Is dat genoeg voor je? Zou mooi zijn als dat het ook voor mij was!!quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 01:43 schreef Blivox het volgende:
Dat ik het leuk gehad heb.
Natuurlijk. Zodra je eenmaal hebt geaccepteerd dat het leven zinloos is, is er nog maar één ding belangrijk.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 01:46 schreef Phuturistixxx het volgende:
[..]
Is dat genoeg voor je? Zou mooi zijn als dat het ook voor mij was!!
Begrijp me niet verkeerd, ik heb ontzettend veel lol, en dat is ook erg belangrijk. Maar uiteindelijk zou m'n leven erg zinloos lijken, als het alleen maar om lol zou draaien....
Ook op de langere termijn kan je wel invloed hebben. Een paar "kleine" voorbeelden: Edison, Bell, Madame Curie, Pasteur, Flemming, Einstein, Watt enz. Die mensen hebben wel degelijk een grote invloed op de langere termijn.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 01:55 schreef Northside het volgende:
Het enige reele doel dat je jezelf KAN stellen is een zo leuk mogelijk leven hebben. Op de lange termijn maakt jouw leventje toch geen verschil op het grote geheel.
Neem bijvoorbeeld een Lubbers, die toch aardig wat bereikt heeft vergeleken met de gemiddelde mens. Denk je dat ze die over 10 jaar nog kennen?
Of Hitler, die de wereld in zijn tijd heeft doen sidderen en beven... Over 250 jaar ook vergeten.
En dan heb ik het nog niet eens over 1000 jaar later. Voor mij is het grote streven dan ook om een zo leuk mogelijk leven te leiden, want alle andere doelstellingen zijn niet haalbaar... (Altijd als ik zoiets gezegd heb vraag ik me af waarom ik ook weer eens 40 uur in de week werk :S)
Ja, goed, en dan hebben we het alles bij elkaar over... 200 grote denkers op al die miljarden mensen die geleefd hebben? Beetje ambitieus, niet?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 02:16 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ook op de langere termijn kan je wel invloed hebben. Een paar "kleine" voorbeelden: Edison, Bell, Madame Curie, Pasteur, Flemming, Einstein, Watt enz. Die mensen hebben wel degelijk een grote invloed op de langere termijn.![]()
Er is helemaal niks mis met ambitie.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 02:18 schreef Northside het volgende:
[..]
Ja, goed, en dan hebben we het alles bij elkaar over... 200 grote denkers op al die miljarden mensen die geleefd hebben? Beetje ambitieus, niet?
Mwoah, ik denk dat er zonder Flemming een heleboel minder mensen op de wereld waren geweest nu.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 03:25 schreef partyyboyy het volgende:
Iedereen doet maar!
Kan iemand het wat verrotten wat je met je leven doet? Al pleeg je nu zelfmoord of je wordt een Einstein...het maakt geen enkel verschil!!
En nu een antwoord op de vraag?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 03:25 schreef partyyboyy het volgende:
Iedereen doet maar!
Kan iemand het wat verrotten wat je met je leven doet? Al pleeg je nu zelfmoord of je wordt een Einstein...het maakt geen enkel verschil!!
Motiveer, jij speelbal der aardequote:Op zaterdag 7 oktober 2006 03:39 schreef jogy het volgende:
Ik leef voor de ervaring, dat is meer dan genoeg.
You're stealing my line!quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 01:49 schreef Stoomhamer het volgende:
Om te sterven.
Noem me een idioot, maar wie was Flemming?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 03:28 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Mwoah, ik denk dat er zonder Flemming een heleboel minder mensen op de wereld waren geweest nu.
En zonder Watt en Bell had je nu niet zitten internetten.![]()
Het leven heeft geen zin! Klaar!quote:
Flemming was de uitvinder van penicilline, en toen gingen mensen ineens niet meer dood aan een griepje.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 12:38 schreef baNEEL het volgende:
[..]
Noem me een idioot, maar wie was Flemming?![]()
OT: gewoon beetje tof doen enzo, zorgen dat ik 't leuk heb tot 't voorbij is.
