Dan zal ik maar wijselijk weg blijven hierquote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:03 schreef clumsy_clown het volgende:
Doe maar even normaal reageren, of blijf weg.
of gewoon wijselijk zijn en uitleggen waarom je denkt dat wij geen leven of hobbies hebben. ik heb een prima leven, alles gaat voor de boeg, ik studeer, heb een baantje, ik sport, heb een vriend, heb een huis, heb twee katten, familylife gaat ook steeds beter, ik heb voldoende vrienden, ga regelmatig uit, heb tig hobbies, ik kan steeds makkelijker babbelen en het gaat allemaal perfect. Daarnaast (of wellicht ook daarbij) heb ik óók een fantasiewereld. Ik weet niet waar jouw gedachten/gevoelens naartoe gaan (want het zijn gewoon gedachten/gevoelens, en dus altijd aanwezig) ik structureer ze alleen (vroeger onbewust, nu heel bewust) om een betere grip op m'n mentale en emotionele processen te hebben, in de vorm van een fantasiewereld. Ieder zijn manier.quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:03 schreef Sant het volgende:
[..]
Dan zal ik maar wijselijk weg blijven hier, voordat de mod me strafpunten gaat geven...
![]()
jah daar kan ik dus niet helemaal bij...quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:07 schreef minilotje het volgende:
Iekst
Ik ben in schok!quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:39 schreef minilotje het volgende:
Terwijl je met magisch denken toch een beetje op het randje balanceert van het gebied van paranoia, psychoses, dwangneurosen en grootheidswaanzin.
Nou, gelukkig maar, dan.quote:Op woensdag 7 maart 2007 16:38 schreef moelan0e het volgende:
[..]
Ik ben in schok!
Psychoses, dwangneuroses heb ik absoluut niet. Paranoide heeft niets met magisch denken te maken.
Het kan niet anders als dat ik grootheidswaanzin heb omdat ik werkelijk een prachtige wereld kan maken door over kruizen te zien. Overal waar een kruis is kijkt jezus mee, en dat is een geruststellend gevoel. Ik ben niet gelovig, en ik zie duidelijk de gekte hiervan in. Aan de andere kant is het niet iets dat me belemmerd, en ik geniet enorm van het kind in mij.
Er is een groot verschil tussen fantaseren over iets dan leven in een fanatsiewereld waar men fictie en realiteit uit het oog dreigt te verliezen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 14:44 schreef -x-nathali-x- het volgende:
Er is toch niks mis mee om erover te fantaseren dat je beroemd bent, of dat je in een sprookje zit en door een mooi bos huppelt. Dat zijn dingen die nooit zullen gebeuren (het sprookje dan) dus waarom is het dan zo raar om daarover te fantaseren? Ik vind het best normaal eigenlijk. Bovendien zei ik al dat ik juist wegdroom als ik happy ben, dus het zijn niet alleen depri mensen die dagdromen (zoals al door minilotje gezegd).
hoezo niet? ik vind 'fantaseren' over ferraris juist ongezonder dan fantaseren over een fantasywereld. Er zijn heel veel mensen die fantaseren over hoe dingen moeten zijn, en hoe ze ze graag zouden willen en dan volledig ten onder gaan omdat hun fantasie die zo dicht bij de werkelijkheid ligt niet overeenkomt met het echte leven.quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:42 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Er is een groot verschil tussen fantaseren over iets dan leven in een fanatsiewereld waar men fictie en realiteit uit het oog dreigt te verliezen.
Fantaseren/dromen dat je beroemd bent of een hele goede job hebt of rond aan het rijden bent in een Ferrari is niks mis mee.
Maar helemaal opgaan in een fictieve fantasywereld lijkt me niet gezond.
Om niet van mijn vraag af te wijken, heb jij ervaringen met Magische denkers?quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:30 schreef minilotje het volgende:
[..]
Nou, gelukkig maar, dan.![]()
Het is vooral dat de term 'magisch denken' vaak wordt gebruikt voor zaken als: "..als ik niet alleen op de witte strepen van het zebrapad loop dan gebeurt er iets vreselijks!" of "..deze roze sokken zijn er de oorzaak van dat mijn hamster dood is!"
Verbanden leggen die er objectief beschouwd niet zijn, het toekennen van 'magische' krachten aan ogenschijnlijk levenloze voorwerpen, dat soort dingen..
Natuurlijk zijn er allerlei gradaties in, en zal de term ook wel voor iets genuanceerdere dingen gebruikt worden, maar voor zover ik weet is wat ik hierboven schrijf wél de algemene definite van 'magisch denken'. Kinderen hebben het vaak van nature, vandaar ook de doodsangst om per ongeluk als kleuter met een been uit je bed te hangen en dergelijke..Als volwassenen het sterk hebben dan zit het wél vaak in de weg.
Jij ervaart het gelukkig op een positieve manier, maar stel je voor dat je de pech zou hebben dat je zou geloven dat de kruizen die je ziet je vreselijk veel ongeluk zouden bezorgen, dán zou het je natuurlijk wél behoorlijk belemmeren.
is dat magisch denken? moet toegeven dat ik vroeger wel altijd dacht, kut nu ben ik paar om me as heen geweest! ik moet terugdraaien! en dat deed ik dan dus ookquote:Op woensdag 7 maart 2007 17:30 schreef minilotje het volgende:
[..]
Nou, gelukkig maar, dan.![]()
Het is vooral dat de term 'magisch denken' vaak wordt gebruikt voor zaken als: "..als ik niet alleen op de witte strepen van het zebrapad loop dan gebeurt er iets vreselijks!" of "..deze roze sokken zijn er de oorzaak van dat mijn hamster dood is!"
Verbanden leggen die er objectief beschouwd niet zijn, het toekennen van 'magische' krachten aan ogenschijnlijk levenloze voorwerpen, dat soort dingen..
Natuurlijk zijn er allerlei gradaties in, en zal de term ook wel voor iets genuanceerdere dingen gebruikt worden, maar voor zover ik weet is wat ik hierboven schrijf wél de algemene definite van 'magisch denken'. Kinderen hebben het vaak van nature, vandaar ook de doodsangst om per ongeluk als kleuter met een been uit je bed te hangen en dergelijke..Als volwassenen het sterk hebben dan zit het wél vaak in de weg.
Jij ervaart het gelukkig op een positieve manier, maar stel je voor dat je de pech zou hebben dat je zou geloven dat de kruizen die je ziet je vreselijk veel ongeluk zouden bezorgen, dán zou het je natuurlijk wél behoorlijk belemmeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |