abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42797270
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 23:36 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat als er zoiets is als tijdreizen, dit gebeurt in een context van parallelle universa. In de quantumfysica heb je ook ideeen als "deeltjes leggen alle mogelijke paden af tussen A en B". Misschien heb je ook zoiets op grotere schaal, dat alle mogelijkheden ook daadwerkelijk gebeuren. En dat zodra je tijdreist je in 1 van die mogelijkheden terecht komt, op een bepaald tijdstip.
Ik denk dat wat jij beschrijft al werkelijkheid is, al kan ik het niet bewijzen of zelfs maar een experiment bedenken om het aan te tonen. Net als het deeltje dat van A naar B gaat, gaat alles "van A naar B". Zolang een klein systeem van deeltjes zich in een superpositie van toestanden bevindt, maakt het deel uit van "alle" universa, bij de collapse worden alle door de QM aangegeven mogelijkheden werkelijkheid. Er onstaat een verzameling universa die elkaar op quantum niveau beinvloeden en delen met elkaar gemeen hebben.

Een persoon kan dan ook bestaan in diverse paralelle universa, hoe verder in de tijd hoe verschillender de personen noodzakelijkerwijs worden. Echter het reizen naar een ander parallel universum is net zo onmogelijk als het tijdreizen naar ons "eigen" universum (we leven eigenlijk in een multiversum, waar wij overal, met verschillende tijdsduur, aanwezig zijn).

De onmogelijkheid is van logische aard, het is nl niet mogelijk dat 2 macroscopische toestanden tegelijkertijd werkelijkheid zijn, dus bv de aanwezigheid van 1x en 2x dezelfde persoon.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_42797632
kortom terug in de tijd reizen zou dus geheel niet mogelijk zijn.
pi_42799107
Ik heb toevallig net een leuk boek gelezen over tijdreizen, namelijk Robert Heinlein - The Door into the Summer. Dit boek is misschien wat gedateerd, maar wel het beste boek over tijdreizen dat ik tot op dato gelezen heb.

Ik heb er daarna zelf ook wat over gefilosofeerd. Nu denk ik niet dat we ooit in staat gaan zijn om terug in de tijd te reizen, maar ik probeerde te bedenken, dat mocht het nu kunnen, hoe dat dan zou werken. Hoe ga je dan met tijd-paradoxen om, etc.

Ik vraag me af of je dat zou kunnen oplossen met een tweede tijdsdimensie. Wetenschapper vergelijken het hudige heelal wel eens met een kegel, waarbij de punt van de kegel de begin van de tijd is (zo rond de oerknal). Je afvragen wat er vóór het begin was is dan zoiets als vragen wat is er ten zuiden van de zuidpool. Stel nou, je hebt de hele kegel van het begin tot het einde der tijden en er is een extra tijdsdimensie, waarin er dingen kunnen zijn die de kegel beïnvloeden. Er is dan maar een universum (dus niet dat multiversum waar alle mogelijkheden gebeuren), maar elk tijdstip zou je dan eigenlijk met 2 coördinaten moeten aangeven .Één van de mogelijkeheden zou dan zijn dat je 'terug in de tijd kunt reizen', echter alleen maar over een tijdsas. Over de tweede as beweeg je dan wel vooruit in de 'tijd'. Je kunt je vader, of jezelf, dan vermoorden. Dit heeft dan alleen het gevolg dat je in de huidige kegel weer niet naar de volgende kegel kunt gaan om jezelf daar weer te vermoorden, dus in die kegel daarop leef je weer gewoon.

Het was maar een zelf-verzonnen gedachten experimentje, dus er zal wellicht wel het nodige aan schorten. Maar wellicht vind iemand hier het grappig genoeg om er eens over mee te filosoferen.
pi_42816578
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 23:36 schreef Haushofer het volgende:
Grappig is, dat als je de dynamica van bv een elektron bekijkt, deze hetzelfde is als de dynamica van een positron dat terug in de tijd gaat. Dat heeft sommige fysici, zoals Feynman, nog wel es doen zeggen dat "een elektron zoiets is als een positron dat terug in de tijd gaat". Ik ben zelf niet zo van deze wazige uitspraken.
Kijk, dat heb ik nou ook al die tijd hier staan beweren, en nog geen reactie op kunnen krijgen.
Anti deeltjes hebben een andere tijdsrichting.
Als we nu nog zoeken waar al die anti materie die sinds de Big Bang gevormd is, moeten we naar de tijd voor de Grote Klap kijken.
Die tijd is er volgens de fysici niet, maar je zou het de anti tijd kunnen noemen.
Het komt er op neer dat de tijd sinds de Big Bang twee richtingen nam, de tijd en de anti tijd en er ook twee kosmossen gevormd zijn, de kosmos zoals wij die kennen en de anti kosmos.
Daar heb je dan het parallelle universum of het gespiegelde universum ook gelijk mee verklaard.
pi_42816729
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 20:56 schreef Schonedal het volgende:

[..]

Anti deeltjes hebben een andere tijdsrichting.
Nee. Ik stel alleen dat de bewegingsvergelijkingen hetzelfde zijn. Een positron heeft eenzelfde vergelijking als een elektron waarbij er een - teken voor de tijd wordt gezet. Maar dat doet er verder weinig toe; je hebt nog steeds met een positron te maken, zoals bijvoorbeeld uit behoudswetten blijkt.
quote:
Als we nu nog zoeken waar al die anti materie die sinds de Big Bang gevormd is, moeten we naar de tijd voor de Grote Klap kijken.
Het overschot aan materie tov antimaterie komt door een bepaalde symmetriebreking. Ik geloof niet dat het antwoord hierop al gevonden is, maar ik zie niet helemaal in waarom je hiervoor "voor de oerknal" moet gaan kijken.

Ik snap je idee wel; bij de oerknal zijn er 2 universa gecreeerd, eentje met tijd, en eentje met antitijd, en die 2 universa probeer je te linken met materie VS antimaterie. Wat je hiermee opschiet weet ik niet, maar ik vind het idee wel leuk gevonden
pi_42816925
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 21:00 schreef Haushofer het volgende:
die 2 universa probeer je te linken met materie VS antimaterie. Wat je hiermee opschiet weet ik niet, maar ik vind het idee wel leuk gevonden
Het geheim achter een overheerlijk kopje koffie? Wie zal het zeggen?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_42928541
Ik kom juist uit de toekomst en woon sinds enkele jaren hier.
2087 is geen fijne tijd om hier te wonen, daarom ben ik terug gegaan.
Overigens is er nog geen meteoriet inslag geweest dus daar hoef je je niet druk om te maken.
En die technologie van nu vind ik veel leuker; je hebt nog invloed op je apparaten in en om huis.

Waarom zou je willen tijdreizen? Ik zou niet meer terug willen.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 18:25:10 #58
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_42928953
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:21 schreef Schaduwtje het volgende:
Ik heb toevallig net een leuk boek gelezen over tijdreizen, namelijk Robert Heinlein - The Door into the Summer. Dit boek is misschien wat gedateerd, maar wel het beste boek over tijdreizen dat ik tot op dato gelezen heb.

click pick for wiki
Heinlein
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_42937340
maarehh ff iets anders, waar komt het idee vandaan dat je niet verder terug in de tijd zou kunnen reizen als het moment waarop de eerste tijdmachine gebruikt wordt?

Want stel, nog hypothetischer! Mocht het echt praktisch mogelijk zijn om tijd te reizen en er is buitenaards leven (ik bedoel, als we dan toch tijd kunnen reizen), die tijd reizen al ver voor ons uitgevonden hebben, dan zou je dus wel verder terug kunnen dat het punt van onze uitvinding?

(Tja sorry het is al laat )
  woensdag 25 oktober 2006 @ 23:57:05 #60
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_42940371
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 22:36 schreef inXs het volgende:
maarehh ff iets anders, waar komt het idee vandaan dat je niet verder terug in de tijd zou kunnen reizen als het moment waarop de eerste tijdmachine gebruikt wordt?

Want stel, nog hypothetischer! Mocht het echt praktisch mogelijk zijn om tijd te reizen en er is buitenaards leven (ik bedoel, als we dan toch tijd kunnen reizen), die tijd reizen al ver voor ons uitgevonden hebben, dan zou je dus wel verder terug kunnen dat het punt van onze uitvinding?

Misschien moet je wel een tijd en plaats (a la Back to the future ) aangeven. Dus moeten we weten waar die aliens dat apparaat hebben neergezet.

Maarja, het blijft bij speculeren he
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
pi_42940778
Maar ehm, als je niet verder terugkan dan wanneer de machine gemaakt is, kan je dus eigenlijk ook niet terug in de tijd reizen tot voor jij geboren bent?
pi_42941119
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 00:08 schreef Maisnon het volgende:
Maar ehm, als je niet verder terugkan dan wanneer de machine gemaakt is, kan je dus eigenlijk ook niet terug in de tijd reizen tot voor jij geboren bent?
je eigen spaarpotje vullen?
  donderdag 26 oktober 2006 @ 13:16:22 #63
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_42950762
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 00:08 schreef Maisnon het volgende:
Wel als jij niet de uitvinder bent van die machine. Wat ik bedoel is dat je niet verder terug kan dan de tijd waarop de éérste machine (waarvan de coordinaten bekend zijn bij jou) gemaakt is.

Denk ik.
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
pi_42951529
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 22:36 schreef inXs het volgende:
Nou, op die manier los je een heleboel paradoxen op.

Je kunt dan niet teruggaan om de tijdlijn te verlooien. Pas vanhet moment dat je het ding uitvindt komen er ineens allemaal tijdreizigers voorbij. De tijdlijn blijft in feite lineair lopen. Je kúnt niet teruggaan om je eigen grootvader te vermoorden, omdat er toen nog geen TM was. En als er wel een TM is, is jouw grootvader al doodvermoord en heb je dus geen paradox (behalve dan de vraag door wie hij dan doodgevermoord wordt).
quote:
Nee en ja.
Je moet wel naar E.T. toereizen en dat kost veel tijd. Alles in het universum is nog steeds gebonden aan de lichtsnelheid. Dat betekent dat als E.T vandaag op 150 lichtjaar hier vandaan een TM uitvindt, de tijdlijn bij ons pas over 150 jaar verstoord kan raken.

En als het dus zo zou zijn dat hij al uitgevonden is, zou onze TL al verstoord zijn.

Het idee achter 'niet teruggaan vóór de TM' zegt dat de geschiedenis onveranderlijk is. Hitler kan dus niet achteraf vermoord worden. En evengoed kan J.F. Kennedy achteraf door een tijdreiziger vermoord blijken te zijn (als er in 1950 een TM uitgevonden zou zijn).

Op die manier houdt blijft de toekomst open, de TM wordt niet uitgesloten en het verleden ligt vast - precies wat we willen.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 15:04:59 #65
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_42954129
En nu het is nog maar de vraag, zoals ik em al eerder aankaartte, of er uberhaupt ooit een tijdmachine komt. Aangezien veel mensen dat liever niet zullen willen hebben, zullen ze terug in de tijd reizen om dit te voorkomen.
pi_42959424
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:04 schreef Devolution het volgende:
En nu het is nog maar de vraag, zoals ik em al eerder aankaartte, of er uberhaupt ooit een tijdmachine komt. Aangezien veel mensen dat liever niet zullen willen hebben, zullen ze terug in de tijd reizen om dit te voorkomen.
Dan zullen we dat in ieder geval wel meemaken, dat ie komt, en dat ie dan vernietigd wordt, het kan namelijk nooit worden voorkomen als het zo is dat ze niet terug kunnen reizen tot voor de machine gebouwd is. Dan moet ie gewoon kort daarna door tijdreizigers vernietigd worden, waarmee ze hun hele toekomst in de war gooien.
pi_42966999
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:04 schreef Devolution het volgende:
Grapjas.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  donderdag 26 oktober 2006 @ 23:54:25 #68
137975 Twpk
We are muppets
pi_42971462
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:47 schreef Maethor het volgende:

[..]

Grapjas.
Ik ben het er wel mee eens, het zou een puinhoop worden als iedereen kris kras door te tijd zou kunnen reizen. Iedereen zou 10en halen op tentamens, nooit meer worden geflitst, handelen met voorkennis in aandelen etc
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 02:03:52 #69
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_42974438
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:47 schreef Maethor het volgende:

[..]

Grapjas.
Jij denkt dat er bijna niemand zal zijn die niet wil dat zoiets uitgevonden wordt achteraf?

Ik denk niet dat veel mensen het idee van chaos aanstaat (en dat zal je krijgen als mensen zomaar terug in de tijd kunnen reizen)...
pi_42975925
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 02:03 schreef Devolution het volgende:

[..]

Jij denkt dat er bijna niemand zal zijn die niet wil dat zoiets uitgevonden wordt achteraf?

Ik denk niet dat veel mensen het idee van chaos aanstaat (en dat zal je krijgen als mensen zomaar terug in de tijd kunnen reizen)...
Jawel, maar jij presenteert het nogal paradoxaal.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')