Je kunt er achter komen of tijdreizen mogelijk is, door een plek te creeeren waar je als tijdreiziger zou kunnen landen. Maar goed, daar moet je natuurlijk dan wel het geld en de ruimte voor hebben. Ik denk dat de meeste mensen te nuchter zijn voor zoiets, en ik moet zeggen dat ik bij die nuchtere mensen hoor.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:56 schreef Jeweet het volgende:
Hoe wil je nou tijdreizen dan? Ik vind het een beetje vreemd, past dit niet beter in truth?
Dat doen ze natuurlijk niet zo maar, de regering moet wel met zoiets eens zijn. tijdreizigers zouden mensen in paniek kunnen brengen, dus een afgesproken tijd en plek die officieel is goed gekeurd is dan wel benodigd.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:31 schreef Jeweet het volgende:
Hoezo is er geen plek dan waar ze kunnen landen? Ik vind het wel heel ver gezocht
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_travelquote:The idea of warping space to travel to the past is more plausible than traveling faster than the speed of light because it does not break the laws of Einstein's relativity. Wormholes are a way of warping space. A proposed time-travel machine using a wormhole would (hypothetically) work something like this: A wormhole is created somehow. One end of the wormhole is accelerated to nearly the speed of light, perhaps with an advanced spaceship, and then brought back to the point of origin. Due to time dilation, the accelerated end of the wormhole has now experienced less subjective passage of time than the stationary end. An object that goes into the stationary end would come out of the other end in the past relative to the time when it enters. One significant limitation of such a time machine is that it is only possible to go as far back in time as the initial creation of the machine; in essence, it is more of a path through time than it is a device that itself moves through time, and it would not allow the technology itself to be moved backwards in time. This could provide an alternative explanation for Hawking's observation: a time machine will be built someday, but has not yet been built, so the tourists from the future cannot reach this far back in time.
Het is niet zo onmogelijk als je zou denken. Zowel in de relativiteitstheorie, quantumtheorie als snaartheorie is het mogelijk om in de tijd te reizen. Jammer is wel dat het niet voor macroscopische objecten kanquote:Op donderdag 5 oktober 2006 21:55 schreef Schonedal het volgende:
Tijdreizen is niks bijzonders, we doen het allemaal altijd al, we reizen van het verleden via het heden naar de toekomst.
Maar om van het heden naar het verleden te reizen lijkt mij tamelijk onmogelijk.
Maar wel voor microscopische objecten? Een belangrijk concept in zowel de relativiteitstheorie als de quantumfysica is het idee van causaliteit; in de relativiteitstheorie neem je zoiets aan, en in de quantumveldentheorie gebruik je het om bepaalde uitdrukkingen af te leiden van je velden.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 00:35 schreef Twpk het volgende:
[..]
Het is niet zo onmogelijk als je zou denken. Zowel in de relativiteitstheorie, quantumtheorie als snaartheorie is het mogelijk om in de tijd te reizen. Jammer is wel dat het niet voor macroscopische objecten kan
Dat is onzin, al zou de aller nieuwste technologie door een tijdreis hier naar toe gebracht zou worden, zou men er in deze wereld NOG geen gebruik van maken. Dit om geld te verdienen met een steeds nieuwer product uit te brengen, dat zal anders dan niet meer werken, en dat wil de economie niet en laat de overheid dus niet toe. als dat al het geval zou zijn,.quote:Op maandag 9 oktober 2006 14:07 schreef masterdave het volgende:
Als tijdreizen mogelijk zou zijn, zou technologie geen limiet meer kennen. Hoe bedoel ik dat? nou stel dat wat jij zegt zou gebeuren, dan zou die persoon die aan het tijdreizen is de technologie kunnen verspreiden aan de huidige tijdlijn, dit zou met alle technologie kunnen gebeuren wat er in de toekomst uitgevonden wat dus inhoudt dat alle technologie theoretisch gezien in alle tijdlijnen beschikbaar zou zijn. Lijkt me niet echt een strak plan.
En wat als er wordt afgesproken dat er niet naar het verleden gereisd mag worden, omdat het risico te groot is dat de geschiedenis gewijzigd wordt?quote:Op maandag 9 oktober 2006 18:22 schreef MaGNeT het volgende:
Tijdreizen gaat nooit lukken. Dat is al bewezen.
Anders was er nu wel een tijdreiziger geweest die terug ging naar nu.
Is er niet...
zelfde geldt uiteraard ook voor de toekomst, sterker nog, daar is het nog riscanter, omdat je niet weet wat je veranderd hebt. Als ik nu 100 jaar verder ga, en ik vermoord de president, dan wordt de toekomst behoorlijk veranderd, dit was niet gebeurd als ik niet naar de toekomst was gereisd.quote:Op maandag 9 oktober 2006 20:25 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
En wat als er wordt afgesproken dat er niet naar het verleden gereisd mag worden, omdat het risico te groot is dat de geschiedenis gewijzigd wordt?
Dit zou alleen gevolgen voor de toekomst hebben en niet voor onze "eigen" tijdlijn. Het heeft geen effect op ons dagelijkse leven.quote:Op maandag 9 oktober 2006 21:22 schreef masterdave het volgende:
[..]
zelfde geldt uiteraard ook voor de toekomst, sterker nog, daar is het nog riscanter, omdat je niet weet wat je veranderd hebt. Als ik nu 100 jaar verder ga, en ik vermoord de president, dan wordt de toekomst behoorlijk veranderd, dit was niet gebeurd als ik niet naar de toekomst was gereisd.
Ik vind het briljant.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:27 schreef Apekoek het volgende:
Zou zoiets kunnen werken? Ik leg het even kort uit wat ik hier mee bedoel.
[...]
De overheid stelt vervolgens in een archief vast dat wanneer men instaat is te tijd reizen dat ze in zeg maar op 2007 1 februari om 13:00 uur moeten terug reizen naar het platform desbetreffende platform.
Zou dit een idee zijn wat zou kunnen? Zo ja dan kun je inprincipe er zeer snel achter komen of tijd reizen uberhaupt mogelijk is in de toekomst.
Wat denken jullie hiervan?
1) Dat kanquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 14:53 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik vind het briljant.
Drie kanttekeningen:
1) Je wapent je niet tegen de mogelijkheid dat tijdreizen mogelijk is, maar dat je nooit terug kunt reizen naar een moment vóórdat de tijdmachine is uitgevonden. In dat geval zouden 'ze' nooit naar ons kunnen reizen.
2) Het is al eens geprobeerd. Merk op dat in de bijbel bij de geboorte of kruisiging van Jezus géén melding wordt gemaakt van enorme menigten toeschouwers (tijdtoeristen uit de toekomst).
3) Misschien is het mogelijk, maar is er zoveel gebeurd voordat die machine is uitgevonden, dat jouw decreet en je platform vernietigd en vergeten zijn. Dan komen 'ze' nooit en concludeer jij onterecht dat tijdreizen niet kan.
Beetje slecht verwoord van mij.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 00:47 schreef Apekoek het volgende:
2) Hoe is het al eens geprobeerd dan? Bron? En verder betreft jezus, niemand weet 100% zeker hoe wat en waar dat heeft plaats gevonden
Ik geloof niet dat tijdreizen mogelijk is.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:27 schreef Apekoek het volgende:
Zou zoiets kunnen werken? Ik leg het even kort uit wat ik hier mee bedoel.
Stel wetenschappers maken samen in opdrachtgeving met de overheid een zeer sterk platform van een metaal of betton. Kortom een vaste plaats ergens op aarde, een platform die eeuwen het zelfde moet blijven, zoals hoogte sterkte alles net zoals het voor het eerst gemaakt werd..
De overheid stelt vervolgens in een archief vast dat wanneer men instaat is te tijd reizen dat ze in zeg maar op 2007 1 februari om 13:00 uur moeten terug reizen naar het platform desbetreffende platform.
Zou dit een idee zijn wat zou kunnen? Zo ja dan kun je inprincipe er zeer snel achter komen of tijd reizen uberhaupt mogelijk is in de toekomst.
Wat denken jullie hiervan?
Immer, maar zulke uitspraken kunnen wel verwarrend zijn.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:45 schreef ThinkTank het volgende:
Feynman heeft altijd gelijk!
Dat kan ook niet anders (tenzij werkelijk alles een vooropgesteld scenario volgt).quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:36 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat als er zoiets is als tijdreizen, dit gebeurt in een context van parallelle universa. In de quantumfysica heb je ook ideeen als "deeltjes leggen alle mogelijke paden af tussen A en B". Misschien heb je ook zoiets op grotere schaal, dat alle mogelijkheden ook daadwerkelijk gebeuren. En dat zodra je tijdreist je in 1 van die mogelijkheden terecht komt, op een bepaald tijdstip.
vrij naar hawkingquote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:35 schreef Biancavia het volgende:
Als het in de toekomst mogelijk zou zijn, zou er allang iemand terug zijn gereisd om dat te vertellen.
OK,, dat is de mathematische beschrijving, is dat niet de CPT invariantie ?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:36 schreef Haushofer het volgende:
Grappig is, dat als je de dynamica van bv een elektron bekijkt, deze hetzelfde is als de dynamica van een positron dat terug in de tijd gaat. Dat heeft sommige fysici, zoals Feynman, nog wel es doen zeggen dat "een elektron zoiets is als een positron dat terug in de tijd gaat". Ik ben zelf niet zo van deze wazige uitspraken.
Niet echt. Je kunt uit de Diracvergelijking halen wat voor vergelijkingen de spinoren met respectelievelijk de lading omgedraaid, de plaatscoordinaten omgedraaid en de tijd omgedraaid moeten gehoorzamen. Als je nou deze alle 3 op een spinor loslaat, zie je dat je exact dezelfde beweginsvergelijkingen krijgt. Waar ik op doelde was meer dat je met de propagator van een fermion kunt aantonen dat een antideeltje terug in de tijd dezelfde bewegingsvergelijkingen kent als een deeltje vooruit in de tijd.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 07:52 schreef Oud_student het volgende:
[..]
OK,, dat is de mathematische beschrijving, is dat niet de CPT invariantie ?
En idd voor hele kleine tijdsintervallen zullen beide beschrijvingen even goed zijn.
Da's een interessante vraagquote:Maar andere processen met name waar meer er meer deeltjes betrokken zijn kunnen niet op deze wijze (teruggaande tijd, omkering van lading en impuls) worden beschreven, zonder dat deze bijzonder onwaarschijnlijk lijken.
Het verval van een neutron in 3 deeltjes, p, e en v (anti-neutrino) krijgt imho een merkwaardig karakter als je het omdraait in de tijd. Dan zouden de corresponderende 3 antideeltjes precies (op plancklengten nauwkeurig) naar elkaar toevliegen om een neutron te vormen. Tijd heeft dus een richting omdat de ene gebeurtenis (veel) waarschijnlijker is dan de andere. Bij een klok maken we hiervan gebruik doordat telkens de wijzer vooruit gaat omdat de kans dat hij achteruitgaat vrijwel 0 iis.
Ik denk dat dat iets te simpel isquote:Het tijdsverloop is dus allen maar vast te stellen aan de hand van de opvolging van zeer waarschijnlijke gebeurtenissen, sterker nog het valt daar mee samen. Er is dus niet zoiets als een geheimzinnige drijvende kracht die tijd heet.
Dat heeft weinig met de absolute tijd te maken.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 10:18 schreef rudeonline het volgende:
We reizen continue door de tijd. Er zijn geen klokken die exact gelijk lopen. Waarom denk je dat klokken in satelieten steeds gecorigeerd moeten worden?
Is dit een vraag dan?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:56 schreef Adaptief het volgende:
[..]
Dat heeft weinig met de absolute tijd te maken.
Nah, okay, het impliceert er een. Klokken lopen niet ongelijk omdat ze een andere tijd hebben, die lopen simpelweg anders omdat hun mechanisme niet gelijk is aan elkaar en er verschillen ontstaan in de afbeelding van hun tijd.quote:
Absoluut... Maar dat is ook het paradoxale aan tijdreizen. Iedereen kan op ieder moment naar elk moment reizen en vanalles uitvreten. Gevolg is een surrealistische strijd dwars door ontelbare 'realiteiten' die zo ontstaan.quote:Op maandag 16 oktober 2006 17:30 schreef Devolution het volgende:
3) Ik denk, dat zodra er een tijdmachine wordt uitgevonden, alles is afgelopen. Als je kijkt naar hoe de mens is, zie je dat de mens nogal destructief is. Het zal slechts een kwestie van tijd () zijn voordat iemand (bijv een terrorist ofzo) denkt van; hey weet je wat? ik ga eens de Westerse wereld (of whatever) uitroeien in het verleden!
Hoe graag ik het ook zou willen, een tijdreizen lijkt me geen goed plan.
- zodra tijdmachie uitgevonden, meteen gecanceld door tijdreizigers
Lees "the Hitchhikir's Guide to the Galaxy" eens.quote:Op maandag 16 oktober 2006 19:52 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Absoluut... Maar dat is ook het paradoxale aan tijdreizen. Iedereen kan op ieder moment naar elk moment reizen en vanalles uitvreten. Gevolg is een surrealistische strijd dwars door ontelbare 'realiteiten' die zo ontstaan.
Denk ook dat het geen gunstige ontwikkeling zou zijn.
De stelling dat als tijdreizen ooit mogelijk is, we dat zouden weten omdat iemand dan al terug in de tijd zou zijn gereisd om ons dat te vertellen is natuurlijk nonsens. Zoiets hang je absoluut niet aan de grote klok.
Dat doet er ook niet toe; absolute posities bestaan niet, net als absolute tijdstippen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 13:39 schreef buachaille het volgende:
Deze TS kan alleen door een techneut geschreven zijn, technisch is tijdreizen namelijk gewoon mogelijk. Statistisch gezien kan het echter weer niet. Overigens lijkt zo'n platform in zee wel logisch al vast punt, vergeet echter niet dat aarde circelend rondvliegt om zon, de zon beweegt rond het zwaartepunt van de melkweg en joost mag weten waar de melkweg met een bloedgang naar toe vliegt. Kortom, het is never nooit mogelijk om de tijd-ruimte positie te berekenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |