abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 5 oktober 2006 @ 19:31:22 #1
25682 2cv
Niet subtiel
pi_42398954
Wij hebben ene druivenstruik. Jahoe. Die struik geeft elk jaar meer druiven (rood) en ze zijn eetbaar (na het eten van die dingen is nog niemand gestrekt gegaan). Maar nou wil m'n vader koken met die dingen. Weet iemand wat voor lekkers je van druiven kan maken ?

Overigens, hij heeft al een recept voor jam van het web geplukt, met als resultaat dat we nu een paar liter mierzoet sap hebben.

Enneh, druivensap, is dat niet meer dan gestampte/vermalen druiven die later gefilterd zijn ? Of komt er meer bij kijken ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_42399884
Als ze vrij klein en zoet zijn, kun je Nada's cake proberen:
http://www.flickr.com/photos/folkmann/171477293/?edited=1
Staat in het Jamie in Italië boek, maar is me net ff te lang om over te typen

Of ook leuk is om een hele tros in te vriezen, en dan de bevroren druiven samen met een goed stuk chocolade en glas grappa te eten. (uit gelijknamige boek)

EDIT: KIjk bij de bieb voor dat boek
pi_42400091
licht er aan, de beste manier is om ze te koken tot het velletje barst, dan een theedoek in een zeef leggen, en het sap uit de druiven persen door de theedoek steeds strakker te draaien. Zo blijven de pitten heel en word het niet bitter. Je kan wel je theedoek weg gooien daarna.

Of je pleurt de druiven compleet in de sap centifuge, wordt iets bitter(omdat de pitten kapot gaan) en gooit er een beetje suiker bij. Vervolgens even door een fijne zeef halen. scheelt ongeveer 2/3 van de tijd.

vervolgens breng je het aan de kook, en als het kookt giet je het in schone flessen, dop er op, en klaar.

Ook heb ik wel eens druiven stroop gemaakt, van 1,5 kilo druiven en 500 gr suiker(voor liefhebbers van zoet), gewoon aan de kook bregen en +/- 1 uur laten koken, zodat de suiker carameliseerd.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_42400260
Deze twee recepten heb ik op internet gevonden. Leek me wel lekker

Druivencakejes

Ingrediënten
200 g druiven liefst zonder pit
150 g zachte boter
150 g cakemeel
15 g zoetstof in poedervorm (schepje zoet, pot a 75 g)

Materialen
3 eieren
Materialen
papieren cakevormpjes

Bereiden
Oven op 175 °C voorverwarmen. Druiven schoonmaken en fijnsnijden. In kom met mixer boter zacht en romig kloppen. Cakemeel, zoetstof en eieren toevoegen en tot glad beslag kloppen. Druiven door beslag mengen. Muffinvormpjes met beslag vullen en cakejes in ca. 35 min gaarbakken. Cakejes op rooster laten afkoelen.

Cake met verse druiven en crème fraîche

Ingrediënten
margarine (voor invetten)
1/2 eetlepel bloem
1 pak vers cakebeslag (550 g)
400 g blauwe druiven zonder pit
125 ml crème fraîche
4 eetlepels poedersuiker

Bereiden
Oven op 170 °C. voorverwarmen. Vorm uit pak invetten en met bloem bestrooien. Druiven schoonmaken en halveren. Helft van deeg (uit pak) in vorm schenken, beleggen met laagje witte en blauwe druiven. Rest van deeg erop gieten en cake in midden van oven in ca. 50 min gaar en bruin bakken. Cake 5 min. laten afkoelen. Crème fraîche met 3 el poedersuiker luchtig kloppen. Cake omgekeerd op bord leggen en vorm verwijderen. Cake met rest van poedersuiker bestrooien. Cake in punten snijden en met crème fraîche en rest van druiven serveren.
pi_42400535
Heeft je vader het sap wel goed ingekookt?

Ik heb in mijn (ja daar is ze weer met dat oude boek) in "inmaken en bewerken" een paar druivenjam- en marmeladerecepten staan. Zal ik er 1 voor je overtypen?
  † In Memoriam † donderdag 5 oktober 2006 @ 20:21:36 #6
25682 2cv
Niet subtiel
pi_42400852
Ik heb geen flauw idee hoe lang m'n pa die prut gekookt heeft. Ik heb ook het recept niet (zal hem eens vragen).

Maarals je een recept over wilt tikken: prima
pi_42401168
Dit is de makkelijke:
quote:
Druivenjam
Ingrediënten
1 kg druiven
sap van 1,5 citroen
1 dl water
900 gr suiker

Bereidingswijze
Was de druiven haal ze van de steeltjes en kneus ze. Zet ze op met het citroensap en het water. Kook ze zachtjes gaar. Wrijf ze door een grove zeef. Zet bhet moes op en kook de massa in tot tweederde van het oorspronkelijk volume. Voeg de suiker toe en kook de jam tot de goede dikte. Schuim hem af en giet in potten. Sluit ze af.
Letterlijk overgetypt, inclusief gedateerd taalgebruik en belerend toontje. Met "de juiste dikte" is je vader waarschijnlijk de fout in gegaan. Het moet er echt al dik uitzien als je het hebt gekookt. De jam moet je zo heet mogelijk in gesteriliseerde potten gieten, en die op de kop wegzetten.

Veel plezier ermee!
  donderdag 5 oktober 2006 @ 20:37:14 #8
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_42401530
Toen ik nog jong was en mijn stofwisseling ook beduidend sneller was maakte ik vaak chocodruiven.
Heel simpel ook; chocolade naar keuze smelten, druiven erin flikkeren en weer uithalen en in de koeling zetten.
Lekker

Verder is kip met druiven ook geniaal;

kip met druiven

Ingredienten:
-2 scharelkippen van ongeveer 625 gram door de helft.
-3 takjes tijm.
-1.25 dl. witte wijn.
-220 gr. witte/blauwe druiven.
-1 ui grof gesneden.
-1 wortel grof gesneden.
Bereiding:
Laat de kip in de wijn en tijm 1 nacht marineren in de koelkast.
De volgende dag haat je de kip uit de marinade en bak deze bruin in wat boter
De groenten op het laast even meebakken.
pak dan de kip en laat hem garen in de oven (180 graden)
Als de kip gaar is haal hem dan uit de boter voeg de witte wijn toe en laat het even koken, vervolgens ga je de saus zeven en voeg je de druiven toe.
Als je dat allemaal al heb gedaan leg dan de kip op en bord en giet de saus eromheen.
pi_42415012
Rijstsalade met druiven

Zilvervliesrijst of meergranenrijst koken; kipfiletblokjes kruiden met een paar tenen knoflook, wat tijm en in olijfolie bakken; courgette in dunne plakken in de lengte snijden, bestrijken met knoflook en olijfolie en in een grillpan mooi gaar grillen; twee avocado's in stukken, een komkommer in juliennereepjes, kerstomaatjes in vieren en allemaal bij elkaar gooien in een grote saladekom. De druiven halveren, evt. de pitjes eruit wippen en in de kom doen. De courgette in stukjes, gare kip en rijst toevoegen om een lauwwarme salade te krijgen. In kleine stukjes gescheurde eikenbladsla/frisee/rucola/veldsla (handig in zo'n kant en klaar zakje) erbij. Verse geitenkaas of feta eroverheen kruimelen, gehakte walnoten en/of gehakte pistachenoten erover strooien. Dressing maken van zoetige azijn (ik gebruik vaak muscaatdruiven- of sherryazijn), wat yoghurt, notenolie, wat kruiden (dille, tijm, peterselie, etc) en heel veel gemalen peper en erdoor roeren.
Is goddelijk
pi_42420768
Bouillon (rundvlees) met een scheutje madeira en halve druiven.
Erg lekker.

Gerookte kip op toast met druif en drupje saus.
Bij een salade met gerookte forel.

druif met kaas ook erg lekker.

Maar daar heb je maar weinig druiven voor nodig.

Druivensap dan maar, of probeer je eigen wijn te maken.
  † In Memoriam † zaterdag 7 oktober 2006 @ 19:06:41 #11
25682 2cv
Niet subtiel
pi_42459709
Aangezien m'n vader al weer een lading druiven in de week gelegd heeft, heb ik de tips maar uitgeprint en aan hem gegeven. Ik laat wel weten wat er van komt. Bedankt !
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 01:16:24 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42662008
Paddestoelensalade met druiven en blauwschimmelkaas

Ingrediënten:

2 eetlepels olijf olie
2 teentjes knoflook fijngehakt
1 kleine venkelknol in dunne reepjes
200 gram gemengde paddestoelen grof gesneden.
250 gram pitloze witte druiven
125 gram blauwader kaas in blokjes
1 zakje veldsla
balsamico azijn
zout en peper

Bereiding:

In koekenpan olie verhitten. Knoflook even fruiten. Venkel even meebakken. Paddestoelen toevoegen en het geheel al omscheppend ongeveer 4 minuten bakken tot het vocht uit de paddestoelen vrijkomt. Druiven toevoegen en even doorwarmen. Pan van vuur,blokjes kaas erdoor scheppen. Op smaak brengen met zout en versgemalen peper.
De sla over de borden verdelen het druiven mengsel erop scheppen .En als laatste een beetje balsamico azijn er over sprenkelen.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  † In Memoriam † zaterdag 14 oktober 2006 @ 16:16:35 #13
25682 2cv
Niet subtiel
pi_42672698
Helaas, wij hebben rode druiven.
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 20:13:28 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42678662
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 16:16 schreef 2cv het volgende:
Helaas, wij hebben rode druiven.
Volgens mij gaat dat recept ook goed met rode hoor
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  † In Memoriam † zaterdag 14 oktober 2006 @ 20:14:19 #15
25682 2cv
Niet subtiel
pi_42678687
Ik zal het bericht opslaan dan Merci !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')