abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42841436
Vandaag heb ik me weer groen en geel geergerd op het KDV. Oke, Merlijn krijgt (te) weinig BV mee (volgens hun). Ik kolf te weinig en vind dat hij het prima met water kan doen en dan tussen de middag voor zijn slaapje 80 tot 150cc BV. Hij hoeft er echt geen melk of KV langs. Water is echt genoeg.

"Ja maar daar zit geen voedingswaarde in?" zeggen ze dan. "Krijgt hij dan niet te weinig voeding binnen?"

Nou, Merlijn hoeft geen vervangende voeding voor de BV hoor. Meneer eet als een bootwerker daar.
's ochtends een half potje fruit met een halve liga. Tussen de middag twee boterhammen. Rond 14.00 de rest van het fruit en om 16.00 een potje groenten/vlees met na een danoontje en dan pikt hij nog vanalles mee tussendoor.

Jeeh wat voelde ik me een slecht moeder toen ik er wegging, terwijl ik goed weet dat het goed is wat ik doe. Elke week weer hetzelfde verhaal moeten houden, bah. Vocht is wel belangrijk natuurlijk, maar het hoeft echt geen BV te zijn. Dat haalt hij bij mij wel in en bijelkaar krijgt hij op die twee dagen dat ik werk echt wel genoeg. Wat hij daar eet eet hij trouwens thuis niet, omdat thuis de BV nog steeds het eerste komt.

Ik krijg het verhaal over de BV maar niet duidelijk gemaakt.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 18:05:44 #177
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_42841720
Vervelend Randa. Jij kent je kind toch het beste, en weet wat hij nodig heeft? Probeer het maar van je af te zetten, je hebt n lekker weekend!

Ik ben overigens niet zo'n kooldeskundige, kool kan helpen tegen die harde plek in mijn borst las ik. Maar welke kool?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_42841844
hè bah Randa, wat vervelend!
Ik vind eigenlijk sowieso dat een KDV zich niet moet bemoeien met het voedingspatroon danwel andere (op)voedingszaken. Dat is toch helemaal zaak van de ouders lijkt me.

LadyS, ik heb geen ervaring met flesweigeraars, maar het lijkt me toch een partij lastig! Sterkte!
Overigens weet ik dat "mijn" lactatiekundige toen ze weer ging werken helemaal geen drinken gaf in de tijd dat ze weg was. Dat is wat intensiever voor de oppas want die zal dan desnoods uren het kind bezig moeten houden, maar in principe kan een kindje wel een uur of acht zonder voeding. Ze zal het dan alleen later inhalen, waarschijnlijk snachts door gewoon het drinkpatroon om te draaien.

Dat stelt mij iig wel gerust voor als ik straks moet werken. Ookal heb ik te weinig gekolfd, het is niet onoverkoombaar en zeker niet nodig kunstvoeding bij te geven.
pi_42841881
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 13:55 schreef nebelung het volgende:

[..]

Gewoon aanzuigpijn, is normaal. Gaat ook over.
Ja, dat zei de vroedvrouw ook. Zolang het over gaat eens hij bezig is zou het geen kwaad kunnen. Gewoon beetje melk over smeren en laten drogen.
pi_42841899
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 18:05 schreef PM-girl het volgende:
Ik ben overigens niet zo'n kooldeskundige, kool kan helpen tegen die harde plek in mijn borst las ik. Maar welke kool?
Witte kool.

Wat overigens ontzettend goed kan helpen is een kwarkcompres (kwark in een hydrofielwashandje of dubbel gevouwen hydrofielluier op de harde/hete plek en zeker wel een half uur of liever langer laten zitten. Vies, zuur en nat maar ontzettend effectief.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 18:16:13 #181
94046 PM-girl
pi_42841983
Gewoon normale kwark? ik eet het nooit, dus ik weet niet wat voor soorten er zijn?
*
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 18:25:24 #182
56471 pinquit
oh my lama!
pi_42842174
zo, ik vind dat ik dit hier wel neer mag zetten
quote:
Borstvoeding geven verlaagt risico ontstaan type 2 diabetes bij moeder

Moeders die hun kind borstvoeding geven kunnen hun kans op type 2 diabetes met 15 procent verminderen. Daarnaast kunnen zij de kans op borst- en eierstokkanker verkleinen.

"We hebben ontdekt dat het geven van borstvoeding echt goed is voor de moeder. Met elk jaar dat zij borstvoeding geeft, neemt het risico van type 2 diabetes met 15 procent af", aldus dr. Alison Stuebe, onder meer wetenschappelijk medewerker aan de Harvard Medical School in Boston. Het geven van borstvoeding biedt daarnaast ook vele voordelen aan het kind. Naast een optimale voeding, bevat moedermelk bestanddelen die het immuunsysteem van de baby versterken en bescherming bieden tegen bacteriën, virussen en parasieten. Bij kinderen die borstvoeding hebben gehad is minder vaak sprake van ziekte in hun kinderjaren en bovendien zijn zij over het algemeen slanker dan baby's die flesvoeding hebben gehad. De voordelen voor de moeder zijn ook onderzocht: door het geven van borstvoeding krijgt de moeder eerder haar normale figuur terug. Sommige studies tonen aan dat moeders die een lange periode borstvoeding geven minder kans hebben op borst- en eierstokkanker. "Maar geen enkel lange-termijn onderzoek heeft het effect onderzocht van borstvoeding op diabetes", aldus Stuebe. "We verwachtten dat het geven van borstvoeding het risico van type 2 diabetes beïnvloedt, omdat het invloed heeft op de stofwisseling en omdat onderzoek heeft aangetoond dat het geven van borstvoeding de insulinegevoeligheid en glucosetolerantie verbetert".

De onderzoekers gebruikten gegevens van de Nurses' Health Study en de Nurses' Health Study II. Meer dan 150.000 vrouwen hadden in de onderzoeksperiode een kind gebaard. Meer dan 6.000 vrouwen kregen de diagnose type 2 diabetes. Na het bekijken van de Body mass Index, BMI (omdat een hoge BMI een risicofactor is voor type 2 diabetes) ontdekten de onderzoekers dat het geven van borstvoeding gedurende een lange periode het risico van type 2 diabetes bij de moeder verminderde. De onderzoekers konden niet aantonen waarom het bescherming biedt tegen diabetes, maar ze vermoeden dat door het geven van borstvoeding de bloedglucosewaarde in balans blijft. Moeders die borstvoeding geven verbranden gemiddeld bijna 500 calorieën per dag. Dat komt overeen met 6 tot 8 kilometer hardlopen per dag. "Als je dus een jaar borstvoeding hebt gegeven, is het niet zo raar dat dit wellicht invloed heeft op de manier waarop het lichaam omgaat met insuline en glucose", aldus Stuebe. Dr. Loren Wissner Greene, endocrinoloog aan het New York University Medical Center zegt wellicht een verklaring te hebben voor het afgenomen risico van type 2 diabetes bij vrouwen die lange tijd borstvoeding hebben gegeven: de minimale gewichtstoename als gevolg van het geven van borstvoeding. "Het beste advies om type 2 diabetes op afstand te houden is het nastreven van een gezond lichaamsgewicht en afvallen wanneer je te zwaar wordt", aldus Greene.

En andere reden kan zijn dat vrouwen die borstvoeding geven meer op hun gezondheid letten dan andere moeders. Echter toen Stuebe en haar collega's leefstijlfactoren meenamen in het onderzoek bleek er nog steeds een sterke relatie te zijn tussen borstvoeding en het afgenomen risico van type 2 diabetes. "Hoe dan ook, het geven van borstvoeding is een manier van voeden dat niets kost, geen bijwerkingen heeft en vele voordelen biedt", aldus Stuebe.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 19:18:07 #183
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_42843482
Saskia was ook een flesweigeraar.. toch dronk ze bij een bepaalde leidster van het kdv wel d'r flesjes leeg En later ook bij de andere meiden wel, niet zo enthousiast als bij die ene, maar het ging.
Overigens benutte ik mijn voedingsrecht ook volledig: ik kolfde op m'n werk 2x (is ca 40 minuten) en ging een uur eerder naar huis om Live te voeden. Live dronk ze tenslotte toch het beste.

Sterkte met de ontstekings en spruw-perikelen, Pm

Randa, dat kdv bij jullie heeft al vaker commentaar gehad toch? Pffff, vermoeiend idd
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_42843563
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 18:16 schreef PM-girl het volgende:
Gewoon normale kwark? ik eet het nooit, dus ik weet niet wat voor soorten er zijn?
Ja gewone, niet magere kwark. En desnoods vruchtenkwark als dat het enige is dat je in huis hebt
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 19:22:32 #185
108648 cattie
lieve moeder
pi_42843623
Ive was een beetje een flesweigeraar. Wij hebben veel moeten oefenen, beter gezegd: mijn man, want als ik het flesje gaf wilde Ive echt niet. De eerste 3 dagen op het kdv dronk hij ook lastig maar nu heeft hij de smaak wel redelijk te pakken. Bijna altijd gaat het nu goed. Bij ons was het dus een kwestie van doorzetten.
Het kdv heeft een schriftje voor Ive waar ze inzetten hoe de dag geweest is. Vanochtend had hij zijn flesje niet goed leeggedronken, omdat hij constant aan het lachen en lolmaken was. Zo lieffff!
pi_42845088
mag ik even spuien?
Zo juist weer iemand meegemaakt die gestopt is met de BV "omdat ze niet genoeg maakte". Ondanks mijn herhaalde adviezen om meer aan te leggen inplaats van steeds maar die kunstvoeding bij te geven. En dan wel blijven zeuren dat dít niet goed is en dát niet lekker gaat. Nee, bij niemand gaat het lekker in het begin en ja, het IS hard werken om het te doen slagen.

Nou mag iedereen stoppen of zelfs nooit beginnen met BV, daar heb ik helemaal niets mee te maken. Maar als ik dit soort dingen hoor dan wordt ik diep van binnen toch een beetje kribbig. Met het risico om het imago van BV-maffia te krijgen: sommige mensen zouden toch wel een klein beetje doorzettingsvermogen mogen tonen als ze zo graag BV willen geven, zeg!
en nee, ik bedoel niemand hier op het forum
Daarnaast, zo makkelijk hebben de KV-gevende moeders het ook niet, als ik het goed lees hier! Die hebben alsnog zorgen om de hoeveelheid die gedronken wordt, de tijd die een kindje er over doet en de dingen die je moet doen om je kind tevreden en stil te houden als het toegestane aantal ml's al gegeven is.
Een kind hebben is gewoon zwaar, helemaal in de eerste paar weken. Het is alleen zo makkelijk om het maar af te schuiven op de BV...

Zo, dat moest ik even kwijt
pi_42849029
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 20:08 schreef owlet het volgende:
Met het risico om het imago van BV-maffia te krijgen: sommige mensen zouden toch wel een klein beetje doorzettingsvermogen mogen tonen als ze zo graag BV willen geven, zeg!
Ik heb soms het idee dat het tegenwoordig not done is om geen BV te proberen, waardoor sommige vrouwen het proberen zonder er zelf echt achter te staan en dan maar heel snel opgeven omdat het toch niet lukt. En ook ik bedoel hier niemand uit OUD mee
quote:
Daarnaast, zo makkelijk hebben de KV-gevende moeders het ook niet, als ik het goed lees hier! Die hebben alsnog zorgen om de hoeveelheid die gedronken wordt, de tijd die een kindje er over doet en de dingen die je moet doen om je kind tevreden en stil te houden als het toegestane aantal ml's al gegeven is.
Een kind hebben is gewoon zwaar, helemaal in de eerste paar weken. Het is alleen zo makkelijk om het maar af te schuiven op de BV...
Helemaal mee eens. Tijdens de eerste weken dat de BV hier niet wilde vlotten, wilde ik soms zo graag zekerheid en duidelijkheid en ik dacht dat KV die misschien wel gegeven zou hebben i.p.v. dat geklooi met de BV waar we toen mee bezig waren. Maar toen ik later hier weer meer las en zag dat KV net zo goed onzekerheid en problemen met zich meebracht ben ik me gaan realiseren dat het allebei moeilijk is.
Moeder worden lijkt een kwestie van die ene seconde waarin je kindje geboren wordt, maar is gewoon een proces van dagen/weken/maanden met onzekerheid, vermoeidheid, hormonen die het allemaal nog eens extra lastig maken, of het nu over BV, KV, slapen of vul maar in gaat.
pi_42849423
Owlet, hoe vaak ik die dingen die jij zegt wel niet denk. Ik heb de eerste vier weken zo een moeite gehad met de angst van het aanleggen en het krijgen van kloven en het niet goed willen happen van Merlijn, maar ik zette door, ik wilde persé voeding geven. Als ik dan mensen zie die het met zes weken door een borstontsteking besluiten om te stoppen, want tja ze moeten wel weer over 6 weken aan het werk. (Moeder van de yoga die persé BV wilde geven, nou ja dat laatste valt wel mee dus). Wel heb ik zoiets van dat ik mensen niet wijzer maak dan ze al zijn. Zo ken ik iemand die nadat ze ziek was geweest weinig tot niets meer had, kindje was net 5 weken, zij wilde persé BV geven maar heeft denk ik nooit de hulp gehad die nodig was, wie weet was het wel goed gaan lopen door veel aan te leggen. Maar ik zeg het niet omdat ze er echt triest op terug kijkt en het erg jammer vond dat ze het niet liep. Zij weet niet beter en ik denk dat dat veel mensen zijn, met meer hulp en betere info lijkt me dat het beter zou kunnen omdat er ook mensen zijn die eigenljk niet hadden willen stoppen.

Moest je eens weten wat mijn schoonmoeder wel eens vraagt. "En heb je nog genoeg?" Omdat het bij haar bij nummer drie ook ineens op was bij de vijf maanden. Oké maar die vraag vind ik raar en ik heb er moeite mee.

Het KDV waar Merlijn zit heeft totaal geen idee wat borstvoeding inhoud. Hoeveel een kind aan zuivel (incl. BV) mag hebben en ga maar verder. Dat ik niet kan kolven, tja borsten zijn te leeg als Merlijn goed heeft gedronken, lastig omdaar nog iets uit te krijgen, betekent voor hun en voor veel mensen dat ik dus ook te weinig heb. Nou ja, Merlijn kan er nu eenmaal beter en makkelijker bij dan ikzelf.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:34:45 #189
56471 pinquit
oh my lama!
pi_42849753
wat jammer dat het KDV waar merlijn naartoe gaat zo onwetend is zeg..
en ik vind het ook altijd jammer dat het lijkt alsof ze denken meer te weten dan mama zelf.
bleh
pi_42857641
Het is ook zo'n gevoelig onderwerp, Randa. Ook mijn schoonmoeder vertelde dat het bij drie maanden bij haar toch echt te weinig was.
En dan houd ik mijn mond maar. Terwijl het op het puntje van mijn tong ligt om iets te zeggen over regeldagen en vraag en aanbod. Maar wat schiet zij daar mee op? Zij heeft diep van binnen waarschijnlijk nog steeds zo'n schuldgevoel hier over...
Ik hou er niet van om in wat voor zaken ook de zorgverleners en de overheid in het algemeen de schuld te geven maar als ik verhalen hoor over kraamverzorgsters die voor de zekerheid maar meteen een flesje geven, huisartsen die weigeren spruwmedicatie voor te schrijven of CB-artsen die BVkinderen langs de verkeerde curve leggen dan wordt ik best verdrietig.

Ik ben geneigd om te zeggen dat je als pre-moeder eigenlijk te weinig hoort over BV. Dat er wordt gesteld dat het allemaal maar vanzelf moet gaan.
Maar aan de andere ken ik toch weer zat moeders, waaronder ikzelf, die wél die info hadden voordat het kindje geboren werd. Gewoon gelezen in boeken, gehoord op cursussen en eventueel gevraagd aan lactatiekundigen. Dus is het dan een kwestie van te weinig info-aanbod, of denkt men zélf dat het allemaal vanzelf gaat?

Ik denk dat Cattie wel een punt heeft dat veel vrouwen er aan beginnen omdat het een beetje not done is om KV te geven. Dat zou een reden kunnen zijn dat veel vrouwen er bij de eerste de beste tegenslag weer mee op houden.
Ik zelf denk dat het ook te maken heeft met de steeds groter wordende drang naar zekerheid in de maatschappij. Alles moet meetbaar zijn.
En om met succes en plezier BV te kunnen geven moet je toch voor een groot deel vertrouwen hebben.
Vertrouwen in je eigen lichaam en vertrouwen hebben in je kind. Dan is een fles met streepjes en een keurige curve al heel snel een vals-veilige haven.
pi_42857690
Dat klinkt bekend. Al toen ik zwanger was, was ik beter op de hoogte van wat er bij bv komt kijken dan twee pas bevallen moeder in mijn omgeving. Zij zijn allebei snel gestopt, terwijl ik denk dat het niet nodig was. Maar dat durfde ik niet te zeggen. Een van de twee stopte door een borstontsteking, terwijl ik wist dan je juist dan door moet gaan. Ik ben wel blij dat ik me vooral wel heb ingelezen en niet van de wijs laat brengen door anderen. 'Je weet met bv niet hoeveel ze binnenkrijgen.' 'Groeit ze zo wel genoeg.' 'Is het niet te zwaar.' En ik ben erg blij met een vriendin bij wie het wel goed liep en die naar ruim en half jaar nog steeds bv geeft. Dat zijn de positieve gesprekken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_42858257
Ik heb zelf alleen maar een boek gehad. Tijdens de zwangerschap kwam ik eigenlijk de deur nauwelijks uit om naar een LLL-avond te gaan of een lactatiekundige, doordat ik niet heel mobiel was. Wel weet ik waar ik de info vandaan moet halen, maar ik merk ook vaker dat ik veel meer weet doordat ik ook echt alles op zoek op internet enzo. Ik merk gewoon dat veel vrouwen hiervan en andere hulp niet op de hoogte zijn, waarschijnlijk doordat men denkt dat het vanzelf gaat, wat je zegt. Toen Merlijn 4 weken was ben ik naar een LLL-avond geweest en heb wat beter contact met een LLL-leidster gekregen die bij mij in de buurt woont. Ik merkte eigenlijk toe ook op die avond dat ik gewoon al veel wist. Ach ja, het gaat bij ons goed, gelukkig.
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:04:45 #193
94046 PM-girl
pi_42858332
Ik kan het op google niet vinden, maar mag je strepsils nemen met borstvoeding? Tijdens de zwangerschap mocht het niet.
*
pi_42858382
quote:
4.6 Gebruik bij zwangerschap en het geven van borstvoeding
De veiligheid van Strepsils is niet vastgesteld, maar het produkt wordt niet geacht enig risico in te houden.
Bron: http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/122_strep_04174.html

Ik denk gewoon standaard, niet teveel van gebruiken.
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:10:36 #195
94046 PM-girl
pi_42858416
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 11:07 schreef Randa_v het volgende:

[..]

Bron: http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/122_strep_04174.html

Ik denk gewoon standaard, niet teveel van gebruiken.
*
pi_42859528
Ook hier al gehoord dat ik beter toch wat 'poeder' in huis zou halen omdat Fons zo veel overgeeft...
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:13:46 #197
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_42859645
Dat vind ik dus echt raar, dat leidsters op een KDV zich bemoeien met de manier van voeden. Als een moeder er voor kiest om BV te geven dan hebben ze die keus te respecteren en daarnaar te handelen wanneer een kindje op het KDV is.

Kai spuugde trouwens ook heel veel en die kreeg KV. Wij hebben hem toen Nutriton (johannesbroodpitmeel) gegeven. Dat zorgt ervoor dat de voeding wat zwaarder op de maag ligt en dat een kindje het er minder snel weer uitgooit. Volgens de verpakking zou je dat ook in combinatie met BV kunnen geven. Je doet het dan niet door het flesje heen maar geeft het na de voeding van een lepeltje.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_42861116
Bass-Miss, het is een ebetje mijn stokpaardje geworden maar wat bij Ronja heel goed hielp tegen het spugen was om te gaan blokvoeden (gedurende alle voedingen binnen een blok van drie uur dezelfde borst aanbieden en dat dan afwisselen elke drie uur) en vooral om haar tussentijds even te laten boeren.
Spugen (en krampjes) komen vaak door een te sterke of te grote melkstroom. heb je het idee dat dat het bij Fons zou kunnen zijn?
Overigens wordt het hoogstwaarschijnlijk vanzelf minder, ze leren al snel om beter te drinken en de maag kan ook steeds wat meer aan.
Moedermelk teruggeven is niet erg, ook niet als het door de neus komt en zolang je op verzoek voedt hoef je je ook geen zorgen te maken dat hij te weinig binnen krijgt.
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 13:44:21 #199
56471 pinquit
oh my lama!
pi_42861454
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 12:13 schreef m@x het volgende:
Dat vind ik dus echt raar, dat leidsters op een KDV zich bemoeien met de manier van voeden. Als een moeder er voor kiest om BV te geven dan hebben ze die keus te respecteren en daarnaar te handelen wanneer een kindje op het KDV is.
ook al heeft het KDV een andere visie, moet toch meegaan met wat mama/papa wil
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 15:14:00 #200
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_42863339
Toch vind ik dat er wel heel snel gezegd wordt dat ze te snel opgeven, zelfs een beetje denigrerend.
Ik snap jullie optiek wel, daar niet van.
Maar sommige moeders hebben andere grenzen als dat jullie hebben, en zijn wellicht eerder gestresst.. en jullie weten ook dat stress ongezond is en niet bevorderlijk is voor BV.
Nu weet ik niet wat consulten etc. bij LK etc kosten, maar ook dat kan misschien voor sommige mensen een probleem zijn.
Ik vind het gemeen om te zeggen dat als iemand dmv een borstontsteking haar grens is om te stoppen.. dat iemand dan niet zo perse BV wou geven.
Begrijp me niet verkeerd BV is in bijna alle gevallen het beste ( specifieke uitzonderingen daar gelaten) want ondanks mijn angst heb ik toen arwen KMA kreeg informatie gezcht en nagevraagd om eventueel proberen toch een bv. te krijgen, maar in hara geval was dat niet te doen..
En ik zal alles in mijn kunnen doen om bij een volgende als die er een mag komen.. om bv te geven. Maar wel dmv mijn eigen grenzen etc..
En denk dat die grenzen door een ieder gerespecteerd moet worden en er niet zo klakkeloos gezegd kan worden dat ze dan niet genoeg hun best gedaan hebben, want hun hebben op hun manier binnen hun grenzen hun best gedaan.
Engaging Infinite Improbability Drive..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')