abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44882799
De meesten zullen niets afweten van andere contacen en verbindingsmateriaal voor grotere stromen en dat er een voldoende dikkere buis toegepast moet worden om 25A door 2.5mm te mogen laten lopen ivm voldoende koeling in de buis (wat ook weer afhankelijk is van het aantal aders) En er blijft nog altijd staan dat het simpelweg niet mag ook al is alles met zwaarder schakel en verbindingsmateriaal uitgevoert. En is er totaal geen noodzaak om een apparaat wat minder dan 3680 VA per ader verbruikt te gaan afzekeren voor 5750 VA Ook in het buitenland mag het niet groter zijn dan 20A omdat dit de maximale stroom is voor 3x 2.5mm draad in 5/8 buis (fase, nul en aarde).

[ Bericht 3% gewijzigd door tnimble op 31-12-2006 10:02:32 ]
  zondag 31 december 2006 @ 17:24:18 #92
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_44896147
Wat Tnimble zegt.
Er is gewoon niks op tegen om je aan een norm te houden die is opgesteld met veiligheid in gedachten. Ik ben helemaal geen elektromonteur maar ik interesseer me er wel voor. Ik vind het dat juist handig dat er zoiets bestaat als een 1010 als leidraad. Duurder wordt het er meestal niet van en het is ook niet meer werk. Goed, ik ga dus nu wat meer groepen aanleggen en daarom ook wat meer aardlekschakelaars. Maar het nut daarvan zie ik ook wel weer.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 11:52:56 #93
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_44936910
Mijn huis uit 1950 krijgt binnenkort ook een nieuwe meterkast, en de rest van de electra.
Ik ga dit topic dus ook volgen
Ben benieuwt naar de vorderingen van TS
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_44938274
Om de aanmeld trend even te volgen

Mijn huis uit 1895 krijgt binnenkort ook een nieuwe meterkast, en de rest van de instalatie wordt ook voor een deel veranderd.
Ik was dit topic al aan volgen
Ben benieuwt naar de vorderingen van TS
  dinsdag 2 januari 2007 @ 13:18:31 #95
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_44938661
Tot nu toe gedaan op elektragebied:

• Kabels aangelegd naar centraaldoos in woonkamer en daarvandaan naar WCD's in woonkamer
  • Kabel naar boven voor eerste verdieping, centraaldoos onder de overloop
  • Naar de kamers op eerste verdieping kabels getrokken
  • Aarddraad naar nieuw aan te leggen badkamer
  • Aansluiting voor wasmachine en droger op zolder aangelegd (2 kabels daarvoor dus)
  • Aansluiting voor afzuigkap aangelegd
  • Aansluiting naar de garage verwijderd. Het lijkt er namelijk op dat de losse kabels (groen, rood en grijs) onder de tegels zonder bescherming dus, naar de garage lopen. Slecht plan dus.
  • Kabel voor de kookplaat aangelegd
  • Aansluitingen naar de keuken uitgetekend op de muur.
    Alles komt al uit in de meterkast. Deze week verwacht ik de offerte van Nuon voor het vergroten van de aansluiting. Die blijkt trouwens toch al uit 3 fasen te bestaan. Nuon belde me laatst om te vragen of ik niet al 3 fasen onder de meter had zitten. Toen ik vroeg of ZIJ dat niet moesten weten in plaats van ik, zei hij doodleuk:"haal dan het loodje er even af". Dus dat gedaan en ja hoor, 3 kabels van 4mm2. Gemeten: 3x230v.
    Verder heb ik nog naar elk vertrek twee UTP kabels getrokken die samenkomen in een vaste kast op zolder.
    Kortom, het schiet lekker op!
  • pi_44940487
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 13:18 schreef 525TDS het volgende:
    Tot nu toe gedaan op elektragebied:

• Kabels aangelegd naar centraaldoos in woonkamer en daarvandaan naar WCD's in woonkamer
  • Kabel naar boven voor eerste verdieping, centraaldoos onder de overloop
  • Naar de kamers op eerste verdieping kabels getrokken
  • Aarddraad naar nieuw aan te leggen badkamer
  • Hoe bedoel je dit?
    quote:
  • Aansluiting voor wasmachine en droger op zolder aangelegd (2 kabels daarvoor dus)
  • Aansluiting voor afzuigkap aangelegd
  • Aansluiting naar de garage verwijderd. Het lijkt er namelijk op dat de losse kabels (groen, rood en grijs) onder de tegels zonder bescherming dus, naar de garage lopen. Slecht plan dus.
  • vanwege de oude kleuren zul je deze oeten vervangen omdat de rest vernieuwd wordt.. Als je bedoelt losse draden dan is dat nog een reden om het weg te halen. Een grondkabel met aardscherm hoeft in dit geval niet dat is alleen waneer het in de vollegrond zit ivm met beschadiging bij graafwerkzaamheden. Maar een buis er om heen is wel zo netjes en handig minimaal 19mm beter 1". Doorvoer door de vloer moet altijd slagvast buis hebben als het opbouw is.
    quote:
  • Kabel voor de kookplaat aangelegd
  • Aansluitingen naar de keuken uitgetekend op de muur.
    Alles komt al uit in de meterkast. Deze week verwacht ik de offerte van Nuon voor het vergroten van de aansluiting. Die blijkt trouwens toch al uit 3 fasen te bestaan. Nuon belde me laatst om te vragen of ik niet al 3 fasen onder de meter had zitten. Toen ik vroeg of ZIJ dat niet moesten weten in plaats van ik, zei hij doodleuk:"haal dan het loodje er even af". Dus dat gedaan en ja hoor, 3 kabels van 4mm2. Gemeten: 3x230v.
  • Klinkt idd bekent de verzegeling van de kwh meter is een heel ander verhaal.
    quote:
    Verder heb ik nog naar elk vertrek twee UTP kabels getrokken die samenkomen in een vaste kast op zolder.
    Kortom, het schiet lekker op!
      dinsdag 2 januari 2007 @ 14:56:40 #97
    153745 525TDS
    Dat zeg ik dus.
    pi_44941452
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 14:25 schreef tnimble het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit?
    Gewoon vanuit de meterkast een aardedraad naar een centraal aardpunt in de badkamer leggen om daarvandaan alles in die badkamer te aarden.
      dinsdag 2 januari 2007 @ 15:01:32 #98
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_44941608
    Ben je trouwens ook verplicht om stalen buizen compleet te verwijderen, en te vervangen door kunsstof pijpen als je aan je electra gaat klussen?
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      dinsdag 2 januari 2007 @ 15:29:54 #99
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_44942437
    verwijderen hoeft niet persé volgens mij. Maar je mag ze niet meer gebruiken...
    Ik laat mijn stalen buizen er gewoon in zitten, maar dan gewoon leeg.
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
    pi_44943110
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 14:56 schreef 525TDS het volgende:

[..]

Gewoon vanuit de meterkast een aardedraad naar een centraal aardpunt in de badkamer leggen om daarvandaan alles in die badkamer te aarden.
    als je dan toch de norm hanteerd:

je mag ook gewoon een losse 2,5mm2 geel groene draad van de centraaldoos naar het CAP leggen in je badkamer....
    pi_44945552
    Stalen buizen mag je laten zitten tenzij ze in de weg zitten dan kun je het er wellicht beter uithalen.

Wat betreft de aarddraad naar de badkamer volgens oude NEN:
    Alle matalen delen in een badkamer inclusief aardmat in vloer, waterleidingen of kranen indien kunstofleiding , cv leidingen of radiatoren indien kunstofleidingen of beiden ingeval van kunstof koppeling aansluiten via 4mm blank vertintde koperdraad op CAP (centraal aardpunt). Het CAP wordt met een 6mm blank vertinde koperdraad direct aangesloten op de hoofdaardrail in metkast of op de aardpen. Alle wandcontactdozen dienen geaard te zijn via 2.5mm geelgroene ader. De centraaldoos dient een geel groene 2.5mm ader te bevatten voor aansluiten van lampen met aardaansluiting.

Nieuwe NEN:
    Zelfde als boven maar met aanvulling: De verbinding tussen het CAP, de wandcontactdozen en de centraaldoos mag NIET buiten de badkamer aanwezig zijn. Het is niet meer toegestaan dat deze verbinding via de aardrail in de groepenkast verloopt. De NPR geeft hier als oplossing een verbinding via een 2.5mm geelgroene draad tussen het CAP en de centraaldoos en alle overige wandcontactdozen die niet via deze centraaldoos geaard worden.

Deze aanvullende eis houdt dus niet in dat de andere aarddraden dienen te vervallen maar omschrijft alleen extra verbindingen weer in de badkamer zelf zodat bij los geraken van aansluitingen in de groepenkast, meterruimte of centraal-, las- of trekdozen ergens in het pand er geen gevaarlijke spanning tussen een elektrische aansluiting in de badkamer en de leidingen, docuhbak, radiator enz kan ontstaan.

Is om de een of andere reden deze verbinding tussen het CAP en de centraaldoos en wandcontactdozen niet mogelijk maar wordt wel aan alle andere eisen voldaan zal bij een keuring NIET afgekeurt worden. Op het keuringsraport zal wel de opmerking aarding badkamer visueel niet aanwezig komen.

bron NEN
      dinsdag 2 januari 2007 @ 18:39:49 #102
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_44948076
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 17:07 schreef tnimble het volgende:
    Stalen buizen mag je laten zitten tenzij ze in de weg zitten dan kun je het er wellicht beter uithalen.
    Nee, ik heb bij een verbouwinkje wat extra stopcontacten geplaatst, en daarvoor de stalen buizen die in de muren zaten gedeeltelijk weggehaald; ergens halverwege heb ik een verloopstukje op die buizen gezet, en daarna nieuwe draden (inclusief aarde) getrokken.

Als ik ze helemaal weg had willen halen, had ik over tientallen meters een beschadigde muur gehad, plus dat ik dan ook m'n plafond opnieuw had mogen laten stuccen.
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_44958026
    Staal mag niet gebruikt voor meer omdat deze de PCV mantel van de draden kan beschadigen door bramen aan de uiteinden het gaat dan vooral o de lasdozen. ovg gebruiken ze in engeland wel staal maar daar gebruiken ze andere lasdozen en wordd elke buis aankoppeling met een ander type sok aangesloten die daar tegen beschermt. Ook heeft iedere las of trekdoos een aardaansluiting die gebruikt dient te worden. De oude buizen en dozen in NL hebben dat allemal niet.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')