abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42711356
Ik zou wel eens een vergelijking willen zien tussen de zorgvraag & zorgkosten hier in Nederland en de kosten in b.v. Duitsland,Belgie en Frankrijk en dan graag met een vergelijking van het hebben van al of niet van wachtkosten,als dat een behoorlijk verschil oplevert met Nederland dan moeten onze Nederlandse zorgexperts misschien eens op studiereis in het buitenland.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_42714847
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 00:47 schreef geevee het volgende:
Ik zou wel eens een vergelijking willen zien tussen de zorgvraag & zorgkosten hier in Nederland en de kosten in b.v. Duitsland,Belgie en Frankrijk en dan graag met een vergelijking van het hebben van al of niet van wachtkosten,als dat een behoorlijk verschil oplevert met Nederland dan moeten onze Nederlandse zorgexperts misschien eens op studiereis in het buitenland.
België is ons al lang en breed voorbij: goedkoop en veel betere en uitgebreidere zorg.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 16 oktober 2006 @ 09:46:27 #253
57690 danielluh
Ben mijn naam beu, maar jah
pi_42715691
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 08:47 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

België is ons al lang en breed voorbij: goedkoop en veel betere en uitgebreidere zorg.
jeps, vrienden van mij die daar wonen, lachen zich kapot om onze zorg
en de wachtlijsten zijn nog steeds net zo lang
Jaaa ik heb ook FOK PM :P
pi_42716098
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 09:46 schreef danielluh het volgende:

[..]

jeps, vrienden van mij die daar wonen, lachen zich kapot om onze zorg
en de wachtlijsten zijn nog steeds net zo lang
Ik ken al zoveel mensen die naar België uitgeweken zijn (op eigen koste uiteraard) om behandeld te worden voor iets waar ze hier zogenaamd niets aan kunnen doen...
Denk daarbij aan onvruchtbaarheid, maar ook aan chronische levensverpestende rugklachten, chronische peesonststekingen waardoor iemand zijn armen en handen niet meer kon gebruiken...daar binnen een maand klachtenvrij.

Mijn eigen man is nota bene helemaal naar de Kaukasus gevlogen voor (opnieuw op eigen kosten) een stel topkwaliteit bruggen in zijn gebit. Hier vergoedde de verzekering voor het bedrag dat je daar topkwaliteit krijgt een stel brakke B-klasse kutdingen en dan moesten we zelf nog 4x zoveel bijbetalen. Dat hadden we al bij kennissen zien gebeuren (drama, vette ontstekingen wegens niet passende elementen en dan weer 3 weken moeten wachten he tot de tandarts tijd voor je wil maken en dat een jaar lang) dus dan maar gewoon tickets plus vakantie erbij en wél een goed gebit.

De mensen die verantwoordelijk zijn voor de "hervorming" (deformatie) van de zorg mogen wat mij betreft zelf eens goed ziek worden of te horen krijgen dat ze geen kinderen kunnen krijgen omdat het toevallig vakantie is in het ziekenhuis.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 16 oktober 2006 @ 10:23:24 #255
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42716367
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 10:08 schreef Mwanatabu het volgende:

De mensen die verantwoordelijk zijn voor de "hervorming" (deformatie) van de zorg mogen wat mij betreft zelf eens goed ziek worden of te horen krijgen dat ze geen kinderen kunnen krijgen omdat het toevallig vakantie is in het ziekenhuis.
De koningin gaat niet voor niets naar het Bronovo ipv het westeinde ziekenhuis
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_42716522
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 10:23 schreef gronk het volgende:

[..]

De koningin gaat niet voor niets naar het Bronovo ipv het westeinde ziekenhuis
Dat bedoel ik maar eens. Nu ben ik sowieso tegen het bestaan van een adellijke elite zoals het koningshuis, maar typjes die zelf lachend eventjes naar Zwitserland vliegen om een pukkeltje weg te laten laseren zouden imho he-le-maal niets te vertellen mogen hebben over de "zorg" die de rest van het volk ontvangt.
  maandag 16 oktober 2006 @ 11:05:28 #257
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42717289
quote:

[..]

In eerste instantie. In tweede instantie komt er een dikke rekening bij de Belgische overheid. Die rekening betalen de Belgen natuurlijk gewoon via de belasting...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 16 oktober 2006 @ 11:08:08 #258
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42717356
De belgen zelf zijn inderdaad helemaal niet zo gelukkig met al die 'ollanders die van hun zorg komen profiteren..
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_42717544
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 11:05 schreef Napalm het volgende:

[..]

In eerste instantie. In tweede instantie komt er een dikke rekening bij de Belgische overheid. Die rekening betalen de Belgen natuurlijk gewoon via de belasting...
Tuurlijk. Maarrrr dan hebben ze die zorg al wel genoten. In België kom je niet op een wachtlijst van 3 maanden met een kankergezwel. Hier wel. En dan betaal je er nog voor ook.
  maandag 16 oktober 2006 @ 11:16:33 #260
57690 danielluh
pi_42717555
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 11:08 schreef gronk het volgende:
De belgen zelf zijn inderdaad helemaal niet zo gelukkig met al die 'ollanders die van hun zorg komen profiteren..
groot gelijk ook, wij zijn ook nie zo blij met al die asielzoekers die van onze zorg profiteren, is toch bijna het zelfde
pi_42717580
quote:
De Ollanders betalen er grof geld voor. (Kennissen van me hebben enkele duizenden euro's gespaard voor een kind...)
pi_42717616
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 11:16 schreef danielluh het volgende:

[..]

groot gelijk ook, wij zijn ook nie zo blij met al die asielzoekers die van onze zorg profiteren, is toch bijna het zelfde
Met het verschil dat de Ollanders na afloop weer naar huis gaan
  maandag 16 oktober 2006 @ 11:22:03 #263
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42717706
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 11:16 schreef Mwanatabu het volgende:
Tuurlijk. Maarrrr dan hebben ze die zorg al wel genoten. In België kom je niet op een wachtlijst van 3 maanden met een kankergezwel. Hier wel. En dan betaal je er nog voor ook.
hmmm, wachtlijsten in NL vallen tegenwoordig wel mee hoor (dank aan de kabinetten Balk). Het grootste verschil met Belgie is dat er daar enorme prikkels bestaan voor de zorgverleners om te overbehandelen (veel nuttelozen, waarschijnlijk overbodige behandelingen). Menig Hollander denkt dat hij allemaal extra persoonlijke aandacht krijgt in Belgie en denkt dat hij daar dan "eindelijk serieus genomen wordt"...
quote:
Nee, want daar betalen de Belgen ook voor via de belasting. Nederlanders betalen enkel de rekening in eerste instantie. De tweede instantie; de belasting gelden om de gebouwen e.d. te betalen natuurlijk niet. En van de EU mogen de Belgen geen verschillende rekeningen sturen naar NL en Belgie.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_42718117
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 11:22 schreef Napalm het volgende:

[..]

hmmm, wachtlijsten in NL vallen tegenwoordig wel mee hoor (dank aan de kabinetten Balk). Het grootste verschil met Belgie is dat er daar enorme prikkels bestaan voor de zorgverleners om te overbehandelen (veel nuttelozen, waarschijnlijk overbodige behandelingen). Menig Hollander denkt dat hij allemaal extra persoonlijke aandacht krijgt in Belgie en denkt dat hij daar dan "eindelijk serieus genomen wordt"...
[..]
Dat is ook weer zo, maar er zijn wel degelijk disciplines waarbij de Belgen gewoon meer zorg (als in: behandeling) krijgen op veel kortere termijn dan hier.
  maandag 16 oktober 2006 @ 11:41:31 #265
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42718323
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 11:35 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Dat is ook weer zo, maar er zijn wel degelijk disciplines waarbij de Belgen gewoon meer zorg (als in: behandeling) krijgen op veel kortere termijn dan hier.
Kan. Ligt ook aan de mensen zelf; men wil perse naar het lokale ziekenhuis en niet een uurtje met de auto naar eentje een stuk verderop. Begrijpelijk als we het hebben over een behandeling met veel terugkommomenten. Heb je het over een behandeling met 1 of 2 bezoekjes vind ik dit ook grotendeels eigen schuld. Misschien dat de patient hier nog een stukje moet wennen aan de kansen van de moderne wereld.
pi_42718467
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 11:41 schreef Napalm het volgende:

[..]

Kan. Ligt ook aan de mensen zelf; men wil perse naar het lokale ziekenhuis en niet een uurtje met de auto naar eentje een stuk verderop. Begrijpelijk als we het hebben over een behandeling met veel terugkommomenten. Heb je het over een behandeling met 1 of 2 bezoekjes vind ik dit ook grotendeels eigen schuld. Misschien dat de patient hier nog een stukje moet wennen aan de kansen van de moderne wereld.
Ik denk dat het niet aan de mensen ligt als er in Nederland geen behandeling is voor iets en in België wel.
  maandag 16 oktober 2006 @ 11:54:53 #267
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42718566
Ik doelde op regionale mismatch als oorzaak van wachtlijsten. Voor wat is er in NL landelijk een tekort en niet in Belgie, ik denk neit dat er veel is (muv zaken waarvoor een donor nodig is)?
pi_42718584
ik betaal nu al 1600 euro per jaar, word dus nog meer?
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
  maandag 16 oktober 2006 @ 12:00:18 #269
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42718643
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 11:56 schreef Mangoworks2002 het volgende:
ik betaal nu al 1600 euro per jaar, word dus nog meer?
Wat voor verzekering heb je met ¤133 per maand? Gewoon de allerduurste gekozen inclusief zweeftherapie en plastische chirugie?
pi_42718677
quote:

[..]

Ik ken al zoveel mensen die naar België uitgeweken zijn (op eigen koste uiteraard) om behandeld te worden voor iets waar ze hier zogenaamd niets aan kunnen doen...
Denk daarbij aan onvruchtbaarheid, maar ook aan chronische levensverpestende rugklachten, chronische peesonststekingen waardoor iemand zijn armen en handen niet meer kon gebruiken...daar binnen een maand klachtenvrij.

Mijn eigen man is nota bene helemaal naar de Kaukasus gevlogen voor (opnieuw op eigen kosten) een stel topkwaliteit bruggen in zijn gebit. Hier vergoedde de verzekering voor het bedrag dat je daar topkwaliteit krijgt een stel brakke B-klasse kutdingen en dan moesten we zelf nog 4x zoveel bijbetalen. Dat hadden we al bij kennissen zien gebeuren (drama, vette ontstekingen wegens niet passende elementen en dan weer 3 weken moeten wachten he tot de tandarts tijd voor je wil maken en dat een jaar lang) dus dan maar gewoon tickets plus vakantie erbij en wél een goed gebit.

wat had die dan want mijn moeder lijdt al 25 jaar daaraan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 16 oktober 2006 @ 12:08:14 #271
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42718783
quote:
Mijn eigen man is nota bene helemaal naar de Kaukasus gevlogen voor (opnieuw op eigen kosten) een stel topkwaliteit bruggen in zijn gebit.
Zorgvakanties/toerisme is een zeer interessante ontwikkeling. Desondanks niet zonder risico`s getuige de Nederlandse bokser die een paar jaar geleden overleed in een Egyptische tandartsstoel..
pi_42718815
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 12:00 schreef Napalm het volgende:

[..]

Wat voor verzekering heb je met ¤133 per maand? Gewoon de allerduurste gekozen inclusief zweeftherapie en plastische chirugie?
134 euro per maand: Basis = Aanvullend + Aanvullend 2 (o.a. tandplus)

Onbeperkte Fysio, volledige tandarts vergoeding, Medisch noodzakelijke Plastisch Chirurgie en nog meer waarvan ik niet weet of ik het nodig heb of niet...
  maandag 16 oktober 2006 @ 12:13:59 #273
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42718877
Dan is je dekking nu uitgebreider dan onder het oude ziekenfonds. De te betalen bedragen zijn dan ook niet vergelijkbaar.

Desondanks heb ik het idee dat je bij een dure verzekeraar (voor wat je krijgt) zit..
pi_42719003
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 11:54 schreef Napalm het volgende:
Ik doelde op regionale mismatch als oorzaak van wachtlijsten. Voor wat is er in NL landelijk een tekort en niet in Belgie, ik denk neit dat er veel is (muv zaken waarvoor een donor nodig is)?
Zoals ik enkele posts hierboven al meldde is er soms niet alleen sprake van een tekort, maar gewoon van een behandeling die hier niet eens is.
Kennis van me met chronische rugklachten. "Meneer, leer er maar mee leven, we kunnen niets meer met u." Nou, in België wel.
Of die arbeidsongeschikte vrouwelijke kennis die haar handen niet meer kon gebruiken wegens een chronische peesontsteking. Nu weer aan het werk. In België kon het wel.
Collega van me heeft een zoontje. Nadat ze hier te horen kregen (na 5 jaar medische mallemolen) dat het einde verhaal was. Die hebben letterlijk voor een kind gespaard. Binnen twee weken waren alle tests en intakes voltooid in België, maand later nog een weekje en pats: zwanger.
Mijn ene tante is aan slokdarmkanker overleden. Die kreeg na een maand of twee haar eerste bestraling al. Toen was ze sowieso niet meer te redden, bleek toen. Mijn andere tante is net een jaar kankervrij. Duurde ook even voordat die echt behandeld werd, gelukkig wel op tijd. Mijn oma zat zich op te vreten voor de ingreep voor een pacemaker en kreeg toen ze al 3 uur voor Jan Lul in het ziekenhuis zat te wachten te horen dat het toch niet vandaag werd. Over een maand terugkomen. En dat was al na 3 maanden.
Er zijn inmiddels bijna 2 mln mensen zonder huisarts en een tandarts vinden is ook niet makkelijk. En dan krijg je met een basisverzekering en een beetje pech echt kutspul in je bek, na weken gewacht te hebben.

Moet ik doorgaan?
pi_42719093
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 12:08 schreef Napalm het volgende:

[..]

Zorgvakanties/toerisme is een zeer interessante ontwikkeling. Desondanks niet zonder risico`s getuige de Nederlandse bokser die een paar jaar geleden overleed in een Egyptische tandartsstoel..
Ja...het alternatief zagen we bij de buurvrouw, die echt een hele lelijke brug heeft waar ze altijd pijn aan heeft. Nederlandse zorg...Voor 5x zo duur als wat mijn man nu in zijn mond heeft en wat wél goed is.
Oh ja, mijn vader heeft ook ooit eens 8 maanden met een scheef gezicht gelopen wegens zo'n geintje met een brug. Gezicht bleef gewoon maanden scheef staan nadat het probleem verholpen was.
pi_42719282
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 12:13 schreef Napalm het volgende:
Dan is je dekking nu uitgebreider dan onder het oude ziekenfonds. De te betalen bedragen zijn dan ook niet vergelijkbaar.

Desondanks heb ik het idee dat je bij een dure verzekeraar (voor wat je krijgt) zit..
De dekking die ik nu heb is niet meer dan dat ik voorheen kreeg (dit is wat volgens hun gelijkwaardig was). Voorheen was ik 80 euro kwijt.
  maandag 16 oktober 2006 @ 13:01:42 #277
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42719401
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 11:41 schreef Napalm het volgende:

[..]

Kan. Ligt ook aan de mensen zelf; men wil perse naar het lokale ziekenhuis en niet een uurtje met de auto naar eentje een stuk verderop.
Ik vind 't stuitend dat sommige mensen keer op keer manco's in hoe dingen in nederland georganiseerd zijn terug proberen te werpen op 'de mensen zelf'

Om maar eens wat te noemen: Dat er geprutst en gefraudeerd wordt in de thuiszorg is natuurlijk ook de schuld van de patiënten zelf. Dan moeten ze die thuiszorgcentrales maar tot de orde roepen.
pi_42719489
quote:

[..]

Waar haal je vandaan dat de zorg daar veel goedkoper is? Je betaalt daar misschien weinig via premies maar ze hebben daar wel de derde hoogste belastingdruk ter wereld.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_42719646
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 13:12 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Waar haal je vandaan dat de zorg daar veel goedkoper is? Je betaalt daar misschien weinig via premies maar ze hebben daar wel de derde hoogste belastingdruk ter wereld.
Dat hoor ik dus ook van Belgische vrienden en kennissen: premie is veel lager, maar de zorg is er gewoon beter. En die belastingdruk zal deels veroorzaakt worden door die zorg, maar zolang er sprake is van waar voor je geld (en op het gebied van zorg is dat dus zo, over andere zaken laat ik me maar even niet uit) dan zie ik geen probleem met die verzorgingsstaat. Overigens zou ik dat ook niet zien als we hier voor onze premie goede zorg terugzagen.
  maandag 16 oktober 2006 @ 14:42:11 #280
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42720487
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 12:47 schreef Mangoworks2002 het volgende:

[..]

De dekking die ik nu heb is niet meer dan dat ik voorheen kreeg (dit is wat volgens hun gelijkwaardig was). Voorheen was ik 80 euro kwijt.
Dat klopt dan niet; je hebt je een (veel) ruimere dekking laten aanpraten dan dat je eerst had..Ik zou per 1 januari sowieso overstappen op een goedkopere verzekeraar want voor 133 is deze hoogstwaarschijnlijk veel te duur.
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 12:20 schreef Mwanatabu het volgende:
Zoals ik enkele posts hierboven al meldde is er soms niet alleen sprake van een tekort, maar gewoon van een behandeling die hier niet eens is.
Dat kan maar dan is die behandeling niet vergoed?
Zeer experimentele of onbewezen of veeels te dure behandelingen worden in NL niet vergoed en dus ook maar zelden aangeboden.
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 13:01 schreef gronk het volgende:
Ik vind 't stuitend dat sommige mensen keer op keer manco's in hoe dingen in nederland georganiseerd zijn terug proberen te werpen op 'de mensen zelf'
Een beetje eigenverantwoording is toch niet teveel gevraagd? Waarom moet de overheid alles opknappen, zijn mensen dan zulke afhankelijke kneuzen geworden?
Kennis van me met chronische rugklachten. "
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 12:20 schreef Mwanatabu het volgende:
Er zijn inmiddels bijna 2 mln mensen zonder huisarts en een tandarts vinden is ook niet makkelijk. En dan krijg je met een basisverzekering en een beetje pech echt kutspul in je bek, na weken gewacht te hebben.
Dat speelt al jaren en ligt niet aan deze zorgverzekering maar aan het feit dat het ministerie zo graag een numerus fixus voor geneeskunde heeft en tegelijkertijd allerlei zielige groepen de opleiding instuurt. ALs logisch gevolg krijg je dan te weinig artsen (vrouwen die kinderen krijgen& part-time gaan om maar eens iets te noemen.
pi_42720623
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 14:42 schreef Napalm het volgende:

