abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42471100

Sleep Paralysis
quote:
Sleep paralysis is a condition characterized by temporary paralysis of the body shortly after waking up (known as hypnopompic paralysis) or, less often, shortly before falling asleep (known as hypnagogic paralysis).

The Nightmare, by Henry Fuseli (1781) is thought to be one of the classic depictions of sleep paralysis perceived as a demonic visitation.Physiologically, it is closely related to the normal paralysis that occurs during REM (rapid eye movement) sleep, also known as REM atonia. Sleep paralysis occurs when the brain is awakened from an REM state into essentially a normal fully awake state, but the bodily paralysis is still occurring. This causes the person to be fully aware, but unable to move. In addition, this state may be accompanied by hypnagogic hallucinations.

More often than not, sleep paralysis is believed by the person affected by it to be no more than a dream. This is the reason why there are many dream recountings which describe the person lying frozen and unable to move. The hallucinatory element to sleep paralysis makes it even more likely that someone will interpret the experience as simply a dream, as one might see completely fanciful objects in a room alongside the normal vision one can see.
Symptomen
quote:
The primary symptom of sleep paralysis is partial or complete skeletal muscle paralysis during the hypnopompic or hypnagogic states. In other words, it is the sense of being aware that one is unable to move or speak while falling asleep or waking up. Sleep paralysis may also be accompanied by hypnagogic hallucinations.[1] These hallucinations can be auditory, tactile, and/or visual. If a polysomnography is taken, at least one of the following will be shown: skeletal muscle tone suppression, REM sleep at sleep onset, or dissociated REM sleep. The sleep paralysis persists anywhere from a few seconds to a few minutes [1] before the person is able to either return to REM sleep or to become fully awake.
Mogelijke oorzaken
quote:
Sleep paralysis occurs during REM sleep in order to prevent the body from manifesting the sleeper's dreams. Little is known about the physiology of sleep paralysis. However, some have suggested that it may be linked to post-synaptic inhibition of motor neurons in the pons region of the brain. In particular, low levels of melatonin may stop the depolarization current in the nerves, which prevents the stimulation of the muscles, to prevent the body from enacting the dreamt activity (ie. preventing a sleeper from running when dreaming about running.)

There is also a significant positive correlation between those experiencing this disorder frequently and those suffering from narcolepsy. However, various studies suggest that many or most people will experience sleep paralysis at least once or twice in their lives.

Some report that various factors increase the likelihood of both paralysis and hallucinations. These include:

Sleeping in a supine position (facing upwards)
Irregular sleeping schedules; naps, sleeping in, sleep deprivation
Increased stress
Sudden environmental/lifestyle changes
A lucid dream that immediately precedes the episode. Also conscious induction of sleep paralysis is a common technique to enter a state of lucid dreams.
Artificial sleeping aids or antihistamines
Hier heb ik dus zeer regelmatig last van, minimaal 2 keer per week. Ik heb het al een jaar of 12 en waar ik eerst puur en alleen last had van een slaapverlamming eens in de zoveel tijd, keert het nu een extremere vormen terug en dat meerdere malen per week.
Dit gaat sinds een paar jaar samen met auditieve hallucinaties in de vorm van een soort van 'white noise', het lijkt precies op de ruis van een radio maar dan enorm hard. Ik hoor het altijd aankomen... een paar korte fragmenten waarna het geluid permanent aanwezig is en de verlamming volgt, dit gaat altijd in combinatie met extreme angstgevoelens. De enige mogelijkheid voor mij is mezelf eruit vechten, meerdere malen per nacht soms en dit kost me echt uren slaap.

Om even in te gaan op de 3 verschillende vormen van hallucinaties icm Slaapverlamming:

Hypnagogia:
quote:
Hypnagogia (also spelled hypnogogia) are the experiences a person can go through in the hypnagogic (or hypnogogic) state, the period of falling asleep. Hypnopompia are the experiences a person can go through in the hypnopompic state, the period of waking up. The term hypnagogia often encompasses hypnopompia as well. Hypnagogic sensations collectively describe the vivid dream-like auditory, visual, or tactile sensations that can be experienced in a hypnagogic or hypnopompic state. These sensations can be accompanied by sleep paralysis, the sensation that the body is temporarily paralyzed after waking or before falling asleep.

The term hypnagogic is derived from the French word hypnagogique, coined by the 19th century French psychologist Louis Ferdinand Alfred Maury from the Greek words hupnos, meaning sleep, and agogos, meaning leading. Frederic William Henry Myers coined the complementary term hypnopompic, from hupnos and pompe, meaning sending away.

Hypnagogic sensations are vivid dream-like experiences that occur as one is falling asleep or waking up. Accompanying sleep paralysis can cause the sensations to be more frightening. The features of these sensations generally vary by individual, but some are more common to the experience than others:

Most common

Vividness
Fear
Falling sensation

Common

Sensing a "presence" (often malevolent)
Pressure/weight on body (especially the chest).
A sensation of not being able to breathe
Impending sense of doom/death

Fairly common

Auditory sensations (often footsteps or indistinct voices, or pulsing noises). Auditory sensations which are described as noise instead of sensations of legible sounds, are often described to be similar to auditory sensations caused by Nitrous Oxide by persons who have experienced both.
Visual sensations such as lights, people or shadows walking around the room

Less common

Floating sensations (sometimes associated with out-of-body experiences)
Seamless transition into fully immersive lucid dreaming, also associated with out-of-body experiences
Tactile sensations (such as a hand touching or grabbing)

Rare

Vibration
Involuntary movements (sometimes the feeling of sliding off of the bed or even up walls).
The feeling of being pulled in different directions

During the hypnagogic state, an individual may appear to be fully awake, but still has brain waves indicating that the individual is still technically sleeping. Also, the individual may be completely aware of their state, which enables lucid dreamers to enter the dream state consciously directly from the waking state (see wake-initiated lucid dream technique). Many artists, musicians, architects, engineers, and others demanding creativity to be successful have benefited from hypnagogia, where the mind can be free and open to creative and new ideas.

An experience of the hypnagogic state is not an uncommon occurrence with 30 to 40 percent of people experiencing it at least once in their lives.[citation needed] However, it could be a sign of a sleep disorder, such as narcolepsy and insomnia, or associated with temporal lobe epilepsy.

The hypnagogic state can be accompanied by or associated with anomalous phenomena such as alien abduction, extra-sensory perception, telepathy, apparitions, or prophetic or crisis visions. This conduciveness to anomalous phenomena can be correlated with the initial increase of alpha and the later increase of theta brainwaves.
Hypnopompia

Dezelfde symptonen als hypnagogia, alleen dan slaan de verlamming en/of hallucinaties toe na het wakker worden.

Sleep Terror
quote:
A night terror, also known as sleep terror or pavor nocturnus, is a parasomnia sleep disorder characterized by extreme terror and a temporary inability to regain full consciousness. The subject wakes abruptly from the fourth stage of sleep, with waking usually accompanied by gasping, moaning, or screaming. It is often impossible to fully awaken the person, and after the episode the subject normally settles back to sleep without waking. A night terror can occasionally be recalled by the subject.
quote:
Night terrors vs. nightmares

Night terrors are distinct from nightmares in several key ways. First, the subject is not fully awake when roused, and even when efforts are made to awaken the sleeper, he/she may continue to experience the night terror for ten to twenty minutes. Unlike nightmares, night terrors occur during the deepest levels of non-REM sleep. Even if awakened, the subject often cannot remember the episode except for a sense of panic, while nightmares usually can be easily recalled. After the night terror is complete, it can often result in a seizure, which is commonly a tonic-clonic type (although the subject may not be epileptic). The subject often has no recall of the dream, nor the fit.

Unlike nightmares, which are frequently a scary event dreamt (e.g. a monster under the bed, falling to one's death, etc.), night terrors are not dreams. Usually there is no situation or event (scary or otherwise) that is dreamt, but rather the emotion of fear itself is felt. Often, this is coupled with tension and apprehension without any distinct sounds or visual imagery, although sometimes a vague object of fear is identified by the sufferer. These emotions without a focusing event or scenario increase emotions in a cumulative effect. The lack of a dream itself leaves those awakened from a night terror in a state of disorientation much more severe than that caused by a normal nightmare. This can include a short period of amnesia during which the subject may be unable to recall his name, location, age, or any other identifying features of himself. This state generally passes after only one or two minutes.

While each night terror is usually different, all episodes of the same person will generally have similar traits. One of the most common qualities of night terrors is a strong sense of danger. For these people there is always a being, tangible or otherwise, who wishes to hurt the sleeping person. Many sufferers of night terrors are reluctant to speak of them because of their violent and often disturbing nature.

In children

Children from age four to six are most prone to night terrors, and they affect about three percent of all youngsters[citation needed] (although people of any age may experience them). Episodes may recur for a couple of weeks then suddenly disappear. Strong evidence has shown that a predisposition to night terrors and other parasomniac disorders can be passed genetically. Though there are a multitude of triggers, emotional stress during the previous day and a high fever are thought to precipitate most episodes. Ensuring that the right amount of sleep is gained is an important factor.

Treating night terror episodes

The consensus for treating night terror episodes is three-pronged: gentleness, disposal of anything nearby that might hurt the subject, and avoiding loud voices or movements that might frighten the subject further. It is also critical to remember that the person experiencing the terror is unaware that they are experiencing one. As a result, they may become even more agitated if told that "it was just a dream," as they are quite convinced that the experience is real. The quickest remedy is simply to calm the person by telling the person that everything is alright and that what they think is happening, is not really happening. Knowing the person's source of "calm" helps immensely. If he/she has a favorite companion dog or cat, telling them that the cat or dog is warm in bed, safe and asleep, and that they need to sleep as well could also be a good trigger. Calm the person and convince them to "go back to sleep" (although they are, in fact, already asleep). In some cases, they may be calmed by the mere presence of familiar person. Night terrors are transitory so medical help is often unnecessary, but options may range from treatment of sleep apnea to prescription of benzodiazepines and psychotherapy. A successfully used method for treating night terrors is to have the sufferer sit down and watch something light-hearted and harmless on television. This helps to distract the sufferer from their perceived experience, and let them regain consciousness. More calming, positive reinforcement can then be administered.
Het schijnt dus dat veel mensen ooit in hun leven iets dergelijks meemaken en dat geloof ik ook wel, gezien de vele ervaringen van mensen die terug te vinden zijn op het internet. Als mogelijke oorzaken worden dingen als stress en moeheid genoemd maar ik zie bij mezelf geen verband terug. Ook al ben ik ergens op vakantie, dan heb ik er nog last van. Een slecht slaappatroon lijkt me ook sterk, toen ik hier last van kreeg sliep ik nog keurig op tijd.

Tegenwoordig is m'n slaappatroon ernstig ontregelt, mede dankzij de angst die ik gekregen heb om te slapen dankzij dit verschijnsel.... meerdere malen heb ik geprobeert me te laten gaan in de verlamming maar het gevoel van angst en de hallucinaties zijn te extreem om te kunnen negeren.

Mijn vraag is; hebben meer mensen hier last van? Hebben jullie patronen kunnen ontdekken die gelinkt zouden kunnen worden aan de verlamming en hoe gaan jullie met verlammingen om?
A fascination with gradually evolving structures:
Drone Music
Een hypnotiserende trance, schatplichtig aan het minimalisme.
pi_42471168
1 keer gehad, doodeng, want wist niet wat het was, wilde roepen, maar ook dat lukte niet

en ik zou niet weten wat de reden was toen, het enige wat anders was dan normaal is dat ik heel zwaar getafeld had en spicey en vrijwel direct daarna naar bed gegaan was.

stress mwoah, dan was het wel vaker gebeurd, en moeheid, ik ben chronisch moe dus
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_42471213
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 02:36 schreef milagro het volgende:
1 keer gehad, doodeng, want wist niet wat het was, wilde roepen, maar ook dat lukte niet

en ik zou niet weten wat de reden was toen, het enige wat anders was dan normaal is dat ik heel zwaar getafeld had en spicey en vrijwel direct daarna naar bed gegaan was.

stress mwoah, dan was het wel vaker gebeurd, en moeheid, ik ben chronisch moe dus
Puur alleen verlamming of ook icm hallucinaties?
Drone Music
pi_42471243
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 02:38 schreef -hypnagogia- het volgende:

[..]

Puur alleen verlamming of ook icm hallucinaties?
nou, de ervaring an sich was al hallucinerend genoeg

alleen verlamming, alleen mijn ogen kon ik bewegen, en stem werkte dus ook niet.
ik heb mijn ogen dicht gedaan en paniekerig gewacht tot het over ging na me eerst proberen te realiseren of ik nu wel wakker was of niet
  zondag 8 oktober 2006 @ 02:43:45 #5
26753 ScottishAsshole
Wha daur meddle wi' me?
pi_42471285
Mag ik even zeggen dat die lap tekst in het Engels niet echt gaat uitnodigen hier even lekker inhoudelijk op in te gaan? Maar goed...

Ik heb het ook heel vaak. Blijft niet bij verlamming. Levensechte 'dromen' , soms verschrikkelijke pijnen, gevoel hebben te stikken, mensen in je kamer zien, soms het gevoel hebben aangeraakt te worden.

Patroon wat ik heb kunnen ontdekken is dat als ik onregelmatig leef het vaker voorkomt. En ik leef heel onregelmatig.

Ik was er lang heel bang voor, omdat het bijna altijd gepaard gaat met de symptonen die ik hiervoor beschrijf. Nu begrijp ik het meer en blijf ik vrij kalm. Vroeger ging ik enorm vechten en dat kostte altijd heel veel energie.

Vreemde is ook dat als ik eenmaal zo'n verlamming heb gehad 's nachts, dat het blijft terug komen, heel snel achter elkaar, dus elke keer als ik in slaap val. Maar dat inslaap vallen is bijna niet te voorkomen omdat ik me dan zó hondsmoe voel, dat ik de kracht bijna niet heb om uit bed te gaan ofzo. Moet me er echt toe dwingen, of de muziek aan zetten, dan is het voorbij...

Als ik teveel slaap krijg ik het ook geheid, dus als ik uitgeslapen ben maar toch blijf liggen.
  zondag 8 oktober 2006 @ 02:45:20 #6
26753 ScottishAsshole
Wha daur meddle wi' me?
pi_42471311
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 02:40 schreef milagro het volgende:

[..]

alleen verlamming, alleen mijn ogen kon ik bewegen, en stem werkte dus ook niet.
ik heb mijn ogen dicht gedaan en paniekerig gewacht tot het over ging na me eerst proberen te realiseren of ik nu wel wakker was of niet
Ik wed dat je je ogen de hele tijd dicht had. Ik heb ook heel lang gedacht dat ik mijn ogen open had tijdens zo'n verlamming. Dat omdat ik mijn hele kamer zag en alles zo levensecht leek. Maar in feite is dat dus niet zo...
Soms zag ik namelijk ook dat het heel donker werd op mijn kamer terwijl het al licht was.
pi_42471370
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 02:43 schreef ScottishAsshole het volgende:
Mag ik even zeggen dat die lap tekst in het Engels niet echt gaat uitnodigen hier even lekker inhoudelijk op in te gaan? Maar goed...
Mwah ik vind het een redelijk toegankelijk stuk text... echt veel moeite hoef je niet te doen om een idee te krijgen wat het nou precies is IMHO.
quote:
Ik heb het ook heel vaak. Blijft niet bij verlamming. Levensechte 'dromen' , soms verschrikkelijke pijnen, gevoel hebben te stikken, mensen in je kamer zien, soms het gevoel hebben aangeraakt te worden.

Patroon wat ik heb kunnen ontdekken is dat als ik onregelmatig leef het vaker voorkomt. En ik leef heel onregelmatig.

Ik was er lang heel bang voor, omdat het bijna altijd gepaard gaat met de symptonen die ik hiervoor beschrijf. Nu begrijp ik het meer en blijf ik vrij kalm. Vroeger ging ik enorm vechten en dat kostte altijd heel veel energie.

Vreemde is ook dat als ik eenmaal zo'n verlamming heb gehad 's nachts, dat het blijft terug komen, heel snel achter elkaar, dus elke keer als ik in slaap val. Maar dat inslaap vallen is bijna niet te voorkomen omdat ik me dan zó hondsmoe voel, dat ik de kracht bijna niet heb om uit bed te gaan ofzo. Moet me er echt toe dwingen, of de muziek aan zetten, dan is het voorbij...

Als ik teveel slaap krijg ik het ook geheid, dus als ik uitgeslapen ben maar toch blijf liggen.
Het gevoel van aanraken heb ik persoonlijk ook een keer gehad, dat was extreem eng. Kalm blijven lukt me echter niet, ondanks dat ik weet dat er in principe niks kan gebeuren is de angst zo groot dat er maar een ding is waar ik me mee bezig kan houden: Vechten, wakker worden, jezelf uit je slaap rukken.... ik heb dit inmiddels al zo vaak gedaan dat het me niet veel moeite meer kost.

Ik begrijp ook dat het puur een (neurologisch) slaapprobleem is maar ik kan me niet los maken van de angstgevoelens, wat ik ook doe. Op het moment dat het 1 keer gebeurt sta ik op en ga ik een half uur tot een uur internetten, sigaret roken of even tv kijken. Dit helpt wel maar het kost me veel slaap, en dat heeft weer invloed op m'n prestaties op m'n werk en meer dingen helaas.
Drone Music
pi_42471419
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 02:45 schreef ScottishAsshole het volgende:

[..]

Ik wed dat je je ogen de hele tijd dicht had. Ik heb ook heel lang gedacht dat ik mijn ogen open had tijdens zo'n verlamming. Dat omdat ik mijn hele kamer zag en alles zo levensecht leek. Maar in feite is dat dus niet zo...
Soms zag ik namelijk ook dat het heel donker werd op mijn kamer terwijl het al licht was.
Dat is ook een symptoon dat vaker voorkomt, overdreven 'awareness' van je omgeving. Een keer heb ik gehad dat ik verder wegzakte in de verlamming en ook m'n kamer zag vanuit een bepaalde hoek ergens bovenin. De deur stond open en er scheen rood licht doorheen dat van de gang af kwam terwijl dit in werkelijkheid ook niet zo was.
Drone Music
pi_42471441
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 02:40 schreef milagro het volgende:

[..]

Oke... hopen voor je dat het bij die ene keer zal blijven. Grote kans want bij het meerendeel komt het 1 a 2 keer voor tijdens hun leven.
Drone Music
  zondag 8 oktober 2006 @ 02:57:37 #10
26753 ScottishAsshole
Wha daur meddle wi' me?
pi_42471459
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 02:50 schreef -hypnagogia- het volgende:

Ik begrijp ook dat het puur een (neurologisch) slaapprobleem is maar ik kan me niet los maken van de angstgevoelens, wat ik ook doe. Op het moment dat het 1 keer gebeurt sta ik op en ga ik een half uur tot een uur internetten, sigaret roken of even tv kijken. Dit helpt wel maar het kost me veel slaap, en dat heeft weer invloed op m'n prestaties op m'n werk en meer dingen helaas.
Ik weet niet hoe lang je er al last van hebt, maar het heeft mij toch zeker bijna 2 jaar geduurd voordat ik mijn angst onder controle kon houden. Omdat ik me zo bewust ben van wat er gebeurd. Heel soms dan wordt ik nog angstig als ik nog niet volledig besef wat er gebeurd.

In het begin had ik ook steevast elke keer het gevoel dat ik aan het stikken was, ik kreeg echt geen lucht meer. Toen wist ook nog niet wat het was dus dat was echt freaky. Om maar te zwijgen over wat je je vriendin er over moet vertellen, als je zelf niet eens weet wat het is...

Mijn vriendin vertelde me ook altijd dat ze kon horen als het zover was, ik ging dan kennelijk heel zwaar ademen..

Maar probeer ook eens muziek aan te zetten zachtjes. Net hard genoeg dat je het hoort, misschien helpt het jou ook, hoef je niet meer uit je bed, en kun je redelijk snel weer normaal in slaap vallen?
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:00:06 #11
26753 ScottishAsshole
Wha daur meddle wi' me?
pi_42471490
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 02:54 schreef -hypnagogia- het volgende:

[..]

Dat is ook een symptoon dat vaker voorkomt, overdreven 'awareness' van je omgeving. Een keer heb ik gehad dat ik verder wegzakte in de verlamming
Ik weet niet precies hoe je dit bedoeld maar volgens mij herken ik het.

Soms accepteer ik zeg maar dat ik verlamd ben en ontspan ik. Maar dan krijg ik altijd zo'n raar gevoel alsof ik inderdaad weg glij, maar op een heel onprettige manier. Zo onprettig dat ik vanzelf ga vechten om wakker te worden. En heel soms leidt het ertoe dat ik weg glij en dan ineens met een klap 'val', alsof ik van grote hoogte val en dan ben ik wakker.
Ook heel apart.
pi_42471512
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 02:45 schreef ScottishAsshole het volgende:

[..]

nee, ik had ze open
ik keek namelijk naar de tv aan het voeteneind, naar het standby lampje, en daarna naar de wekker, het was 02.34 , dat weet ik nog heel precies, ik zoch namelijk naar 'houvast' , aardse dingen, ik begreep niet wat er aan dehand was, of ik dood was of wat
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:03:07 #13
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42471522
Stikken en zwaar ademen is idd ook een veelvoorkomend verschijnsel:

In de middeleeuwen onstond daardoor de mythe dat er demonen langskwamen tijdens je slaap die op je borst gingen zitten.

Muziek helpt bij mij niet helaas, in m'n pubertijd sliep ik altijd met muziek mkaar dat hielp nooit. Het enige dat 'hielp' was door de arts voorgeschreven oxazepam om te kunnen relaxen voordat ik in slaap viel. Ik wil echter niet verslaafd raken aan benzo's dus dat zie ik niet als optie of als oplossing voor m'n probleem helaas.
Drone Music
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:06:30 #14
26753 ScottishAsshole
Wha daur meddle wi' me?
pi_42471565
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:02 schreef milagro het volgende:

[..]

nee, ik had ze open
ik keek namelijk naar de tv aan het voeteneind, naar het standby lampje, en daarna naar de wekker, het was 02.34 , dat weet ik nog heel precies, ik zoch namelijk naar 'houvast' , aardse dingen, ik begreep niet wat er aan dehand was, of ik dood was of wat
En toen je echt wakker was het ook 2.34 uur?

Ik heb namelijk al ontelbare keren dingen gezien die zo levensecht waren! Het wasgoed in de hoek, de tv die aan stond enz. enz.

Je hersens maken zo'n levensecht plaatje aan ! Daarom dacht ik in het begin ook dat mijn ogen open waren tijdens zo'n verlamming.
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:08:49 #15
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42471582
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 02:57 schreef ScottishAsshole het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe lang je er al last van hebt, maar het heeft mij toch zeker bijna 2 jaar geduurd voordat ik mijn angst onder controle kon houden.
Al een jaar of 12.
Drone Music
pi_42471588
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:06 schreef ScottishAsshole het volgende:

[..]

Ik heb namelijk al ontelbare keren dingen gezien die zo levensecht waren! Het wasgoed in de hoek, de tv die aan stond enz. enz.

Je hersens maken zo'n levensecht plaatje aan ! Daarom dacht ik in het begin ook dat mijn ogen open waren tijdens zo'n verlamming.
lieve schat, ik WAS echt wakker

mijn geest althans, alleen mijn lijf nog niet, en dus kon ik niet bewegen, behalve mijn ogen, en dat klopt ook precies met wat sleep paralysis inhoudt.
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:11:39 #17
26753 ScottishAsshole
Wha daur meddle wi' me?
pi_42471615
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:09 schreef milagro het volgende:

[..]

lieve schat, ik WAS echt wakker

mijn geest althans, alleen mijn lijf nog niet, en dus kon ik niet bewegen, behalve mijn ogen, en dat klopt ook precies met wat sleep paralysis inhoudt.
Mja, oké ik geloof je wel

Alleen is het bij mij dus anders. Vandaar mijn ongeloof
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:13:14 #18
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42471635
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:06 schreef ScottishAsshole het volgende:

[..]

Ogen open is idd een mogelijkheid trouwens, veel mensen ervaren zo de welbekende zwarte, bedreigende schimmen die hun kamer binnendringen. Ik heb ook echter meegemaakt dat ik niet het verschil meer kon vertellen tussen 'open eye hallucinaties' en 'closed eye hallucinaties' aangezien die exact hetzelfde waren. Een logisch gevolg hiervan was dan weer dat je op een gegeven moment niet meer weet of je je ogen open of dicht hebt, zeer verwarrend en oncomfortabel.
Drone Music
pi_42471652
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:11 schreef ScottishAsshole het volgende:

[..]

Mja, oké ik geloof je wel

Alleen is het bij mij dus anders. Vandaar mijn ongeloof
dan praten we over 2 verschillende dingen, he.

sleep paralysis is in feite een normaal iets dat tijdens het dromen voorkómt dat je wat je droomt niet echt uitvoert, alleen soms is die status nog bezig als je al wakker bent, als je midden in een droom plots wakker wordt, en daarom kun je dan dus even , hooguit een minuut, je niet bewegen, op je ogen na dan.

het is niets paranormaals, gewoon logisch te verklaren , en je bent ook gewoon echt wakker dan.
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:16:52 #20
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42471682
S.A.H. heeft het over paralysis icm hypnagogia. Niets paranormaals maar wel een incredible mindfuck
Drone Music
pi_42471717
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:16 schreef -hypnagogia- het volgende:
S.A.H. heeft het over paralysis icm hypnagogia. Niets paranormaals maar wel een incredible mindfuck
en ook dan ben je gewoon (half)wakker, althans je geest, alleen je lijf loopt achter.

maar je ogen worden niet gehinderd door slaapverlamming, sommige mensen slapen ook met hun ogen (af en toe) open
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:22:11 #22
26753 ScottishAsshole
Wha daur meddle wi' me?
pi_42471747
Trouwens dat op je rug slapen als mogelijke oorzaak herken ik ook wel, heb gemerkt dat ik het dan vaker heb, waarom is mij een raadsel echter.
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:23:51 #23
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42471765
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:20 schreef milagro het volgende:

[..]

en ook dan ben je gewoon (half)wakker, althans je geest, alleen je lijf loopt achter.

maar je ogen worden niet gehinderd door slaapverlamming, sommige mensen slapen ook met hun ogen (af en toe) open
Klopt, ik heb ook altijd controle over m'n ogen. Maar icm de hypnagoge visuele hallucinaties kan het soms nogal moeilijk zijn om te kunnen vertellen of je ogen dicht of open hebt. Hypnagogia hoeft overigens niet altijd samen te gaan met een verlamming, al komt het wel erg vaak voor.
Drone Music
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:24:55 #24
26753 ScottishAsshole
Wha daur meddle wi' me?
pi_42471776
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:08 schreef -hypnagogia- het volgende:

[..]

Al een jaar of 12.
Bij mij is het ook steeds extremer geworden. Toen ik een jaar of 8 was ofzo was het wakker worden doordat ik voelde dat ik ineens een klap kreeg. Ik keek dan ook altijd vrij boos rond om te zien wie dat gedaan had, natuurlijk was er niemand

Later voelde ik bv. mijn bed schudden (jaar of 13-14).

En nu dus alle symptonen, 27 jaar
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:25:16 #25
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42471782
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:22 schreef ScottishAsshole het volgende:
Trouwens dat op je rug slapen als mogelijke oorzaak herken ik ook wel, heb gemerkt dat ik het dan vaker heb, waarom is mij een raadsel echter.
Ik heb gemerkt dat ik er minder last van heb als ik gelijk al op m'n buik of zij ga liggen. Als ik op m'n rug ga slapen en het is eenmaal begonnen dan blijft het terugkomen, of ik nu op m'n buik, rug of zij lig.
Drone Music
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:25:44 #26
26753 ScottishAsshole
Wha daur meddle wi' me?
pi_42471788
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:23 schreef -hypnagogia- het volgende:

[..]

Klopt, ik heb ook altijd controle over m'n ogen. Maar icm de hypnagoge visuele hallucinaties kan het soms nogal moeilijk zijn om te kunnen vertellen of je ogen dicht of open hebt. Hypnagogia hoeft overigens niet altijd samen te gaan met een verlamming, al komt het wel erg vaak voor.
Hmm, zou kunnen dat ik het verschil dus ook niet meer weet ondertussen, is inderdaad bijna niet te ontdekken.
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:30:59 #27
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42471837
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:24 schreef ScottishAsshole het volgende:

[..]

Bij mij is het ook steeds extremer geworden. Toen ik een jaar of 8 was ofzo was het wakker worden doordat ik voelde dat ik ineens een klap kreeg. Ik keek dan ook altijd vrij boos rond om te zien wie dat gedaan had, natuurlijk was er niemand

Later voelde ik bv. mijn bed schudden (jaar of 13-14).

En nu dus alle symptonen, 27 jaar
Hier ook... toen ik een jaar of 13-14 was had ik eens in de zoveel maanden een verlamming, de jaren daarna nam het aantal toe en begon het proces langzaam te evolueren en hoorde ik voor het eerst die 'Noise'. Het geluid ging steeds harder en harder en kreeg ik het gevoel alsof m'n lichaam alle kanten opvloog. 2 maanden geleden had ik voor het eerst een visuele ervaring, die met m'n kamer en de laatste ontwikkeling (anderhalve week terug) is een keiharde piep na de noise waarna ik in m'n rug geprikt werd.

Een heleboel mensen ervaren ipv de noise ook stemgeluiden voordat ze in slaap vallen, soms wel tientallen mensen die door elkaar heen praten en denken dan ook schizofreen te worden Gelukkig heb ik daar geen last van, evenals de het gevoel dat er een kwaadaardige 'entiteit' aanwezig is in de vorm van een schim of oude vrouw die je keel dichtknijpt. (daar komt de term 'old-hag' vandaan.)

Het meest extreme gedoe heb ik dus gelukkig (nog?) geen last van.
Drone Music
pi_42471839
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:23 schreef -hypnagogia- het volgende:

[..]

nu ja, ik had ze duidelijk open , lijkt me niet dat als ik hallucineer dat ik dan hallucineer over het standby lampje vd tv

bij mij gelukkig geen Incubus gedoe , schimmen of flitsen, enkel paniek vanwege de onverklaarbare verlamming.

soms werkt de sleepparalysis tijdens de REM slaap juist even niet, dat zijn dan zeker de momenten dat ik wakker wordt van mijn eigen stem ... het gekke is dat ik voor dat ik hardop iets zeg, wéét dat ik slaap en droom en dan denk "niet hardop praten, je slaapt, het is niet echt" en dat ik het dan toch niet kan tegenhouden en dan dus wakker wordt halverwege de zin ( en die ook nog afmaak even )

lucide dromen is ook iets wat ik geregeld doe, als het me te zot word, het verhaal of te verdrietig, kan ik me zelf wakker redeneren
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:35:32 #29
26753 ScottishAsshole
Wha daur meddle wi' me?
pi_42471888
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:30 schreef -hypnagogia- het volgende:

[..]

Hier ook... toen ik een jaar of 13-14 was had ik eens in de zoveel maanden een verlamming, de jaren daarna nam het aantal toe en begon het proces langzaam te evolueren en hoorde ik voor het eerst die 'Noise'. Het geluid ging steeds harder en harder en kreeg ik het gevoel alsof m'n lichaam alle kanten opvloog. 2 maanden geleden had ik voor het eerst een visuele ervaring, die met m'n kamer en de laatste ontwikkeling (anderhalve week terug) is een keiharde piep na de noise waarna ik in m'n rug geprikt werd.

Een heleboel mensen ervaren ipv de noise ook stemgeluiden voordat ze in slaap vallen, soms wel tientallen mensen die door elkaar heen praten en denken dan ook schizofreen te worden Gelukkig heb ik daar geen last van, evenals de het gevoel dat er een kwaadaardige 'entiteit' aanwezig is in de vorm van een schim of oude vrouw die je keel dichtknijpt. (daar komt de term 'old-hag' vandaan.)

Het meest extreme gedoe heb ik dus gelukkig (nog?) geen last van.
Geluiden hoor ik ook vaak, maar dan voor het gevoel zó hard dat ik het gevoel heb dat mijn trommelvlies zal knappen!
Ook voel ik soms mijn hart zó hard kloppen dat ik denk dat ik het elk moment kan besterven, ook heel apart...
Zodra ik 'wakker' wordt is het verdwenen, maar soms vraag ik me af of het echt allemaal geen kwaad kan

Ik heb bij het stikken trouwens niet het idee dat daadwerkelijk iemand mijn keel dicht knijpt, ik krijg gewoon geen lucht meer

Kan wel een heel topic vol lullen, maar dat ga ik niet doen, ik ga slapen
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:36:19 #30
26753 ScottishAsshole
Wha daur meddle wi' me?
pi_42471901
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:31 schreef milagro het volgende:

[..]

nu ja, ik had ze duidelijk open , lijkt me niet dat als ik hallucineer dat ik dan hallucineer over het standby lampje vd tv
Waarom niet, ik hallucineer m'n hele slaapkamer bij elkaar, inclusief vuile was in de hoek

Echt slapen nu
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:36:47 #31
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42471907
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:31 schreef milagro het volgende:

[..]

bij mij gelukkig geen Incubus gedoe , schimmen of flitsen, enkel paniek vanwege de onverklaarbare verlamming.

soms werkt de sleepparalysis tijdens de REM slaap juist even niet, dat zijn dan zeker de momenten dat ik wakker wordt van mijn eigen stem ... het gekke is dat ik voor dat ik hardop iets zeg, wéét dat ik slaap en droom en dan denk "niet hardop praten, je slaapt, het is niet echt" en dat ik het dan toch niet kan tegenhouden en dan dus wakker wordt halverwege de zin ( en die ook nog afmaak even )

lucide dromen is ook iets wat ik geregeld doe, als het me te zot word, het verhaal of te verdrietig, kan ik me zelf wakker redeneren
Oh ik geloof je ook wel, als je 'gewoon' last hebt van verlamming dan kun je gewoon je ogen openen... lijkt me dan inderdaad geen hallucinatie. Lucide dromen werken helaas niet bij mij... zodra ik erachter kom dat ik droom dan ben ik gelijk zo blij en opgewonden, omdat ik in principe totale vrijheid heb in een droomwereld op dat moment, dat ik van opwinding mezelf wakker maak helaas

Mensen die sleep paralysis en hypnagogia kunnen 'ondergaan' beweren dat het een uiterst interessante staat van bewustzijn is overigens, en een belangrijke stap om bewust lucide te kunnen gaan dromen. Helaas is dat voor weinig mensen weggelegd, een zeer klein percentage kan de paniek overkomen.
Drone Music
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:39:44 #32
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42471936
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:35 schreef ScottishAsshole het volgende:

[..]

Geluiden hoor ik ook vaak, maar dan voor het gevoel zó hard dat ik het gevoel heb dat mijn trommelvlies zal knappen!
Ook voel ik soms mijn hart zó hard kloppen dat ik denk dat ik het elk moment kan besterven, ook heel apart...
Zodra ik 'wakker' wordt is het verdwenen, maar soms vraag ik me af of het echt allemaal geen kwaad kan

Ik heb bij het stikken trouwens niet het idee dat daadwerkelijk iemand mijn keel dicht knijpt, ik krijg gewoon geen lucht meer

Kan wel een heel topic vol lullen, maar dat ga ik niet doen, ik ga slapen
Over die harde geluiden, er zijn theorien dat dat komt dankzij een botje ergens in je oor dat dan hard begint te trillen. Dat veroorzaakt die 'Noise' en het zou dus kunnen zijn dat het geluid daadwerkelijk aanwezig is.

Welterusten...
Drone Music
pi_42471937
je hebt dus wel lucide dromen, alleen je kan het verhaal niet sturen, bedoel je
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:43:27 #34
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42471973
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:39 schreef milagro het volgende:
je hebt dus wel lucide dromen, alleen je kan het verhaal niet sturen, bedoel je
Nope, op het moment dat ik erachter kom dat ik droom en dus vanaf dat moment in principe alles kan doen en laten wat ik wil, word ik zo blij en opgewonden (omdat ik me op dat moment besef dat de mogelijkheden oneindig zijn) dat ik er wakker van word. Een soort van 'too good to be true'
Drone Music
pi_42472008
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:43 schreef -hypnagogia- het volgende:

[..]

Nope, op het moment dat ik erachter kom dat ik droom en dus vanaf dat moment in principe alles kan doen en laten wat ik wil, word ik zo blij en opgewonden (omdat ik me op dat moment besef dat de mogelijkheden oneindig zijn) dat ik er wakker van word. Een soort van 'too good to be true'
lucide dromen zijn dromen waar je je bewust bent dát je droomt, en meestal word je dan ook meteen wakker, ergo, het lukt jou wel degelijk lucide te dromen, alleen het sturen ervan, de verhaallijn kun je niet, want je wordt, net als 99% van de lucide dromers, meteen wakker
  zondag 8 oktober 2006 @ 03:52:50 #36
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42472064
Ah duidelijk... scheelt weer dat ik niet de enige ben met dat probleem Ook een problematisch punt wat betreft sleep paralysis is dat slaaptekort het probleem verergert... je ziet de 'neergaande cyclus' waarschijnlijk al aankomen; van mezelf heb ik al slaapproblemen. Angst voor verlamming en hallucinaties zorgt er ook nog voor dat ik minder slaap, hetgeen mogelijk weer meer problemen veroorzaakt. Daardoor slaap ik weer minder door m'n groeiende aversie tegen slaap, wat weer meer paralysis veroorzaakt etc. etc.
Drone Music
pi_42472106
neem een slaaptablet dan om die cyclus te doorbreken
  zondag 8 oktober 2006 @ 04:01:42 #38
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42472138
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:57 schreef milagro het volgende:
neem een slaaptablet dan om die cyclus te doorbreken
'
Ik heb al oxazepam gekregen van de arts maar ik wil dus niet afhankelijk worden van benzo's... dan heb ik een nog veel groter probleem. Eenmalig de cyclus doorbreken zou kunnen maar de angst om te slapen blijft gewoon, net zoals de sleep paralysis. Een kwestie van tijd en ik zit er weer midden in..... ik kan er, ondanks groot slaaptekort en de negatieve gevolgen daarvan, redelijk mee leven en ben nog altijd op zoek naar een fatsoenlijke manier om er beter mee overweg te kunnen.

Ooit hoop ik mezelf te kunnen laten gaan tijdens een verlamming om hopelijk daarna in slaap te vallen maar al m'n pogingen zijn tot nu toe jammerlijk mislukt. Vandaar ook mijn interesse in hoe anderen, vooral degenen die er ook regelmatig last van hebben er mee omgaan.
Drone Music
pi_42472248
wat bedoel je met je te laten gaan? niet bang te zijn die minuut van verlamming?

ik snap ook niet dat je zegt dat je er redelijk mee kan leven, terwijl je ook zegt bang te zijn om te gaan slapen enook bang blijft voor die verlamming en de rest.

als je het zo vaak hebt, en je blijft de belevenis angstig vinden, ook al weet je heel goed wat het precies is, iets heel rationeel verklaarbaars, dan zou ik toch eens een slaappil proberen, 1 week doorslapen kan die cyclus al doorbreken, hoor, en zo snel raak je echt niet verslaafd
  zondag 8 oktober 2006 @ 04:28:40 #40
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42472330
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 04:14 schreef milagro het volgende:
wat bedoel je met je te laten gaan? niet bang te zijn die minuut van verlamming?
Niet vechten tegen de verlamming + hallucinaties. Het probleem is dat de verlamming en voor de hypnagogia een gruwelijk gevoel van angst en paniek met zich meebrengt waardoor ik mezelf altijd weer wakker maak... dat kost me al die slaap. Ik probeer het meerdere malen te negeren en net zoals het meerendeel van de mensen die hier last van hebben is dat een vrijwel onmogelijk opgave.
quote:
ik snap ook niet dat je zegt dat je er redelijk mee kan leven, terwijl je ook zegt bang te zijn om te gaan slapen enook bang blijft voor die verlamming en de rest.
Daar bedoel ik mee dat ik ondanks m'n slaaptekort toch fatsoenlijk blijf functioneren op o.a. m'n werk. Moe zijn is niet bevordelijk voor m'n concentratie maar het is niet dusdanig problematisch dat m'n prestaties er onder lijden.
quote:
als je het zo vaak hebt, en je blijft de belevenis angstig vinden, ook al weet je heel goed wat het precies is, iets heel rationeel verklaarbaars, dan zou ik toch eens een slaappil proberen, 1 week doorslapen kan die cyclus al doorbreken, hoor, en zo snel raak je echt niet verslaafd
Been there, done that, de problemen zijn niet zo ernstig dat ik aan de benzo's ga. Verslaving sluipt erin met dat spul... ik weet van mezelf dat het niet lang zal duren totdat ik aan de verleiding toe zal geven om 2 keer per week die pil te nemen als ik moeite heb om te slapen en de volgende dag iets belangrijks op het programma heb staan bijvoorbeeld en voor je het weet kun je niet meer zonder.

Ik probeer liever een verbanden te ontdekken de voorvallen en mijn levensstijl + alles wat daar omheen hangt, op basis van die conclusies m'n levensstijl aanpassen en het proberen zo hopelijk voor te zorgen dat het wat minder vaak voorkomt.
Drone Music
pi_42472380
ik zou iets wat ik als gruwelijke angst en paniek ervaar maar wat graag willen doorbreken met wat medicijnen, als ik er al tijden last van heb en het niet weggeredeneerd krijg.

er zijn ook slaapmiddelen die prima werken en niet zo heftig zijn, hoor, maar goed, wat jij wil , of liever, wat jij niet wil
  zondag 8 oktober 2006 @ 04:49:01 #42
159670 -hypnagogia-
De oude garde.
pi_42472436
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 04:38 schreef milagro het volgende:

ik zou iets wat ik als gruwelijke angst en paniek ervaar maar wat graag willen doorbreken met wat medicijnen, als ik er al tijden last van heb en het niet weggeredeneerd krijg.

er zijn ook slaapmiddelen die prima werken en niet zo heftig zijn, hoor, maar goed, wat jij wil , of liever, wat jij niet wil
Klopt maar er is geen enkele slaappil die niet verslavend is. Daarom wil ik dit probleem ook niet op deze manier oplossen omdat het IMHO in potentie een vrij groot risico op geestelijke verslaving is.
Drone Music
pi_42616507
Slaapverlamming = zooo eng!

Vanmiddag een dutje gedaan. Op een gegeven moment wilde ik wakker worden, opstaan maar dat lukte niet! Kreeg mijn ogen met geen mogelijkheid open, wilde schreeuwen en ook dat lukte niet.
Voelde me op een gegeven moment bewusteloos worden in mijn slaap.... zooooo eng!

Iemand hetzelfde ervaren??
  donderdag 12 oktober 2006 @ 18:16:45 #44
106355 Topmaat
Ja toch? Niet dan?
pi_42616636
Nee, maar het lijkt me niet echt prettig.

Heb je dat vaker dan?
Zo niet, dan toch...
pi_42616701
Brr, ja eenmaal gehad, dat was wel genoeg, echt een rotgevoel dat je niet kunt bewegen ook al wil je wel.
twee violen en een trommel en een fluit
  donderdag 12 oktober 2006 @ 18:20:36 #46
138259 nzw
incl fotoboek
pi_42616737
ik had het vroeger wel meer de laatste tijd niet echt meer maar ik weet wel dat het erg naar was! Heeft het niet met een droom te maken?
tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
  Forum Admin donderdag 12 oktober 2006 @ 18:21:29 #47
58651 crew  murp
murp
pi_42616894
heb het zo af en toe. en idd echt een rotgevoel! had het ook een keer toen ik net uit een narcose kwam, na een operatie. jeuk aan mijn ogen, maar kon mijn ledematen niet bewegen.
pi_42616948
Hoe lang duurt zoiets?? En gaat het dan langzaam over, of is het plotseling voorbij?
Wie niet weg is, is gezien
pi_42616973
Ja, ook wel eens gehad.
Verschrikkelijk eng, vooral omdat ik half in mijn droom zat en allemaal enge wezens rond mijn bed zag staan!
En dan niet kunnen gillen en niet kunnen bewegen...
Ja, die met de ballen in de bek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')