Samenwerking in de EU, tuurlijk mien jong.quote:Airbus A380 in gevaar
Het supervliegtuig Airbus A380 heeft opnieuw een forse vertraging opgelopen. De problemen voor Airbus blijven zich opstapelen. Veel luchtvaartmaatschappijen overwegen nu de bestelling te annuleren, waardoor het A380-project en het bedrijf Airbus in de problemen kan komen. Deze problemen worden deels veroorzaakt door de politieke crisis in het bedrijf.
De Verenigde Arabische Emiraten, een land met 1,2 miljoen inwoners, heeft voor de vliegtuigmaatschappij Emirates 45 A380's besteld. In een A380 passen minimaal 550 passagiers. De bestelling kost Emirates zo'n 10 miljard euro, maar door de oplopende vertragingen dreigt Emirates de bestelling te annuleren. Een drama, aangezien Emirates de grootste klant is van de A380. Ook Singapore Airlines, Virgin Atlantic en Qantas dreigen hun order "te heroverwegen". Deze maatschappijen zullen dan misschien hun toestellen kopen bij Boeing.
"Heel Airbus loopt gevaar", stelde de topman Thomas Enders van het moederbedrijf EADS. Airbus is een dochterbedrijf van het Franse EADS. Niet de technische problemen zijn de kern van het probleem, maar wel de politieke meningsverschillen. "De Fransen willen altijd voor zichzelf het onderste uit de kan halen, terwijl de Duitsers meestal technologisch en economisch superieur zijn. De Fransen blokkeren goede technische oplossingen omdat ze niet Frans zijn, maar dat zullen ze nooit toegeven. De Franse staat wil zijn aandeel (15 procent, red.) ook niet opgeven en zo lang dat niet gebeurt blijft de politiek EADS domineren", legt Hans Heerkens, luchtvaartanalist van de Universiteit Twente, uit. "De Franse regering zou zich niet met het beleid van EADS moeten bemoeien. Als de Franse staat zich louter zou opstellen als aandeelhouder zouden de problemen lang niet zo groot zijn", is zijn conclusie.
Extra pijnlijk is dat Airbus na de Tweede Wereldoorlog het toonbeeld moest worden van Europese eenwording. Dat was deels gelukt doordat de productie en zeggenschap keurig verdeeld was tussen de landen. Maar de problemen ontstonden toen de Britse en Duitse regeringen zich van staatsbemoeienis aftrokken, maar de Franse staatsinvloed tot heden is gebleven.
De technische problemen van de A380 komen door de bedrading. Die bleek veel ingewikkelder dan gedacht. Het bedrijf moest geheel opnieuw beginnen met het aanleggen van de bedrading en dat kost extra tijd. Vertragingen en technische problemen bij het lanceren van een nieuw vliegtuigproject zijn echter heel normaal. Ook Boeing had deze problemen bij de bouw van de superieure 747. "Maar Boeing weet zichzelf beter te verkopen, hun klanten accepteren dat. De interne en externe communicatie bij Airbus verergert hun problemen". Heeskens weet de oplossing: nationale belangen moeten terzijde geschoven worden. "Met de producten van Airbus is weinig mis, ook de A380 is een goed toestel. EADS is een gigantisch bedrijf, dat niet zomaar failliet zal gaan. Maar ze moeten af van de eeuwige Franse overheersing".
Emirates moet twee jaar langer wachten op de A380-toestellen en mogelijk langer. Deze maand zal Emirates een besluit nemen over het vervolg. De vorige keer kreeg Emirates financiële korting op de toestellen door de vertragingen. Dat zal nu waarschijnlijk niet het geval zijn. Zal Emirates de bestellingen stopzetten en zo het A380-project en daarmee geheel Airbus een gigantische klap toebrengen? Het enige geluk dat Airbus heeft is dat Boeing tot het einde van het decennium al zijn productiecapaciteit moet gebruiken. Het bedrijf is zo populair dat de productie niet opgevoerd kan worden. Bovendien heeft Boeing niet een toestel die een dergelijke lading passagiers kan vervoeren. Misschien is er toch nog hoop voor de A380.
Dat is nu geen optie voor Emirats, Singapore Airlines en andere klanten omdat Boeing's productie-capaciteit tot 2010 vol zit, toch?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 18:38 schreef Drugshond het volgende:
Tja, als klant zou ik ook Boeings gaan bestellen. Dan weet je in ieder geval wat je in huis haalt.
1) Airbus wordt binnenkort een volledig vrijstaand bedrijf - dus niet EUquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 18:38 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Samenwerking in de EU, tuurlijk mien jong.
Op deze manier komen we er nooit.
Wat moeten we met dat Frans blok om ons been. Beter een goede oplossing dan geen oplossing, toch ?
Europa zou ons economisch versterken.... en juist op het moment dat we de wereldmarkt kunnen penetreren met toch wel een erg wel technologisch luchtwaardig toestel krijgen dit soort gemiep.
Tja, als klant zou ik ook Boeings gaan bestellen. Dan weet je in ieder geval wat je in huis haalt.
Welke glorie ?!?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:40 schreef Xith het volgende:
De glorie van frankrijk is het belangrijkse wat die bedrijven moeten doorschemeren:)
Ik hoor niet veel meer dan Exocet Renault en Citroen.... zijn er dan nog meer Franse hoogstandjes ?quote:Trots Franse marine is 4 meter te kort
Bron : Ref.nl
BREST – De 184 meter lange start- en landingsbaan van het gloednieuwe Franse vliegdekschip ”Charles de Gaulle” blijkt 4 meter te kort te zijn. Dat is het laatst ontdekte probleem van de glorie van de Franse marine, die ruim 6 miljard gulden heeft gekost.
„Frankrijk en de Verenigde Staten zijn de enige landen met vliegdekschepen”, luidde het eind januari trots, vlak voor de eerste proefvaart van de Charles de Gaulle. De Franse en de Amerikaanse marine zouden zo gezamenlijk kunnen opereren. De Britten hebben overigens ook vliegdekschepen, maar die zijn voor toestellen die verticaal kunnen opstijgen en landen.
De eerste geruchten over onvolmaaktheden aan de Franse trots kwamen uit discussies tussen Amerikaanse en Franse piloten over de beperkte lengte van de landingsbaan. „Durven jullie daarop te landen? Ik nog niet voor een miljoen”, zei een Amerikaanse piloot tegen een Franse collega. Amerikaanse vliegdekschepen zijn gemiddeld 70 meter langer dan de totaal 262 meter lange en maar half zo zware Charles de Gaulle van 40.600 ton.
Het schip is gebouwd in het grootste dok van Frankrijk. Dat was duidelijk te klein. Nu wordt er ijverig op gestudeerd hoe het schip te verlengen in zo kort mogelijke tijd.
De Charles de Gaulle is de opvolger van de sinds 1962 dienstdoende Foch. Dat puffende, grote wolken stookolie uitbrakende schip is bestemd voor de sloop, maar het is wél sneller dan zijn hypermoderne opvolger. Die is volgens boze tongen uit zuinigheidsoverwegingen uitgerust met twee veel te kleine, van de Franse onderzeeërs geleende kernreactoren.
Miniatuurstraaljagers
Andere problemen zijn er te over. Allereerst bleek er radioactiviteit vrij te komen. Eind januari werd de eerste proefvaart tot tweemaal toe uitgesteld omdat het in Brest te hard waaide (liefst windkracht 6). Het schip zou daarna een week op zee blijven. Na twee dagen lag het weer voor Brest: panne met de lagers van de pompen van de reactoren na het varen „op volle kracht.” Een dag later gilden de sirenes: brand in de 'stoppenkast' van het elektrisch systeem, overigens snel geblust.
De marine stelt dat lange proefvaarten nodig zijn om dergelijk ongemak in de toekomst te voorkomen. De Charles de Gaulle is inmiddels de risee van politieke commentatoren en van cabaretiers. Die vragen zich af of de goedkoopste oplossing niet is: de constructie van miniatuurstraaljagers.
En dat is weer tegen het zere been van de Engelsen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 20:57 schreef Xith het volgende:
Dat kan wel allemaal zijn maar vertel jij dat ze maar. De Concorde was een van de meest idioote investeringen ooit - maar als je er een franse over vraagt over de concorde is het van Go france!
Maar niettemin zijn franse bedrijven zeer profitable in het buitenland, wat ook de reden is dat 40% van de franse stockmarket in hand is van pensioen bedrijven.
Een reden voor de EU was dan ook het verder uitbreiden van de franse gedachte goed Tot 1972 door Charles de Gaulle _compleet_ geregeerd, wat hij wilde kreeg hij. Hij zag de EU als een manier om de franse cultuur en glorie verder uit te breiden. En nog steeds is het zo - de fransen waren niet echt al te blij dat de centrale bank (ECB) door een buitenlander werd gerund, en dus vochten ze zo hard als ze konden voor een franse baas, wat ze nu ook hebben. En voor dezelfde reden gaat nu ongeveer 50% van de totale EU budget naar voornamelijk Franse boeren. (CAP)
Daarom denk ik ook wil Frankrijk niet dat Turkije bij de EU komt. Dan gaat alleen al vanwege het grote aantal inwoners Frankrijk enorm aan invloed verliezen. Wij kunnen nog veel van de fransen leren. Zij zijn niet vies van vuile machtspolitiek. Men stuurt nu openlijk op een confict aan met de turken. Een buitenkansje zich van Turkije te ontdoen. Nederland en Noorwegen kunnen met hun gasreserves veel meer in de w8 slepen binnen de EU als ze ook zo'n vuile machtspolitiek zouden voeren. Mja,die zijn alweer te "beschaaft"quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 20:57 schreef Xith het volgende:
Dat kan wel allemaal zijn maar vertel jij dat ze maar. De Concorde was een van de meest idioote investeringen ooit - maar als je er een franse over vraagt over de concorde is het van Go france!
Maar niettemin zijn franse bedrijven zeer profitable in het buitenland, wat ook de reden is dat 40% van de franse stockmarket in hand is van pensioen bedrijven.
Een reden voor de EU was dan ook het verder uitbreiden van de franse gedachte goed Tot 1972 door Charles de Gaulle _compleet_ geregeerd, wat hij wilde kreeg hij. Hij zag de EU als een manier om de franse cultuur en glorie verder uit te breiden. En nog steeds is het zo - de fransen waren niet echt al te blij dat de centrale bank (ECB) door een buitenlander werd gerund, en dus vochten ze zo hard als ze konden voor een franse baas, wat ze nu ook hebben. En voor dezelfde reden gaat nu ongeveer 50% van de totale EU budget naar voornamelijk Franse boeren. (CAP)
Daar moest ik ook aan denken.... en vergeet het Franse referendum niet. Dat was helemaal de kat op het spek binden.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 21:15 schreef digitaLL het volgende:
Daarom denk ik ook wil Frankrijk niet dat Turkije bij de EU komt.
Klopt, want Boeing vondt dat een vorm van oneerlijke concurrentie. Vele rechtzaken over geweest.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 21:22 schreef Xith het volgende:
Ja ok, wat ik eigenlijk daarmee bedoelde is dat Airbus geen miljarden subsidies meer zal krijgen,
Waarschijnlijk heeft de franse regering veel aandelen in die zaak (Charles de Gaulle maakte toen hij aan de macht kwam zo'n 80% van alle bedrijven staatsbedrijven, en nogsteeds is Frankijk de #1 land met meeste staatsbedrijven buiten de communistische landen, maar dan is het iig niet meer "ons" bedrijf.
![]()
Laatst op de duitse tv een doco over gezien, Het conflict ligt voor bij de WTO. Ook de VS subsidieert Boeing alleen op andere manieren.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 21:26 schreef Drugshond het volgende:
Klopt, want Boeing vondt dat een vorm van oneerlijke concurrentie. Vele rechtzaken over geweest.
Zoveel staatsbedrijven ?!....Hoe doet de Franse economie het eigenlijk tegenwoordig ?
Fransen die niet zeuren over eigenbelang, right...quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 21:52 schreef marcb1974 het volgende:
Als ze het nou eens goed doen, en dan dus echt samenwerken, zonder te zeuren over eigen belang kan er vast een hoop.
Idd. Ik las trouwens een bericht in de krant dat Airbus pas over 15 jaar op hetzelfde peil zit als Boeiing. Ofzoquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 22:31 schreef Jugaros het volgende:
Ik heb de making of Van de A380 nog op Discovery gezien, Erg Gaaf vliegtuig
Wist ik ook niet meerquote:Op zondag 8 oktober 2006 12:07 schreef Bolter het volgende:
Hetzelfde peil ? Welk peil?
http://www.tijd.be/mijn_nieuws/artikel.asp?Id=2468551quote:De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft 15 jaar nodig om zijn Amerikaanse concurrent Boeing in te halen op het vlak van productieontwikkeling. Dat zegt Airbus-ceo Christian Streiff in een interview met de krant Financial Times.
Ze willen gewoon weer geld zien en daarvoor moeten ze mooie praatjes hebben. Vijftien jaar lijkt me wat te lang btw, maar ik zou me geld op Boeing blijven zetten.quote:Op zondag 8 oktober 2006 12:12 schreef dialMforMonkey het volgende:
[..]
http://www.tijd.be/mijn_nieuws/artikel.asp?Id=2468551
Belgische bron, maar toch
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |