Kwa onderhoud:
- Tussen elk nieuw vat de leidingen doorspoelen met water
- 1x om de 4 weken komt de brouwerij de installatie grondig schoonmaken (300¤ per keer, verplicht en kom je niet onderuit. Je kan dat wel overslaan, maar dan zegt de brouwerij zijn contract onmiddellijk op!!) Hierbij worden ook stalen genomen van enkele dingen.
- Minstens 2 maal per week een sponsje door elke leiding. (sponsje er in, water er op en versteld staan wat een zooi er na 3!! dagen al kan uitkomen)
Maar even belangrijk, het tappen zelf...
Als dat op een slechte manier gebeurd (tap in glas, niet afschuimen,Niet koud genoeg,....) dan heb je er een dag later meer leed van als dat alles op een goede manier geschonken wordt...
Aangeslagen vaten nooit langer dan 48 uur op gas laten zitten, en leidingen snachts op water zetten.
Ik kan je een goed getapte pint en een slecht getapte pint voorzetten. Ik garandeer je dat je dat verschil proeft!!
Bier over de houdbaarheidsdatum kan altijd, maar als de brouwerij daar achterkomt ben je je contract dus kwijt. Met schadeclaim uiteraard.
En hier is het geen boekje, maar gewoon een blad dat elke keer afgetekend wordt, maar wat wel verplicht is volgens de vergunningsvoorwaaarden.
En daarbuiten komt een aantal keer per jaar controle van de brouwer buitenuit. Deze mensen ken je wel na verloop van tijd, maar ze komen natuurlijk altijd onaangekondigd.
(ik heb het over België, interbrew)
Als het genoemde café hierboven een redelijk aantal vaten per week aftapt (meer als 5) mag je er wel gerust van zijn dat de installatie in orde is hoor. De toestand in sportkantines is meestal stukker erger, omdat daar meestal geen enige vorm van controle is. De uitbater van bovengenoemd café gaat echt dat risico niet lopen. Niet tegnover zijn klanten, en niet tegenover zijn portemonnee. Ik kan je garanderen dat brouwerijen echt niet kunen lachen met cafébazen die maar wat aanmodderen op dat gebied. En een contract verbreken om die reden kost de cafébaas veel geld....
[ Bericht 8% gewijzigd door Cityfm op 11-10-2006 00:56:21 ]