[..]

Dat klopt dan niet; je hebt je een (veel) ruimere dekking laten aanpraten dan dat je eerst had..Ik zou per 1 januari sowieso overstappen op een goedkopere verzekeraar want voor 133 is deze hoogstwaarschijnlijk veel te duur.
och, het valt wel mee...

30 euro terug van de staat = nog maar 100 euro, en dan is het van 84 euro nog maar 16 euro die ik meer betaal dan voorheen. Nu weet ik iig zeker dat ik goed gedekt ben en dat is mij ook wat waard. Heb niet echt zin om mij daarin te verdiepen, het is niet alsof ik het niet kan betalen...
pi_42720650
quote:

[..]

[..]

Dat kan maar dan is die behandeling neit vergoed?
Zeer experimentele of onbewezen of veeels te dure behandelingen worden in NL niet vergoed en dus ook maar zelden aangeboden.
We hebben het hier niet over zeer experimentele behandelingen hoor, gewoon over dingen die buiten de Nederlandse grenzen allang breed toegepast worden. Dat de zorgverzekeraar je vervolgens wil doen geloven dat dit allemaal zeer experimenteel of heel duur (dat laatste dus gewoon) is, is een tweede.
quote:
[..]

Dat speelt al jaren en ligt niet aan deze zorgverzekering maar aan het feit dat het ministerie zo graag een numerus fixus voor geneeskunde heeft en tegelijkertijd allerlei zielige groepen de opleiding instuurt. ALs logisch gevolg krijg je dan te weinig artsen (vrouwen die kinderen krijgen& part-time gaan om maar eens iets te noemen.
Absoluut. Maar het is wel een gegeven waar je minder zorg door ontvangt dan waarvoor je betaalt, imo.
  maandag 16 oktober 2006 @ 15:12:12 #283
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42720947
quote:

Een beetje eigenverantwoording is toch niet teveel gevraagd? Waarom moet de overheid alles opknappen, zijn mensen dan zulke afhankelijke kneuzen geworden?
'Eigen verantwoordelijkheid' is prima. 'Eigen verantwoordelijkheid' misbruiken om jezelf van je verantwoordelijkheden te ontrekken is
  maandag 16 oktober 2006 @ 15:12:13 #284
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42720948
quote:

'Eigen verantwoordelijkheid' is prima. 'Eigen verantwoordelijkheid' misbruiken om jezelf van je verantwoordelijkheden te ontrekken is
pi_42731824
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 14:51 schreef Mangoworks2002 het volgende:

[..]

och, het valt wel mee...

30 euro terug van de staat = nog maar 100 euro, en dan is het van 84 euro nog maar 16 euro die ik meer betaal dan voorheen. Nu weet ik iig zeker dat ik goed gedekt ben en dat is mij ook wat waard. Heb niet echt zin om mij daarin te verdiepen, het is niet alsof ik het niet kan betalen...
oeh en dan heb ik het nog niet eens over het werkgeversdeel van 25 euro wat ik op mijn salaris erbij krijg... ik ga er dus eigenlijk 9 euro op vooruit...
  woensdag 18 oktober 2006 @ 14:05:23 #286
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_42770161
De werkelijke uitgaven van de zorgverzekeraars dienen transparant te worden gemaakt. Je komt er nu alleen via veel zoek- en rekenwerk achter dat in het kader van de Zorgverzekringswet 29,2 miljard aan premie werd opgehaald (dat is dus de inkomensafhankelijke premie plus de nominale premie samen) en dat er door de zorgverzekeraars maar 20,2 miljard werd uitgegeven aan zorg die onder de ZVW valt. Als er tenminste betaald wordt door de verzekeraars, want van bijvoorbeeld FBTO hebben de huisartsen tot op vandaag nog geen cent ontvangen (bron: HuisartsVandaag).

Even een paar cijfers (te veriefieren op Zorgbalans van het RIVM): Alle ziekenhuiszorg kost in 2006 12.01 miljard. De huisartsen kosten 1,57 miljard, de specialisten 1,84 miljard, verloskunde en kraamzorg 0,39 miljard,fysio en oefentherapie 0,36 miljard, ambulance- en ziekenvervoer kost 0,46 miljard, tandheelkundige zorg (tot 18 jaar plus specialistische) kost 0,49 miljard, en de geneesmiddelen die wij allemaal gebruiken 4,2 miljard.

Er blijft dus maar liefst 9 miljard bij de verzekeraars hangen, terwijl de werkelijke zorgkosten maar 1236 euro per Nederlander bedragen. Verzekeraars vormen dus - na de ziekenhuizen - de grootste kostenpost in de ZVW ! De BoBo-salarissen van een topzwaar management, de marmeren kantoren, en de winsten zijn daarmee verklaard.

Daar komen nog eens truucjes van Hoogervorst bij. Zo voerde hij vorig jaar - en ook dit jaar weer - de kortdurende ggz en verslavingszorg op als een kostenpost (van 3,2 miljard) die ten laste komt van de ZVW en dus van de zorgverzekeraars. Maar dat blijkt niet zo te zijn: die wordt gefinancierd uit het Algemeen Fonds Bijzonder Ziektekosten, dat gevuld wordt en is met AWBZ-gelden. En de AWBZ-premie betalen wij apart van de premies voor de ZVW.

Zo'n truucje werd door hem ook uitgehaald met de MOOZ-bijdrage die tot en met 2005 door particulier verzekerden aan hun zorgverzekeraar werd betaald als "solidariteitsbijdrage" met de ziekenfondsen. Alleen bepaalde Hoogervorst dat de in 2005 opgehaalde MOOZ-gelden (2,9 miljard) niet door de zorgverzekeraars hoefde te worden afgedragen. Mooie meevaller, 2,9 miljard in je zak mogen steken, die voor niets door de particulier verzekerden een jaar lang was betaald !

En deze zorgverzekeraars praten over een "noodzaak" tot premieverhoging ?

Laat me niet lachen. Verplicht de zorgverzekeraars eerst maar eens tot openbaarmaking van hun premieinkomsten en werkelijke uitgaven, en vervolgens kan dan bekeken worden hoeveel de premie kan worden verlaagd. Als er - zoals op dit moment - 1825 euro per Nederlander aan premie naar zorgverzekeraars gaat, en er maar 1236 euro per Nederlander aan zorgkosten wordt uitgegeven, is daar namelijk eerder sprake van dan van een noodzaak tot premieverhoging.
pi_42770899
Redelijk schokkend verhaal dvdfreak. Waar die 9 miljard blijft mag men inderdaad wel eens inzichtelijk maken voor men het over premieverhogingen gaat hebben.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 18 oktober 2006 @ 14:53:16 #288
57690 danielluh
pi_42771677
verzekeraars zijn er om de gewone burger te neppen.

Vraag mij nu alleen af, of er komend jaar nog meer mensen niet gaan betalen, waardoor de premie weer zogenaamd hoger moet worden, dus dat jaar daarop weer meer mensen die niet kunnen betalen.
je zit toch in een cirkel waar geen einde aan komt, tot het moment komt dat de hele boel in elkaar stort.
pi_42773573
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 14:05 schreef dvdfreak het volgende:
De werkelijke uitgaven van de zorgverzekeraars dienen transparant te worden gemaakt. Je komt er nu alleen via veel zoek- en rekenwerk achter dat in het kader van de Zorgverzekringswet 29,2 miljard aan premie werd opgehaald (dat is dus de inkomensafhankelijke premie plus de nominale premie samen) en dat er door de zorgverzekeraars maar 20,2 miljard werd uitgegeven aan zorg die onder de ZVW valt. Als er tenminste betaald wordt door de verzekeraars, want van bijvoorbeeld FBTO hebben de huisartsen tot op vandaag nog geen cent ontvangen (bron: HuisartsVandaag).

Even een paar cijfers (te veriefieren op Zorgbalans van het RIVM): Alle ziekenhuiszorg kost in 2006 12.01 miljard. De huisartsen kosten 1,57 miljard, de specialisten 1,84 miljard, verloskunde en kraamzorg 0,39 miljard,fysio en oefentherapie 0,36 miljard, ambulance- en ziekenvervoer kost 0,46 miljard, tandheelkundige zorg (tot 18 jaar plus specialistische) kost 0,49 miljard, en de geneesmiddelen die wij allemaal gebruiken 4,2 miljard.

Er blijft dus maar liefst 9 miljard bij de verzekeraars hangen, terwijl de werkelijke zorgkosten maar 1236 euro per Nederlander bedragen. Verzekeraars vormen dus - na de ziekenhuizen - de grootste kostenpost in de ZVW ! De BoBo-salarissen van een topzwaar management, de marmeren kantoren, en de winsten zijn daarmee verklaard.

Daar komen nog eens truucjes van Hoogervorst bij. Zo voerde hij vorig jaar - en ook dit jaar weer - de kortdurende ggz en verslavingszorg op als een kostenpost (van 3,2 miljard) die ten laste komt van de ZVW en dus van de zorgverzekeraars. Maar dat blijkt niet zo te zijn: die wordt gefinancierd uit het Algemeen Fonds Bijzonder Ziektekosten, dat gevuld wordt en is met AWBZ-gelden. En de AWBZ-premie betalen wij apart van de premies voor de ZVW.

Zo'n truucje werd door hem ook uitgehaald met de MOOZ-bijdrage die tot en met 2005 door particulier verzekerden aan hun zorgverzekeraar werd betaald als "solidariteitsbijdrage" met de ziekenfondsen. Alleen bepaalde Hoogervorst dat de in 2005 opgehaalde MOOZ-gelden (2,9 miljard) niet door de zorgverzekeraars hoefde te worden afgedragen. Mooie meevaller, 2,9 miljard in je zak mogen steken, die voor niets door de particulier verzekerden een jaar lang was betaald !

En deze zorgverzekeraars praten over een "noodzaak" tot premieverhoging ?

Laat me niet lachen. Verplicht de zorgverzekeraars eerst maar eens tot openbaarmaking van hun premieinkomsten en werkelijke uitgaven, en vervolgens kan dan bekeken worden hoeveel de premie kan worden verlaagd. Als er - zoals op dit moment - 1825 euro per Nederlander aan premie naar zorgverzekeraars gaat, en er maar 1236 euro per Nederlander aan zorgkosten wordt uitgegeven, is daar namelijk eerder sprake van dan van een noodzaak tot premieverhoging.
als dit allemaal waar is is het ronduit schandalig dat ze met droge ogen zitten te beweren dat ze verlies lijden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 30 oktober 2006 @ 07:37:39 #290
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_43057549
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 22:13 schreef Bibikuif22 het volgende:
Ik lees het ook net op de telegraaf.nl. Wat een klojos zeg!

Zorgverzekeraars verwachten forse stijging zorgpremie
ZEIST - De premie die burgers volgend jaar voor hun ziektekostenpolis moeten betalen, kan fors oplopen. Dat heeft directeur Martin Bontje van de koepelorganisatie van zorgverzekeraars ZN woensdag gezegd.

Het ministerie van Volksgezondheid gaat ervan uit dat de premie voor 2007 met ongeveer 100 euro zal stijgen tot 1166 euro per jaar. ZN gaat uit van een bedrag van minstens 1188 euro. Bontje verwijt minister Hans Hoogervorst de prognose voor volgend jaar „om politieke redenen” te rooskleurig te hebben voorgesteld.

De ZN-directeur zegt dat de zorgverzekeraars over 2006 40 euro per verzekerde verlies hebben geleden. Daarbij moeten ze volgend jaar extra geld op tafel leggen voor maatregelen tegen wanbetalers. Verder zullen de zorgkosten per patiënt verder stijgen, en de kosten die verzekeraars moeten maken om hun bedrijf te runnen.

Door de invoering van het nieuwe zorgstelsel moesten alle burgers afgelopen jaar kiezen bij welke zorgverzekeraar ze een polis afsloten. Binnenkort hebben ze de mogelijkheid om over te stappen naar een andere, als ze ontevreden zijn over hun huidige verzekeraar.

Bontje verwacht dat de grote zorgverzekeraars hun premie voor volgend jaar begin november bekendmaken. De andere zullen later in november volgen. Vanaf 1 december kunnen mensen hun contract met hun zorgverzekeraar verbreken. Een meerderheid van de Tweede Kamer probeert die datum te vervroegen, bijvoorbeeld naar 15 november.

Problemen

Maar Bontje zei woensdag dat de zorgverzekeraars daardoor in problemen komen. Het is volgens hem een enorme klus voor de bedrijven om al hun klanten voor 1 december een brief te sturen met daarin een aanbod voor een nieuwe polis. Hij denkt dat die datum niet vervroegd kan worden.

Bontje verwacht dat de komende maanden 50 tot 75 procent van de verzekerden van verzekeraar zal wisselen, een veel groter aantal dan vorig jaar. Hij sluit daarbij niet uit dat verzekeraars de komende tijd in financiële problemen komen en worden gedwongen te fuseren met andere.

Zorgtoeslag

De Tweede Kamerleden Ferd Crone en Frank Heemskerk (beiden PvdA) willen van het kabinet weten hoe het de zorgtoeslag denkt te verhogen nu de premie hoger uitvalt dan gedacht. Ze hebben hierover woensdag schriftelijke vragen gesteld aan de ministers Gerrit Zalm (Financiën) en Hoogervorst.

De PvdA'ers willen vóór donderdagochtend half tien antwoord, omdat daarna de financiële beschouwingen verdergaan, het debat over de financiële plannen van het kabinet voor volgend jaar.
Had het ministerie het toch bij het rechte eind. De kosten stijgen zelfs minder dan verwacht.
quote:
Zorgverzekeraar CZ maakt premie bekend

De Zorgverzekeraar CZ heeft zondag als eerste grote zorgverzekeraar de premies bekend gemaakt voor volgend jaar. De premie voor volgend jaar zal stijgen tot een jaarpremie van 1140 euro, dat is 92,40 euro meer dan dit jaar. Die stijging is minder dan de 1180 euro die verwacht werd door Zorgverzekeraars Nederland (ZN), de brancheorganisatie voor zorgverzekeraars.

De allereerste zorgverzekeraar die de premies bekend maakte was DSW uit Schiedam. Deze rekent een premie van 1137 euro voor de basisverzekering en is daarmee 87 euro duurder dan vorig jaar. Ook deze zorgverzekeraar is goedkoper dan door ZN verwacht.

De zorgverzekeraars hebben tot 1 december de tijd op hun premies bekend te maken. Daarna kunnen consumenten besluiten om bij hun eigen zorgverzekeraar te blijven of over te stappen naar een andere zorgverzekering. Het nieuwe zorgstelsel is vorig jaar ingevoerd om concurrentie te bevorderen en de zorg betaalbaar te houden.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
  maandag 30 oktober 2006 @ 10:33:00 #291
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43059736
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 15:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

als dit allemaal waar is is het ronduit schandalig dat ze met droge ogen zitten te beweren dat ze verlies lijden.
Rekenkundig zitten er toch wel wat vraagtekens bij..
Op de FP reageerde ik als volgt:

quote:
Op zondag 29 oktober 2006 @ 20:18 schreef dvdfreak het volgende:
Het lijkt me sterk dat 30% opgaat aan administratieve kosten en winst. Dat het geen winst is kan je al simpel vaststellen door te kijken naar de jaarverslagen van de grote zorgverzekeraars. Zou het dan 30% kosten zijn? Lijkt me sterk. Waarschijnlijk lijkt me dat er restcategorieen zijn die niet bij de zorgatlas staan.
Een uitzonderingsgeval van FBTO noemen is wat zwak want er zijn ook legio voorbeelden van zorginstellingen die "per ongeluk" een beetje heel veel te veel claimden voor niet uitgevoerde behandelingen e.d..
quote:
Er blijft dus maar liefst 9 miljard bij de verzekeraars hangen, terwijl de werkelijke zorgkosten maar 1236 euro per Nederlander bedragen.
Je claimt dat de kosten zijn ¤1236
De premie is volgens het nieuwsbericht ¤1047,6 (1140-92,40).
Dan is er een verlies van bijna ¤200 per verzekerde voor de verzekeraar!

Toch claim claim je 9 miljard winst& eigen kosten voor de verzekeraars. Dat kan natuurlijk nooit kloppen!
quote:
Maar dat blijkt niet zo te zijn: die wordt gefinancierd uit het Algemeen Fonds Bijzonder Ziektekosten, dat gevuld wordt en is met AWBZ-gelden. En de AWBZ-premie betalen wij apart van de premies voor de ZVW.

Zo'n truucje werd door hem ook uitgehaald met de MOOZ-bijdrage
Hier heb je twee heel belangrijke kostenposten die we in NL heel makkelijk vergeten: MOOZ & AWBZ. Die zijn bij mij het merendeel van mijn premie en daar kan ik nog enige verzekeraar wat aan doen! Posten die trouwens steeds meer stijgen!
(nb dit geld gaat naar de behandeling van onverzekerbaren als mongooltjes e.d.)
quote:
Laat me niet lachen. Verplicht de zorgverzekeraars eerst maar eens tot openbaarmaking van hun premieinkomsten en werkelijke uitgaven,
Zoiets heet een jaarverslag en valt zo te verkrijgen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')