Wat valt er te motiveren? Ik leef om te leven, simpel.quote:
Jogy, Ik ben het alweer met je eens.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 03:39 schreef jogy het volgende:
Ik denk dat als er een God bestaat dat hij zou willen dat iedereen 5 dagen in de week zou gaan werken en veel vrije tijd zal investeren in zijn/haar carrièrequote:Op zaterdag 7 oktober 2006 14:21 schreef Ripley het volgende:
[..]
Jogy, Ik ben het alweer met je eens.
Ergens vind ik het ook wat arrogant, al die mensen die pretenderen te weten wat de zin van hun leven is. Weet ik veel wat de zin van mijn leven is, het si me ook maar overkomen dat ik geboren ben. Ik probeer het in te vullen op de beste manier die voor mij mogelijk is.
Heh, GMTA zullen we maar zeggenquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 14:21 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ergens vind ik het ook wat arrogant, al die mensen die pretenderen te weten wat de zin van hun leven is. Weet ik veel wat de zin van mijn leven is, het si me ook maar overkomen dat ik geboren ben. Ik probeer het in te vullen op de beste manier die voor mij mogelijk is.
Ik denk dat de zin van je leven geheel in je eigen handen ligt. Je kunt je leven zinloos voorbij laten gaan of er iets mee doen. Zin geven dus.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 14:21 schreef Ripley het volgende:
[..]
Maar wat is dan je leven zinloos voorbij laten gaan?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 14:43 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik denk dat de zin van je leven geheel in je eigen handen ligt. Je kunt je leven zinloos voorbij laten gaan of er iets mee doen. Zin geven dus.
Hoe je dat doet verschilt per persoon zoals je hier kunt lezen.
Dat kan niet. Anderen bepalen of een leven zinloos is, maar dit is subjectief.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 14:45 schreef Ripley het volgende:
[..]
Maar wat is dan je leven zinloos voorbij laten gaan?
Waarom is het arrogantquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 14:21 schreef Ripley het volgende:
[..]
Het klinkt zo alwetend. Dokter worden en levens redden, dat is de invulling die jij aan je leven wilt geven. Maar hoe weet je dat dit de oorspronkelijke reden is dat jij bestaat, dat dit de zin van jouw leven is?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:07 schreef Phuturistixxx het volgende:
[..]
Waarom is het arrogantWaarom zo negatief?
Als ik besluit dat de zin van mijn leven is dokter te worden, zodat ik levens kan redden is dat dan arrogant?
Waarom zou je jezelf geen doel mogen stellen zodat je je beter voelt over je leven?
Ja maar daar gaat het om. Wat vind jij?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 14:53 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
Dat kan niet. Anderen bepalen of een leven zinloos is, maar dit is subjectief.
Jijzelf bepaald ook of jou leven zinloos is geweest, ook dit is subjectief.
Dat weet niemand toch? En het maakt dan niet iemand arrogant als ze zelf een reden bedenken.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:08 schreef Ripley het volgende:
[..]
Het klinkt zo alwetend. Dokter worden en levens redden, dat is de invulling die jij aan je leven wilt geven. Maar hoe weet je dat dit de oorspronkelijke reden is dat jij bestaat, dat dit de zin van jouw leven is?
Ik laat hem nog even hier staan. Ik denk dat je in R&P een andere insteek krijgt op deze vraag dan op WFL. Mocht het later toch nog meer die kant op neigen, is een schopje zo gebeurd.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:03 schreef Friek_ het volgende:
Deze vragen zijn naar mijn mening de kern van levensbeschouwing. Wat raakt je? Wat geeft men zin? Waar leef je voor? Ik zou een mod ook aanraden om dit topic te verplaatsen naar WFL.
Zelf kan ik totaal geen antwoord geven op deze vragen. Ik leef, maar waarvoor weet ik niet precies. Daar mag ik met de jaren vanzelf achterkomen.
Nee, dat weet inderdaad niemand. En dus vind ik het arrogant om de eigen reden die je bedenkt dan te bestempelen als "de zin van jouw leven". Noem het gewoon wat het is: "Ik wil graag mijn leven zus en zo leven, om die en die reden". Prima, goed dat je een streven hebt.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:10 schreef Mordreth het volgende:
[..]
Dat weet niemand toch? En het maakt dan niet iemand arrogant als ze zelf een reden bedenken.
De enige die zin kan geven aan jouw leven ben jij zelf!quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:08 schreef Ripley het volgende:
[..]
Het klinkt zo alwetend. Dokter worden en levens redden, dat is de invulling die jij aan je leven wilt geven. Maar hoe weet je dat dit de oorspronkelijke reden is dat jij bestaat, dat dit de zin van jouw leven is?
Oh maar ik zeg ook niet dat wat ik bedenk de zin van mijn leven te zijn, ook inderdaad zinvol IS.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:12 schreef Ripley het volgende:
[..]
Nee, dat weet inderdaad niemand. En dus vind ik het arrogant om de eigen reden die je bedenkt dan te bestempelen als "de zin van jouw leven". Noem het gewoon wat het is: "Ik wil graag mijn leven zus en zo leven, om die en die reden". Prima, goed dat je een streven hebt.
Idd.. en dit is weer een andere kijk op wat iemand "de zin van het leven" vind. Gewoon andere overtuiging van wat een ander vind van het leven.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:14 schreef Phuturistixxx het volgende:
[..]
De enige die zin kan geven aan jouw leven ben jij zelf!
Als ik besluit dat mijn leven zinvol is door de hele dag op de bank tv te kijken dan is dat gewoon zo.
Niemand anders kan mij zeggen wat de zin is van mijn leven. Ik geloof ook niet dat er een vooropgesteld plan is. Het plan is volgens mij dat iedereen zijn weg moet vinden. En ik denk dat als iedereen eens even stil stond en even goed nadacht over wat hij/zij belangrijk vind, wat hij/zij uit het leven wil halen het leven vanzelf zinvol wordt.
Nee, zo werkt het niet volgens mij. Ik ben de enige die INVULLING kan geven aan mijn eigen leven, aan de hand van mijn eigen normen en waarden. Het antwoord van "wat is de zin van mijn leven" is hetzelfde als "waartoe ben ik geboren?". Ik heb geen idee wat de reden is dat ik geboren ben of wat de zin is van mijn levensloop. Ik ben er nu eenamaal en ik amak er het beste van wat in mijn macht ligt. Maar dat heeft niets met zinloos of zinvol te maken.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:14 schreef Phuturistixxx het volgende:
[..]
De enige die zin kan geven aan jouw leven ben jij zelf!
Als ik besluit dat mijn leven zinvol is door de hele dag op de bank tv te kijken dan is dat gewoon zo.
Niemand anders kan mij zeggen wat de zin is van mijn leven. Ik geloof ook niet dat er een vooropgesteld plan is. Het plan is volgens mij dat iedereen zijn weg moet vinden. En ik denk dat als iedereen eens even stil stond en even goed nadacht over wat hij/zij belangrijk vind, wat hij/zij uit het leven wil halen het leven vanzelf zinvol wordt.
Voor mij betekend dat dat ik niets zou doen met datgene waarvan ik denk dat het mijn leven zin zou geven.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 14:45 schreef Ripley het volgende:
[..]
Maar wat is dan je leven zinloos voorbij laten gaan?
tja, juiste keuzes. al mijn keuzes zijn de juiste geweest, en al mijn keuzes in de toekomst zullen de juiste zijn, ongeacht de gevolgen. mijn leven gaat zoals het gaat, en er over jammeren of kapotanticiperen levert alleen maar stress en ongelukkigheid op, en daar heb ik geen zin in, het leven gaat toch zoals het zou moeten gaan en het verleden valt niet te veranderen (alleen maar van te leren)quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:10 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ik laat hem nog even hier staan. Ik denk dat je in R&P een andere insteek krijgt op deze vraag dan op WFL. Mocht het later toch nog meer die kant op neigen, is een schopje zo gebeurd.
Waar ik voor leef: Een zo goed mogelijk mens zijn, waarbij 'goed' zo subjectief as hell is natuurlijk. Een verschil maken op de wereld is niet echt een doel ofzo, ik vind het belangrijker dat ik als persoon de juiste keuzes maak, en mezelf zo ontwikkel dat ik later tevreden terug kan denken en geen kansen gemist heb.
Ben ik het mee eens. In WLF wordt het al snel een theoretische en filosofische discussie.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:10 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ik laat hem nog even hier staan. Ik denk dat je in R&P een andere insteek krijgt op deze vraag dan op WFL. Mocht het later toch nog meer die kant op neigen, is een schopje zo gebeurd.
Ligt eraan hoeveel waarde je hecht aan 'zin van het leven' lijkt me. Geen doel in je leven hebben wilt nog niet zeggen dat je leven zinloos is.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:16 schreef Phuturistixxx het volgende:
Maar als je zelf al niet kunt bedenken wat de zin van je leven is, wordt je dan niet heel erg ongelukkig?
Kijk dat niet hier, doos!quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:24 schreef CherryLips het volgende:
ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort vragen waar ik geen antwoord op heb.
Tja, nu gaan we discussieren over woordkeuze.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:17 schreef Ripley het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet volgens mij. Ik ben de enige die INVULLING kan geven aan mijn eigen leven, aan de hand van mijn eigen normen en waarden. Het antwoord van "wat is de zin van mijn leven" is hetzelfde als "waartoe ben ik geboren?". Ik heb geen idee wat de reden is dat ik geboren ben of wat de zin is van mijn levensloop. Ik ben er nu eenamaal en ik amak er het beste van wat in mijn macht ligt. Maar dat heeft niets met zinloos of zinvol te maken.
De oorspronkelijke vraag staat in de topic titel, waar leef jij voor?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:29 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
Kijk dat niet hier, doos!![]()
Maar wat is nu de discussie eigenlijk?
Want iedereen lijkt het erover eens te zijn dat je de zin zelf bepaald en dat het doel subjectief is.
Als iedereen het er toch over eens is dan is het toch geen echte discussie meer. Misschien moet er een andere vraag gesteld worden die de discussie wel weer op gang brengt.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:30 schreef ScottishAsshole het volgende:
[..]
De oorspronkelijke vraag staat in de topic titel, waar leef jij voor?
Iedereen is het er over eens dat het subjectief is maar dat betekend nog niet dat je geen antwoord op de vraag kunt geven toch?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:32 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
Als iedereen het er toch over eens is dan is het toch geen echte discussie meer. Misschien moet er een andere vraag gesteld worden die de discussie wel weer op gang brengt.
Maar dat is eigenlijk een niet zo zinvolle discussie. Deze een zegt bijvoorbeeld: ik wil veel feesten.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:52 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Iedereen is het er over eens dat het subjectief is maar dat betekend nog niet dat je geen antwoord op de vraag kunt geven toch?
Wat is jouw invulling van het leven, waarvan vind jij dat het je leven zinvol maakt?
Er is een joods gezegde dat luidt: "hij die één mens redt, heeft de hele wereld gered". Dit is een levenshouding waar ik mij helemaal in kan vinden. Al heb je maar één ander mens geholpen, dan heeft je leven al zin gehad.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 01:55 schreef Northside het volgende:
Het enige reele doel dat je jezelf KAN stellen is een zo leuk mogelijk leven hebben. Op de lange termijn maakt jouw leventje toch geen verschil op het grote geheel.
Neem bijvoorbeeld een Lubbers, die toch aardig wat bereikt heeft vergeleken met de gemiddelde mens. Denk je dat ze die over 10 jaar nog kennen?
Of Hitler, die de wereld in zijn tijd heeft doen sidderen en beven... Over 250 jaar ook vergeten.
En dan heb ik het nog niet eens over 1000 jaar later. Voor mij is het grote streven dan ook om een zo leuk mogelijk leven te leiden, want alle andere doelstellingen zijn niet haalbaar... (Altijd als ik zoiets gezegd heb vraag ik me af waarom ik ook weer eens 40 uur in de week werk :S)
Heel jammer, maar ik ben er nog niet achter. Ik ben bijna nooit echt gelukkig of wat dan ook. Maar er naar zoeken leidt al helemaal nergens toe, laat staan geluk.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 01:41 schreef Phuturistixxx het volgende:
Simpele vraag, simpel antwoord?
Wat maakt jou leven het leven waard? Wat hoop je te bereiken? En dan bedoel ik niet een goede baan met een goed salaris. Dat is een mooi streven, maar wat voor zin heeft je leven gehad als dat het is?
Voor mij is denk ik het voornaamste dat ik verschil maak. Dat aan het eind van m'n leven ik het gevoel heb dat het uitgemaakt heeft dat ik er was...
Lastig... wanneer heeft een leven zin gehad? Echt zin.
Ik vrees dat ik nog naief ben, ik leef om lief te hebben. Niet alleen om die ene gelukkig te maken maar om (hopelijk) bij te dragen aan het gelukkig zijn van de mensen om mij heen. Als iedereen dat zou doen, zou iedereen gelukkiger zijn.quote:Op zondag 8 oktober 2006 21:17 schreef in_het_kippenhok_4 het volgende:
Ik leef, omdat andere mensen daarvoor gekozen hebben.
Waarvoor ik leef verschilt van dag tot dag, maar een sluitend antwoord heb ik nog niet gevonden. Heb heel lang gedacht dat het voor de liefde was, om die ene speciale persoon gelukkig te maken en bij te staan tot het allerlaatst... Ben inmiddels iets minder naief geworden
Wil je mijn vriendinnetje wordenquote:Op zondag 8 oktober 2006 23:07 schreef lief_kellytje het volgende:
[..]
Ik vrees dat ik nog naief ben, ik leef om lief te hebben. Niet alleen om die ene gelukkig te maken maar om (hopelijk) bij te dragen aan het gelukkig zijn van de mensen om mij heen. Als iedereen dat zou doen, zou iedereen gelukkiger zijn.
Dus ik leef om gelukkig te worden, te blijven en om anderen gelukkig(er) te maken.
Heeft wel wat zelfbeschouwing gekost maar ik weet nu waarom ik leef![]()
Och, je hebt misschien ook wel gelijk, maar het is voor mij een persoonlijk gevoel. Ben vaak genoegd gekwetst, bedrogen en belogen... dan geloof je niet meer zo in de mens. Desalniettemin doe ik mijn best om zelf niet zo te worden, da's voorlopig even the best I can do...quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:07 schreef lief_kellytje het volgende:
[..]
Ik vrees dat ik nog naief ben, ik leef om lief te hebben. Niet alleen om die ene gelukkig te maken maar om (hopelijk) bij te dragen aan het gelukkig zijn van de mensen om mij heen. Als iedereen dat zou doen, zou iedereen gelukkiger zijn.
Dus ik leef om gelukkig te worden, te blijven en om anderen gelukkig(er) te maken.
Heeft wel wat zelfbeschouwing gekost maar ik weet nu waarom ik leef![]()
Moet het leven zin hebben? Iemand is. Een aantal "bekende" mensen zullen in de geschiedenis boeken terecht komen, de meesten zullen worden vergeten als iedereen die ze heeft gekend is overleden. De aarde draait gewoon door of iemands leven nu wel of geen zin heeft gehad. Als je kinderen en vrienden oprecht verdrietig zijn als je sterft en iedereen met warmte aan je terugdenkt, dan heeft je leven zin gehad in kleine kring, maar slechts tijdelijk want na verloop van tijd weet niemand meer wie je was.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 01:41 schreef Phuturistixxx het volgende:
Wat maakt jou leven het leven waard? Wat hoop je te bereiken? En dan bedoel ik niet een goede baan met een goed salaris. Dat is een mooi streven, maar wat voor zin heeft je leven gehad als dat het is?
Voor mij is denk ik het voornaamste dat ik verschil maak. Dat aan het eind van m'n leven ik het gevoel heb dat het uitgemaakt heeft dat ik er was...
Lastig... wanneer heeft een leven zin gehad? Echt zin.
Hier kan ik me goed in vinden.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 03:39 schreef jogy het volgende:
precies!quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 23:49 schreef Noisekick het volgende:
Om zelf zoveel mogelijk te leren en te genieten van kleine en mooie dingen...
quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 01:41 schreef Phuturistixxx het volgende:
Nooit en toch ook altijd. Door een puur egoïstische ingeving van ouders komt een conceptie tot stand. Mission accomplished zou ik zeggen.quote:Lastig... wanneer heeft een leven zin gehad? Echt zin.
*pakt handje beet* You and me both.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:24 schreef CherryLips het volgende:
ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort vragen waar ik geen antwoord op heb.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |