abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:29:59 #1
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_42533978
Goed. Ik had dus die woning uit 1954 gekocht.

Er zit ook geen CV in. Waar zijn we aan begonnen. Ik ben nu op zoek naar een HR combiketel van een goed merk (Itho volgens de consumentengids, Nefit aan ieder ander die je het vraagt) met comfortklasse CW6.

Om de woning te verwarmen heb ik 21-24KW nodig. Dat is al duidelijk. Nu valt me op dat ketels van dat vermogen in de regel geen CW6 klasse hebben maar hooguit CW4. Ik wil toch ècht een CW6 ketel.

Nu heb ik een ITHO Kli-max 2 HR 42 ketel op het oog met een nominaal vermogen van 9,6-37,5 KW. En natuurlijk heb ik hierover ook weer een aantal vragen
Allereerst: een CV ketel installeren heb ik al eens gedaan en dat is gewoon goed gelukt. Het was even een uitzoekerij waar het gaat om de nieuwe aansluiting op het bestaande systeem maar ik zit er al weer zo'n jaar of 6 lekker warmpjes bij.
- is het een beetje een aardige ketel?
- is het geen probleem dat de ketel veel sterker is dan ik nodig heb, kost dat geen extra gas???
- er is een condenswaterafvoer nodig. is een 40mm PVC leiding genoeg of komen er emmers tegelijk uit?

Ik weet welke radiatoren ik overal in het huis moet hebben, dat zit wel goed.
Ik neem aan dat ik de leidingen vanaf de ketel van 22mm moet maken en dan naar de radiatoren van 15mm.
Omdat ik zowat een trauma heb opgelopen met standaard CV pijp, heb ik besloten om alles uit te voeren in koper.
Vraag:
- Wàt is daar nou het probleem van, behalve dat het duurder is?
- is het een groot risico om leidingen tussen de plafonds te monteren?
- kan je ook kunststofleidingen gebruiken en kan je dat, net als koper, ook zelf doen?
pi_42534039
CW 6? Daalderop Combifort 24/80+

Ik ben er erg blij mee, 2e groep voor de badkamer, grote gasgestookte boiler, dan heb je die niet in je keuken. En toch redelijk compact voor wat hij biedt.

Het grootste nadeel van koper tov kunstof is voor mij de warmtegeleiding. Je hebt erg veel verliezen van koper en metaalbuizen. Kunststof kun je zelf doen, iig voorbereiden. Ik heb bij mij Rehau laten installeren ipv wat vaak wordt gebruikt (Kom even niet op het merk) Volgens mijn installateur was het grote voordeel van Rehau dat het O-ring vrij is en daarom minder storingsgevoelig.

Als je een rol met kunsstof pijp laat bezorgen kun je het zelf leggen en hoeft de installateur maar een uurtje of wat te komen om de fittingen te persen.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:47:19 #3
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_42534306
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 09:33 schreef Marsepein het volgende:
CW 6? Daalderop Combifort 24/80+

Ik ben er erg blij mee, 2e groep voor de badkamer, grote gasgestookte boiler, dan heb je die niet in je keuken. En toch redelijk compact voor wat hij biedt.

Het grootste nadeel van koper tov kunstof is voor mij de warmtegeleiding. Je hebt erg veel verliezen van koper en metaalbuizen. Kunststof kun je zelf doen, iig voorbereiden. Ik heb bij mij Rehau laten installeren ipv wat vaak wordt gebruikt (Kom even niet op het merk) Volgens mijn installateur was het grote voordeel van Rehau dat het O-ring vrij is en daarom minder storingsgevoelig.

Als je een rol met kunsstof pijp laat bezorgen kun je het zelf leggen en hoeft de installateur maar een uurtje of wat te komen om de fittingen te persen.
Ja dat is ook een idee. Kunststof roest niet voor zover ik weet. Gewoon alle leidingen op hun plek leggen en markeren en dan een monteur laten komen.
Willen ze dat wel doen dan?
pi_42534325
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 09:47 schreef 525TDS het volgende:

[..]

Ja dat is ook een idee. Kunststof roest niet voor zover ik weet. Gewoon alle leidingen op hun plek leggen en markeren en dan een monteur laten komen.
Willen ze dat wel doen dan?
Dat zul je moeten overleggen met de installateur, daar kan ik/kunnen wij geen antwoord op geven. Ik zie dat je uit Leiden komt, mijn installateur is een klein bedrijfje en wil misschien wel wat in Leiden doen. Hij was zeker bereid e.e.a. door mijzelf te laten doen.

Mail maar als je meer details wilt.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:30:30 #5
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_42535175
dat kunstof pijp, is dat niet UNIPIPE ?

Daar heb je idd speciaal gereedschap voor nodig, misschien dat je het kunt lenen / huren bij een instalateur (of het hun ff laten doen, maybe ook beter voor de verzekering?)
pi_42535224
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 10:30 schreef gateway het volgende:
dat kunstof pijp, is dat niet UNIPIPE ?

Daar heb je idd speciaal gereedschap voor nodig, misschien dat je het kunt lenen / huren bij een instalateur (of het hun ff laten doen, maybe ook beter voor de verzekering?)
Ah dat bedoelde ik, ik heb dus gekozen voor Rehau slang/pijp ipv Unipipe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')