abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 oktober 2006 @ 19:49:48 #1
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_42488774
Hoi,

In mijn flat zitten er op de radiatoren metertjes. Dingen zitten in het midden en zijn er doorheen geboord.

Deze zullen dienen voor het uitrekenen van het verbruik.

Maar nu mn vraag:

Wat meten ze? Verbruik van electra? Verbruik van water? Want toen de oude eigenaar het huis verliet, was het energiebedrijf langsgekomen en had de standen van deze meters opgenomen.

Maar vallen deze onder het electraverbruik? Want ze staan verder niet in contact met mn groepenkast.

En hoe geef ik die standen dan door aan mn energieleverancier?

Help me
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zondag 8 oktober 2006 @ 19:51:45 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_42488843
Ik heb ze ook in mijn toekomstige huis.
Worden ze gebruikt om de warmte kosten na te berekenen tov het voorschot op de verwarmingskosten.

TVP dus.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 8 oktober 2006 @ 19:55:09 #3
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_42488995
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 19:51 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb ze ook in mijn toekomstige huis.
Worden ze gebruikt om de warmte kosten na te berekenen tov het voorschot op de verwarmingskosten.

TVP dus.
Dus betalen aan je energiebedrijf denk ik dan. Ik zit er net een week, en heb inmiddels een energieleverancier. Dezelfde overigens als de oude bewoner.

En idd, het energiebedrijf zal binnenkort om een voorschot vragen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zondag 8 oktober 2006 @ 20:02:50 #4
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_42489280
Volgens de site van de Eneco.
quote:
Hoe wordt de hoeveelheid warmte die ik verbruik gemeten?
Antwoord
De hoeveelheid warmte die u verbruikt wordt gemeten in GigaJoules. Meestal wordt de gebruikte warmte individueel gemeten met een warmtemeter of is sprake van warmtekostenverdeling.

Inidividuele warmtemeter
De warmtemeter stelt vast hoeveel water er door de afleverset stroomt en meet ook wat de temperatuur van het aan- en afgevoerde water is. Met deze drie gegevens kan de hoeveelheid geleverde energie nauwkeurig worden vastgesteld. Uw jaarnota wordt bepaald op basis van de meterstanden op uw warmtemeter.

Warmtekostenverdeling
Bij een kostenverdeelmeter is er sprake van één centrale warmtemeter. Alle woningen die op deze centrale meter zijn aangesloten hebben een kostenverdeelmeter op de radiatoren. De centraal gemeten GJ's worden op basis van de op de kostenverdeelmeters geregistreerde eenheden verdeeld.
  zondag 8 oktober 2006 @ 20:04:12 #5
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_42489327
Maar die kosten betaal ik dan per jaar in een keer?

Of schatten ze me, en betaal ik OOK die kosten (buiten mn gas en licht) per maand?

Lang leve de stadsverwarming
  zondag 8 oktober 2006 @ 20:11:18 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_42489595
ik betaal er straks voor in m'n maandelijkse servicekosten (60 euro). Dat is alleen al omdat er nu een gezamelijke stookolieinstallatie draait. Over een half jaar ofzo willen ze ook over op stadsverwarming. Ik hoop dan wel dat de kosten een beetje gaan zakken.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_42489830
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 20:04 schreef Biogarde het volgende:
Of schatten ze me, en betaal ik OOK die kosten (buiten mn gas en licht) per maand?
Ja, volgens mij wel.
Overigens, je kunt voor de stadsverwarming niet eens een andere leverancier kiezen. Dat kan alleen voor gas en elektriciteit.
pi_42490133
Tip voor TS:

Hang over de metertjes een nat doekje, als je verwarming aan staat.
Zo fop je het metertje en registreet hij minder warmte dan in werkelijkheid..

pi_42490484
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 20:25 schreef weststar het volgende:
Tip voor TS:

Deze onzin werkt dus niet, meeteenheid zit aan de achterkant en raakt dus het metaal aan.
pi_42491110
Je betaalt voor deze meters geen electrakosten, maar stookkosten.
Dit komt voor bij meerdere woningen met 1 centraal ketelhuis.

Er zijn twee type meters, vloeistofmeters en electronische meters.

De vloeistofmeter werkt volgens het verdampingsprincipe, ook bij geen verbruik verdampt de vloeistof heel erg langzaam, dit is echter in de rekenmethode verwerkt.

De electronische meter rekent exact hoeveel warmte je radiator afgeeft.

1x per jaar word de stand van de meters opgenomen, hiervoor betaal je echter iedere maand al een voorschot net als bij electra en net als bij electra word aan het eind bekeken of je verbruik lager gelijk danwel hoger was.
En hierop krijg je dan de eindafrekening waarbij je net als bij electra geld terug krijgt of niet of in het ergste geval bij moet betalen.

Nadeel van het systeem is dat je ook een bedrag per maand betaalt (vastrecht) voor de meters.

De rekenmethode voor een flatgebouw is ook zo gemaakt dat de buitenste schil ( deze mensen stoken relatief het meeste omdat zij niet de voordelen hebben van een tussenwoning) de laagste prijs betalen per verbruikers eenheid.
En de binnenste schil betaalt dus het meeste per eenheid.

Voorbeeld:
1 buitenste schil
2 schil daarbinnen
3 warmste plaats in het gebouw

verbruikseenheden
1-1000
2-600
3-300

Totaal kosten bv 1900 euro ofwel 1 euro per eenheid.
1- betaalt dan 0,633 eurocent per eenheid ofwel 633,33 euro.
2- betaalt dan 1,055 euro per eenheid ofwel 633,33 euro.
3- betaalt dan 2,111 euro per eenheid ofwel 633,33 euro.

Zoals je ziet maakt het dus niet uit waar je woont in een flat, ondanks dat iemand meer eenheden verbruikt dan een ander zijn de kosten gelijk.
Anders word het pas als in bovenstaande voorbeeld bv 1 gewoon 1050 eenheden verbruikt maar 2 bv maar 500 en 3 bv 350.
1 heeft dan vrij normale stookkosten, 2 is dan een zuinige verbruiker en 3 is dan de dure verbruiker.
pi_42492970
Het grote nadeel van calorie- of joules meters is het sluipende verbruik.

In het beste geval dat je 4 tot 8 buren om je heen hebt en een zongerichte kamer kun je alle radiatoren dichtdraaien. Toch zul je aan het eind van het jaar merken dat de meters een verbruik hebben geregistreerd ondanks dat je de kranen dicht had.

De stand zal wellicht lager zijn dan dat je zelf de kranen open hebt staan, maar toch betaal je voor iets dat je feitelijk niet hebt gebruikt.

Edit: Hmmm, zie het verhaal van klipper
pi_64144182
Wellicht een erg late kick

Maar mijn vraag sluit hier goed op aan.

Ik heb namelijk een nogal onverwachte rekening gekregen voor de stookkosten t.b.v. de verwarming.
Ik moet 300 euro bijbetalen, terwijl ik voorgaande jaren altijd 100-200 euro terugkreeg. Op zich geen probleem, de energiekosten zijn dusdanig gestegen (verdubbeld), dat het logisch is op basis van de opgenomen meterstanden.

Maar waar ik nu dus nogal van opkijk is dat er verbruik is gemeten van in totaal 10 kubieke meter gas van 4 radiatoren die nog nooit aan hebben gestaan (ik heb de opnamebon niet ondertekend, omdat het appartement vlak daarvoor overgedragen is aan de nieuwe eigenaar). Dit betekent 200 euro verbruikskosten door natuurlijke verdamping?? Voorgaande jaren heb ik hier (stom genoeg) nooit bezwaar tegen aangetekend, omdat de stookkosten relatief laag waren en dus voor mij geen reden vormden om hier tegenin te gaan. Het is namelijk consequent zo opgemeten.

Ik woonde in een drie kamer appartement op de eerste verdieping van een groot complex. Onder mijn appartement liepen diverse warmteleidingen. Daarnaast was mijn appartement gericht op het Westzuidwesten. Bijna het gele jaar door (met uitzondering van eerder genoemde periode) was de gemiddelde temperatuur in het appartment meer dan 20 graden. Ik draaide zelfs in de periode Maart-November altijd de hoofdkranen dicht, zodat de leidingen naar de radiatoren toe zelf niet op konden warmen.

Nu ik bovenstaand verhaal lees zou er dus rekening gehouden worden met natuurlijke verdamping van de meters. Kijk ik echter naar de opgenomen meterstanden in 2007 en vergelijk ik deze met het totaal op de specificatie van de energieleverancier, dan zijn deze exact gelijk. Toevallig wonen mijn schoonouders en tante in hetzelfde complex op de tweede (buitenschil) en vijfde (binnenschil) verdieping, maar is geen verschil in tarief. Er wordt dus geen rekening gehouden met plaats van het appartement. Dit terwijl het volgens mij logisch is, dat de verdamping in ons appartement sneller zal gaan dan in het appartement van onze tante (buitenschil). Is mijn conclusie dan juist wanneer ik stel, dat er dus naar mijn mening geen rekening wordt gehouden met natuurlijke verdamping en zeker niet in combinatie met de plaats van het appartement?

Mijn vraag is, is de opname van het verbruik van deze radiatoren terecht of kan ik hier weldegelijk bezwaar tegen indienen?

Alvast mijn grote dank en ik hoop, dat mijn verhaal duidelijk is.
  Moderator vrijdag 19 december 2008 @ 16:32:37 #13
155227 crew  Guppy
dus
pi_64154087
Ik kijk dankbaar even mee, van de week namelijk ook de sleutel van een appartement met (electronische) metertjes gekregen. Het is me al een stuk duidelijker geworden in ieder geval.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_64176251
als je de woning gaat bewonen er dan goed op letten of de meters verzegeld zijn,als dit niet het geval is dan zorgen dat ze opnieuw verzegeld worden.
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  Moderator zaterdag 20 december 2008 @ 18:01:53 #15
155227 crew  Guppy
dus
pi_64182458
en hoe weet je of ze verzegeld zijn? ze zitten hier in ieder geval muurvast op de radiatoren. wat weer jammer is, aangezien we de radiotoren willen schilderen.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_64197848
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 20:25 schreef weststar het volgende:
Tip voor TS:

Of draai stiekem de kraan dicht.
  zondag 21 december 2008 @ 02:54:10 #17
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_64198565
Situatie is zo dat ze 1, 2, 3.. keer per jaar van het energiebedrijf langskomen om de metertjes uit te lezen. Verbruik in gigajoule lezen ze af en aan de hand daarvan maken ze een eindafrekening en bijbehorend maandtermijn.
pi_64214990
Bij ons hebben we RF meters geplaatst.
Die kunnen ze op afstand aflezen zodat je niet thuis hoeft te blijven, erg handig.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 22 december 2008 @ 09:44:43 #19
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_64236439
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 18:01 schreef Guppyfriend het volgende:
en hoe weet je of ze verzegeld zijn? ze zitten hier in ieder geval muurvast op de radiatoren. wat weer jammer is, aangezien we de radiotoren willen schilderen.
Gebruik daar alsjeblieft goede radiatorlak voor en niet 'normale' verf, die komt er zo weer afzetten, verkleurt en je krijgt het (hoe ironisch) er nooit meer goed af.
[_] <- Sign here
  Moderator maandag 22 december 2008 @ 11:44:04 #20
155227 crew  Guppy
dus
pi_64239122
quote:
Op maandag 22 december 2008 09:44 schreef Xiphos het volgende:

[..]

Gebruik daar alsjeblieft goede radiatorlak voor en niet 'normale' verf, die komt er zo weer afzetten, verkleurt en je krijgt het (hoe ironisch) er nooit meer goed af.
no worries, Histor radiatorlak is in tha house
  maandag 22 december 2008 @ 13:17:10 #21
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_64242047
Goed zo.

* Xiphos heeft trauma... maar voor 50 euries op marktplaats een nieuwe
[_] <- Sign here
  maandag 22 december 2008 @ 13:25:42 #22
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_64242331
Die meters zijn de grootste oplichterij ooit!

Ik heb 5 radiators in huis waar er maar 1 van gebruikt wordt. De andere 4 tellen gewoon vrolijk door het hele jaar, zonder reden. Niets tegen in te brengen. Verklaring van de fabrikant: ja, als in de zomer de kamer warm wordt stijgt de luchttemperatuur harder dan de temperatuur van de radiator waardoor de teller gaat lopen. Logisch, maar niet eerlijk...

Het zou me niet eens verbazen als de woningbouw ergens met een goedkope pomp op zonne energie het water eerst door een koude sloot laat lopen om het expres af te koelen
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')