het probleemgeorienteerd denken ook. En juist dit laatste kan je goed met je eigen visie beoordelen.
pi_42722918
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 19:14 schreef mol_air het volgende:
nee hogere dosering of dubbele pil
pi_42722948
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 19:14 schreef mol_air het volgende:
Oh ja de casus Ja sluit ik me bij aan. Dus een pil voorschrijven met een hogere dosis hormonen
pi_42723409
House is toch met allemaal bizarre shit, buitenaards enz
pi_42723594
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 19:10 schreef ArendBarend het volgende:
De ene keer dat ik het heb gezien hadden ze een casus bijna één-op-één uit het boek The Man Who Mistook His Wife for a Hat (van de geniale neuroloog Oliver Sacks) gekopieerd*. Dus de medische feiten zijn dik in orde, maar over de originaliteit zullen we het maar niet hebben.

*Schetsje: bejaarde vrouw komt met verliefdheidsgevoel bij de dokter. Ik weet al wat het is, zegt ze, het is neurosyfilis. Dat heb ik opgelopen in de jaren dat ik als hoer werkte. ( )
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  maandag 16 oktober 2006 @ 22:01:25 #300
139820 mol_air
Jus ex injuria non oritur
pi_42725344
quote:
The Man Who Mistook His Wife for a Hat
dat doet me denken aan dat andere boek....maar ik ben de naam kwijt...iets van "the woman who swallowed the blablasomething". Weet iemand welk boek ik bedoel?

Trouwens, andere briljante boeken, waar Scrubs seizoen 1& 2 op gebaseerd zijn:'
- The House of God van Samuel E. Shem
- Complications; a surgeon's notes to an imperfect science

erg grappig allebei!

Ontopic: had ik de casus nou goed? m.a.w. mag ik een nieuwe bedenken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')