quote:
Hier heb je het hele verhaal Popolon, hij is geblesseerd geweest, maar echt het is de pitcherstalent van nederland, en nog jong 17/18 jaar.
Bron
http://www.honkbalsite.com/index.html Stuifbergen tekent profcontract
(10-10-2006, 13.00)
International Tom Stuifbergen heeft een zevenjarig contract getekend bij de Amerikaanse proforganisatie Minnesota Twins. De speler van Amsterdam Pirates vertrekt in maart naar de Verenigde Staten om zich te melden bij zijn nieuwe werkgever. Het afgelopen seizoen debuteerde de achttienjarige rechtshandige werper in het Nederlands team.
Stuifbergen speelde zichzelf voor het eerst in de kijker tijdens het wereldkampioenschap AAA van 2004 in Taiwan. De prestaties van de broer van international Nick Stuifbergen werden hierna nauwlettend in de gaten gehouden, onder meer tijdens de European Baseball Academy van Major League Baseball in Italië. Uiteindelijk werd hij na afloop van dit trainingskamp samen met de Tsjechische korte stop Jakub Hajtmar door Minnesota Twins gecontracteerd.
Eerder dit jaar tekende ADO-buitenvelder Kalian Sams al een contract voor Seattle Mariners. Ook Sams verdiende zijn contract door zijn sterke optreden tijdens de European Baseball Academy. "Het is allemaal sneller gegaan dan ik had verwacht", blikt Stuifbergen terug op de gebeurtenissen van de afgelopen maanden. "Niet alleen met het profcontract, maar ook met het Nederlands team. Maar dan is het alleen maar leuker."
Bij de contractbesprekingen kreeg Stuifbergen advies van Kenneth Smit, de vader van profwerper Alexander Smit. Alexander Smit tekende halverwege 2002 zelf een contract bij Minnesota Twins. Behalve Twins was er ook interesse voor Stuifbergen vanuit de organisaties van Seatle Mariners, Cincinnati Reds en Florida Marlins.
Voorkeur
In overleg met zijn nieuwe werkgever heeft Stuifbergen besloten om niet deel te nemen aan de Instructional League, een competitie voor beginnende profspelers. Stuifbergen heeft de voorkeur gegeven aan het wereldkampioenschap van Jong Oranje, vorige maand op Cuba. Hierdoor is de talentvolle pitcher ook beschikbaar voor het Nederlandse A-team, dat volgende maand deelneemt aan de Intercontinental Cup in Taiwan. Stuifbergen: "Daarna ga ik misschien wat maandjes in Australië honkballen om fit te zijn voordat ik mij in maart moet melden bij Spring Training van Twins." Dit wordt voor Stuifbergen een weerzien met zijn landgenoten Alexander Smit, Wesley Connor en Loek van Mil. "Ik ken ze alle drie goed, dus het lijkt me leuk om met ze te spelen." Na afloop van Spring Training wordt Stuifbergen naar alle waarschijnlijkheid gestald in de Rookie League.
Afgelopen seizoen kwamen zes voormalig hoofdklassespelers uit in de Amerikaanse profcompetities. Gregory Halman, Rick van den Hurk, Vince Rooi en Alexander Smit eindigden het seizoen op single A-niveau. Wesley Connor en Loek van Mil speelden voor Minnesota Twins in de Rookie League.
Noodlot
De rechtshandige pitcher Tom Stuifbergen debuteerde in het seizoen 2005 in de hoofdklasse. Zaterdag 4 juni werd hij winnend werper in de wedstrijd tegen Sparta/Feyenoord. Voor Amsterdam Pirates wierp Stuifbergen in het seizoen 2005 in zes wedstrijden bijna 21 innings. Hij won één en verloor één wedstrijd. Stuifbergen gooide zeventien keer drie slag, acht keer vier wijd en kreeg 22 honkslagen en acht verdiende punten (3.4 tegen.
In het seizoen 2006 begon hij met twee sterke wedstrijden. Hierna sloeg het noodlot toe voor de werper van Pirates. Stuifbergen raakte geblesseerd en kwam in het eerste deel van de competitie niet meer in actie. Ondertussen was hij wel voor het eerst geselecteerd voor het Nederlands team. Begin juli was Stuifbergen hersteld van zijn blessure. Ondanks dat hij nog geen competitiewedstrijd had gegooid na zijn herstel, maakte hij wel deel uit van de definitieve selectie van Oranje. Woensdag 12 juli 2006 debuteerde Stuifbergen op zeventienjarige leeftijd dan ook officieel voor het Nederlands team. Tijdens de European Baseball Series was hij de startend werper in de vijfde wedstrijd tegen Italië. In Nettuno wierp Stuifbergen zes innings met drie keer drie slag, één keer vier wijd en kreeg hij vijf honkslagen tegen. Hij zorgde zo dat Nederland met 3-0 won en uiteindelijk beslag legde op de uiteindelijke winst in de eerste EBS. Later in die maand was Stuifbergen ook de startend werper in de wedstrijd tegen Japan tijdens de Haarlemse Honkbalweek.
ps eerlijk is eerlijk hij speelde toen wel een ongelukkige wedstrijd(haarlemse honkbalweek, vond nog dat Eenhoorn hem wel erg lang op de heuvel liet staan). maar goed 17 jaar(mag)
[ Bericht 2% gewijzigd door maril op 10-10-2006 20:47:02 ]